پزشکی تعهددار

آشنایی با پزشکی تعهددار (تعهد وزارت بهداشت) مزایا vs معایب

پزشکی تعهددار یکی از قوانین نسبتا جدید در زمینه پذیرش رشته پزشکی است. این قانون با هدف تربیت نیرو پزشک بومی برای مناطق محروم هر استان قرار داده شده است. پس قبولی در رشته پزشکی تعهد وزارت بهداشت شرایط ویژه ای دارد که قبل از انتخاب رشته حتما باید با آن آشنا باشید. برای آشنایی کامل با مزایا و معایب انتخاب رشته پزشکی تعهددار ( پزشکی تعهد وزارت بهداشت ) حتما این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

ویدئوی مشاوره: پزشکی تعهد وزارت بهداشت ؛ مزایا vs معایب!

 

پزشکی تعهددار یا تعهد وزارت بهداشت، چیست؟

داوطلبانی که پزشکی تعهدی را انتخاب می کنند می توانند در دانشگاه بومی استان خود مشغول به تحصیل رشته پزشکی شوند. اما پزشکی تعهدی شرایط ویژه ای بعد از پایان تحصیل دوران پزشکی عمومی دارد.

در پزشکی تعهددار، داوطلبان در ترم 1 دانشگاه تعهد محضری می دهند که بعد از پایان تحصیل پزشکی عمومی،  به مدت 1/5 برابر طول تحصیل مشغول به خدمت در مناطق محروم استان بومی خود شوند.

مقاله مهم  معرفی رشته پزشکی (پرطرفدار و پولساز)

توجه کنید که تعهد محضری پزشکی تعهددار به هیچ وجه قابل خرید نیست و اگر تا ترم 1 دانشگاه تعهد ثبت نشود، امکان ادامه تحصیل از دانشجو گرفته می شود. پزشکی تعهد وزارت بهداشت شرایط مهمی دارد که در ادامه با جزئیات توضیح می دهیم.

پزشکی تعهدی

 

شرایط قبولی در پزشکی تعهددار

مهمترین شرط قبولی پزشکی تعهدی، پذیرش تعهد محضری است. تعهد به خدمت به مدت 1/5 برابر، بعد از پایان تحصیل پزشکی عمومی است. در این تعهد تا 10 سال امکان شرکت در آزمون تخصص پزشکی وجود ندارد.

در پزشکی تعهددار، پزشک کارمند دولت است و محل کار پزشک توسط دولت در هرکدام از مناطق مختلف استان تعیین می شود که این مناطق بیشتر از مناطق محروم همان استان انتخاب می شود.

مقاله مهم  مشاوره انتخاب رشته کنکور 1402

برای مثال اگر از استان بومی آذربایجان شرقی در پزشکی تعهدی دانشگاه تبریز تحصیل می کنید، بعد از پایان تحصیل به مدت 21 سال باید در مناطق محروم استان آذربایجان شرقی مشغول به کار شوید.

در طی مدت تعهد خدمت، امکان کار در سایر نقاط کشور و به طور خصوصی وجود ندارد و تمامی سال خدمت باید در مناطقی که از سمت وزارت بهداشت تعیین می شود، انجام شود.

 

رتبه لازم برای قبولی پزشکی تعهدی

آخرین رتبه قبولی در پزشکی تعهددار با توجه به استان بوم شما متغیر است. به طور میانگین با رتبه کشوری حدود 4000-5000 می توانید برای قبولی در پزشکی تعهددار انتخاب رشته انجام دهید.

 

مزایا و معایب رشته پزشکی تعهددار

برای انتخاب رشته پزشکی تعهددار باید خیلی دقت داشته باشید. شاید الان که دانش آموز هستید قبولی در رشته پزشکی را به هرچیز دیگری ترجیح دهید اما وقتی که به عنوان پزشک عمومی فارغ التحصیل می شوید، سطح انتظار خیلی بالاتری از آینده خود دارید. پس حتما قبل از انتخاب رشته، آینده سغلی ایده آل خود را ترسیم کنید تا مطمدن انتخاب کنید.

مدت تحصیل رشته پزشکی عمومی 7 سال طول می کشد، یعنی اگر از 18 سالگی هم وارد دانشگاه شوید در سن 25 سالگی پزشک عمومی هستید. اگر پزشکی تعهدی را انتخاب کرده باشید، به مدت 21 سال تعهد خدمت در استان بوم خود را دارید. به این ترتیب تا سن 46 سالگی مشغول به خدمت برای دولت در مناطق مختلف استان خود از جمله مناطق محروم هستید.

مقاله مهم  آزمون لیسانس به پزشکی

در شرایط پزشکی تعهد وزارت بهداشت گفته شد که  بعد از 10 سال از مدت تعهد خدمت، امکان شرکت در آزمون تخصص را دارید. پس در سن 35 سالگی می توانید در آزمون تخصص شرکت کنید. طول مدت تحصیل رشته های  تخصصی حداقل 4 سال است، یعنی تا 39 سالگی مشغول به تحصیل رشته تخصصی خود خواهید بود.

دقت کنید که پزشکان عمومی که در رشته های تخصصی مشغول به تحصیل می شوند، مجوز تاسیس مطب خصوصی ندارند. پس در طول تحصیل تخصص، درآمدی بجز حقوق کم دانشجویی که از بیمارستان دریافت می کنید، درآمدی ندارید.

حقوق دانشجویان تخصص درحال حاضر ماهانه 1600 تومان است!! فکر کنید که در 35 سالگی که احتمالا تشکیل خانواده هم داده اید، با درآمد 1600 در ماه باید سر کنید!

بعد از پایان دوران تخصص هم باید دوران تعهد خدمت را ادامه دهید، که حداقل تا سن 50 سالگی طول می کشد! پس اگر می خواهید برای قبولی در رشته پزشکی تعهددار اقدام کنید، بدانید که حداقل تا سن 46 سالگی بدون ادامه تحصیل در رشته های تخصصی باید به دولت خدمت کنید. تازه اگر هم تخصص بخوانید، طول خدمت شما تا 50 سالگی طول می کشد.

پزشکی تعهدی

توجه کنید که شرکت در آزمون تخصص محدودیت سنی دارد. پزشکان عمومی با حداکثر سن 40 سال می توانند در آزمون تخصص شرکت کنند. پس اگر می خواهید پزشکی تعهددار بخوانید باید محدودیت های سنی را درنظر بگیرید.

در این مقاله سعی کردیم تمام جزئیات لازم برای انتخاب رشته پزشکی تعهددار را بگوییم تا با آگاهی کامل تصمیم بگیرید. شرایط گفته شده شاید الان که دیوانه وار خواهان قبولی در پزشکی هستید، خیلی سخت به نظر نیاید. اما همان طور که گفته شد، وقتی پزشک عمومی شوید، سطح انتظار خیلی متفاوت تری خواهید داشت.اگر هنوز هم شرایط گفته شده به نظر سخت نمی رسند ادامه مقاله را با دقت بیشتری بخوانید.

یک دانشجوی رشته فیزیوتراپی بعد از 4 سال تحصیل با مدرک کارشناسی می تواند وارد بازارکار می شود و بعد 3 سال سابقه کاری، مجوز تاسیس مطب دریافت می کند. یعنی داوطلبی که در 18 سالگی فیزیوتراپی را انتخاب می کند، در سن 25 سالگی صاحب مطب شخصی خود با حداقل درآمد ماهانه 6 میلیون تومان است. هرسال از تاسیس این مطب فیزیوتراپی بگذرد با دریافت مراجعین بیشتری، سطح درآمد بیشتر می شود.

این شرایط را مقایسه کنید با پزشک عمومی تعهدی که در سن 25 سالگی در مناطق محروم استان به طبابت می پردازد و حداکثر 5 میلیون در ماه درآمد دارد و این درآمد تا46 سالگی افزایش زیادی پیدا نخواهد کرد. علاوه بر اینکه محل سکونت پزشک و خانواده او باید نزدیک به همان منطقه محروم محل خدمت باشد. 21 سال زندگی در منطقه محروم با حداقل حقوق پزشک عمومی! علاوه بر آن اگر برای تحصیل در رشته تخصص پزشکی اقدام نشود، بعد از پایان تعهد هم مطب خصوصی پزشک عمومی درآمد بیشتر از 5 میلیون تومان در ماه ندارد. با این وجود اگر برای رشته تخصص در 35 سالگی آزمون دهد، به مدت 4 سال با درآمد ماهانه 1600 تومان باید زندگی را اداره کند!

مقاله مهم  در انتخاب رشته علاقه مهم تره یا پول ؟

تا اینجا درمورد معایب رشته پزشکی تعهدی گفتیم، این معایب را با واقع بینی بررسی کنید تا بتوانید به انتخاب خوبی برسید. اما پزشکی تعهددار مزایایی هم دارد.

داوطلبانی که بیشتر از 2 سال پشت کنکور مانده اند و با رتبه کنکور خود در رشته های تاپ علوم پزشکی سراسری قبول نمی شوند می توانند پزشکی تعهد وزارت بهداشت را در نظر داشته باشند.

توجه کنید که اگر شرایط تحصیل در رشته های پردیس خودگردان پزشکی یا دانشگاه آزاد را دارید، به انتخاب پزشکی تعهددار فکر نکنید.

 

دانشگاه های پزشکی تعهددار

با توجه به دفترچه انتخاب رشته هرسال کنکور، تعدادی از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور پذیرش پزشکی تعهدی دارند. دقت کنید که قبولی در رشته پزشکی تعهدی به صورت بومی استانی انجام می شود و داوطلبان برای پذیرش در رشته پزشکی در دانشگاه های بوم استان خود می توانند اقدام کنند.

تعهد پزشکی

 

نتیجه گیری

با توجه به شرایط گفته شده درمورد پزشکی تعهد وزارت بهداشت، انتخاب این رشته باید با دقت خیلی بالایی انجام شود. چون تا سال های زیادی تعهد خدمت و زندگی در مناطق محروم کشور را به همراه دارد. علاوه بر این ها عدم امکان پیشرفت شغلی و درآمد متوسط می تواند شرایط را سخت تر کند. البته همچنان حقوق این رشته به نسبا سایر شغل های جامعه بیشتر است. پس برای انتخاب رشته پزشکی تعهدی، آینده شغلی و اهداف خود را کاملا مشخص کنید و با راهنمایی مشاوری با تجربه شروع به انتخاب رشته کنید. موفق باشید.

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر۱۳
امیر۱۳
4 ماه قبل

شرط سنی برای آزمون دستیاری مدتی هست که لغو شده. لطفاً اصلاح بفرمایید.

پشتیبانی سایت
پشتیبانی سایت
پاسخ به  امیر۱۳
2 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
ممنون از اطلاعتون بله اصلاح میشود.