کنکور-مجدد-پزشکی

تحصیل مجدد در رشته پزشکی – شرایط و روش

هر ساله تعدادی از داوطلبان رشته تجربی، بین انتخاب رشته و رفتن به دانشگاه و ماندن پشت کنکور برای کنکور مجدد رشته پزشکی، دومی را انتخاب می کنند تا یک بار دیگر فرصت به دست آوردن رشته پزشکی را به خود بدهند. اگر جزو افرادی هستید که با هدف تحصیل مجدد در رشته پزشکی، می خواهید در کنکور سراسری شرکت کنید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

چرا تمایل به رشته پزشکی زیاد است؟

این روزها تمایل به رشته پزشکی بسیار زیاد است و حتی خیلی ها مسیر شرکت در کنکور مجدد رشته پزشکی را انتخاب می کنند تا به این رشته برسند. این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از مهم ترین دلایل این اتفاق، سمت و سو و مسیر فکری است که جامعه به افراد و داوطلبان می دهد. با توجه به این که فارغ التحصیلان رشته پزشکی، از جایگاه اجتماعی خوبی برخوردارند و همچنین این رشته از نظر میزان درآمد هم رشته قابل اتکایی است، خیلی از افراد و حتی فارغ التحصیلان رشته های مختلف به سمت رشته پزشکی سوق داده می شوند. البته بعضی از افراد هم تنها رویای پزشک شدن را در سر می پرورانند بدون آن که از شرایط این رشته و تحصیل در آن مطلع باشند و به همین دلیل برای شرکت در کنکور مجدد رشته پزشکی اقدام می کنند.

 

شرایط تحصیل مجدد فارغ التحصیلان رشته های گروه پزشکی

براساس مصوبه کمیسیون موضوع ماده 2 و 3 آئین نام اجرایی قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان در تاریخ 28/10/95 ، فارغ التحصیلان رشته های با طرح اجباری وزارت بهداشت در مقاطع کاردانی و کارشناسی ( مانند پرستاری ، علوم آزمایشگاهی و … ) که قصد دارند در کنکور سراسری شرکت کنند، می توانند تا قبل از اتمام طرح خود در کنکور سراسری شرکت کنند و در صورتی که در یکی از رشته های پزشکی ، دنداپزشکی و یا داروسازی پذبرفته شوند، ادامه طرح شان به بعد از اتمام رشته جدیدشان موکول می شود.

کنکور مجدد رشته پزشکی

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که آقایان نباید از لحاظ نظام وظیفه مشکلی داشته باشند. در این صورت می توانند در کنکور سراسری شرکت کنند و در صورت قبولی در رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی، بدون هیچ محدودیتی ادامه تحصیل بدهند. همچنین اگر این افراد مقطع کارشناسی خود را در دانشگاه های دولتی گذرانده باشند و از مزایای تحصیل رایگان استفاده کرده باشند، حتی اگر برای بار دوم در یک دانشگاه دولتی روزانه قبول شوند، می توانند مجدداً از مزایای تحصیل رایگان استفاده کنند.

 

شرایط تحصیل مجدد فارغ التحصیلان کارشناسی رشته های غیر پزشکی

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته های غیر پزشکی هم می توانند در صورت داشتن شرایطی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، در کنکور مجدد رشته پزشکی شرکت کنند. این شرایط عبارتند از:

  1. تعهدی به ارگان یا سازمان خاصی نداشته باشند.
  2. آقایان از لحاظ نظام وظیفه مشکلی نداشته باشند.

در اینصورت چنین افرادی می توانند در کنکور سراسری شرکت کنند و در صورت قبولی در رشته های علوم پزشکی (چه رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی و چه رشته های پیراپزشکی) بدون هیچ محدودیتی در هر دانشگاهی که قبول شدند ادامه تحصیل بدهند. همچنین اگر چنین افرادی مقطع کارشناسی خود را در دوره های روزانه گذرانده باشند، براساس رای 734 دیوان عدالت اداری، مجدد می توانند از مزایای تحصیل رایگان استفاده کنند.

 

شرایط تحصیل مجدد فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری

طبق آخرین رای دیوان عدالت اداری مورخ 28 فروردین 97 هر داوطلب در هر مقطع مجاز است دو بار تحصیل رایگان داشته باشد. بنابراین فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری هم می توانند در کنکور مجدد رشته پزشکی شرکت کنند. البته دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، در صورت تمایل برای شرکت در کنکور مجدد رشته پزشکی، باید حتماً قبل از بیستم اسفند ماه، فرم انصراف از دانشگاه را تکمیل کنند.

 

آیا فارغ التحصیلان با طرح اجباری می توانند در کنکور مجدد رشته پزشکی شرکت کنند؟

چنین افرادی باید تا قبل از تمام شدن دوران طرح، در کنکور سراسری شرکت کنند و در صورت قبولی در رشته پزشکی، ادامه طرح خود را بعد از اتمام رشته پزشکی، بگذرانند. دقت کنید که هیچ گونه محدودیت سنی برای شرکت در کنکور مجدد رشته پزشکی وجود ندارد. تنها منعی که در این مورد وجود دارد این است که کسانی که تا بحال 2 بار در دانشگاه های دولتی و در مقطع کارشناسی یا دکتری عمومی قبول شده باشند، یعنی انتخاب رشته کرده باشند و خبر قبولی شان آمده باشد، دیگر نمی توانند در کنکور سراسری شرکت کنند.

به طور کلی اگر از فارغ التحصیلان رشته تجربی هستید که تا به حال، در هیچ یک از رشته های دانشگاهی تحصیل نکرده اید، می توانید با خیال راحت برای کنکور مجدد رشته پزشکی اقدام کنید. اگر هم از فارغ التحصیلان رشته های دانشگاهی از دانشگاه های سراسری روزانه هستید و مدرکی تحت عنوان مدرک “دکتری عمومی” در رشته های دانشگاهی ندارید (رشته هایی مثل داروسازی، دندان پزشکی و دامپزشکی)، می توانید به راحتی برای تحصیل مجدد در رشته پزشکی در دانشگاه های سراسری روزانه اقدام کنید.

 

آیا کنکور مجدد رشته پزشکی، انتخاب درستی است؟

برای آن که بتوانید مسیری را که انتخاب کرده اید، یعنی شرکت در کنکور مجدد رشته پزشکی، با موفقیت سپری کنید، در ابتدای راه باید مطمئن شوید که این راهی که قصد دارید در آن قدم بگذارید، مسیری درست و انتخابی صحیح است. یعنی باید مطمئن شوید که پشت کنکور ماندن برای تحصیل مجدد در رشته پزشکی، کاری ارزشمند است یا خیر.

برای مطمئن شدن و رسیدن به جواب این سوال که “پشت کنکور بمانم یا نه؟” فقط از شما می خواهیم که 10 سال آینده را در ذهن خود تصور کنید. ببینید دوست دارید 10 سال آینده مشغول به انجام چه کاری باشید. اگر می بینید تنها عشق و علاقه و هدف شما، تحصیل در رشته پزشکی و در نهایت کمک به هم نوعان خودتان است، پس هیچ شکی به خودتان راه ندهید و برای کنکور مجدد رشته پزشکی، یک سال دیگر تلاش کنید. مطمئن باشید هیچ چیز لذت بخش تر از این نیست که به هدف و آنچه که دوست دارید، دست پیدا کنید.

5 اصل طلایی برای رسیدن به موفقیت در کنکور مجدد رشته پزشکی

حالا که از مسیر خود مطمئن شدید، می خواهیم به شما 5 اصل طلایی برای رسیدن موفقیت در کنکور مجدد رشته پزشکی را یادآوری کنیم. پس تا انتهای این بخش را دقیق مطالعه کنید.

 

اصل اول: مثل یک رتبه برتر تلاش کن!

الآن شاید از خودتان بپرسید که این جمله یعنی چه. ما مفصل برایتان توضیح می دهیم. رتبه برترها خستگی ناپذیرند. دقت کنید که آن ها هم انسان هستند مثل بقیه داوطلبان ولی فرق آن ها این است که هیچ وقت خسته نمی شوند و در هر شرایطی، درس می خوانند. حتی اگر مریض شده باشند یا مشکلی برای آن ها به وجود آمده باشد.

 

اصل دوم: هدفمند باش!

هدف اول و آخر شما باید قبولی در رشته و دانشگاه دلخواهتان باشد. باید مطمئن باشید که رشته پزشکی را می خواهید و روز و شب فقط برای رسیدن به آن تلاش کنید. رسیدن به رشته پزشکی و تحصیل مجدد در رشته پزشکی را حق خودتان بدانید و حتی لحظه ای فکر نکنید که ممکن است به چیزی که می خواهید، نرسید. همین طرز تفکر باعث می شود که تلاشتان، متناسب با هدفتان باشد و درنهایت به هدفتان برسید.

مقاله مهم  چرا و چطور یک هدف خوب انتخاب کنیم؟ [فرمول با هدف تا هدف🎯]

 

اصل سوم: برنامه ریزی دقیق داشته باش!

افراد موفق در هر زمینه ای، طبق یک برنامه ریزی دقیق جلو می روند. آن ها با پیش رفتن مطابق یک برنامه ریزی، موفقیت خودشان را تضمین می کنند. پس شما هم باید در مسیر کنکور مجدد رشته پزشکی، با داشتن برنامه و همچنین عمل کردن به آن، قوی و دقیق جلو بروید. برنامه داشتن به کارهای شما نظم می دهد و اجازه نمی دهد که شما نوسانی درس بخوانید.

مقاله مهم  برنامه ریزی کنکور

 

اصل چهارم: از مشاوره رتبه برترها استفاده کن!

چون هدف شما، کنکور مجدد رشته پزشکی است و هدفی غیر از قبولی در رشته پزشکی ندارید، پس باید از زمانی که دارید، بیشترین استفاده را ببرید و نمی توانید، با آزمون و خطا در این مسیر به موفقیت برسید. بنابراین باید از مشاوره یک رتبه برتر که خود به رشته پزشکی رسیده است، استفاده کنید. چنین فردی می تواند روش های درس خواندن صحیح و تست زنی درست را به شما آموزش بدهد و همچنین به شما کمک کند تا اشتباهاتی که در سال گذشته داشته اید را تکرار نکنید.

همچنین یک مشاور رتبه برتر، می تواند بهترین منابع کنکور برای موفقیت در مسیر کنکور مجدد رشته پزشکی، به شما معرفی کند و همچنین با یک برنامه ریزی مطابق نیاز شما، رسیدن شما به رشته پزشکی را تضمین کند.

 

اصل پنجم: گذشته را رها کن!

اگر می خواهید برای کنکور مجدد رشته پزشکی اقدام کنید، باید گذشته را فراموش کنید و فقط و فقط برای آینده و رسیدن به تحصیل مجدد در رشته پزشکی، تلاش کنید. اگر بخواهید مدام به این فکر کنید که من در سال گذشته و یا سال های گذشته نتوانسته ام موفق شوم، پس امسال هم موفق نمی شوم و یا فکرهایی از این قبیل، قطعاً نمی توانید به هدف خود برسید. شما یک فرصت جدید در اختیار دارید و پس باید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید. نه اینکه با فکر کردن به گذشته، همین فرصت را هم از خود دریغ کنید. از داشتن چنین فرصتی لذت ببرید.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم امکان تحصیل مجدد در رشته پزشکی را بررسی کنیم و اگر بخواهیم به صورت خلاصه و در یک جمله، نتیجه این مقاله را به شما بگوییم، آن جمله این است:

برای رسیدن به هر آن چه که در ذهنتان دارید و با تک تک سلول های بدنتان، آن را دوست دارید، با تمام وجودتان تلاش کنید و تا لحظه رسیدن به آن، دست از تلاش برندارید.

اگر برای شرکت در کنکور مجدد رشته پزشکی، مصمم هستید، با شماره 02128421071 تماس بگیرید و با راهنمایی های مشاورین رتبه برتر دورخیز، کار خودتان را دقیق و طبق یک برنامه خاص، جلو ببرید و موفقیت خودتان را در مسیر کنکور مجدد رشته پزشکی، تضمین کنید.

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .