روش مطالعه جغرافیا

روش مطالعه جغرافیا برای کنکور

روش مطالعه جغرافیا برای کنکور چگونه است؟ در این مقاله به طور کامل به این پرسش پاسخ داده ایم. از آن جایی که مطالعه درس جغرافیا برای اکثر بچه ها دشوار است، سعی کرده ایم باصحبت در رابطه با روش مطالعه جغرافیا برای کنکور، به شما در یادگیری بهتر این درس کمک کنیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

درس جغرافیا در کنکور

 

روش مطالعه جغرافیا برای کنکور

برای آن که بتوانید از پس این درس بربیایید، باید 5 کار را حتماً انجام دهید. این کارها عبارتند از:

  1. درک روابط علت و معلولی
  2. حفظ کردن اعداد با یک روش خاص
  3. خلاصه نویسی و جدول بندی
  4. توجه به تصاویر و نقشه ها
  5. طرح سوال برای خود
  6. مرور های به موقع

در ادامه مقاله می خواهیم راجع به تک تک این موارد باهم صحبت کنیم تا دقیق بدانید برای مطالعه جغرافیا و نتیجه گرفتن از آن، باید چه کارهایی را انجام دهید. البته ممکن است الان بپرسید که چرا به داشتن یک منبع خوب برای درس جغرافیا اشاره نکردیم. جواب شما این است که بهترین منبع برای درس جغرافیا، کتاب درسی است. هر چه قدر بیشتر متن کتاب درسی را مطالعه و بررسی کنید، قطعاً نتیجه بهتری خواهید گرفت. با این وجود ما در مقاله ای دیگر، بهترین منابع کنکور انسانی را معرفی کرده ایم که بهترین منبع برای مطالعه جغرافیا هم در آن معرفی شده است. می توانید از این مقاله استفاده کنید.

مقاله مهم  بهترین منابع کنکور انسانی 1403 (+بهترین منابع امتحانات نهایی)

 

درک روابط علت و معلولی

تعدادی از دانش آموزان سعی می کنند که درس جغرافیا را حفظ کنند، این کار باعث می شود که این درس برای آنها دشوارتر به نظر بیاید. به جای حفظ کردن بدون تحلیل، سعی کنید بین مطالب درس جغرافیا رابطه همبستگی به وجود آورید. بین عوامل و پدیده های طبیعی، اقتصادی، انسانی یا فرهنگی رابطه علت و معلولی برقرار کنید. زیرا اساس علم جغرافیا بر مبنای رابطه علت و معلولی است. با این کار مطالب را به آسانی به خاطر سپرده و دیرتر فراموش می کنید. در کل همیشه بدانید برای اینکه بتوانید مطلبی را راحت تر به خاطر بسپارید، باید اول مفهوم آن را درک کنید و بعد سعی کنید آن را به خاطر بسپارید تا مطلب در ذهن شما ماندگار تر بشود.

 

حفظ کردن اعداد

برای حفظ کردن اعداد و ارقام کتاب جغرافیا باید تفاوت و تشابهات بین مختصات های جغرافیایی را درک کنید. بنابراین از حفظ کردن اعداد و ارقام به صورت طوطی وار دوری کنید ، زیرا یادگیری جغرافیا را برای شما سخت تر می کند. البته در بعضی قسمت ها از رمزگذاری هم می توانید استفاده کنید تا راحت تر بتوانید اعداد را به خاطر بسپارید.

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

روش مطالعه جغرافیا برای کنکور 2
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

خلاصه نویسی و جدول بندی

درس جغرافیا را خلاصه ­نویسی کنید. سپس خلاصه برداری­ های خود را دسته بندی کنید. مثلاً یک صفحه را به رودخانه­ ها، یک صفحه برای صحراها، یک صفحه برای رشته کوه ها و … اختصاص دهید.در کنار خلاصه نویسی، مطالب جفرافیا را جدول بندی کنید. جدول بندی به درک تفاوت و شباهت های پدیده ها کمک می کند. همین کار باعث می شود تا به راحتس به تفاوت ها پی ببرید و مطالب را باهم اشتباه نکنید. به عبارتی می توانید بعد از مطالعه هر درس، برای دسته بندی شدن مطالب در ذهنتان، یک خلاصه به زبان خود بنویسید و بعد از تمام شدن هر فصل، دسته بندی ها و خلاصه های خود را به کل فصل تعمیم بدهید. اگر در خلاصه نویسی و دسته بندی مطالب دچار مشکل هستید و نمی دانید روش درست آن چیست، مقاله مهارت خلاصه نویسی را با دقت بخوانید.

مقاله مهم  مهارت خلاصه‌نویسی، حاشیه‌نویسی و یادداشت برداری

 

توجه به تصاویر و نقشه ها

به نقشه ها و تصاویر موجود در کتاب توجه کنید. حالا شاید بپرسید چگونه نکات نقشه ها و عکس ها را به خاطر بسپاریم. برای شما توضیح می دهیم. شما باید سعی کنید به تصاویر و نقشه ها هم مانند متن درس نگاه کنید. یعنی سعی کنید نکات آن را پیدا کنید، با علامت گذاری آن ها را برای خود مشخص تر کنید، آنها را دسته بندی کنید و در نهایت به خاطر بسپارید. توجه به تصاویر و نقشه ها به یادگیری بهتر شما کمک می کند. همچنین این قسمت در کنکور و امتحانات نهایی بسیار مهم است.

توجه به نقشه ها در مطالعه جغرافیا

 

طرح سوال برای خود

هنگام مطالعه درس جغرافیا برای خود سوال طراحی کنید و پاسخ آن را در کتاب درسی مطالعه کنید. متن کتاب جغرافیا را کامل و با در نظر گرفتن همه جوانب مطالعه کنید. جغرافیا از دروسی است که قابلیت طراحی همه نوع سوالی را دارد. پس با طرح سوال برای خود، ذهنتان را فعال تر می کنید و برای رو به رو شدن با انواع سوالات آماده تر می شوید.

 

مرورهای به موقع

و آخرین و مهم ترین قدم در یادگیری جغرافیا، انجام دادن مرور های به موقع است. سعی کنید طبق منحنی فراموشی و به روش درست، برای این درس مرور انجام دهید تا از مطالعه و روش مطالعه جغرافیا که برایتان توضیح دادیم، نتیجه بگیرید.

مقاله مهم  مرور درس ها در کنکور با روش‌های حرفه‌ای

 

سخن پایانی

پیشنهاد می کنیم تک تک مراحل و توصیه هایی که گفتیم را رعایت کنید تا بتوانید از این درس نتیجه بگیرید. امیدواریم روش مطالعه جغرافیا که توضیح دادیم برای شما مفید باشد و بتوانید به وسیله آن در درس جغرافیا به نتیجه دلخواه برسید. در این درس حل تست می تواند شما را با دیدگاه طراح سوال آشنا کند و خرید کتاب تست خوب هم توصیه می شود. برای خرید کتاب کنکور با تخفیف به کتابسرای دورخیز مراجعه کنید تا با بالاترین تخفیف و ارسال رایگان کتاب های خود را دریافت کنید!

اگر به دنبال روش‌های پیشرفته مطالعه و تست‌زنی در درس جغرافیا هستید، پکیج فنون موفقیت در کنکور رشته انسانی که در کادر زیر معرفی شده یک گنجینه کامل از تجربیات رتبه‌های برتر را در خود دارد. توصیه می‌کنیم حتماً با آن آشنا شوید.

روش مطالعه جغرافیا برای کنکور 5
پکیج فنون موفقیت در کنکور رشته انسانی

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس رشته انسانی و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور رشته انسانی است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور انسانی با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

یادگیری سریعترین روش های تست زنی دروس رشته انسانی

بسته موفقیت در کنکور انسانی

اگر رشته انسانی هستید، تنها در 9 ساعت می توانید با تجربیات 50 رتبه برتر کنکور آشنا شوید! آموزش های طلایی فنون موفقیت در کنکور شما را برای کسب رتبه زیر 100 آماده می کند. اگر از روش های تست زنی و مطالعه کنکوری چیزی نمی دانید این پکیج آموزشی برای شما واجب و ضروری است. پس همین الان اقدام کنید.
دسته بندی : دروس رشته انسانی
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
مریم
3 سال قبل

واقعا مطالب سایتتون عااالین تا به حال چنین سایت خوبی ندیدم اجرکم عندالله ان شاءالله 🌹🌹🌹

فرزانه
فرزانه
3 سال قبل

از قسمت هایی ک در ابتدای کتاب ممنوع کرده هم در کنکور سوال میاد؟؟؟؟؟؟

shahin
shahin
3 سال قبل

خلاصه نویسی برا همچین درس حفظی از واجبات هس
و الا نمیشه جمع بندی کرد

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .