کتاب درسی برای کنکور

کتاب درسی را برای کنکور بخوانیم یا نه؟ (بررسی تمام درس ها)

در سال کنکور بسیاری از بچه ها می پرسند آیا مطالعه کتاب درسی برای کنکور کار درستی است؟ یا اینکه برای کدام درس ها بایستی حتما به کتاب درسی نگاه انداخت؟ کتاب درسی در بعضی از درس ها اهمیت بسیار زیادی دارد. در برخی درس ها هم خوب است اگر در کنار کتاب تست مطالعه شوند. برخی هم هیچ نیازی به کتاب درسی برای کنکور ندارند. در این مقاله به تمام این مسائل پرداخته ایم پس با ما تا پایان همراه باشید. 😉

ویدئوی مشاوره: کتاب های درسی را برای کنکور بخوانیم یا نه؟

 

اصلا چرا مطالعه کتاب درسی برای کنکور؟!

به دلیل اهمیت بسیار بالای مقطع کنکور برای هر درسی که در آن می آید، حداقل یک کتاب کمک درسی را  پیدا خواهید کرد. این کتاب ها اگر کنکوری و استاندارد باشند دارای تست های بسیار زیاد از آن درس به همراه درسنامه های مختصر و مفیدی هستند. خیلی از دانش آموزان در سال کنکور به مطالعه صرف از روی همین درسنامه ها اتکا و نهایتا عادت می کنند، اما این مسئله صحیح و اصولی نیست ولی چرا؟!

از آن جایی که منبع تمام سوالات کنکور به گفته خود سازمان سنجش کتاب های وزارتی یا همان کتاب های درسی شما هستند پس عاقلانه به نظر می رسد که حداقل یک بار هم که شده برای درس مورد نظرتان نگاهی به کتاب درسی بیندازید. اما مسئله مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که آیا لازم است برای همه درس ها کتاب را مطالعه کرد؟ این موضوع متناسب با هر درس متغیر است و برای بعضی لازم است و برای برخی خیر!

كتاب درسی برای کنکور

 

کدام درس بله کدام خیر؟!

دروسی که مطالعه کتاب درسی برای کنکور در آن ها ضروری می باشد در رشته تجربی زیست شناسی، بسیاری از بخش های شیمی و دین و زندگی می باشد.

در رشته ریاضی هم باز مطالعه کتاب شیمی و دین و زندگی ضروری است. اما در دروس محاسباتی نیاز بسیار کمتری به کتاب ها هست که در ادامه به توضیح این موضوع می پردازیم.

در رشته انسانی به دلیل بیشتر بودن درس های حفظی و مفهومی قاعدتا تعداد درس هایی که مطالعه شان ضروری است بالاتر می رود. درس های ادبیات، عربی، فلسفه و منطق، جامعه شناسی، روان شناسی و تاریخ و جغرافیا و اقتصاد از کتاب هایی هستند که مطالعه شان در سال کنکور ضروری است.

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

کتاب درسی را برای کنکور بخوانیم یا نه؟ (بررسی تمام درس ها) 1
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

دروس عمومی

کتاب درسی ادبیات

مدل سوالاتی که در کنکور برای درس ادبیات طرح می شوند مبحثی است. پس در مطالعه کتاب برای کنکور هم بایستی مبحثی عمل کرد که متاسفانه بدلیل چینش غیر مبحثی و پیوسته کتاب درسی این مورد ممکن نیست. در نتیجه دانش آموزان ترجیحا با استفاده از کتاب های کمک آموزشی و تست، ادبیات را مبحثی می خوانند. مطالعه کتاب درسی ادبیات برای امتحانات مدرسه صرفا پیشنهاد می شود و نه کنکور!

مطالعه کتاب درسی برای کنکور

کتاب درسی زبان و عربی

این دو درس وضعیت مشابهی در این موضوع دارند. کتاب های وزارتی زبان و عربی هزکدام شامل تمام کلمات و واژه های هر درس است و منبع کاملی محسوب می شود اما برای خیلی از بچه ها چینش مطالب در کتاب دوست داشتنی نیست. پس آن ها به سراغ کتاب های کمک آموزشی می روند تا بطور منظم تر و یک جا همه را مطالعه کنند. پس در دو درس زبان و عربی مطالعه کتاب اختیاری است و بستگی به شخص دانش آموز دارد.

کتاب درسی دین و زندگی

دین و زندگی که از دروس به اصطلاح خوش قلق عمومی است با مطالعه زیاد کتاب می تواند نتیجه خوبی به بار بیاورد. چرا خوش قلق؟ چون بیشتر سوالات کنکورش دقیقا از متن کتاب یا آیات اول دروس طرح می شوند. گرچه مدتی است سوالات مفهومی دینی هم رواج پیدا کرده اند اما در هر صورت برای پاسخ دادن به آن ها هم باید بر خود کتاب درسی مسلط بود.

اگر در کنار کتاب منبع تستی هم باشد که چه بهتر اما در هر صورت کتاب دینی بر هر کتاب کمک درسی اولویت دارد. کلا در کنکورها شاهد بوده ایم که حدود یک سوم الی نصف سوالات دینی از آیات و روایات کتاب طرح می شوند. بقیه سوال ها هم از متن دروس می آیند پس با مطالعه زیاد ومرورهای به جای دینی می توان در کنکور درصد رضایت بخشی به دست آورد.

کتاب درسی کنکور

دروس اختصاصی

کتاب درسی ریاضی و فیزیک

در دروس محاسباتی یعنی ریاضی، آمار، فیزیک، هندسه (در هر سه رشته تجربی، ریاضی و انسانی) حل مسئله های زیاد مهم است. حالا اگر مسئله های کتاب درسی تنها منبع ما باشند قطعا نتیجه عالی نمی گیریم. چون که مسائل کتاب اولا تعداد کمی دارند ثانیا در سطح پایین تری از درجه سختی سوالات کنکور طرح می شوند. پس وجود یک منبع تستی در این درس ها بسیار مهم است. حال این که در کنارش به کتاب هم رجوع کنیم یا نه بستگی به خودمان دارد و الزامی در کار نیست.

اما جالب است بدانید که ایده هایی که در همین سوالات بسیار ساده کتاب های وزارتی می آیند، بعد تر به شکل پیچیده تری در کنکور مطرح می شوند! پس خیلی خوب است که حداقل تمرین های آخر فصل هر درس را در دروس محاسباتی یعنی ریاضی و فیزیک حل کنیم تا با آن ایده ها آشنا شویم. 😊

کتاب درسی زیست شناسی

کتاب وزارتی زیست شناسی در رشته تجربی به شکل عجیبی دارای اهمیت است. به طوری که گاها باید عین پاراگراف ها و نمودارهایی که در کتاب می آید را حفظ کرد. هم چنین تصاویر بسیار زیاد و بسیار مهمی در کتاب وجود دارند که هرساله سوالات زیادی هم از آن ها می آید. پس برای هر دانش آموز رشته تجربی کاملا الزامی است که کتاب زیست را بسیار زیاد بخواند و مرور کند.

گرچه درسنامه های کتب آموزشی موجود در بازار هم بعضا خیلی مفید و جالب توجه تهیه شده اند ولی تنها در صورت بدست آوردن اطلاعات بیشتر یا فهم عمیق تر باید به سراغ آن ها رفت. نه این که قبل از کتاب آن ها را مطالعه کنیم یا بیشتر آن ها را بعنوان منبع مطالعه مان قرار دهیم! البته این بحث جدای از تهیه منبع تستی در کنار کتاب بود وگرنه منبع تستی زیست حتما باید باشد و تست زدن زیاد در زیست اهمیت بالایی دارد و بر کسی پوشیده نیست!

کتاب درسی برای کنکور

کتاب درسی شیمی

در کل درس شیمی سه بخش حفظی و مفهومی و محاسباتی دارد. برای تسلط بر محاسبات شیمی می توان مثال های خوب کتاب را برانداز کرد ولی در کنار آن حتما باید یک منبع تستی داشت. برای تسلط بر بخش حفظی صرفا باید بارها خود کتاب شیمی را مرور کرد. برای فهم بخش مفهومی هم باید ابتدا کتاب را خوب مطالعه کرد سپس سوال های زیادی از آن بخش را حل کرد. پس برای تسلط بر دو سوم شیمی کنکور کتاب وزارتی شیمی نقش مهمی دارد.

نکته مهم دیگر آن که در سال های اخیر طراحان سوال شیمی کنکور به شکل وسواس گونه ای بر خط به خط شیمی تاکید می کنند و سوالات موردی می دهند. پس با این شرایط دانش آموزان رشته تجربی و ریاضی بایستی کتاب شیمی که از دروس پر ضریب اختصاصی آن هاست را به خوبی و دقیق مطالعه کنند.

کتاب های درسی اختصاصی رشته انسانی

تعداد دروسی که مطالعه کتابشان الزامی است در رشته انسانی بیشتر از دو رشته دیگر است. دروس فلسفه و منطق، ادبیات، عربی، اقتصاد، جامعه شناسی، روان شناسی و تاریخ و جغرافی همگی از درس های مهم اختصاصی اند که حتما باید کتابشان مطالعه شود. پس همان طور که می بینید در رشته انسانی بایستی تقریبا کتاب تمام دروس را خواند!

البته برای رشته اقتصاد دانش آموزان حتما باید حداقل یک منبع تکمیلی که دارای تست و درسنامه باشد را داشته باشند. این درس در بعضی زیر گروه های رشته انسانی در کنکور دارای اهمیت فوق العاده ای است. پس یادتان باشد در درس اقتصاد همچنان که باید کتاب را خوب بخوانید یک منبع کمکی هم تهیه کنید.

مقاله مهم  برای کنکور از کجا شروع کنم؟ 7 گام مهم برای شروع

اهمیت مطالعه کتاب درسی برای کنکور در هر درس به طور جداگانه بررسی شد. حالا با توجه به نکات بالا، می توانید با خیال راحت کتاب درسی را جدی بگیرید یا برای درس خاصی آن را تقریبا کنار بگذارید.

توصیه پایانی

در هر صورت برای موفقیت در کنکور باید دو اصل مهم را رعایت کنید.

  1. منابع خوب تستی تهیه کنید. در این مقاله از مطالعه کتاب تستی حرف زدیم. اما یادتان بماند که برای موفقیت در کنکور حتماً حتماً باید کتاب تست خوب خرید. برای آشنایی با بهترین منابع تستی رشته خودتان می توانید روی رشته خود کلید کنید تا وارد مقاله معرفی منابع شوید.
  2. وقتی کتاب تست خوب تهیه کردید آنگاه زمان خواندن آنهاست. باید خوب بدانید که چطور باید بخوانید ، چطور به خاطر بسپارید، چطور تست بزنید، چطور آزمون بدهید تا بهترین نتیجه را در کنکور بگیرید. برای اینکه این مهارت ها را یاد بگیرید توصیه میکنیم پکیج فنون موفقیت در کنکور را تهیه کنید. از لینک زیر استفاده کنید تا در 7 ساعت تمام فنون تست زنی و مطالعه و یادگیری را آموزش ببینید.
فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

در خصوص این موضوع یکی از مشاورین خوب تیم دورخیز صوت مفیدی تهیه کرده است. برای تکمیل اطلاعاتتان حتما به آن گوش دهید.

سعید قهرمانیسعید قهرمانی

مشاوره صوتی رایگان

مطالعه کتاب درسی برای کنکور در بعضی دروس مهم و در بعضی غیر ضروری است. در این صوت مشاوره ای به تمام اطلاعات لازم در این خصوص پرداخته شده است.
مدت زمان : 7 دقیقه و 44 ثانیه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
15 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هابیل
هابیل
1 سال قبل

سلام من چگونه در کنکور قبول شوم و به کدام کتاب ها نگاه کنم

فاطمه کریمی
فاطمه کریمی
1 سال قبل

راجب رشته هنر چطور برای این رشته باید چیکار کنیم

پشتیبانی سایت
پشتیبانی سایت
پاسخ به  فاطمه کریمی
1 سال قبل
Ryhane
Ryhane
1 سال قبل

خیلی ممنون از توضیحات قشنگتون🌸

.....
.....
1 سال قبل

من فقط کتاب درسی رو میخونم و تست میزنم نه در کلاس های کنکوری شرکت میکنم ونه آزمون هایی مانند قلمچی میزم به نظرم کتاب خوندن بهتر از آزمون ها و فشار هایی که تو آزمون به آدم میارن هست

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  .....
1 سال قبل

سلام. آزمون دادن جایگزین مطالعه کتاب و تست زدن نمی‌شود؛ بلکه در کنار مطالعه کمک می‌کند تا اشکالات خود را پیدا و رفع کنید.

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام من رشتم انسانیه
میخوام اول کتاب درسی بخونم بعد درسنامه دلی نمیدونم با فاصله‌ی چقدر خونده بشه
یعنی چقدر بین کتاب اصلی و درسنامه فاصله بندازم

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  فاطمه
1 سال قبل

سلام. نیازی به فاصله نیست. می‌توانید کتاب درسی و درسنامه را با هم و به صورت تلفیقی بخوانید.

محمد باقر
محمد باقر
1 سال قبل

پس در نتیجه باید کتاب گرفت که فقط تست باشه که هم سراغ کتاب درسی هم بریم

زهرا
زهرا
3 سال قبل

ببخشیدمن رشته ام انسانی هست یعنی دیگه کتابای درسی روبخونم
درسنامه کتاب آموزشی رونخونم؟

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  زهرا
3 سال قبل

سلام. کتاب درسی حتما خونده بشه در کنارش میتونید درسنامه رو هم به عنوان مکمل مطالعه کنید

آریا
آریا
3 سال قبل

خیلی عالی
خدا قوت یه تیم عالیتون👌

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  آریا
3 سال قبل

یک دنیا ممنونیم از انرژی خوبی که به تیم دورخیز میدید:)

اسرا
اسرا
3 سال قبل

کتاب های درسی خوندنشون خیلی مهمه.
من اوایل سال درسی مث شیمی رو از رو کتاب نمیخوندم ولی الانا ک می خونم بازدهم بیشتر شده🙂

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  اسرا
3 سال قبل

کاملا درسته! ممنون اسرا خانم که نظرتونو با ما به اشتراک گذاشتین:)