روش مطالعه عربی

عربی یک درس با ضریب ۲ و اهمیتی در حد ضریب ۴ در کنکور می باشد. در این مقاله به توضیح روش مطالعه عربی کنکور می پردازیم.یک روش فراگیر برای مطالعه این درس این است که ترجمه و تعریب را از قواعد جدا کرده و مطالعه کنید. پس با ما همراه باشید تا به طور جامع روش مطالعه عربی را بررسی کنیم.

روش مطالعه عربی

 

نکات مهم روش مطالعه عربی

برای مطالعه و یادگیری درس عربی باید به نکته هایی توجه کنید.

  • اولین قدم برای یادگیری درست این درس، خرید کتاب کنکور خوب برای مطالعه است. برای انتخاب بهترین منبع عربی می توانید به مقاله معرفی بهترین منابع کنکور مراجعه کنید و متناسب با سطح خود، بهترین منبع را انتخاب کنید.
مقاله مهم  بهترین منابع کنکور ریاضی 1403
مقاله مهم  بهترین منابع کنکور تجربی 1403

 

  • قدم بعدی بررسی و شناخت توانایی های خودتان است. برای اینکه بتوانید از روش مطالعه عربی کنکور که در ادامه می خواهیم توضیح دهیم، به خوبی استفاده کنید، لازم است سطح خودتان در این درس را بشناسید. اگر پایه ضعیفی در این درس دارید، سعی کنید حتماً اول پایه خود را تقویت کنید. حتما این کار را در همان تابستان که می خواهید مطالعه برای کنکورتان را شروع کنید، انجام دهید. پایه عربی برای نظام قدیمی ها، عربی سال دوم و برای نظام جدیدی ها، عربی سال نهم است.
  • قدم بعدی بررسی سوالات کنکور است. سعی کنید قبل از شروع به مطالعه، سوالات کنکورهای سال های قبل را بررسی کنید تا دید طراح سوالات کنکور را بشناسید و بتوانید طبق دید و نظر طراح سوالات کنکور درس بخوانید.
  • اکثر مشاورین می گویند که برای مطالعه عربی به صورت مبحثی عمل کنید و قواعد و ترجمه و درک مطلب را به صورت جداگانه مطالعه کنید و برای آن ها تست بزنید. ولی پیشنها ما این است که برای مطالعه درس عربی، طبق سطح خودتان مطالعه کنید یعنی اگر سطح خوبی در درس عربی ندارید، بعد از مطالعه دروس پایه ای و رفع اشکال در آن ها، مطالعه خود را به صورت درس به درس جلو ببرید و فکر کنید امتحان تشریحی دارید. این کار را تا مدتی انجام دهید و حداقل دو دور کتاب های عربی خود را به این روش بخوانید. در قدم بعد شروع به مطالعه مبحثی دروس کنید.

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

روش مطالعه عربی 2
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

ترجمه و تعریب عربی

برای یادگیری ترجمه و تعریب عربی، نیازی به مطالعه و حفظ مجدد کلمات عربی که در انتهای کتاب عربی آمده است، نیست. اگر سطح خوبی هم در عربی ندارید، با مطالعه تشریحی که راجع به آن صحبت کردیم، این مشکل شما حل می شود و وقتی وارد مرحله مطالعه مبحثی بشوید، دیگر نیازی به حفظ معنی کلمات ندارید. برای این که بتوانید به تست های ترجمه و تعریب جواب بدهید باید نکات مربوط به ترجمه را یاد بگیرید مثل نکات ترجمه زمان فعل ها، انواع اسم ها و ترتیب ترجمه ترکیبات وصفی و ترکیبات اضافی. در مرحله بعد ترتیب عمل برای رد کردن گزینه های سوالات ترجمه را یاد بگیرید که این مهارت با حل کردن تعداد زیادی سوال ترجمه و تعریب بدست می آید. چون دو مهارت برای پاسخ دادن به سوالات ترجمه عربی نیاز است که اولی نکات ترجمه و دومی مهارت رد گزینه است. برای مطالعه بهتر این مبحث با خرید کتاب تست موضوعی ترجمه و تعریب و مطالعه آن، می توانید روی این مبحث به تسلط خوبی برسید.

 

قواعد عربی

برای یادگیری قواعد عربی، باید حتما پایه خود را تقویت کنید و بعد به سراغ مطالعه آن بروید. اول یا از درسنامه کتاب تست یا جزوه دبیر قواعد را مطالعه کنید و یاد بگیرید و نکات تستی را به خاطر بسپارید و بعد به حل تست ها بپردازید. سعی کنید تمرکز اصلیتان روی تست های کنکورهای سراسری سال های گذشته باشد.

 

متن درک مطلب عربی

مبحث چالش برانگیز عربی، متن درک مطلب عربی است. برای تقویت این مبحث بهتر است کتابی مجزا تهیه کرده و مرتباً تست و تمرین های آن کتاب را حل کنید. دقت کنید که یک اشتباه رایج در روش مطالعه عربی حفظ کردن لغات عربی و تکیه بر آنها برای پاسخگویی به سوالات است. فراموش نکنید درس عربی جزو درس هایی است که فوت و فن دارد. با این دیدگاه در این درس ساده تر به نتیجه دلخواه در کنکور خواهید رسید.

 

تحلیل صرفی عربی

تست های تحلیل صرفی عربی که در زیرمجموعه سوالات درک مطلب می آیند، سوالاتی هستند که برای حل آن ها باید به درجه ای از علم در عربی رسیده باشید. در کل این سوالات، سوالات سختی نیستند و فقط باید برای رسیدن به مهارت در این سوالات، به صورت روتین و روزانه تمرین کنید. سعی کنید اگر مطالعه درس به درس برای درس عربی را انتخاب کرده اید، حتما متن اصلی درس را از نظر نقش کلمات و حرکت گذاری بررسی کنید تا بتوانید خیلی راحت تر به مهارت کافی در این سوالات برسید.

 

آیا می‌توان عربی را درس به درس از روی کتاب درسی خواند؟

کتاب های درسی عربی معمولاً آموزش قواعد را خیلی خوب انجام نداده اند. همچنین ترجمه های لازم را در خود ندارند و برای این منظور باید با خرید کتاب کمک درسی یا استفاده از جزوه دبیر عمل کنید. در صورتی که به صورت محوری نیاز به مطالعه عربی دارید بهتر است که از یک منبع مثل کتاب عربی سیر تا پیاز انتشارات گاج استفاده کنید. در غیر این صورت می توان از جروه دبیر هم استفاده کنید. در ابتدا و در بخش نکات روش مطالعه عربی هم گفتیم که پیشنهاد می کنیم داوطلبانی که سطح خوبی در درس عربی ندارند، اول مطالعه درس به درس داشته باشند و فکر کنند امتحان تشریحی دارند و بعد از یادگیری و رسیدن به یک سطح متوسط شروع به مطالعه مبحثی بکنند.

 

سخن پایانی

درس عربی با وجود اینکه از درس های مهم و تاثیرگذار در کنکور است، ولی اصلاً سخت نیست و با کمی تمرکز و انتخاب روش مطالعه درست و همچنین مطالعه از یک منبع خوب، می توانید به بهترین نتیجه در آن برسید. البته حواستان باشد که باید در یادگیری عربی پشتکار و تمرین زیاد داشته باشید. در این صورت قطعاً به بهترین نتیجه می رسید. برای خرید کتاب کنکور با تخفیف می توانید به کتابسرای دورخیز مراجعه کنید.

اگر به دنبال روش‌های پیشرفته مطالعه و تست‌زنی در درس عربی هستید، پکیج فنون موفقیت در کنکور که در کادر زیر معرفی شده یک گنجینه کامل از تجربیات رتبه‌های برتر را در خود دارد. توصیه می‌کنیم حتماً با آن آشنا شوید.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

دسته بندی : دروس عمومی
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .