تست زنی به روش مهندسی معکوس

تست زنی به روش مهندسی معکوس ؛ بدون معلومات؟!

تست زنی به روش مهندسی معکوس یا تست زنی بدون معلومات چقدر حقیقت دارد؟! آیا واقعاً بدون درس خواندن و تلاش کردن می توان تست های کنکور را درست جواب داد؟ آیا خرید تعداد زیادی کتاب و شرکت در کلاس کنکور و یادگیری روش های صحیح مطالعه و یادگیری همه و همه بیهوده است؟ روش تست زنی معکوس ادعا می کند بدون خرید کتاب کنکور و بدون خواندن آن ها و داشتن معلومات و دانش و تلاش قبلی می توان در کنکور موفق شد!! ما در وبسایت دورخیز روش مهندسی معکوس در تست زنی را به شکل مفصل بررسی می کنیم و پاسخ این سوالات را به شما خواهیم داد. پس با ما همراه باشید😍

 

روش تست زنی مهندسی معکوس چیست؟

در زمانی که بچه ها مطالعه برای کنکور را شروع می کنند بسیار به تکاپو می افتند. آن ها مدام به سراغ راه حل های مفید ارتقای روش های مطالعه و تست زدن می روند. بحث تست زنی بحثی بسیار مفصل می باشد. و در کل تست زنی شامل نکات و سرتیتر های زیادی می شود که ما هم به نوبه خود در سایت دورخیز به شرح آن ها پرداخته ایم. حال یکی از روش هایی که برخی در سال کنکور به آن عادت می کنند، روش تست زنی مهندسی معکوس است.

روش تست زنی مهندسی معکوس یک روش شانسی و متکی به شناخت نسبی ذهن طراحان سوال می باشد. اصلا چرا به آن مهندسی معکوس گفته می شود؟ در مهندسی معکوس به حاصل کار نگاه می کنند و جز به جز آن را موشکافی کرده و نهایتا روش ساخت آن وسیله یا هر چیز دیگر را بدست می آورند. در روش تست زنی مهندسی معکوس هم در اصل چنین ماهیتی وجود دارد.

تست زنی معکوس

اصل این روش به این شکل است که با نگاه کردن به گزینه ها به جواب سوال برسید. حتی بعد از چندین بار تست زدن، خودتان حتما تجربه ذهن طراح خواندن را تجربه کرده اید. یعنی انگار دیگر می دانید در سر طراح چه گذشته که این سوال را طرح کرده و حتی بطور تقریبی بر چینش سوال ها هم مسلط می شوید.

یک مثال خیلی عینی اینکه در بسیاری از سوالات، طراحان گزینه اصلی را در گزینه 3 یا ج قرار می دهند. البته اگر به سوالهای کنکورهای 10 سال گذشته نگاهی بیندازید میبینید هر چه به الان نزدیک تر می شویم، این قضیه کمرنگ تر شده چون به اصطلاح طراحان دست بچه ها را خوانده اند. 😁

پس تا اینجا متوجه شده اید که این روش تست زنی معکوس بیشتر شانسی است و پایه علمی ندارد.

مقاله مهم  تست آموزشی و زمان دار چیست؟ چرا اهمیت زیادی دارد؟

 

تکنیک های تست زنی مهندسی معکوس

از تکنیک هایی که برخی از دانش آموزان سر تست زنی معکوس پیاده می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1. نگاه کلی به سبک سوال و فهمیدن سطح آن

سوال اگر ساده باشد نیازی به پیاده کردن این روش ها ندارد ولی وقتی که سخت است و جواب در ذهن فرد نمی آید به استفاده از روش تست زنی معکوس دست می زند. جالب است بدانید در 90 درصد موارد اگر سوال شک دارتان را جواب ندهید به نفع شماست. پس اینکه به علت سخت بودن از روش مهندسی معکوس استفاده کنید منطقی به ظنر نمی رسد.

 

2. تاکید بر حل سوال حتی بطور شانسی (با روش تست زنی معکوس )

متاسفانه اگر در ذهن دانش آموزان جا نیفتد که قرار نیست به همه سوالات جواب بدهند، دچار شکست های بزرگی می شوند. در آن صورت به هر شکلی که شده خود را وادار می کنند به یک جواب بالاخره پاسخ دهند. حال می خواهد درست باشد یا غلط. اگر در آزمونی مثل آزمون های مدرسه ای، نمره منفی لحاظ نشود مشکل زیادی در پاسخ دهی به سوالات مبهم پیش نمی آید. اما می دانیم که سوالات کنکور نمره منفی دارند و هر سه جواب غلط یک جواب درستتان را هم نابود می کند. در حالیکه سه سوال نزده مشکلی بوجود نمی آورد.

تست زنی معکوس

 

3. نگاه به هر چهار گزینه و مقایسه آن ها با هم

مرحله بعدی در تست زنی معکوس ارزیابی گزینه ها و مقایسه آن ها با هم است.

اگر گزینه های مشابهی وجود داشت به احتمال زیاد یکی از آن ها جواب سوال است. مثلا 4 گزینه به این شکل داریم:

 1) 21      2) 42      3) 7       4) 7-     

 در این گزینه ها به احتمال زیاد گزینه 3 یا 4 جواب سوال می باشد.

 

یا در سوالی ضرایب یک عدد در صورت مسئله وجود دارند به غیر از یک یا دو گزینه که ضریب نیستند

در این حالت می توان احتمال داد که آن گزینه جواب سوال نیست. در هر صورت در تست زنی روش حذف گزینه باید وجود داشته باشد و نهایتا ما بین دو گزینه شک داشته باشیم که اگر دانش آموز علم کافی داشته باشد به جواب درست می رسد و اگر نه از این روش های تقلبی استفاده می کند.

 

در روش دیگر شانسی که برخی به کار می گیرند این طور است که وقتی جواب یک گزینه را به طور قطعی پیدا کرده اند (مثلا گزینه 4 درست بوده) می گویند دیگر امکان ندارد که جواب سوال بالایی و پایینی هم 4 باشد. البته در جواب آن ها بایستی گفت که دیگر این شیوه هم پاسخگو نیست و در کنکور گاها جواب 4 سوال متوالی در یک گزینه یکسان است!

روش شانسی بعدی گزینه های هم جنس است. در زیست شناسی اگر دو گزینه یک مفهوم را داشته باشند باید آن ها را حذف کرد. این روش تست زنی معکوس مشابه روش حذف گزینه است که منتها آن روش با معلومات کافی انجام می شود.

یا در ریاضی گزینه های هم جنس می توانند دو کسر شبیه به هم باشند که می توان احتمال داد یکی از آن ها جواب اصلی است. فرضا به این گزینه ها توجه کنید:

  1. 1
  2. 9/4
  3. 4/9
  4. 1/7

در این جا دانش آموز می تواند احتمال بدهد که جواب یکی از دو گزینه 2 و 3 است.

 

 

حتی تصور اشتباهی وجود دارد که بیشتر شبیه توهم است و بعضی اوقات در آزمون ها رخ می دهد این است که در یکی از سوالات یک درس جواب سوال دیگری از همان را می توان پیدا کرد. مثلا:

سوال 34: برگ متحرک که از حشرات است در کدام زیست بوم زندگی می کند؟ ….

سوال 50: برگ متحرک از کدام گونه جانداران است؟  1) حیوانات     2) گیاهان   و….

 

تست زدن و آزمون دادن یک مهارت است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم ابتدا اصول و روش‌های صحیح تست زدن را یاد بگیرید. تیم مشاورین دورخیز تمام اصول صحیح مطالعه، تست‌زنی و آزمون دادن را در پکیج فنون موفقیت در کنکور، به شما آموزش می‌دهد.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

جمع بندی و هشدار

با همه مواردی که گفته شد کاملا آگاهیم که به هیچ وجه بدون معلومات و دانش نمی توان موفقیتی بدست آورد. کنکور یک پروسه طولانی ، زمان بر و سخت است بخصوص برای افراد با پایه علمی ضعیف. در این زمان حتما بایستی نقاط ضعف علمی را با مطالعه زیاد حل کرد. هم چنین روش های اصولی برای تست زدن را پیدا کرد و با عادت به آن ها تست زد. نه آنکه به روش های غیر قابل اعتمادی مثل تست زنی معکوس اتکا کرد.

شاید با روش های تقلبی مثل مهندسی معکوس بتوان به 3 سوال از ده سوال نهایتا جواب درست داد اما 7 سوال دیگر را چه باید کرد؟! تازه جنبه های دیگر این کار مثل نمره های منفی آزمون را هم بایستی در نظر گرفت. در صورتی که نتوانید جواب درست دهید، جوابهای صحیحی که با اطمینان داده اید هم از بین خواهند رفت. 😩

 

در هر حال روش تست زنی مهندسی معکوس حالت تقلبی دارد و در 99 درصد موارد برای شما موفقیتی بدست نخواهد آورد.

 

توصیه قطعی ما به شما استفاده از مشاوره کنکور صحیح ، برنامه ریزی کنکور استاندارد و تکیه بر تلاش و پشتکار فراوان شخص خودتان در کنار یادگیری روش های اصولی با پایه علمی در روش های تست زنی است. تکنیک های تست زنی اصولی بسیارند از قبیل روش چند از ده یا روش تست زدن ضربدر و منها یا روش زمان های نقصانی و … . پس ابتدا خرید کتاب کمک درسی، سپس گرفتن مشاور کنکور خوب و سپس تلاش مستمر و مداوم تا رسیدن به نتیجه خوب یک مسیر مطمئن به حساب می‌آید.

ما در سایت دورخیز در چند مقاله به آموزش این روش ها پرداخته ایم. مقاله بسیار مهم و کاملی که در این زمینه وجود دارد به نام تکنیک های مهم وحرفه ای تست زنی شامل همه موارد آموزش تست زنی می شوند. در زیر لینک این مقاله وجود دارد. حتما سراغش بروید و آن را بخوانید.

مقاله مهم  تکنیک های تست زنی حرفه ای کنکور (35 تکنیک نایاب)

 

در صوت مشاوره ای زیر هم اطلاعات مفیدی راجع به این روش از تست زدن توسط رتبه 48 کنکور، توضیح داده شده است.

 

محمدرضا سلیمیمحمدرضا سلیمی

مشاوره صوتی رایگان

روش تست زنی معکوس از روش های مبهم برای دانش آموزان اغلب ضعیفی است که می خواهند از این روش استفاده کنند. در این صوت ویژگی های مثبت و منفی استفاده از روش وجود دارد.
مدت زمان : 4 دقیقه و 58 ثانیه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مائده
مائده
3 سال قبل

من بعضا برا سوالایی ک وق گذاشتم ب جواب نرسیدم از این روش استفاده میکنم .
ولی خیلی کم پاسخ گو هسش