بررسی 8 علت فراموشی مطالب درسی در جلسه آزمون

فراموشی مطالب درسی تجربه ای است که همه ما در هر مقطعی از تحصیلمان داشته ایم. پیدا کردن دلایل فراموشی و تلاش برای جلوگیری از آن به ویژه در سال کنکور اهمیت زیادی دارد. در این مقاله به معرفی 8 علت فراموشی مطالب درسی می پردازیم. در ادامه راهکارهایی برای جلوگیری از فراموشی ارائه می دهیم. بعد از خواندن این مقاله سعی کنید توصیه های گفته شده را در نحوه درس خواندن خود اجرا کنید باید بتوانید از انرژی و وقتی که صرف کنکور می کنید بهترین نتیجه را بگیرید. فرق رتبه های برتر با بقیه داوطلبان همین است.

 

تعریف فراموشی

فراموشی نوعی اختلال در حافظه است که انواعی دارد و به دلایل مختلفی بروز می کند. همه ما کم و بیش در مورد آلزایمر شنیده ایم که به تدریج و با افزایش سن ظهور می کند. اما نکته بسیار مهم این است که فراموشی مطالب درسی با اختلال فراموشی فرق دارد و کاملاً طبیعی است. به دلیل حجم زیاد اطلاعاتی که وارد مغز خود می کنید طبیعی است که بخشی از آنها را حتی در روز بعد فراموش کنید. مغز شما گنجایش خیلی بیشتر از این ها را هم دارد. اما مسئله مهم برای یک داوطلب کنکوری ، توانایی حفظ مطالب و بازیابی سریع آنهاست.

علت های فراموشی

 

مقاله مهم  چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم؟ چند راه مبارزه با فراموشی را بیاموزید!

 

منحنی فراموشی

منحنی فراموشی یا منحنی ابینگ هاوس توسط یک روان شناس آلمانی ارائه شد. او روی توانایی یادگیری و فرایند فراموشی انسان کار می ‌کرد. نتیجه تحقیقات و کار او در منحنی زیر خلاصه می شود. این منحنی نشان می‌دهد که حتی اگر شما مطالب درسی را به خوبی خوانده باشید هم ، بعد از گذشت یک روز حدود 30 درصد مطالب را فراموش خواهید کرد. اگر پس از مطالعه اول ، مطالب را مرور نکنید هر روز این درصد بیشتر می‌شود. اما با مرور ، نمودار مجدداً بالا می آید و مطالبی که در این مدت فراموش کرده اید ؛ یادآوری می شود.

منحنی فراموش

 

مقاله مهم  مرور درس ها در کنکور با روش‌های حرفه‌ای

 

8 علت فراموشی و راهکارهای جلوگیری از آن

مطالعه بدون مرور و تست زنی

مرحله کلیدی در به خاطر سپردن مطالب درسی ، انتقال از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت است. هر چقدر روی یک مطلب بیشتر وقت بگذارید و تست بزنید ؛ مغزتان بین آن و سایر موضوعات روزمره تفاوت قائل می‌شود. از طرفی برای بازیابی مطالب سر جلسه آزمون ، باید طبق منحنی فراموشی مطالب را مرتب و در بازه های زمانی مختلف مرور کنید. مسیر کنکور برخلاف تصوری که از ساخته شده است چندان پیچیده نیست. برای موفقیت در آن کافیست با اراده و مصمم باشید و این تمرین و تکرار را تا روز کنکور انجام دهید.

دقت کنید که مطالعه یک مهارت است و نیاز به آموزش دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم ابتدا اصول و روش‌های صحیح مطالعه را یاد بگیرید. تیم مشاورین دورخیز تمام اصول صحیح مطالعه، تست‌زنی و آزمون دادن را در پکیج فنون موفقیت در کنکور، به شما آموزش می‌دهد.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

ترس و اضطراب زیاد

داشتن مقداری استرس برای انجام کارها خوب است ؛ چون شما را به حرکت می اندازد. بیکار نشستن و صرف فکر کردن به اهدافی که دارید ، فقط باعث استرس و اضطراب مفرط می شود. خیلی از داوطلبان حتی در همان صحبت اول از ما می پرسند اگر قبول نشویم چه می شود؟ در این شرایط و با این سوالات مگر می شود درس خواند؟ استرس اجازه فکر کردن روی مطالب و انتقالشان به حافظه بلند مدت را نمی دهد. بنابراین آنچه که می خوانید هم ، همان موقع از ذهنتان پاک می شود. استرس کنکور موضوعی نیست که نشود حلش کرد و راهکار سختی داشته باشد ؛ فقط کافیست برنامه ریزی داشته باشید.

مقاله مهم  راهکارهای عملی کاهش اضطراب کنکور

 

عدم تمرکز کافی

داشتن تمرکز چه در حین درس خواندن و چه در جلسه آزمون ، از واجبات است. ترجیحاً یک جای ثابت برای مطالعه انتخاب کنید و سعی کنید از وسایل و یا افرادی که حواستان را پرت می کنند دوری کنید. در حین مطالعه اگر به ذهنتان رسید که باید کاری انجام دهید یا هر موضوع دیگر ، بهتر است آن را یادداشت کنید و بعد از اتمام مطالعه به آن رسیدگی کنید. هیچوقت مطالعه تان را نیمه تمام نگذارید.

در جلسات آزمون سعی می شود تا جای ممکن حوزه آزمون ساکت و با نظم باشد. با این حال گاهی افرادی هستند که مثل شما تلاش نمی کنند و آزمون‌ها را جدی نمی گیرند. ممکن است رفتار آنها به نوعی باعث به هم خوردن تمرکز شما شود. شما باید آمادگی این را از قبل داشته باشید. برای همین است که به داوطلبان توصیه می ‌کنیم که در آزمون های آزمایشی شرکت کنند. چون علاوه بر ارزیابی درسی خود ، با شرایط و جزو کنکور هم آشنا می شوند و به آن عادت می‌کنند. برای حفظ آرامش خود در آن شرایط توصیه می کنیم که به جای بحث با آن اشخاص ، به تلاشی که در آن مدت کرده اید فکر کنید و اجازه ندهید که به خاطر دیگران هدر رود. استرس و عدم تمرکز از دلایل رایج فراموشی مطالب سر جلسه آزمون است.

جلوگیری از فراموشی

 

نداشتن خواب کافی

کم خوابی نیز یک علت رایج فراموشی مطالب درسی بین کنکوری هاست. متاسفانه بعضی ها در بیدار ماندن و درس خواندن افراط می کنند. غافل از اینکه با این کار فقط دارند به خودشان ضرر می رسانند. درس خواندن واقعا انرژی زیادی مصرف می کند و مغز را خسته می کند ؛ بنابراین باید به آن استراحت دهید. سعی کنید در یک روز کامل ، کمتر از ۶ ساعت نخوابید.

مقاله مهم  چگونه خواب خود را تنظیم کنیم؟

 

خواندن مطالب جدید قبل آزمون

درس خواندن باید اصولی و درست باشد. تست زدن و مرور کردن ، جزئی از فرآیند درس خواندن است. بنابراین ، اینکه قبل از آزمون با عجله و سرسری فقط نگاهی روی مطالب جدید بیندازید ، نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه باعث استرس بیشتر می شود. استرس هم که خودش علت فراموشی است. این جوری نه تنها از مطالب جدید درصدی نمی گیرید بلکه به خاطر استرس ، همان مطالبی را هم که خوانده اید سر جلسه آزمون به یاد نمی آورید.

 

تغذیه نامناسب

خوردن صبحانه قبل از رفتن به جلسه آزمون را فراموش نکنید. 4 ساعت نشستن سر جلسه آزمون و کار کشیدن از مغز ، انرژی زیادی از شما می گیرد. باید حتما با خوردن صبحانه کامل ، انرژی مورد نیاز مغزتان را تا پایان آزمون تامین کنید. در غیر این صورت علیرغم مطالعه زیاد ، ممکن است نتوانید مطالب را یاد آورید و آزمونتان را خراب کنید. در خوردن قهوه و نوشیدنی های انرژی زا زیاده روی نکنید. کافئین زیاد ، باعث افزایش اضطراب می شود. اضطراب هم همان طور که گفته شد از یکی از علت های اصلی فراموشی است

 

برخورد با سوالات سخت در جلسه آزمون

سوالات آزمون با یک روند سختی مشخصی چیده نشده اند. سوالات سخت و آسان به صورت پراکنده بین هم قرار گرفته اند. اگر در حین آزمون به سوال سختی رسیدید ، نباید خودتان را ببازید و فکر کنید چقدر ضعیف هستید که نمی توانید به آن پاسخ دهید. این موضوع باعث تشدید استرس در شما می شود و جواب سوالات دیگر را در عین سادگی فراموش کنید. برای رتبه 1 کنکور هم سوالات سختی وجود دارد که نمی تواند پاسخ دهد. اما آن چه که او را از بقیه جلو می اندازد این است که می داند چه موقع باید از سوالی گذر کند.

سوالات یک درس همه ارزش برابری دارند. مانند امتحانات مدرسه نیست که سوالات سخت تر نمره بالاتری داشته باشند. در آزمون ها باید تا جای ممکن سوالات بیشتری جواب دهید و منفی نزنید. بنابراین باید به تدریج و با آزمون دادن تمرین کنید که در حین آزمون ، آرامش خودتان را حفظ کنید و از سوالات سخت بگذرید. در صورتی که همه سوالات را خواندید و هنوز زمان داشتید برگردید و به سوالات سخت جواب دهید.

علل فراموشی در جلسه آزمون

 

تمرکز بر نقاط ضعف و مطالب نخوانده

بعضی از داوطلبان از همان روز اول که شروع می کنند به مطالعه ، به جای تمرکز بر مطالبی که خوانده اند ، ذهنشان درگیر مطالب باقی مانده است و نگران اند. برای همین است که باید برنامه ریزی داشته باشید و خیالتان راحت باشد که به موقع به همه درس ها و مرورهایشان می رسید. اگر دیر شروع کردید و یا به هر دلیل دیگری نتوانستید درس ها را تمام کنید ، با فکر کردن به این موضوع فقط استرس و اضطراب خود را زیاد می کنید. سر جلسه آزمون ، مستقیم به سراغ مطالبی که خوانده اید بروید. نگاه کردن به سوالاتی که بلد نیستید علاوه بر اتلاف وقت ، باعث به هم خوردن تمرکز و آرامش شما سر جلسه آزمون می شود.

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

بررسی 8 علت فراموشی مطالب درسی در جلسه آزمون 6
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

جمع بندی

اگر حس می کنید هر چیزی را که می خوانید فراموش می کنید ؛ باید بگویم که شما تنها نیستید. در واقع مشکل از شما نیست. این موضوعی است که همه افراد به آن دچار می شوند. اما تعداد کمی هستند که به جای ناامیدی و تسلیم شدن به دنبال پیدا کردن علت فراموشی و راهکارهایی برای جلوگیری از آن هستند. اگر می خواهید جزو رتبه برترهای آینده کنکور باشید ، هرگز ناامید نشوید. برای مشاوره کنکور یا داشتن بهترین برنامه ریزی کنکور برای کسب رتبه برتر حتماً با دورخیز تماس بگیرید!

 

پکیج آموزش فنون موفقیت در کنکور

بسته فنون موفقیت در کنکور

یکی از بزرگترین مشکلات دانش آموزان این است که هیچ منبع منسجم و یکپارچه ای برای یادگیری روش های درست مطالعه و استفاده از قوای ذهنی وجود ندارد. در پکیج فنون موفقیت در کنکور ما همه چیزهایی که برای موفقیت تحصلی نیاز دارید را گرآوری کردیم!
رضا حیدریرضا حیدری

مشاوره صوتی رایگان

در این فایل صوتی به یکی از بزرگترین مشکلات شما می پردازیم. به این سوال جواب می دهیم که چرا با وجود مطالعه و تست ، باز هم در جلسه آزمون مطالب را فراموش می کنید و درصد خوبی کسب نمی کنید. با انجام راهکار های گفته شده می توانید این مشکل بزرگ را حل کنید.
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها