روش مطالعه جغرافیا

روش مطالعه جغرافیا برای کنکور

جغرافیا یکی از جذاب ترین دروس رشته انسانی است که اگر اهل سفر و گشت و گذار باشید بر خلاف خیلی از دروس مقطع متوسطه دوم از سری دروس کاربردی به شمار میرود. اما در چهارچوب کنکور رسیدن به بهترین روش مطالعه جغرافیا برای کنکور سوال کلیدی است که برای رسیدن به یک نتیجه خوب پاسخ درستی به آن بدهیم. در این مقاله ما قصد داریم با روش خواندن جغرافیا برای کنکور، اهمیت این درس و بهترین منابع موجود آن آشنا شویم؛ پس همراه ما باشید.

درس جغرافیا در کنکور

آشنایی با درس جغرافیا در کنکور انسانی

درس جغرافیا از سری دروس تخصصی رشته علوم انسانی است که علاوه بر حضور موثر و پر رنگ در امتحانات نهایی در غالب 12 سوال با ضریب 5 در کنکور نهایی نیز حضور خواهد داشت و تاثیر بسزایی در نتیجه نهایی داوطلبان کنکور سراسری در رشته انسانی خواهد داشت. این درس طی سه سال و طی سه کتاب جغرافیای 1 الی 3 برای دانش آموزان رشته انسانی ارائه میشود.

بهترین روش خواندن جغرافیا برای کنکور انسانی

روش مطالعه جغرافیا برای کنکور اندکی با سایر دروس رشته انسانی متفاوت است. سایر دروس عموما یا از مباحث حفظی تشکیل میشوند یا مفهومی اما درس جغرافیا همزمان در تمامی مباحث هر دو مدل مطالب را در دل خود جای داده است. به همین دلیل خواندن جغرافیا برای کنکور باید با روش های اصولی و تایید شده باشد تا به بهترین نتیجه ممکن ختم شود. حال در ادامه قصد داریم به معرفی بهترین روش خواندن جغرافیا برای کنکور انسانی بپردازیم:

 دسته بندی مطالب

تعدادی از دانش آموزان سعی می کنند که درس جغرافیا را حفظ کنند، این کار باعث می شود که این درس برای آنها دشوارتر به نظر بیاید. به جای حفظ کردن بدون تحلیل، سعی کنید در خواندن جغرافیا برای کنکور، بین مطالب درس جغرافیا رابطه همبستگی به وجود آورید و تمامی موارد را برای خود دسته بندی کنید. بین عوامل و پدیده های طبیعی، اقتصادی، انسانی یا فرهنگی رابطه علت و معلولی برقرار کنید و آنها را در ذهن خود طبقه بندی کنید.

از آنجایی که اساس علم جغرافیا بر مبنای رابطه علت و معلولی است، با طبقه بندی مطالب میتوان به راحتی مباحث مربوط به جغرافیا را آموخت و فراموشی مطالب را به حداقل رساند.

 

روش نقشه ذهنی در خواندن جغرافیا برای کنکور

برای خواندن جغرافیا برای کنکور میتوان از روش نقشه ذهنی به عنوان یکی از بهترین روش ها نام برد. در روش نقشه ذهنی یا همان Mind Map شما یک ترسیم بصری از هرآنچه مطالعه کردید روی کاغذ ثبت میکنید و به کمک آن علاوه بر مطالعه دقیق تر و فهم بهتر از فراموشی نیز جلوگیری میکنید. در روش نقشه ذهنی شما باید یک ایده اصلی یا یک عنوان کلیدی را در نظر بگیرید سپس با رسم نمودار های درختی زیر شاخه های فرعی و سایر ایده های اصلی مرتبط به آن را بهم وصل میکنید.

خلاصه نویسی و جدول بندی

از سری روش های مطالعه جغرافیا خلاصه ­نویسی مطالب است. البته برای خلاصه نویسی درس جغرافیا احتیاج به طبقه بندی مطالب هم دارید. ابتدا طبق روش های گفته شده خلاصه نویسی کنید، سپس خلاصه برداری­ های خود را دسته بندی کنید. مثلاً یک صفحه را به رودخانه­ ها، یک صفحه برای صحراها، یک صفحه برای رشته کوه ها و … اختصاص دهید.در کنار خلاصه نویسی، مطالب جفرافیا را جدول بندی کنید.

پیشنهاد مطالعه  روش مطالعه علوم و فنون ادبی (ادبیات اختصاصی)

جدول بندی به درک تفاوت و شباهت های پدیده ها کمک می کند. همین کار باعث می شود تا به راحتس به تفاوت ها پی ببرید و مطالب را باهم اشتباه نکنید. به عبارتی می توانید بعد از مطالعه هر درس، برای دسته بندی شدن مطالب در ذهنتان، یک خلاصه به زبان خود بنویسید و بعد از تمام شدن هر فصل، دسته بندی ها و خلاصه های خود را به کل فصل تعمیم بدهید.

 

استفاده از جداول و تصویرسازی ها

به نقشه ها و تصاویر موجود در کتاب توجه کنید. حالا شاید بپرسید چگونه نکات نقشه ها و عکس ها را به خاطر بسپاریم. برای شما توضیح می دهیم. شما باید سعی کنید به تصاویر و نقشه ها هم مانند متن درس نگاه کنید. یعنی در زمان خواندن جغرافیا برای کنکور، سعی کنید نکات آن را پیدا کنید، با علامت گذاری آن ها را برای خود مشخص تر کنید، آنها را دسته بندی کنید و در نهایت به خاطر بسپارید. توجه به تصاویر و نقشه ها به یادگیری بهتر شما کمک می کند. همچنین این قسمت در کنکور و امتحانات نهایی بسیار مهم است.

توجه به نقشه ها در مطالعه جغرافیا

جلوگیری از فراموشی با برنامه ریزی طولانی مدت

سعی کنید جغرافیا را در طی سال مطالعه کنید. زیرا مطالعه حجم زیاد از درس جغرافیا و به خاطر سپردن حجم بالای مطالب و جزئیات آن ها در مدت زمان کوتاه عملاً امکان پذیر نیست  و امکان فراموشی مطالب این درس به شدت بالاست. در واقع با مطالعه منظم و مرورهای به موقع در بازه های زمانی مشخص، می توانید در این درس کاملاً مسلط شوید. پس حتماً مرور را برای این درس جدی بگیرید و سعی کنید در کنار مرور های به موقع، بعد از پایان هر درس، همان درس و درس قبلی را در ذهن خود مرور و بازیابی کنید.

بهترین منابع جغرافیا

به طور قطع بهترین منبع برای خواندن جغرافیا برای کنکور کتاب درسی است. کتاب درسی نخستین و مهمترین منبعی است که با مطالعه و تسلط به آن نه تنها در کنکور بلکه در امتحانات نهایی هم میتوانید به راحتی به سوالات پاسخ بدهید. همچنین اگر قصد تهیه کتاب کمک درسی برای درس جغرافیا دارید پیشنهاد ما به شما کتاب جغرافیا جامع خیلی سبزهست که کاملا منطبق بر کتاب درسی و همراه با تست ها تمرین های خوب و استاندارد است.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم به بهترین شیوه ممکن روش مطالعه جغرافیا را برای شما شرح دهیم. با روش هایی مثل طبقه بندی مطالب، خلاصه نویسی و استفاده از جداول و نقشه ها آشنا شدیم. همچنین در این مورد صحبت کردیم که در حین خواندن جغرافیا برای کنکور باید مراقب آفت فراموشی نیز باشیم؛ بهترین منابع جغرافیا را به صورت کلی معرفی کریم و با Mind Map نیز آشنا شدیم. امیدواریم بعد از مطالعه این مطلب بتوانید در درس جغرافیا رشته انسانی بهترین روش مطالعه را پیدا کنید و به بهترین نتیجه ممکن در کنکور و امتحانات نهایی در این درس دست پیدا کنید.

یادگیری سریعترین روش های تست زنی دروس رشته انسانی

بسته موفقیت در کنکور انسانی

اگر رشته انسانی هستید، تنها در 9 ساعت می توانید با تجربیات 50 رتبه برتر کنکور آشنا شوید! آموزش های طلایی فنون موفقیت در کنکور شما را برای کسب رتبه زیر 100 آماده می کند. اگر از روش های تست زنی و مطالعه کنکوری چیزی نمی دانید این پکیج آموزشی برای شما واجب و ضروری است. پس همین الان اقدام کنید.
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
مریم
3 سال قبل

واقعا مطالب سایتتون عااالین تا به حال چنین سایت خوبی ندیدم اجرکم عندالله ان شاءالله 🌹🌹🌹

فرزانه
فرزانه
4 سال قبل

از قسمت هایی ک در ابتدای کتاب ممنوع کرده هم در کنکور سوال میاد؟؟؟؟؟؟

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  فرزانه
4 سال قبل

سلام. معمولاً از این بخش ها سوال مطرح نمیشه

shahin
shahin
4 سال قبل

خلاصه نویسی برا همچین درس حفظی از واجبات هس
و الا نمیشه جمع بندی کرد