روش مطالعه تاریخ برای کنکور

درس تاریخ در رشته انسانی و برای دانش آموزان رشته انسانی از مهمترین دروس تخصصی است. این درس شیرین به دلیل حجم بالای مطالب حفظی معمولا بین دانش آموزان درس محبوبی نیست و ما در مطلب قصد داریم با ارائه بهترین روش مطالعه تاریخ برای کنکور رابطه دانش آموزان انسانی را با این درس جذاب و مهم، درست کنیم. در این مقاله به چه طور خواندن تاریخ برای کنکور، اهمیت درس تاریخ و بهترین منابع این درس خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید.

درس تاریخ رشته انسانی

آشنایی با درس تاریخ در کنکور انسانی

درس تاریخ از سری درس های تخصصی رشته انسانی است. این درس علاوه بر حضور پررنگ در امتحانات نهایی دانش آموزان در کنکور سراسری نیز با ضریب 5 و تعداد 13 سوال نقش مهمی در نتیجه پایانی دانش آموزان خواهد داشت. این درس طی سه سال و طی سه کتاب تاریخ 1 الی 3 برای دانش آموزان رشته انسانی ارائه میشود و تاریخ ایران و جهان اسلام را در بازه های زمانی متفاوت بررسی میکند.

بهترین روش خواندن تاریخ برای کنکور انسانی

روش مطالعه تاریخ برای کنکور به علت حجم زیاد مطالب حفظی مانند سایر دروس نیست و کار دانش آموزان را برای مطالعه این درس کمی سخت میکند. همچنین به علت اهمیت بالای این درس نمیتوان از خواندن تاریخ برای کنکور صرف نظر کرد؛ پس باید به دنبال راه و روشی برای خواندن تاریخ برای کنکور گشت تا در عین کم شدن سختی مطالعه این درس، بهترین بازدهی ممکن برای دانش آموزان به دست بیاید. در ادامه مطلب به معرفی بهترین روش های مطالعه تاریخ برای کنکور انسانی خواهیم پرداخت تا شما هم با این روش ها بیشتر آشنا شوید:

مطالعه داستانی

حین خواندن تاریخ برای کنکور میتوان به این درس مثل یک کتاب داستان نگاه کرد. داستانی که به پیوستگی منظم روایت هایی را برای ما عنوان میکند. با این نگاه به درس تاریخ میتوان از بار حفظی بودن این درس تا حد زیادی کم کرد و بیشتر به سمت فهم کامل مطلب حرکت کرد. در حین مطالعه داستانی درس تاریخ توجه داشته باشید که نیاز به حفظ کردن خط به خط مطالب ندارید و صرفا سالهای مهم، نام ها و مکان های پراهمیت را به خاطر بسپارید و در باقی موارد صرفا سیر تحولی را به صورت کلی به ذهن بسپارید.

مطالعه داستانی از بهترین روش های مطالعه تاریخ برای کنکور

روش نقشه ذهنی

برای خواندن تاریخ برای کنکور میتوان از روش نقشه ذهنی به عنوان یکی از بهترین روش ها نام برد. در روش نقشه ذهنی یا همان Mind Map شما یک ترسیم بصری از هرآنچه مطالعه کردید روی کاغذ ثبت میکنید و به کمک آن علاوه بر مطالعه دقیق تر و فهم بهتر از فراموشی نیز جلوگیری میکنید. در روش نقشه ذهنی شما باید یک ایده اصلی یا یک عنوان کلیدی را در نظر بگیرید سپس با رسم نمودار های درختی زیر شاخه های فرعی و سایر ایده های اصلی مرتبط به آن را بهم وصل میکنید.

پیشنهاد مطالعه  روش مطالعه جغرافیا برای کنکور

ریشه یابی وقایع تاریخی

یکی دیگر از اصول مهم در مطالعه تاریخ، ریشه یابی وقایع است. وقتی به چگونگی شکل گیری وقایع و نتایج آن پی ببرید، خواندن درس تاریخ برایتان بسیار جالب می شود. برای یادگیری و به خاطر سپردن وقایع به خصوص عهدنامه از کلمات کلیدی استفاده کنید. در کل هرکاری که باعث افزایش فهم شما از یک واقعه شود، به یادگیری بهتر شما کمک می کند. پس به جای تمرکز روی موضوعات فرعی با به خاطر سپردن موضوعات اصلی میتواند فرعیات را هم در ذهن داشته باشید.

به عنوان مثال در مورد روی کار آمدن حکومت قاجار و آقا محمد خان قاجار ابتدا به این مورد توجه کنید که کشور در آن زمان در چه وضعیتی بود، سپس به سراغ حکومت وقت بروید و آن را تجزیه و تحلیل کنید و سپس به سراغ شرایط خود آقا محمد خان بروید تا به این صورت علاوه بر فهم بهتر مطالب مطالعه آن را هم برای خودتان ساده تر کرده باشید

 

جلوگیری از فراموشی با برنامه ریزی طولانی مدت

سعی کنید تاریخ را در طی سال مطالعه کنید. زیرا مطالعه حجم زیاد از درس تاریخ و به خاطر سپردن حجم بالای رویدادها و جزئیات آن ها در مدت زمان کوتاه عملاً امکان پذیر نیست , و امکان فراموشی مطالب این درس به شدت بالاست. در واقع با مطالعه منظم و مرورهای به موقع در بازه های زمانی مشخص، می توانید در این درس کاملاً مسلط شوید. پس حتماً مرور را برای این درس جدی بگیرید و سعی کنید در کنار مرور های به موقع، بعد از پایان هر درس، همان درس و درس قبلی را در ذهن خود مرور و بازیابی کنید.

بهترین منابع تاریخ کنکور انسانی

به طور قطع بهترین منبع برای خواندن تاریخ برای کنکور کتاب درسی است. کتاب درسی نخستین و مهمترین منبعی است که با مطالعه و تسلط به آن نه تنها در کنکور بلکه در امتحانات نهایی هم میتوانید به راحتی به سوالات پاسخ بدهید. همچنین اگر قصد تهیه کتاب کمک درسی برای درس تاریخ دارید پیشنهاد ما به شما کتاب تاریخ جامع کنکور رشته انسانی خیلی سبز هست که کاملا منطبق بر کتاب درسی و همراه با تست ها تمرین های خوب و استاندارد است.

جمع بندی

در این مقاله ابتدا با اهمیت درس تاریخ در کنکور و امتحانات نهایی رشته انسانی آشنا شدیم. سپس به سراغ معرفی بهترین روش مطالعه تاریخ برای کنکور انسانی رفتیم و گفتیم برای خواندن تاریخ برای کنکور لازم است به این درس دید داستانی داشته باشیم تا از بار حفظیاتی درس کم شود. همچنین اشاره کردیم به خاطر حجم بالا و فرار بودن درس بهتر است طی یک برنامه ریزی مناسب درس تاریخ طی سال مطالعه شود و به شب امتحان موکول نشود.

همچنین در این مقاله برای خواندن تاریخ برای کنکور انسانی از روش نقشه ذهنی و مزایای آن صحبت کردیم و در نهایت بهترین منابع کنکور انسانی را به صورت خلاصه وار و گلچین شده برای شما آماده کریم. امیدواریم بعد از مطالعه این مطلب بتوانید در درس تاریخ رشته انسانی بهترین روش مطالعه را پیدا کنید و به بهترین نتیجه ممکن در کنکور و امتحانات نهایی در این درس دست پیدا کنید.

یادگیری سریعترین روش های تست زنی دروس رشته انسانی

بسته موفقیت در کنکور انسانی

اگر رشته انسانی هستید در تنها 9 ساعت می توانید با تجربیات 50 رتبه برتر کنکور آشنا شوید! آموزش های طلایی فنون موفقیت در کنکور شما را برای کسب رتبه زیر 100 آماده می کند. اگر از روش های تست زنی و مطالعه کنکوری چیزی نمی دانید این پکیج آموزشی را تهیه کنید.
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین
حسین
3 سال قبل

سلام چرا پی دی اف اقای جلالی که رایگان هست دانلود نمیشه واسم ؟؟لطفا جواب بدین ویک مشاور انلاین قرار بدید ک حداقل یه برنامه رایگان واسمون بگه و روش خوندن هر درسو مثلا ازکلاس یازدهم یه درسشو واسمون بخش بندی کنید همین تاریخو که ماهم یادبگیریم چطور بخونیم .ممنونم

فاطمه
فاطمه
4 سال قبل

روش خواندن دروس بسیار عالی بود