نحوه برگزاری کنکور

نحوه برگزاری کنکور 1404 و اتفاقات جدید آن

در این مقاله سعی کردیم ابهامات داوطلبان را در مورد نحوه برگزاری کنکور 1404 برطرف کنیم. داوطلبان کنکور 1404 پیش از شروع جدی برای کنکور باید بدانند که برای چه آزمونی آماده می شوند و به چه نکاتی باید توجه داشته باشند. این مقاله به طور کامل و جامع پاسخ سوالات زیر را می دهد و شما را از سردرگمی در می آورد. برای اطلاع از تمامی موارد در مورد نحوه برگزاری کنکور نیاز نیست به جای دیگری بروید هر آنچه که مورد نیاز شماست اینجا آورده شده است. پس با ما همراه باشید تا جواب تک تک سوالاتتان را بگیرید.😉

  • زمان ثبت نام کنکور 1404 کی است و چه زمانی برگزار خواهد شد؟
  • کنکور 1404 چه تغییراتی دارد و نحوه برگزاری آن چگونه است؟
  • سوابق تحصیلی چه تاثیری در کنکور 1404 دارد؟
  • نمره کنکورمان تا چند سال معتبر است؟
  • آیا کنکور الکترونیکی برگزار می شود یا به صورت کاغذی؟

 

زمان برگزاری و ثبت نام کنکور 1404

بر اساس تقویم آزمونی منتشر شده توسط سازمان سنجش، نحوه برگزاری کنکور 1404 همانند کنکور 1403، دوبار در سال است. نوبت اول کنکور 1404 به همراه کنکور فرهنگیان در تاریخ 11 و 12 اردیبهشت 1404 و نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ در تاریخ 5 و 6 تیر 1404 با فاصله دو ماه بین آنها برگزار می‌شود.

ثبت نام برای نوبت اول کنکور 1404 در روزهای 20  تا 26 آبان سال 1403 و ثبت نام برای نوبت دوم کنکور 1404  نیمه دوم اسفند ماه 1403 انجام می‌گیرد.

نوبت اول نوبت دوم
زمان ثبت نام 1403/08/20 تا 1403/08/26 نیمه دوم اسفند ماه سال 1403
زمان برگزاری آزمون پنجشنبه و جمعه 11 و 12 اردیبهشت 1404 پنجشنبه و جمعه 5 و 6 تیر 1404

اگر داوطلب کنکور هستید و هنوز برای کنکور1404 شروع نکردید مقاله زیر برای شروع به شما کمک میکند!

پیشنهاد مطالعه  برنامه شروع از صفر کنکور 1404

نحوه برگزاری کنکور 1404

این روز ها سوال اغلب دانش آموزان یازدهم و دوازدهمی و حتی دهمی این است که نحوه برگزاری کنکور 1404 چگونه است؟ کنکور 1404 چه تغییراتی خواهد داشت؟ امتحانات نهایی را جدی بگیریم یا نه؟ اگر شما نیز در میان انبوه سوالات خودتان سردرگم مانده اید اینجا دوای درد شماست زیرا که به طور کامل به تمام سوالاتتان پاسخ داده خواهد شد.

به طور کلی کنکور 1404 با حذف دروس عمومی و زیر گروه ها همراه است و سوابق تحصیلی نقش بالایی در آن دارد. مورد بعدی اینکه کنکور 1404 دوبار در سال برگزار خواهد شد، هرکدام که نتیجه ی بهتری دارد کارنامه ملاک قرار خواهد گرفت. برای بررسی هرچه بیشتر این تغییرات همراه ما باشید.

نحوه برگزاری کنکور

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور

پیش از اینکه با نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1404 آشنا شویم لازم است بدانیم که منظور از سوابق تحصیلی چیست؟ و تفاوت تاثیر مثبت و قطعی معدل چیست؟ که در ادامه به این سوالات پاسخ می دهیم.

منظور از سوابق تحصیلی، نمرات دروس عمومی و تخصصی دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی ۳-۳-۶ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دوره متوسطه گفته می‌شود که امتحانات آن در حالت استاندارد، توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و کتبی برگزار می شود.

تفاوت تاثیر مثبت و قطعی معدل چیست؟

تعریف تأثیر مثبت: تأثیر مثبت معدل یا سوابق تحصیلی در کنکور، به این معنا است که اگر نمرات امتحانات نهایی سبب کاهش رتبه کنکور داوطلب در کنکور سراسری شود، این نمره در نتیجه کنکور داوطلب محاسبه نخواهد شد.

تعریف تأثیر قطعی معدل: اما تأثیر قطعی معدل در کنکور بدین معنا است که سوابق تحصیلی و معدل دیپلم، بدون توجه به رتبه داوطلب چه به صورت مثبت و چه به صورت منفی در تعیین رتبه قبولی او در آزمون سراسری تأثیر خواهد گذاشت.

بنابراین در تاثیر مثبت تنها زمانی نمرات امتحانات نهایی داوطلب در کنکور تاثیر داده می‌شوند، که این نمرات باعث بهبود تراز و رتبه کنکور آن داوطلب شود. به همین دلیل پویشی به راه افتاد که دانش آموزان خواستار اصلاح مصوبه تاثیر قطعی سوابق تحصیلی برای کنکور 1404 شدند.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1404

در سال 1404 تاثیر سوابق تحصیلی از 50 به 60 درصد رسید و دروس یازدهم نیز جزو سوابق تحصیلی حساب شدند به همین علت کسب نمره ی خوب در این دروس تاثیر بسیاز زیادی در موفقیت دانش آموزان خواهد گذاشت از این سو دانش آموزان باید از همان ابتدای سال تحصیلی این دروس را جدی بگیرند. در جدول زیر پایه های تاثیر گذار و درصد تاثیر سوابق تحصیلی را برای کنکور سالهای مختلف مشخص کردیم.

سال کنکور امتحانات نهایی تاثیر گذار درصد تاثیر سوابق تحصیلی
1402 دوازدهم 40%
1403 دوازدهم 50%
1404 یازدهم و دوازدهم 60%
1405 و بعد دهم، یازدهم و دوازدهم 60%

ترمیم معدل برای کنکور

همانطور که می دانید به علت تاثیر قطعی و زیاد سوابق تحصیلی در کنکور، نمرات این دروس از اهمیت زیادی برخوردار هستند به همین دلیل برای رسیدن به رشته ی دلخواهمان باید نمره ی خوبی در این دروس داشته باشیم. اما اگر پشت کنکوری باشیم و نمرات کمتر از 18 داشته باشیم چه کنیم؟ آموزش پرورش براین دسته از دانش آموزان که نمرات پایینی در دروس نهایی دارند اما در سال جدید می خواهند آن نمرات را بهبود بدهند، ترمیم معدل را پیشنهاد می کند.

برای ثبت نام ترمیم معدل باید به مدرسه بزرگسالان منطقه خود مراجعه کنید، هزینه ی ترمیم معدل چیزی حدود 50 هزار تومان به ازای هر درس می باشد. پس اگر شما نیز نمرات پایینی در امتحانات کتبی نهایی سال یازدهم و دوازدهم کسب کرده اید باید به فکر ترمیم و بهبود آن ها باشید تا امتیاز سوابق تحصیلی را از دست ندهید.اگر اطلاعاتی در مورد ترمیم معدل ندارید مطالعه مقاله “ترمیم معدل کنکور” از واجبات است.😁

 

کنکور بدون دروس عمومی

طبق تغییرات کنکور سال 1402 دروس عمومی حذف شد و تنها ارزیابی کنکور سراسری از دروس تخصصی بود. طبق اعلام سازمان سنجش نحوه برگزاری کنکور 1404 نیز به همین صورت خواهد بود اما اخباری مبنی بر احتمال برگشت دروس عمومی به گوش می رسد. احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرده که احتمال بازگشت دروس عمومی به کنکور 1404 وجود دارد!

در حال حاضر طبق آخرین خبر، می‌توانید مطمئن باشید که دروس عمومی برای کنکور 1404 حذف شده‌اند.

تاثیر دروس عمومی در سوابق تحصیلی

با وجود اینکه دروس عمومی از کنکور حذف شده اند اما شما نمی توانید آن ها را به طور کامل کنار بگذارید زیرا آن ها به صورت تاثیر در سوابق تحصیلی عملا در کنکور نیز وجود دارند. دروس عمومی در سال 1404، 30 درصد از کنکورتان را شامل می شوند پس کسب نمره ی خوب در آن ها می تواند تاثیر زیادی روی نتیجه کنکورتان بگذارد.

تاثیر 30 درصدی دروس عمومی در سوابق تحصیلی

آیا احتمال بازگشت دروس عمومی وجود دارد؟

به دلیل مشکلات اجرایی در برگزاری آزمون‌های نهایی توسط دستگاه‌های اجرایی و تاثیر سوابق تحصیلی، احتمال تغییراتی دربازگشت دروس عمومی در کنکور وجود دارد. اما طبق آخرین اخبار دروس عمومی از کنکور حذف شده اند. اگر تغییری در ای زمینه اتفاق بیفتد در سریع ترین زمان مقاله بروز خواهد شد و شما کافیست این صفحه را چک کنید تا از تغییرات دروس عمومی با خبر شوید.

کنکور بدون زیر گروه ها

یکی از تغییراتی که داوطلبان در کنکور سال 1402 با آن روبرو شدند حذف زیر گروه ها بود که در نحوه برگزاری کنکور 1404 نیز اعمال می شود. زیر گروه ها رشته هایی را شامل می شدند که در هر زیر گروه ضریب دروس متفاوت بود به طور مثال ضریب زمین شناسی برای زیر گروه یک تجربی، صفر اما برای زیر گروه دو ضریب یک را داشت اما با حذف زیر گروه ها زمین شناسی برای همه  رشته ضریب یک را دارد.

رئیس مرکز ارزشیابی آموزش و پرورش: حسن این مصوبه این است که قبلا داوطلبان تمرکز خودشان را بر یک زیرگروه و ضرایب دروس خاصی می‌گذاشتند و اگر توفیقی در آن زیرگروه برایشان حاصل نمی‌شد، رشته‌های بعدی برایشان دست نیافتنی می‌شد اما حذف زیرگروه‌ها دامنه انتخاب داوطلبین را وسیع‌تر می‌کند و همه با هم در یک گروه به عنوان مثال گروه‌علوم انسانی و یا گروه ریاضی رقابت می‌کنند.

حذف زیر گروه در کنکور یعنی تنها یک رتبه در سهمیه برای انتخاب رشته فرد اعلام می‌شود و در ضرایب تمامی دروس در کنکور، نیز مقدار ثابتی برای همه کنکوری‌ها دارد. هدف از حذف زیر‌گروه ها برقراری عدالت بیشتر در بین داوطلبان است تا برای همه، امکان قبولی در رشته های مختلف فراهم باشد.  این موضوع کلاً به نفع داوطلبین است و باعث میشود با تمرکز روی درس دلخواه و کسب رتبه مناسب امکان انتخاب طیف وسیعتری از رشته ها را داشته باشند.

 

کنکور اختصاصی فرهنگیان

برای کنکور 1404 قرار است که پذیرش دانشگاه فرهنگیان به طور کلی از یک آزمون مجزا انجام شود. شرایط شرکت در کنکور اختصاصی فرهنگیان:

  • کنکور فرهنگیان در اردیبهشت 1404 برگزار می‌شود و در تیرماه امکان پذیرش در فرهنگیان وجود ندارد.
  • علاوه بر دفترچه کنکور عادی، یک دفترچه ویژه با سه عنوان درسی به عنوان دفترچه فرهنگیان به داوطلبان داده می‌شود.
  • برای پذیرش نهایی در دانشگاه فرهنگیان 50% سوابق تحصیلی، 25% کنکور(15 درصد نمرات کنکور و 10 درصد آزمون اختصاصی) و 25% هم مصاحبه ارزشیابی شایستگی معلمی موثر است.
  • براساس دفترچه ثبت نام کنکور، حداکثر سن  برای ورود به دانشگاه فرهنگیان، 24 سال تمام در نظر گرفته شده است.

حداکثر سن ورود به فرهنگیان 24 سال اعلام شده است.

اگر دوست دارید در دانشگاه فرهنگیان قبول شوید، مشاوره کنکور فرهنگیان دورخیز می‌تواند مسیر را برای شما روشن کند.

اعتبار دو ساله نمره و تراز کنکور

یکی دیگر از تغییرات کنکور، اعتبار دو ساله نمرات کنکور می باشد به این صورت که شما می توانید تا دو سال برحسب نمره ای که در کنکور اردیبهشت یا تیر کسب کرده اید انتخاب رشته کنید.

البته به این نکته توجه داشته باشید که شرط استفاده از نمره و تراز کنکور سال قبل این است که در کنکور همان سال نیز شرکت کنید حتی اگر قصد حضور دز سر جلسه آزمون را ندارید باید در کنکور ثبت نام کنید تا بتوانید برحسب نمرات سال قبل انتخاب رشته کنید.

 

خلاصه مقاله

نحوه برگزاری کنکور 1404 به طور خلاصه همانند کنکور 1403 خواهد بود.  کنکور 1404 دوبار در سال در ماه های اردیبهشت و تیر برگزار می شود، دروس عمومی همچنان در کنکور نیستند و تاثیر معدل 60% از پایه دوازدهم و یازدهم  به صورت قطعی است همچنین نمره ی کنکور اعتبار دوساله دارد و فرهنگیان کنکور مجزایی خواهد داشت. دانستن نحوه برگزاری کنکور برای خیلی از دانش آموزان اهمیت زیادی دارد اگر شما نیز نگران آینده تحصیلی و شغلی خودتان هستید مشاوره آنلاین کنکور می تواند کمک بسیاز خوبی به شما بکند، فراموش نکنید که مشاورین دورخیز برای موفقیت در کنار شما هستند.😊

 

سوالات متداول

کنکور 1403 الکترونیکی برگزار می‌شود یا کاغذی؟

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش اظهار کرد: شروع هر کاری سخت است؛ بنابراین با فرهنگ سازی مناسب می‌توانیم آزمون‌های الکترونیکی را پیش ببریم در دستور کار سازمان سنجش است که کنکور کارشناسی را از سال 1404 به صورت الکترونیکی پیش ببرد.وی ادامه داد که زیر ساخت های لازم برای برگزاری کنکور الکترونیکی در سال 1404 وجود ندارد. زیرا 500 هزار داوطلب باید با ابزار های ویژه ای که سازمان سنجش مهیا میکند آزمون دهند، اما در حال حاضر تنها ظرفیت 20 هزار نفری در دانشگاه های پیام نور مهیا می باشد.

بنابراین امکان الکترونیکی شدن 1404 بسیار کم است چرا که نیازمند آمادگی و ظرفیت های بسیار بیشتری است. به همین خاطر نحوه برگزاری کنکور 1404 به احتمال زیاد همانند کنکور 1403 خواهد بود.

آیا داوطلب می تواند در کنکور رشته ای غیرمرتبط با دیپلم خود شرکت کند؟

بله این امکان وجود دارد اما داوطلب باید در آزمون دروس تخصصی آن رشته که به صورت هماهنگ کشوری برگزار میشود شرکت کند، در صورت عدم ترمیم معدل نمره صفر برای این دروس فرد قرار داده می شود. این نمره معادل تراز منفی در کنکور است و شدیدا در رتبه داوطلب تاثیر منفی میگذارد به همین خاطر اگر فردی خواهان شرکت در کنکور رشته ای غیرمرتبط با دیپلمش است بهتر است سوابق تحصیلی در آن رشته ایجاد کند تا به بتواند به رشته دلخواهش برسد. این کار با شرکت در امتحانات ترمیم معدل انجام می‌شود.

آیا کنکور تشریحی برگزار می شود؟

طبق آخرین گفته های رئیس سازمان سنجش، کنکور 1404 به صورت ترکیبی خواهد شد ایشان با اشاره به کنکور ۱۴۰۴ فرمودند: ما نه می گوییم کنکور تشریحی می شود و نه نمی شود، ترکیبی می شود. با دستگاه های جدید از پاسخ کوتاه تا تشریحی خواهیم داشت برای همین کنکور ترکیبی می شود.البته این موضوع هنوز به تصویب نرسیده است و فعلا نحوه برگزاری کنکور به همان شکل سابق، تستی است در صورت تغییر در این موضوع، می توانید با چک کردن سایت دورخیز از جزئیات آن باخبر شوید.

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها