روش مطالعه ریاضی کنکور

در این مقاله به طور تخصصی راجع به درس ریاضی و روش مطالعه ریاضی کنکور برای هر سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی صحبت می کنیم. ریاضی جزء مهم ترین درس‌های تخصصی برای رشته های تجربی،ریاضی و حتی انسانی است. هرچیزی که نیاز داشته باشید از انتخاب درست منبع برای این درس تا روش مطالعه درس ریاضی، در این مقاله گنجانده شده است. با ما همراه باشید!

روش مطالعه ریاضی

 

روش مطالعه ریاضی

مراحل روش مطالعه ریاضی عبارت است از: اول فراگیری مفهوم، سپس تمرین و یادگیری فرآیند حل مساله و نهایتاً تسلط.

برای اینکه در درس ریاضی پیشرفت کنید باید با استفاده از یک منبع خوب آموزشی در صورتی که در مفاهیم ضعف دارید ابتدا خوب درس را فرابگیرید. در صورتی که در کلاس درس شرکت می کنید یادگیری اولیه مفاهیم در کلاس هم می تواند انجام شود. پس از یادگیری اولیه درس بلافاصله باید فرآیند حل سوالات ریاضی را بر اساس آن مفاهیم و سایر نکات نیز یاد بگیرید. این مرحله ممکن است به سادگی انجام نشود و در حین آن نیاز به حل تعداد قابل توجهی تست، تمرین و مساله باشد. در گام آخر باید خود را به تسلط برسانید. تسلط یک روزه اتفاق نمی افتد و حتماً نیاز است به صورت مداوم مطلب درسی را مرور و تست و تمرین کافی از آن حل کنید. پیشنهاد می کنیم در پایان هر فصل در یک برگه به این سوال پاسخ دهید:

با مطالعه این فصل، چه چیزهایی یاد گرفتم؟

با انجام این کار، کاملاً متوجه می شوید که درس را یاد گرفته اید یا نه و یک جمع بندی خوب و کامل از فصل هم در ذهن شما انجام می شود. در ادامه این کار هم سعی کنید یک مدل سازی از سوالات فصل برای خودتان انجام دهید. یعنی بدانید که از آن فصل چند مدل سوال طراحی می شود. با این کار همه مطالب در ذهن شما جمع می شود و دیگر به این مشکل بر نمی خورید که وقتی سوالی در آزمون دیدید، ندانید که برای حل سوال باید از کجا شروع کنید!

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

روش مطالعه ریاضی کنکور 2
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

منابع مطالعه ریاضی

حالا که روش مطالعه ریاضی را یاد گرفتید، می دانید که بخش مهمی از یادگیری شما، به وسیله منبع مناسبی که انتخاب می کنید، صورت می گیرد. پس با ما باشید تا در خرید منابع کنکور درس ریاضی راهنمایی تان کنیم.

سعی نکنید به سراغ منبع هایی بروید که دیگران از آن استفاده کرده اند و نتیجه گرفته اند. شما باید مناسب ترین منبع برای خودتان را پیدا کنید! به طور کلی لزوماً کسی که درصد 100 در درس ریاضی کسب کرده، نمی تواند بهترین منبع را برای شما انتخاب کند. این منبع برای آن فرد به طور اختصاصی خوب و مفید بوده! پس شما هم باید مناسب ترین منبع مطالعه ریاضی را برای خودتان انتخاب کنید. ما برای این کار به شما کمک می کنیم!

روش مطالعه ریاضی-انتخاب منبع

 

بهترین کتاب ریاضی برای رشته تجربی

درس ریاضی برای رشته تجربی از درس های مهم است و توصیه می کنیم قدم اول که خرید کتاب کنکور است را جدی بگیرید و مناسب ترین منبع را برای سطح خودتان انخاب کنید. این مقاله را از لینک زیر می توانید مطالعه کنید!

مقاله مهم  بهترین منابع کنکور تجربی 1403

 

بهترین کتاب ریاضی برای رشته ریاضی

همان طور که از اسم رشته شما پیداست، درس ریاضی برای قبولی شما بسیار اهمیت دارد پس مقاله ای که به شما معرفی می کنیم را دقیق بخوانید تا بهترین منابع مطالعه برای درس های آمار و احتمال، حسابان، گسسته و هندسه را بشناسید و طبق توانایی و نیاز خودتان، خرید کتاب تست کنکوری مناسب را انجام دهید.

مقاله مهم  بهترین منابع کنکور ریاضی 1403

 

بهترین کتاب ریاضی برای رشته انسانی

درس ریاضی برخلاف تصور خیلی از داوطلبان، برای رشته انسانی هم بسیار مهم است چون ضریب بالایی در اکثر زیرگروه های رشته انسانی دارد. پس شما هم این درس را جدی بگیرید حتی اگر علاقه زیادی به آن ندارید. در قدم اول که خرید کتاب تست برای درس ریاضی است، به شما کمک می کنیم و توصیه می کنیم حتماً مقاله معرفی بهترین منابع کنکور انسانی را مطالعه کنید.

مقاله مهم  بهترین منابع کنکور انسانی 1403 (+بهترین منابع امتحانات نهایی)

 


پیش نیاز های ریاضی

یک نکته بسیار مهم در روش مطالعه ریاضی آن است که ریاضی را نمی توان بدون یادگیری مباحث پیش نیاز مطالعه کرد. یعنی اگر خیلی با درس ریاضی از قبل دوست نبوده‌اید، نمی توانید هر زمان که اراده کردید هر مبحثی از درس ریاضی را بخوانید و توقع داشته باشید که ناگهان درس را یاد بگیرید و اگر این درس برای شما شیرین نیست، پیشنهاد می کنیم با بررسی بودجه بندی هر فصل در کنکور، از مطالعه فصل های مهم تر و پرتکرار کار خودتان را شروع کنید. ما در سه مقاله جداگانه بودجه بندی کنکور برای درس ریاضی را بررسی کرده ایم و شما می توانید ازا اینجا به راحتی به این مقالات دسترسی پیدا کنید.

مقاله مهم  بودجه بندی کنکور 1402 تجربی به صورت موشکافانه!
مقاله مهم  بودجه بندی کنکور 1402 ریاضی به صورت موشکافانه!
مقاله مهم  بودجه بندی کنکور 1402 انسانی به صورت موشکافانه!

البته در ریاضی یادگیری مفاهیم پایه ای و پیشنیاز بسیار مهم و حیاتی است و پس در اول باید برای یادگیری مطالب پایه ای وقت بگذارید. حتماً الان این سوال مطرح می‌شود که مباحث پایه ای کدام هستند؟ در جواب ابتدا ریاضی را به دو بخش کلی تقسیم می‌کنیم: ریاضیات پیوسته و ریاضیات گسسته.


ریاضیات پیوسته

ریاضیات پیوسته شامل مباحث توان، ریشه، اتحادها، چندجمله‌ای ها، معادله، نامعادله و تعیین علامت، معادله درجه ۲، دنباله و تصاعد، ماتریس، قدرمطلق، جزء صحیح، مثلثات، تابع، حد و پیوستگی، مشتق، کاربرد مشتق، انتگرال، هندسه مختصاتی و مقاطع مخروطی می باشد.

 

ریاضیات گسسته

ریاضیات گسسته شامل مباحث آنالیز ترکیبی و ترکیبیات، آمار و احتمال است. (برای رشته ریاضی گراف و نظریه اعداد هم اضافه می‌شود) در بخش ریاضیات پیوسته مباحث توان، ریشه، اتحادها، چندجمله‌ای ها، معادله، نامعادله و تعیین علامت، معادله درجه ۲ و در گام بعدی مثلثات و تابع جزء مباحث پایه ای هستند و در قدم اول باید شما این مباحث را به همین ترتیب تقویت کنید و سپس به سراغ مباحث بعدی بروید. (به جز هندسه که مستقلاً هم می تواند مطالعه شود) در بخش ریاضیات گسسته هم آنالیز ترکیبی و ترکیبیات در اولویت اول بوده و مبحث پایه ای محسوب می‌شوند.


 

صحبت پایانی

با رعایت کردن این سیر مطالعاتی کار شما در روش مطالعه ریاضی ساده تر و اصولی تر خواهد بود. نکته مهم و اساسی در این درس انتخاب و خرید کتاب تست متناسب با سطح درسی است. در درس ریاضی پشتکار و مداومت بسیار مهم بوده و کمک می‌کند هرچه سریعتر بر قله این درس بایستید. پس صبور باشید و منتظر یک تحول بزرگ یک شبه نباشید. شما باید یک مطالعه مستمر و هوشمند به روش هایی که گفتیم داشته باشید تا در نهایت به نتیجه برسید. انتخاب منبع درست برای مطالعه، استفاده از روش درست مطالعه و بعد مرور های به موقع و یک جمع بندی خوب از فصل و در نهایت هم صبر، راه رسیدن به موفقیت در ریاضی کنکور است.

اگر به دنبال روش‌های پیشرفته مطالعه و تست‌زنی در درس ریاضی هستید، پکیج فنون موفقیت در کنکور که در کادر زیر معرفی شده یک گنجینه کامل از تجربیات رتبه‌های برتر را در خود دارد. توصیه می‌کنیم حتماً با آن آشنا شوید.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
zahra
zahra
2 سال قبل

سلام
من نمیتونم یه برنامه ریزی مفید و خوب داشته باشم چیکار کنم؟

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  zahra
1 سال قبل

سلام. می‌توانید مقاله آموزش برنامه ریزی را در سایت مطالعه کنید. اگر همچنان نتوانستید و سوال داشتید می‌توانید با شماره 02128421071 تماس بگیرید تا راهنمایی‌تان کنیم.

ghasempoor
ghasempoor
3 سال قبل

ریاضی باید تو هر روز هفته جزعه برنامه باشه ؟؟
من یک در میون می خونم!!

norii
norii
3 سال قبل

تشکر از جمع بندی و توضیحات کافی

سیما بدخشان
سیما بدخشان
3 سال قبل

سلام در مبحث هندسه ضعیفم آیامی ارزه وق بزارم؟؟ اصن نمیتونم سراغش برم

رشتم تجربیه

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .