پشت کنکور بمونم یا نه

پشت کنکور ماندن برای 1402 | بمونم یا برم دانشگاه؟

طبق روال هر سال کنکور برگزار شده و نتایج اولیه اعلام می شود و زمان به حساس ترین مرحله کنکور یعنی انتخاب رشته می رسد. حالا باید به طور جدی برای آینده خود تصمیم بگیرید و متناسب با نتیجه گرفته شده  آینده بهتری را برای خود بسازید. در این زمان تعداد زیادی از داوطلب ها باید بین انتخاب رشته و یا پشت کنکور ماندن برای 1402 یکی را انتخاب کنند. شانس قبولی پشت کنکوری ها تحت شرایطی می تواند زیاد باشد. در این باره اما باید به درستی تصمیم بگیرید تا جزو پشت کنکوری های موفق باشید!

بعد از اعلام نتیجه کنکور مانند هر امتحان دیگر افراد دو دسته اند:
دسته اول افرادی هستند که از نتیجه خود راضی هستند و مزد زحمات خود را گرفته اند. اما دسته دوم افرادی هستند که به هر دلیلی نتوانسته اند نتیجه دلخواه را بدست آورند.

  • حالا اگر عضو دسته دوم باشید باید چه کنید؟
  • راه های افزایش شانس قبولی پشت کنکوری ها چیست؟
  • آیا می توان در سال دوم کنکور موفق شد؟ چگونه؟

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع و ویژگی های پشت کنکوری های موفق می پردازیم

بعد از کنکور جزو کدام دسته اید؟

کنکوری ها در زمان انتخاب رشته کنکور 1402 به طور کلی ۳ دسته اند:

  1. افراد راضی که انتخاب رشته می کنند و مطمئن هستند که در رشته هدف خود قبول می شوند: اگر جزو این گروه هستید؛ با نهایت دقت انتخاب رشته کنید و در درجه اول به علایق و پس از آن به رشته ها و شهرهای انتخابی توجه کنید.
  2. افرادی که می خواهند شانس خود را در انتخاب رشته امتحان کنند و در صورتی که در رشته های مورد نظر قبول شدند در دانشگاه شرکت کنند؛ در غیر این صورت پشت کنکور خواهند ماند: نباید هنگام انتخاب رشته بی خیال باشید و باید با دقت کافی انتخاب رشته کنید؛ زیرا در صورت قبولی در دانشگاه دولتی و در رشته ای که علاقه چندانی به آن ندارید شانس شرکت در کنکور سال آینده را از دست خواهید داد؛ پس فقط رشته و دانشگاه هایی که به آنها علاقه دارید و در صورت قبولی صد در صد در آن شرکت خواهید کرد را انتخاب کنید و از قرار دادن رشته هایی که به آنها علاقه ندارید در لیست انتخاب رشته بپرهیزید.
  3. افرادی که اصلا از نتیجه کنکور خود راضی نیستند و می خواهند در کنکور سال آینده شرکت کنند تا بتوانند به هدف خود برسند: این گروه مثل ورزشکارانی هستند که تازه از المپیک برگشته اند و باید فارغ از نتیجه خودشان را آماده تر کنند از تجربه های بدست آورده استفاده کنند همچنین خود را برای مسابقات بعدی با دقت بیشتر، انگیزه بهتر و برنامه منظم تر آماده کنند.
مقاله مهم  مشاوره انتخاب رشته کنکور 1402

 

راضی نبودن از نتیجه به معنی کسب رتبه بد در کنکور نیست بلکه این نداشتن رضایت بسته به سطح تلاش و اهداف فرد دارد و ممکن است رتبه کسی که از رتبه خود راضی نیست آرزوی فرد دیگر باشد. بسیار مهم است که واقع بین باشید و برای پشت کنکور ماندن برای 1402 دقیقا از خود بپرسید که: آیا من تمام تلاش خود را کردم؟ آیا از آن تلاش و این نتیجه راضی هستم؟

اگر جزو کسانی هستید که از رتبه خود راضی نیستید؛ به ادامه مقاله به توجه کنید، شاید شما هم بتوانید جزو پشت کنکوری های موفق باشید.

دلایل شکست خود را مشخص کنید

 

علت پشت کنکوری شدن خود را پیدا کنید!

قبل از تصمیم گیری درباره سال 1402 و شرکت دوباره در کنکور 1402 باید عدم موفقیت را علت یابی کنید و در صورتی که شرایط برای رفع موانع مناسب بود برای ادامه راه تصمیم گیری کنید. اما اگر به این نتیجه رسیدید که شرایط تغییر چندانی نخواهد کرد پس بهتر است به راهی غیر از پشت کنکور ماندن فکر کنید.

 

از دلایل عدم موفقیت در کنکور می توان موارد زیر را نام برد:

  • اتفاقات پیش بینی نشده: در طول ماه های پیش رو تا کنکور سال آینده آیا شرایط بهتر می شود و دیگر از این دست اتفاقات نمی افتد یا نه!
  • نبود منابع کافی: شرایط تهیه منابع جدید و در صورت نیاز شرکت در کلاس های آموزشی را دارید یا نه!
  • کم بودن ساعت مطالعه: آیا می توانید در طول تقریبا ۱۰ ماه باقی مانده تا کنکور، بیشتر ساعات روز خود را به درس خواندن اختصاص دهید؟
  • روش مطالعه غلط: ایرادات روش مطالعه خود را می دانید؟ روش مطالعه صحیح چگونه است؟
  • نداشتن برنامه درست: نحوه برنامه ریزی صحیح را یاد گرفته اید؟ شرایط داشتن مشاور تحصیلی را دارید؟ چقدر می توانید به برنامه درسی خود پایبند باشید؟
  • عدم برطرف کردن نقاط ضعف: می توانید دروسی که در آنها ضعف دارید را به شرایط نرمال برسانید؟ اصلا می دانید در کدام قسمت ها ضعیف هستید؟
مقاله مهم  آشنایی با اشتباهات مهلک کنکوری ها

پشت کنکوری های موفق و پشت کنکور ماندن

 

برای پشت کنکور ماندن ، آیا می توانید موانع موفقیت را بر طرف کنید؟

بعد از مشخص کردن دلایلی که باعث شد موفق نشوید؛ باید بررسی کنید آیا می توانید موانع را از سر راه خود برداشته و راه را به سوی موفقیت هموار کنید؟ اگر مشکلات سال قبل به قوت باقی هستند و نمی توانی آنها را بر طرف کنید بهتر است به پشت کنکوری بودن فکر نکنید زیرا در سالی که پشت کنکور هستید علاوه بر مشکلات گذشته قطعا موانع دیگری خواهید داشت مثل:

  • نداشتن روحیه و انگیزه کافی
  • ترس از شکست مجدد
  • مقایسه خود با دوستان و آشنایانی که امسال در دانشگاه شرکت  کردند
  • خارج شدن از جو مدرسه و نبودن حس رقابت
  • فشار بیشتر خانواده
  • خسته شدن و ایجاد یکنواختی
  • نداشتن انگیز برای مطالعه مستمر و طبق برنامه
  • ایجاد مشکلات و اتفاقات پیش بینی نشده ی جدید!

بعد از بررسی مشکلات پیش رو و آگاهی کامل از مسیری که در پیش دارید همچنین پس از مشورت با خانواده می توانید درباره ادامه راه و شرکت دوباره در کنکور تصمیم بگیرید.

در ادامه راه های افزایش شانس قبولی پشت کنکوری ها و ویژگی های پشت کنکوری های موفق سال 1402 را بررسی می کنیم.

مقاله مهم  قوانین معافیت تحصیلی دانش آموزان و داوطلبان کنکور

 

پشت کنکوری های موفق چگونه اند؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که همه چیز به خود شما بستگی دارد.

به این نکته توجه کنید که قبول شدن در رشته بهتر و داشتن آینده موفق تر و شرایط شغلی بهتر ارزش یک سال بیشتر تلاش کردن و پشت کنکور ماندن را دارد. به دلیل این که نحوی ادامه زندگی افراد و آسایش و آرامش هر فرد در آینده در کشور ما ارتباط مستقیمی با شغل و رشته تحصیلی او دارد؛ پس به آسانی نمی شود از شانس داشتن موقعیت بهتر در آینده گذشت.

اگر می خواهید در پایان به اهداف خود برسید و به عنوان یک پشت کنکوری موفق از شما نام برده شود؛ در قدم اول باید با آگاهی کامل و به طور جدی برای پشت کنکور ماندن خود تصمیم خود را بگیرید.  این را بدانید که شروع دوباره به معنی جبران شکست نیست؛ بلکه یک آغاز جدید است. این طرز فکر باعث می شود که خود را غرق در اشتباهات سال گذشته نبینید و با انرژی بیشتر شروع کنید.

پس از بررسی کامل سال گذشته و پیدا کردن دلایل عدم موفقیت، دیگر دائما زمان حال خود را با سال مقایسه نکنید. همچنین اشتباهات گذشته خود را به سدی برای آینده بهتر تبدیل نکنید؛ بلکه به صورت منطقی از آنها درس گرفته و در ادامه راه آن اشتباهات را تکرار نکنید.

از شروع دوباره نترسید و اعتماد به نفس داشته باشید؛ باید شجاع باشید و بتوانید چیزهای جدید یاد بگیرید. مهارت لازم را برای مطالعه موثرتر را تمرین کنید.

داشتن اراده پولادین مهم ترین ویژگی مشترک پشت کنکوری های موفق است.

آرامش داشته باشید و از ایجاد تغییرات نترسید و به جای شکایت از شرایط و دنبال شرایط مناسب بودن شرایط مناسب را برای خود بسازید.

شانس قبولی پشت کنکوری ها - پشت کنکور ماندن

 

راه های افزایش شانس قبولی پشت کنکوری ها

در ادامه راه های افزایش شانس قبولی پشت کنکوری ها را بررسی می کنیم:

  1. برنامه ریزی دقیق: با توجه به اینکه شما در این سال به عنوان پشت کنکوری و فارغ التحصیل در کنکور شرکت می کنید و به مدرسه نمی روید؛ زمان آزاد بیشتری دارید. پس نسبت به کنکوری های محصل به برنامه ریزی دقیق روزانه و هدف گذاری بلند مدت نیاز بیشتری دارید. پس گول روزها و ماه های باقی مانده تا کنکور را نخورید. مثل یک دانش آموز که چند روز بعد امتحان مهمی دارد؛ با دقت و جدیت شروع به مطالعه کنید.
    مقاله مهم  برنامه ریزی کنکور
    سعی کنید برنامه ریزی اصولی داشته باشید و سینوسی عمل نکنید؛ یعنی یک روند مطالعه یکنواخت با شیب مناسب به سمت پیشرفت داشته باشید. به برنامه ریزی خود پایبند باشید. شرکت در آزمون های آزمایشی و قرار گرفتن در محیط پرسش و امتحان می تواند به جدیت در انجام برنامه و انگیزه بیشتر برای ادامه راه کمک کند؛ همچنین داشتن مشاور تحصیلی با تجربه در این راه می تواند مانع تکرار اشتباهات سال گذشته باشد.
  2. رفع نقاط ضعف: از آغاز راه به دروس و مباحث برچسب نزنید. مثلا نگویید “من مبحث کار و انرژی فیزیک را نمی فهمم؛ یا گیاهی های زیست شناسی را دوست ندارم.” سعی کنید برای تمامی مباحث وقت کافی را بگذارید. و نقاط ضعف را با تکرار و تمرین حل کنید. تجربه نشان داده بیشتر نقاط ضعف به دلیل عدم توجه کافی و گذاشتن زمان و انرژی مناسب به وجود می آیند. پس در اکثر موارد می توان با کمی دقت و جدیت بیشتر نقطه ضعف را رفع کرد.
  3. تقویت نقاط قوت: از نقاط قوت خود به سادگی نگذرید مثلا نگویید ” من در درس عربی قوی هستم و در طول سال تحصیلی لازم نیست عربی بخوانم و همین که ماه آخر دوره کنم کافی است ” شما باید نقاط قوت کنکور سال قبل را حفظ کرده و آنها را تقویت کنید و این کار فقط با تمرین بیشتر و مطالعه دوباره امکان پذیر است.
  4. پشتکار و اراده قوی: از شکست نترسید و در راه رسیدن به اهداف خود از هیچ تلاشی چشم پوشی نکنید؛ در صورت عدم موفقیت در آزمون های آزمایشی دست از کار نکشید؛ چون عقب نشینی باعث پیشرفت نمی شود. سعی کنید بعد از هر آزمون مباحث و اشکالات درسی را به طور کامل تحلیل و بررسی کنید و تمامی نقایص را رفع کنید. همچنین در صورت موفقیت های پشت سر هم مغرور نشوید و با جدیت بیشتر به راه خود ادامه دهید. اگر میخواهید پشت کنکور ماندن خود را به موفقیت منهی کنید حتماً باید روی اراده و روحیه خود کار کنید.
    افزایش شانس قبولی در کنکور
  5. تلاش برای اهداف با برنامه دقیق و منطقی به دور احساس: کلید گرفتن نتیجه مطلوب در کنکور انفجاری و از روی احساس درس خواندن نیست بلکه موفقیت در کنکور نیازمند به یک برنامه و روند اصولی است. در کنکور با چند روز یا چند هفته هر روز ۱۲ ساعت یا بیشتر درس خواندن نمی توان به نتیجه مطلوب رسید بلکه لازم است در تمام ماه های قبل از کنکور ساعت مطالعه معقول و رو به پیشرفتی داشته باشید. از ساعت مطالعه کمتر شروع کنید و کم کم با گذشت زمان ساعت مطالعه خود را بیشتر کنید. با این روش نه خسته و دل زده می شوید و نه در جای خود در جا می زنید! همچنین دروس را به تدریج یاد گرفته و در نهایت به صورت پیوسته جمع بندی و دوره کنید.
  6. از مسیر و هدف خود دور نشوید: در سالی که پشت کنکوری هستید سعی کنید هیچ وقت به طور کامل از درس دور نشوید؛ فرض کنید که امسال هم به مدرسه می روید و حتما ساعتی از هر روز را به مطالعه اختصاص دهید و در جو و حس و حال کنکور باشید.
  7. افراط و تفریط نکنید: در برنامه خود زمانی مناسب و معقولی را برای استراحت و تفریح قرار دهید. تا در طول چند ماه مانده تا کنکور 1402 خسته و دلزده نشوید.
فاطمه فرجیفاطمه فرجی

مشاوره صوتی رایگان

در این صوت آموزشی فاطمه فرجی دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی به بررسی دلایل پشت کنکور ماندن، شرایط در سال کنکور مجدد، موانع راه و اینکه در نهایت پشت کنکور بمانیم یا نه صحبت می کند.
مدت زمان : 6 دقیقه و 57 ثانیه
پشت کنکور ماندن برای 1402 | بمونم یا برم دانشگاه؟پشت کنکور ماندن برای 1402 | بمونم یا برم دانشگاه؟

مشاوره صوتی رایگان

در این پادکست امیرحسین امیری دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به بررسی وضعیت داوطلبین بعد از اعلام نتایج کنکور و راه پیش روی هر گروه صحبت می کند و در باره شرایط و دلایل پشت کنکوری شدن توضیح می دهد.
مدت زمان : ۱۲ دقیقه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها