زیست فناوری

معرفی رشته زیست فناوری

رشته زیست فناوری‌ یا رشته بیوتکنولوژی یکی از رشته های پرطرفدار گروه آزمایشی تجربی و ریاضی است. این رشته ارتباط خلاقانه ای بین علوم پزشکی و علوم مهندسی است. به همین دلیل برای انتخاب رشته زیست فناوری باید از یکی از رشته های تجربی یا ریاضی وارد دانشگاه شوید، چون باید حداقل با اصول اولیه یکی از رشته حوزه های علوم پزشکی مثل زیست و شیمی یا علوم مهندسی مثل ریاضی و فیزیک آشنا باشید.

مقاله مهم  آموزش نحوه انتخاب رشته کنکور 1402 در 4 گام

در این مقاله رشته زیست فناوری را کامل معرفی می کنیم. اگر شما هم دانش آموزی هستید که به رشته بیوتکولوژی علاقه دارید تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا درمورد طول مدت تحصیل، بازارکار و درآمد این رشته بیشتر بدانید.

در آخر نقاط قوت و ضعف رشته زیست فناوری را باهم مقایسه می کنیم تا بهتر بتوانید برای انتخاب رشته و شروع آینده تحصیلی و شغلی ایده آل خود اقدام کنید.

زیست فناوری

 

معرفی رشته زیست فناوری

در رشته زیست فناوری از روش های مختلفی برای تولید و اصلاح‌ فرآورده‌ های گیاهی یا جانوری و تولید میکرو ارگانیسم‌ های ویژه استفاده می کنند تا محصولات زیستی بهتر مثل محصولات کشاورزی و دامی با کیفیت بالا را در مقیاس تجاری تولید کنند. رشته بیوتکنولوژی در حیطه پزشکی هم برای طراحی و تولید داروها و واکسن های جدید برای کمک به درمان بیماری های مختلف فعالیت می کند.

کاربردهای مختلف این رشته تمام قسمت های زندگی انسان از جمله تغذیه، بهداشت، سلامت انسان و محیط زیست را تحت تاثیر قرار می دهد و منبع اقتصادی مهمی برای کسب درآمد کشورهای در حال توسعه است. تاثیر زیاد زیست فناوری در زندگی انسان باعث شده است تا دانشمندان، قرن 21 را قرن زیست فناوری نام گذاری کنند.

 

مدت تحصیل زیست فناوری

رشته زیست فناوری به صورت پیوسته یا ناپیوسته در دانشگاه های سراسری یا آزاد ارائه می شود. کارشناسی ناپیوسته زیست فناوری ۴ سال طول می کشد و دکترای پیوسته این رشته ۷ ساله است.

 

رشته زیست فناوری

 

دروس رشته زیست فناوری

دانشجویان بیوتکنولوژی در دوره کارشناسی، در مورد زیست فناوری، میکروبیولوژی، علوم سلولی و مولکولی، ژنتیک، شیمی و مهندسی شیمی درس های مختلفی را به صورت تئوری و عملی می گذرانند.

 

 ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر زیست فناوری

داوطلبانی که در دوره کارشناسی بیوتکنولوژی درس می خوانند می توانند برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد یا دکترا این رشته اقدام کنند.

داوطلبانی که در رشته دکتری پیوسته زیست فناوی که در دانشگاه تهران ارائه می شود، قبول می شوند بعد از پایان ۴ سال اول با شرط معدل بالای 15، تافل با نمره بالا و یادگیری کامل یک زبان برنامه نویسی کامپیوتر می توانند وارد دوره کارشناسی ارشد شوند.

داوطلبان در‌ کارشناسی ارشد رشته بیوتکنولوژی،  باید یکی‌ از 6 گرایش‌ بیوتکنولوژی‌ میکروبی‌، بیوتکنولوژی‌ پزشکی‌، بیوتکنولوژی‌ محیطی‌ و دریایی‌، بیوتکنولوژی‌ مولکولی‌، فرآورش‌ زیستی‌ و بیوتکنولوژی‌ کشاورزی‌ (گیاهی‌) را انتخاب‌ کنند.

معرفی رشته بیوتکنولوژی

در پایان دوران کارشناسی ارشد و بعد از انجام ‌6 واحد پژوهش‌ های‌ انفرادی‌ و ارائه‌ 2 واحد سمینار و حداقل معدل 16، می‌ توانند در امتحان‌ جامع‌ شرکت‌ کنند. دانشجویان بعد از موفقیت در آزمون جامع دکتری رسما وارد دوره ph.d این رشته می شوند.  پس برای انتخاب رشته زیست فناوری شرایط تحصیل دوره دکتری پیوسته را نیز کامل در نظر بگیرید.

 

بازار کار، موقعیت شغلی و میزان درآمد

رشته زیست فناوری در ایران از سال 1378 در دانشگاه تهران ارائه شده است اما همچنان یک رشته جدید محسوب می شود و برای ثبیت بازارکار به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

اما با توجه به این که بیوتکنولوژی گرایش های مختلفی از پزشکی، میکروبیولوژی، کشاورزی و … دارد، بنابراین در زمینه های مختلفی امکان فعالیت برای افرادی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند وجود دارد، از جمله:

  1. تدریس بیوتکنولوژی در دانشگاه های مختلف برای تربیت دانشجویان توانمند در این رشته
  2. فعالیت در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی برای کشف و تولید انواع دارو ، واکسن ، سرم و …
  3. فعالیت در مراکز پزشکی نوین برای توسعه روش‌ های درمان مبتنی بر سلول‌ های بنیادی
  4. فعالیت در مراکز پژوهشی کشاورزی برای مقاوم ساختن گیاهان به بیماری و آفت از طریق روش‌ های جدید
  5. فعالیت در مراکز مرتبط با محیط زیست برای تصفیه پساب، خاک و هوای آلوده توسط روش های جدید و هم چنین حذف آلاینده از محیط زیست
  6. حضور در مراکز نحقیقاتی کارخانه ها برای تولید پروتئین ها و محصولات میکروبی با ارزش اقتصادی بالا

با توجه به پیشرفت های ایران در زمینه زیست فناوری، پیش بینی می کنند که تا چند سال آینده می توانیم با محصولات جدید به 3 درصد از بازار زیست فناوری جهانی برسیم.

معرفی زیست فناوری

اگر حمایت کافی از رشته بیوتکنولوژی در کشور انجام شود، می تواند به درآمدی معادل نرخ درآمد حاصل از نفت برسد. پس اگرچه هنوز این رشته به جایگاه واقعی خود در کشور نرسیده است اما آینده این شرایط را بهتر می کند.

 

توانایی های لازم برای رشته زیست فناوری

داوطلبانی که به  تحصیل در رشته بیوتکنولوژی علاقه مند هستند، می توانند از گروه های آزمایشی ریاضی یا تجربی باشند. چون برخی از گرایش های آن به علوم پزشکی و برخی دیگر به علوم مهندسی مرتبط است.

بهره هوشی بالا، قدرت تحلیل و استدلال برای طراحی و تولید محصولات جدید و کشف داروهای بهترضروری است. توجه کنید که علاقه و انگیزه به حوزه های فعالیت این رشته، مهمترین اصل برای انتخاب رشته است. پس حتما در این مقاله درمورد جزئیات تحصیل در رشته زیست فناوری مطالعه کنید تا بتوانید با اطمینان انتخاب رشته کنید.

اهمیت بهره هوشی بالا و قدرت استدلال در این رشته تا حدی زیاد است که نصف ظرفیت پذیرش رشته زیست فناوری به داوطلبانی که در مرحله دوم المپیاد های دانش آموزی ریاضی، فیزیک، زیست شناسی، شیمی و کامپیوتر پذیرفته شده اند، اختصاص دارد.

مقاله مهم  تست رغبت سنجی شغلی هالند و انتخاب رشته

دقت کنید که بازارکار این رشته هنوز در ایران به حدی تثبیت شده نیست که کارشناس بیوتکنولوژی بتواند به راحتی مشغول به کار شود. در حال حاضر بهترین موقعیت های این رشته مربوط به داوطلبانی است که دکترا زیست فناوری را با موفقیت به پایان می رسانند. پس انگیزه و علاقه در کنار هوش و مهارت، برای موفقیت در این رشته و ادامه تحصیل لازم و ضروری است.

 

نقاط قوت و ضعف رشته زیست فناوری

اگر شما جز دانش آموزانی هستید که به رشته بیوتکنولوژی علاقه دارند، حتما نقاط قوت و ضعف این رشته را به خوبی باهم مقایسه کنید تا بتوانید با دقت کافی درمورد آینده این رشته تصمیم بگیرید.

 

نقاط قوت رشته زیست فناوری

  1. رشته نو با آینده روشن و رو به پیشرفت در سراسر جهان
  2. امکان بورسیه و کار در کشورهای پیشرفته
  3. درآمد رو به افزایش به اندازه نرخ درآمدهای نفتی کشور
  4. جذابیت های عملی در کشف و تولید محصولات جدید

 

نقاط ضعف رشته زیست فناوری

  1. بازارکار هنوز در ایران تثبیت نشده است.
  2. برای فعالیت مناسب و درآمد کافی در ایران حتما باید تا مقطع دکترا ادامه تحصیل دهید.

فراموش نکنید که قبل از انتخاب رشته زیست فناوری حتما با افرادی که در این رشته درس خوانده اند و وارد بازارکار شده اند مشورت کنید تا از تصمیم خود مطمئن شوید.

 

رتبه لازم برای قبولی زیست فناوری

رشته زیست فناوری به دو صورت کارشناسی ناپیوسته و دکتری پیوسته ارائه می شود. برای دکتری پیوسته بیوتکنولوژی باید به رتبه کشوری زیر 500 برسید. همچنین برای درس خواندن در رشته بیوتکنولوژی به صورت دکتری پیوسته باید در مصاحبه علمی هم قبول شوید. مصاحبه علمی برای این انجام می شود که افرادی که واقعا انگیزه کافی برای تحصیل در این رشته را دارند انتخاب شوند.

مقاله مهم  در انتخاب رشته علاقه مهم تره یا پول ؟

رتبه لازم برای قبولی کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه های سراسری حداکثر 40 هزار است. شما می توانید حداکثر تا رتبه 200 هزار برای قبولی در این رشته در دانشگاه آزاد اسلامی اقدام کنید.

 

نتیجه گیری

رشته زیست فناوری یکی از رشته های پرطرفدار و مشترک گروه آزمایشی تجربی و ریاضی است. موقعیت تحصیلی و شغلی این رشته در جهان جز رشته های برتر و پردرآمد است اما هنوز در ایران به جایگاه واقعی خود نرسیده است. پس اگر واقعا به حیطه های مختلف کاری این رشته علاقه دارید و می توانید برای رسیدن به جایگاه حقیقی شغلی خود در این رشته تلاش کنید، اقدام به انتخاب رشته کنید.

امکان قبولی این رشته در دانشگاه های سراسری و آزاد برای کارشناسی ناپیوسته زیاد است. اما برای قبولی در دوره دکتری پیوسته زیست فناوری باید برای رسیدن به رتبه زیر 500 تلاش کنید. توجه کنید که حتی کارشناسی بیوتکنولوژی می تواند موقعیت خوبی برای ادامه تحصیل در داخل یا خارج از کشور داشته باشد به شرطی که واقعا با علاقه و انگیزه بالا برای موفقیت تلاش کنید. اگر درمورد انتخاب رشته سوالی دارید می توانید از مشاورین دورخیز کمک بگیرید.

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
9 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرحسین
امیرحسین
2 سال قبل

من خوب نفهمیدم الان کارشناسی ناپیوشته بخونیم مگه برای مقاطع بالاتر پیوسته نمیشه
اگخ کسی می دونه لطفا درمورد این پیوسته ناپیسوسته به من توضیح بده

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  امیرحسین
1 سال قبل

سلام. دکتری پیوسته به این صورت است که شما 7 سال به طور پیوسته در این رشته درس می‌خوانید. اما ناپیوسته به این صورت است که ابتدا 4 سال در مقطع کارشناسی درس میخوانید. سپس در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانید وارد مقطع کارشناسی ارشد و سپس دکتری شوید.

M.k
M.k
2 سال قبل

واقعا دستتون درد نکنه تو هیچ سایتی به این دقیقی و کاملی توضیح نداده بودن . من برای اینکه مطمئن بشم بیوتکنولوژی ناپیوسته که به اسم زیست فناوری تو دفترچه ها قید شده با دکترای پیوسته بیوتکنولوژی از نظر محتوای درسی فرقی ندارند کل اینترنت رو زیر و رو کردم و بالاخره اینجا به جوابم رسیدم و فهمیدم فرقی ندارند.مرسی

مطهره
مطهره
پاسخ به  M.k
2 سال قبل

من با خود دانشجوهای دکترا پیوسته صحبت کردم پیوسته و ناپیوسته خوندن خیلی متفاوتند و از نظر سطح علمی پیوسته خیلی بالاتره و اگر وارد ناپیوسته بشید باید خیلی بیشتر از یه پیوسته سختی بکشید

هاله
هاله
پاسخ به  مطهره
2 سال قبل

چطور میشه توضیح بدید ؟
من میخوام این رشته رو بزنم و خیلی شک دارم ولی رشته ایه که تمام چیزایی که من میخوام رو داره

فرشته
فرشته
پاسخ به  هاله
2 سال قبل

سلام من دانشجوی این رشته هستم واقعا رشته ی خوبیه و بنظرم اگه پیوسته بخونی خیلی بهتره

فرحی
فرحی
2 سال قبل

عاااالی بود..دقیق ترین و روان ترین توضیحی که من تو سایت ها درباره این رشته پیدا کردم همین بود..💗💗💗

الیکا
الیکا
پاسخ به  فرحی
2 سال قبل

با دکترای بیوتکنولوژی میشه کارخانه یا شرکت داروسازی تاسیس کرد؟

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  الیکا
1 سال قبل

سلام. بله
برای تاسیس شرکت نیازی نیست که حتما داروساز باشید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .