دست از تلاش نکش

از تلاش کردن هرگز دست نکش! (مبارزه با بی انگیزگی)

آیا شما هم از آن دسته از افراد شده اید که دیگر نای ادامه تلاش برایشان نمانده؟ شما هم می گویید که دیگر از تلاش و کوشش در راه کنکور خسته شده اید؟ اما اگر توصیه عاقلانه ای بخواهید می شنوید که: هرگز از تلاش دست نکش! در این مقاله به روش های مختلفی اشاره کرده ایم که شما را از بی انگیزگی برای ادامه تلاشتان باز دارد. پس تا پایان همراه ما باشید.

 

تلاش، راهی برای رسیدن به هدف

همه ما انسان ها موجوداتی هدفمند هستیم. حتی بی انگیزه ترین انسان ها هم هدف دارند و شاید ساده ترین و پیش پا افتاده ترین در عین حال مهمترین هدف را داشته باشند؛ ادامه زندگی! حال در این نقطه ملاک های ما برای چگونگی ادامه زندگی بسیار متفاوت می شود. برای رسیدن به هدف های ریز و درشتمان در این زندگی باید تلاش کنیم. اما گاهی می شود که این تلاش کردن برای فرد خسته کننده، ناممکن یا غیر قابل ادامه جلوه می کند.

اهداف ما بطور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • اهداف کوتاه مدت
  • اهداف میان مدت
  • اهداف بلند مدت

هرگز از تلاش دست نکش

برای هر کدام از این اهداف ما جداگانه برنامه ریزی می کنیم. اصلی ترین عامل که از ادامه تلاش ما جلوگیری می کند بی انگیزگی است. بالطبع بی انگیزگی برای انجام اهداف هم مختلف است و می تواند بی انگیزگی کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت باشند.

مقاله مهم  از تلاش کردن هرگز دست نکش! (مبارزه با بی انگیزگی)
”]

 

1. اگر بی انگیزگی کوتاه مدت باشد

به فرض مثال فرد حال و حوصله درس خواندن برای امتحانی که نزدیک است را ندارد. یا مثلا آزمون آزمایشی اش را خراب کرده و انگیزه ای برای درس خواندن در روز بعدش را ندارد. این مورد بی انگیزگی با یک مشاوره کوچک و انجام کارهای شادی آوری مثل ورزش، گوش دادن موزیک و وقت گذراندن با خانواده از بین می رود. بالطبع فرد در این نوع، آسیب زیادی به درسش وارد نخواهد کرد.

 

2. اگر بی انگیزگی میان مدت باشد

برای نمونه فرد می داند که یک ماه دیگر امتحان های ترم اول را در پیش دارد یا سه هفته دیگر آزمون جامع مهمی دارد. اما برای شروع مطالعه و آماده کردن خودش بی انگیزه است. عوض آن که برنامه بسیار مفیدی بریزد و بعد هم با انرژی کافی سراغ درسش برود، مطالعه و برنامه ریزی را به تعویق می اندازد. راه حل این نوع از تلاش نکردن، پیدا کردن عامل اصلی بی انگیزگی به کمک تفکر و مشورت با دیگران است. مثلا تجربه های بد در آزمون های ترم و جامع می تواند خود دلیلی بر بی انگیزگی در سالهای بعدش باشد!

 

3. اگر بی انگیزگی بلند مدت باشد

دانش آموز در این نوع بی انگیزگی کلا به سراغ درس خواندن جدی نمی رود و خودش را به هیچ عنوان آماده کنکور دادن نمی داند. این بی انگیزگی بسیار خطرناک است و اگر هر فردی درگیر آن است باید حتما با مشاوران کنکور و روان شناس جلساتی را پشت سر بگذارد و هرچه سریعتر اقدام کند خیلی بهتر است و نتیجه کنکورش بسیار متفاوت می شود.

حالا چه می شود که این اتفاق می افتد (بی انگیزگی ) و چرا فرد بی انگیزه می شود؟ آیا بعد از آن می توان تلاش را ادامه داد و به هدف رسید؟ این دو سوال هر کدام بطور جداگانه سوال های بسیار مهمی هستند که در ادامه به جواب تک تک آن ها خواهیم رسید. 🙂

مقاله مهم  برنامه ریزی کنکور

 

چرا بی انگیزه می شویم؟

علل مختلفی در بی انگیزه شدن افراد وجود دارد اما با ریشه یابی اکثر این علت ها به خودباوری کمرنگ شده در فرد می رسیم. خودباوری یا باور و ایمان داشتن به توانایی های خود، امری اکتسابی است. به این معنا که هیچ فردی با خودباوری متفاوت از دیگری زاده نمی شود و همه در بدو تولد در شناخت خودشان یکسانند! اما رفته رفته فرد با گذشت زمان و دیدن استعدادهایی که دارد شناخت متفاوتی از خودش کسب می کند.

عامل مهم دیگر در خودباوری نقش افراد دیگر و اطرافیان و نظر آن ها در شکل گیری خودباوری ماست. خیلی از ما تا الان تجربه این را داشته ایم که با نهایت شوق کاری کرده ایم یا انتخاب خاصی مدنظر داشته ایم و فرد دیگری که به ما اتفاقا نزدیک بوده به اصطلاح تو ذوقمان زده! اما عکس العملی که افراد در مواجهه با نظر و قضاوت دیگران راجع به خودشان می کنند شخص به شخص فرق می کند.

اگر حساس و زودرنج باشید نه تنها بلافاصله حرف او را به عنوان یک حقیقت می پذیرید بلکه آن را جزیی از خودباوری تان قرار می دهید و انگیزه تان را از دست می دهید. این اتفاق ناخودآگاه برای افراد ضعیف می افتد. اما اگر اعتماد به نفس بالایی داشته باشید حتی با درست بودن حرف طرف مخالف، خودتان را نمی بازید و به هیچ عنوان شناخت از خودتان را تغییر نمی دهید. بنابر این همان طور که دیدید خودباوری کم و ضعیف عامل اصلی در بی انگیزه شدن تان است.

مقاله مهم  برای کنکور از کجا شروع کنم؟ 7 گام مهم برای شروع

 

اگر بی انگیزه شدیم چگونه ادامه دهیم؟

در حال و هوای بی انگیزگی 90 درصد اوقات درس نمی خوانیم بخاطر آن که میدانیم درس خواندن باید با تمرکز همراه باشد در غیر این صورت فقط خودمان را پای کتاب هایمان خسته می کنیم. اما بدانید این روند را نمی توانید تا ابد ادامه دهید و همچنان هیچ کاری نکنید؛ ولی وقتی دیدید سر جای اول تان مانده اید دیگر لطفا تعجب نکنید!

شما به دنیا آمده اید تا به هدفی که برایش ساخته شده اید برسید، پس این همه معطل کردن خودتان چیست؟ بی انگیزگی همان طور که گفتیم از خودناباوری می آید. پس اکنون دقیقا وقت آن شده که به خودتان باور داشته باشید. به خودتان ایمان بیاورید و بدانید که تنها و تنها نجات دهنده تان خود خود شمایید. اگر بی انگیزه شده اید مهم نیست و قطعا می توانید ادامه دهید. کافی است افکار منفی و حرف های منفی دیگران را دور بیندازید. به آینده درخشانی که روبروی شماست فکر کنید و برنامه ریزی کنید و شروع کنید.

 

تلاش و کوشش

 

پیوستگی در تلاش، ضامن موفقیت!

آن چیزی که یک تلاش گسترده را به نتیجه می رساند، نه حجم عجیب و غریب تلاش بلکه پیوستگی آن می باشد. پیوستگی در تلاش یعنی در طول سال کنکور روزی نباشد که شما هیچ مطلبی را نگاه نینداخته باشید و ساعت مطالعه تان صفر باشد. پیوستگی در تلاش یعنی اگر خسته شدید به فکر رفع خستگی تان بیفتید نه آن که آن را ادامه دهید تا به حجم مطالعه تان لطمه بزند.

داشتن یک دفتر برنامه ریزی و یادداشت روزانه عملکرد خود در آن، باعث می‌شود از برنامه ای که دارید جدا نشوید و در کار خود پیوستگی داشته باشید. دفتر برنامه ریزی دورخیز طوری طراحی شده که بتوانید عملکرد روزانه خود را به طور کامل و دقیق در آن ثبت کنید.

از تلاش کردن هرگز دست نکش! (مبارزه با بی انگیزگی) 3
دفتر برنامه ریزی کنکور VIP دورخیز

دفتر برنامه‌ریزی VIP یک محصول فوق‌العاده جذاب و کاربردی است که می‌تواند مطالعه و عملکردتان را چند برابر بهتر کند! چاپ جدید این محصول کاملاً تمام رنگی، به همراه آموزش ویدئویی و آموزش بهبود راندمان مطالعاتی تهیه شده است تا برایتان معجزه کند! (ارسال پستی)

 

خیلی از دانش آموزان در سال کنکور تلاش بسیار زیادی می کنند اما به جایی که می رسند می گویند که دیگر نمی توانیم ادامه دهیم. 😔 این نقطه ممکن است در ایام عید نوروز یا بعد از بیشتر هم رخ دهد. راه چاره چیست؟

قطعا در جواب باید گفت بالا بردن روحیه مهم ترین راه ممکن برای حل این مشکل است. بدانید که بیشتر دانش آموزان چه قوی چه ضعیف در این خستگی ها مثل شما فکر می کنند و تنها شما نیستید. بعلاوه هر سال رتبه های برتر در مصاحبه هایی که با موسسات گوناگون دارند می گویند که در فلان موقع بسیار خسته و ناامید شدم از مطالعه اما ادامه دادم.

پس در هر صورت تلاشتان را ادامه دهید حتی اگر خسته شده اید.

همانطور که از قدیم بزرگان ما درباره تلاش گفته اند:

همت انسان چو گردد زورمند

هرچه خواهد آفریند بی گزند

پس دوست عزیز ؛ همین الان که این مقاله را خواندی، سعی کن نهایت همت خود را به کار بگیری و یک مطالعه جدی را با عزم جزم شروع کنی! تلاشت را بکن و در همه حال بر خداوند توکل داشته باش و بدان که او همیشه کمک کننده توست و هرگز از تلاش دست نکش. 😍

در ادامه این مطلب شما را دعوت می کنیم که به ویس مشاوره ای مفیدی در این خصوص گوش دهید.

نازنین محمدینازنین محمدی

مشاوره صوتی رایگان

هرگز از تلاش کردن دست نکش. تلاش و کوشش بی وقفه ضامن موفقیت شماست پس چه بهتر که روش های حفظ پیوستگی در آن را بدانید. در این صوت به روشهای مفیدی در این باره اشاره شده است! حتماً آن را گوش کنید.
مدت زمان : 7 دقیقه و 41 ثانیه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا
علیرضا
1 ماه قبل

هم این مقاله و هم کل سایتتون واقعا مفید هست ممنون

پشتیبانی سایت
پشتیبانی سایت
پاسخ به  علیرضا
1 ماه قبل

آرزوی موفقیت برای شما‌

طاها
طاها
2 سال قبل

ممنون از مطالب خوبتون
عالی بود

اسما
اسما
3 سال قبل

ممنون عالی بود. خیلی دوستتون دارم 💓

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  اسما
3 سال قبل

خواهش میکنیم:)
ماهم شمارو از ته دلمون دوست داریم و برای دیدن موفقیت شما تلاش میکنیم:)

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .