اگر کنکور قبول شویم و نرویم چه می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که فرد کنکوری انجام می‌دهد، انتخاب رشته و دانشگاه است که حتی می‌توان گفت اهمیتی بالاتر از خود کنکور می‌تواند داشته باشد! تمام زحمات یک‌ساله‌ی دوران کنکور و به دست آوردن رتبه‌ای خوب، نتیجه‌اش در انتخاب رشته مشخص می‌شود. این ممکن است ما ره به این فکر بیاندازد که اگر کنکور فبول شویم و نرویم چه می‌شود؟
با یک انتخاب رشته‌ی درست و نتیجه‌ی مورد قبول، آینده‌ی تحصیلی ما به خوبی رقم می‌خورد. اما حتی یک اشتباه در انتخاب رشته، می‌تواند آینده‌ی تحصیلی ما عوض کرده و مشکلاتی برای ما به وجود بیاورد.

اگر سوال شما هم این است که اگر کنکور قبول شویم و نرویم چه می‌شود،
از محرومیت کنکور می‌خواهید اطلاع داشته باشید،
شرایط انصراف از دانشگاه را نمی‌دانید،
نحوه‌ی لغو مرحومیت از کنکور را می‌خواهید بدانید،
پس این مقاله را تا انتها با دقت مطالعه کنید و نکات مهمی که باید درباره‌ی محرومیت از کنکور 1404 را بدانید را از دست ندهید!

اگر کنکور قبول شویم و نرویم چه می‌شود؟

بعد از فرایند انتخاب رشته، شما نتایج قبولی خود را در بین دانشگاه‌های مختلفی که درخواست کرده بودید می‌بینید. بسته به نوع دانشگاهی که در آن پذیرفته شده‌اید، شرایط مختلفی پس از انصراف از رفتن به دانشگاه برای شما به وجود می‌آید که با توجه به بازگشت قانون محرومیت کنکور 1404، باید شرایط و ضوابط آن را به خوبی بدانیم تا دچار مشکل نشویم. باهم این موارد را بررسی می‌کنیم:

دانشگاه دولتی روزانه

اگر دانشگاه دوره روزانه قبول شوید و نروید، از کنکور 1404 به بعد، متاسفانه دچار محرومیت از کنکور سراسری به مدت یک سال خواهید شد. به این ترتیب، با عدم ثبت‌نام در دوره‌ی روزنه‌ی پذیرفته شده، از سال 1404، شما دچار محرومیت از کنکور، محرومیت از انتخاب رشته و محرومیت از ثبت‌نام در دانشگاه‌های دولتی دیگر یا دانشگاه‌های بدون کنکور می‌شوید.

دانشگاه دولتی شبانه یا پردیس خودگردان

اگر دانشگاه دوره شبانه قبول شوید و نروید، دچار محرومیت از کنکور سراسری نخواهید شد. دوره‌های شبانه مانند دوره‌های روزانه در دانشگاه‌های دولتی ارائه می‌شوند و تنها شامل تحصیل رایگان نمی‌شوند، اما با عدم ثبت‌نام در دوره‌ی شبانه‌ی پذیرفته شده، شما دچار هیچ‌گونه محرومیتی مانند محرومیت از کنکور، محرومیت از انتخاب رشته و محرومیت از ثبت‌نام در دانشگاه‌های دولتی دیگر یا دانشگاه‌های بدون کنکور نمی‌شوید.
این مورد درباره‌ی پردیس‌های خودگردان هم صدق می‌کند. اگر پردیس قبول شوید و نروید، دچار محرومیت از کنکور نخواهید شد.

دانشگاه آزاد یا غیرانتفاعی

اگر دانشگاه آزاد قبول شوید و نروید، محرومیت از کنکور برای شما ایجاد نخواهد شد. با عدم ثبت‌نام در دانشگاه آزاد پذیرفته شده، محرومیت از کنکور، محرومیت از انتخاب رشته و محرومیت  ثبت‌نام در دانشگاه‌های آزاد دیگر، برای شما اتفاق نخواهد افتاد.
درباره‌ی دانشگاه‌های غیرانتفاعی هم همین مقررات وجود دارد. اگر دانشگاه غیرانتفاعی قبول شوید و نروید، محرومیت از کنکور شامل شما نمی‌شود.

اگر کنکور قبول شویم و نرویم چه می‌شود

عواقب نرفتن به دانشگاه قبول شده چیست؟

محرومیت از کنکور، از مهم‌ترین اتفاقاتی است که اگر دانشگاه قبول شوید و نروید، بسته به نوع دانشگاه قبول شده، ممکن است برای شما اتفاق بیفتد. قانون محرومیت از کنکوری سراسری، از سال 1401 برداشته شده بود و در صورت نرفتن به دانشگاه، محرومیت از کنکور سراسری و محرومیت دانشگاه روزانه و دولتی شامل فرد کنکوری نمی‌‌شد. اما باتوجه به دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ی 1403، از سال بعد یعنی کنکور 1404، محرومیت‌های دانشگاه شامل فرد می‌شود و محرومیت از کنکور را برای یک سال به همراه دارد.

محرومیت‌‌ها و رفع آن‌ها

 

محرومیت از کنکور سراسری 1404 نحوه رفع محرومیت قبولی روزانه و کنکور سراسری 1404
دانشجویان دوره روزانه بر اساس شرایط مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری . کلیه دانشجویان دوره روزانه در حال تحصیل در تمامی مقاطع حق شرکت در این آزمون را نخواهند داشت. در کنکور سال 1404  نه تنها محرومیت دوره‌های روزانه برای  افرادی که در سال 1403 قبول شده بودند، بازگشتند. بلکه به تمامی دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه‌های روزانه و غیر روزانه(به شرط نداشتن منع نظام وظیفه )اجازه داده می‌شود که بدون انصراف از دانشگاه محل تحصیل خود در کنکور شرکت کرده و در صورت قبولی در رشته‌ی موردنظر از دانشگاه قبلی خود انصراف دهند.
 داوطلبانی که از کنکور سال 63 به بعد برای دفعه دوم با کنکور سراسری، در  یک دانشگاه روزانه پذیرفته شده باشند. اجازه‌ی شرکت در ثبت نام کنکور سراسری را ندارند.  منع ثبت نام داوطلبانی که از سال 63 به بعد برای دفعه دوم در دوره روزانه مقطع کارشناسی پذیرفته شده‌اند باطل شد.
فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی که مشمول طرح نیروی انسانی اجباری هستند، رشته‌های مورد نیاز وزارت بهداشت که مشمول طرح نیروی انسانی بوده و خدمات مربوط به طرح را باید به صورت اجباری انجام بدهند: پزشکی، دندانپزشكی، داروسازی، پرستاری، اتاق عمل، هوشبری، رادیولوژی، علوم آزمایشگاهی، فوریت‌های پزشكی. داوطلبانی که دارای طرح اجباری هستند، در صورت قبولی در یکی از رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی طرح آن‌ها عقب افتاده و می‌توانند ادامه تحصیل دهند و خدمات قانون خدمت خود را پس از اتمام تحصیل با تعهدات خدمت مقطع جدید انجام بدهند. اما اگر در رشته‌هایی به‌غیر از رشته‌های ذکر شده پذیرفته شوند قبولی آن‌ها لغو شده و باید ابتدا طرح خود را بگذرانند.
ممنوعیت تحصیل برای داوطلبانی که قبل از اعلام نتایج نهایی شامل مشمولیت نظام وظیفه می‌شوند. این داوطلبان باید برای رفع محرومیت از کنکور سراسری حتما در زمان مشخص شده دفترچه اعزام به خدمت را تکمیل و همزمان در کنکور و انتخاب رشته کنکور شرکت کنند، در صورت قبولی در دانشگاه می‌توانند از معافیت تحصیلی بهره‌مند و از خدمت مرخص شوند.
منع نظام وظیفه برای آقایانی كه در مقطع كاردانی یا کارشناسی فارغ التحصیل شدند، مجاز به شركت در کنکور سراسری نمی باشـند. ایـن افـراد فقـط مـی‌تواننـد در مقطـع كارشناسـی ناپیوسته (كاردانی به كارشناسی ناپیوسته) یا کارشناسی ارشد تحصیل خود را ادامه دهند. اگر فرد در آزمون شرکت کند و پذیرفته  یکی از رشته‌های دکتری عمومی( پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی )یا کارشناسی ارشد پیوسته باشد بدون هیچ محدودیتی می‌تواند برای ثبت نام در دانشگاه محل قبولی اقدام کند.

 

سوختن سهمیه ویژه

دو نوع سهمیه در کنکور وجود دارد:

  • سهمیه مناطق: این سهمیه شامل همه‌ی شرکت‌کنندگان کنکور سراسری می‌شود و بسته به محل زندگی و تحصیل دوره‌ی دوم متوسطه‌ی آن‌ها، در یکی از مناطق سه‌گانه قرار می‌گیرند و سهمیه‌ی این مناطق شامل آن‌ها می‌شود. این سهمیه‌ در صورت این که دانشگاه قبول بشویم و نرویم و یا انصراف از دانشگاه از بین نمی‌رود و در کنکور بعدی که فرد در آن شرکت کند، باز هم تاثیر خواهد داشت.
  • سهمیه‌ی ویژه (ایثارگری و…): سهمیه‌های مختلفی در رابطه با ایثارگران با شرایط مختلف وجود دارد که ممکن است داوطلبی شامل آن بشود. اما نکته‌ی مهم اینجاست که اگر فرد دانشگاه قبول بشود و نرود و یا انصراف از دانشگاه بدهد، دیگر نمی‌تواند از آن سهمیه مجدد استفاده کند و سهمیه در اولین بار استفاده در هر مقطعی، کنکور کارشناسی یا ارشد یا دکتری، از بین خواهد رفت.

انصراف از دانشگاه برای شرکت در کنکور

انصراف از دانشگاه

گاهی اوقات ممکن است داوطلب در رشته و دانشگاه پذیرفته شده ثبت‌نام کند و آن را بپذیرد، اما بعد از آن نظرش تغییر کند و دیگر نخواهد در آن دانشگاه یا رشته ادامه‌ی تحصیل بدهد و بخواهد با شرکت دوباره‎ در کنکور سراسری، در رشته و دانشگاه دیگری تحصیل کند. این افراد می‌توانند باتوجه به مهلت مشخص شده و قبل از آزمون کنکور سراسری بعدی، در خواست انصراف از دانشگاه محل تحصیل خود را بدهند و با تکمیل فرم تقاضانامه‌ هنگام ثبت‌نام کنکور، محرومیت از کنکور و محرومیت‌های دیگر خود را لغو کنند.

در اینجا بسته به نوع دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید، شرایط مختلفی برای شما ممکن است پیش بیاید که آن‌ها بررسی می‌کنیم:

شرایط انصراف و کنکور مجدد

شرایط انصراف از دانشگاه و شرکت مجدد در کنکور
اگر قصد ترک تحصیل و شرکت دوباره در کنکور سراسری را دارید و اگر دانشجو یا پذیرفته شده دوره های روزانه هستید، نباید از سمت سازمان نظام وظیفه هیچ گونه منع قانونی داشته باشید و یا شامل غیبت سربازی باشید.
افراد شامل دوره ضرورت خدمت، فقط یک بار می توانند ترک تحصیل کنند و مجددا در کنکور سراسری شرکت کنند.
اگر شما متقاضی آقا انصراف از دوره‌های روزانه و غیر روزانه دانشگاه‌ها هستید، از لحاظ نظام وظیفه مشمول فرجه‌ی یک ساله خواهید بود. در طول این یک سال مستلزم پذیرش مجدد در دانشگاهی دیگر و یا انجام اقدامات لازم برای اعزام به خدمت سربازی خواهید بود. چنانچه فرجه یکساله به اتمام برسد و اقدامات لازم را انجام نداده باشید، مشمول غیبت خواهید شد و امکان ادامه تحصیل برای شما وجود نخواهد داشت.
متقاضیانی که از ورود آن ها به دانشگاه یک سال تمام گذشته است و نمرات دو ترم آن ها در سامانه ثبت شده است، می توانند با آغاز ترم سوم تحصیلی خود و با انجام هماهنگی های لازم با دانشگاه محل تحصیل، مراحل انصراف از دانشگاه خود را طی کنند.
توجه داشته باشید که دانشجویانی که از دانشگاه در حال تحصیل خود انصراف داده اند، حق بازگشت به تحصیل و ادامه تحصیل در رشته پیشین خود را نخواهند داشت.
آن دسته از افرادی که مشمول استفاده از سهمیه در اولین کنکور خود بوده اند، در صورت انصراف از تحصیل (دوره روزانه) قادر به استفاده مجدد از سهمیه خود نخواهند بود.

برای اطلاعات بیشتر از شرایط و ضوابط، مقاله‌ی انصراف از دانشگاه را حتما مطالعه کنید!

جریمه

نوع دانشگاه میزان جریمه
روزانه بسته به رشته، مقطع و دانشگاه، برآورد هزینه ای انجام شده و به عنوان مبلغ جریمه به دانشجو اعلام می گردد.
شبانه 1/5 برابر شهریه ثابت
پیام نور 1/5 برابر شهریه ثابت
غیرانتفاعی شهریه ثابت یک ترم + 7 واحد درسی
پردیس خودگردان شهریه ثابت تمامی ترم های باقی مانده
علمی کاربردی یک شهریه ثابت
آزاد

مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته: (نصف شهریه پایه) * (تعداد نیمسال های ثبت نام شده-4)

مقطع کارشناسی پیوسته: (نصف شهریه پایه) * (تعداد نیمسال های ثبت نام شده -8)

 اگر دانشجویان دوره‌ی روزانه دانشگاه آزاد پس از انصراف از دانشگاه، قصد ادامه‌ی تحصیل دوباره بلافاصله در همان دوره را داشته باشند، معاف از پرداخت جریمه هستند.

یادتان باشد به مقاله دفعات انصراف از دانشگاه برای آگاهی بیشتر نگاهی بیندازید!

رفع محرومیت اشتباه از کنکور

گاهی اوقات، ممکن است به دلیل خطا در هنگام انتخاب رشته، رشته و دانشگاه نادرستی را در اولویت قرار بدهیم و بعد از اعلام نتایج متوجه اشتباه خود بشویم. اگر با این شرایط اشتباه، دانشگاه قبول شوید و نروید، می‌توانید درخواست لغو محرومیت خود را در سامانه‌ی سنجش ثبت‌کنید، یا درخواست بررسی دیگر اولویت‌ها را بدهید.
در این صورت، ممکن است محرومیت از کنکور سراسری و دیگر محرومیت‌های شما شما لغو شود و بتوانید از شرایط عادی استفاده کرده و بار دیگر در کنکور خود را محک بزنید.

احتیاط در انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته‌ی درست و دوری از ترس محرومیت!

تمام موارد گفته شده در پاسخ به سوال اگر دانشگاه قبول شوم و نروم چه می‌شود، در این نکته خلاصه می‌شود:
یک انتخاب رشته‌ی درست و اصولی، که با توجه به شرایط شما و علایق و خواست شما تنظیم شده باشد، نگرانی‌ای برای شما ایجاد نخواهد کرد.

انتخاب رشته، مسیر تحصیلی آینده‌ی ما را مشخص می‌کند و اشتباه در آن می‌تواند زحمات ما را از بین ببرد و مشکلات زیادی برای ما به وجود بیاورد. با توجه به بازگشت قانون محرومیت کنکور 1404، با مطالعه درست دفترچه‌ی انتخاب رشته و اطلاع از قوانین و شرایط هر رشته و دانشگاه، شناخت علایق و توانایی‌های خود برای انتخاب رشته‌ی دانشگاهی، اطلاع از شرایط خود برای انتخاب دانشگاه مناسب و همراهی یک مشاور کنکور باتجربه و حرفه‌ای در کنار خود برای راهنمایی و کمک به شما در این مسیر، می‌تواند موفقیت را برای شما رقم بزند و دیگر ترسی از محرومیت از کنکور سراسری و محرومیت از دانشگاه برای شما به وجود نخواهد آمد.

فراموش نکنید که می‌توانید با انتخاب‌رشته آنلاین کنکور دورخیز، از مشاوره‌ی انتخاب‌رشته‌ی تخصصی استفاده کنید!

خلاصه مقاله

سوال مهم داوطلبان کنکور در زمان انتخاب رشته این است که اگر کنکور قبول شویم و نرویم چه می‌شود؟
در این مقاله سعی بر توضیح شرایط و ضوابط به وجود آمدن محرومیت از کنکور و محرومیت از دانشگاه داشتیم. بسته به نوع دانشگاهی که در آن پذیرفته شده‌اید، ممکن است دچار محرومیت از کنکور  بشوید.

قانون محرومیت از کنکور به مدت یک سال، از کنکور 1404 دوباره تصویب شده و اگر کنکور قبول شوید و نروید، اگر دارای شرایط خاص باشید، شما دچار محرومیت از کنکور خواهید شد.
اگر بعد از ثبت‌نام و تحصیل در دانشگاه بخواهید دوباره کنکور بدهید، باید با توجه به شرایط از دانشگاه انصراف دهید. البته ممکن است این انصراف برای شما جریمه داشته باشد که در جدول می‌توانید مشاهده کنید.
اگر در رشته و دانشگاهی که نمی‌خواستید، اما اشتباه در اولویت‌ها قرار دادید، پذیرفته شدید، با درخواست به سازمان سنجش می‌توانید محرومیت خود را لغو کنید.

در نهایت در انتخاب رشته از همراهی یک مشاوره کنکور خوب استفاده کنید و با بررسی کامل و دقیق اولویت‌های خود را ثبت کنید.

سوالات متداول

چطور دچار محرومیت از کنکور خواهیم شد؟

اگر در کدرشته‌ی دانشگاه دولتی روزانه قبول شویم و نرویم، دچار محرومیت از کنکور به مدت یک سال خواهیم شد و سهمیه‌ی ویژه‌ی ما از بین خواهد رفت. این قانون برای دوره‌ی شبانه، غیرانتفاعی، پردیس و آزاد نیست. علاوه بر آن، ضوابط بیشتری برای افراد با شرایط خاص وجود دارد که ممکن است دچار محرمیت از کنکور شوند که همه‌ی آن‌ها را در جدول درون این مقاله می‌توانید مشاهده کنید.

آیا می‌توان با انصراف از دانشگاه دوباره در کنکور شرکت کرد؟

بله. باید با تحصیل در دانشگاه و  انصراف از دانشگاه محل تحصیل قبل از کنکور سراسری بعدی، آمادگی خود را برای شرکت مجدد در کنکور اعلام کنید. البته بسته به نوع دانشگاه شما و شرایط تحصیل، ممکن است دچار جریمه شوید که جدول آن را در مقاله مشاهده می‌کنید.

اگر به اشتباه رشته‌ای را قبول شویم که نمی‌خواستیم، باید چه کاری انجام دهیم؟

با اعلام اشتباه خود به سازمان سنجش و درخواست حذف محرومیت یک ساله، ممکن است محرومیت شما لغو شده و با شرکت در کنکور سال بعد، بتوانید انتخاب رشته دوباره داشته باشید. یادتان باشد با داشتن مشاوره تحصیلی و کنکوری اصولی، از بروز این مشکلات بذای شما جلوگیری خواهد شد.

نکته مهم: اگر هنوز ابهاماتی در مورد این موضوعلات دارید، یادتان نرود در بخش نظرات مطرح کنید تا پاسخ سوالات خود را از مشاوران ما دریافت کنید!

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آزمون‌های آنلاین رایگان

دورخیز هر دو هفته یک آزمون آزمایشی کاملا رایگان و به صورت مجزا برای سه رشته تجربی، ریاضی و انسانی برگزار میکنه با سوالات استاندارد و مطابق با برنامه راهبردی قلمچی و تحلیل دقیق نتایج هست. 

تا آزمون بعدی زمان زیادی نمونده؛  پس سریع ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
فرم درخواست مشاوره
  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.