مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم

در زندگی همه آدم ها موقعیت هایی به وجود می آید که باید تصمیم های بزرگی بگیرند. شاید بتوان گفت اولین تصمیم گیری و انتخاب مهم در طول دوران تحصیل هر دانش آموز، انتخاب رشته نهم به دهم است. به دلیل اهمیت بالای انتخاب رشته نهم ، در این مقاله به طور جامع و دقیق ، تمام شرایط و قوانین مربوط به آن را توضیح می دهیم. در سال نهم حتما باید مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم را داشته باشید و آگاهانه انتخاب کنید. در ادامه ما تقریبا به تمام سوال هایی که ممکن است در مورد انتخاب رشته نهم به دهم داشته باشید ، پاسخ می دهیم.

 

اهمیت انتخاب رشته نهم به دهم

تا قبل از ورود به سال دهم ، تمام درسهایی که در مدرسه می خوانید مشترک است. با اتمام دوره متوسطه اول و برای ورود به دوره متوسطه دوم باید یک مسیر خاص را انتخاب کنید. مسیری که آینده تحصیلی و شغلی شما به آن گره خورده است.

در انتخاب رشته ، باید شرایط و پارامترهای مختلفی را در نظر بگیرید. این تصمیم گیری می تواند آینده شما را بسازد ؛ یا برعکس ، آن را خراب کند. به همین دلیل پایه نهم ، پایه بسیار حساسی برای دانش آموزان است. اگر دانش آموز سال نهم هستید باید کم کم در مورد انتخاب رشته نهم به دهم فکر کنید و مشاوره بگیرید.

با مشورت و راهنمایی های خانواده و مشاوری دلسوز می توانید به درستی تصمیم بگیرید و انتخاب رشته کنید. ثمرات انتخاب رشته نهم صحیح ، موفقیت تحصیلی رضایت از رشته و شغل آینده ، تلاش مستمر برای پیشرفت و آرامش روانی خواهد بود.

اما اگر انتخاب رشته نهم به دهم را عجولانه و بدون مشورت انجام دهید ، نتایج بدی را به دنبال دارد. افت تحصیلی ، عدم رضایت از رشته و شغل آینده ، سرکوب شدن علایق و استعدادهایتان ، هدر رفتن وقت و عمرتان از جمله این نتایج هستند. احساس شکست و سرخوردگی از تاثیرات روانی این انتخاب بد خواهد بود.

 

انتخاب رشته نهم به دهم اولین انتخاب سرنوشت ساز

نقش والدین در انتخاب رشته نهم به دهم

همه والدین نگران زندگی آینده فرزندانشان هستند. هیچ شکی در این موضوع نیست. صحبت ها و راهنمایی های آنها تاثیر به سزایی در انتخاب رشته نهم دانش آموزان دارد. به همین دلیل باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشند. والدین باید بتوانند با حمایت خود ، از استرس و سختی این این انتخاب برای فرزند خود کم کنند ؛ نه اینکه باعث فشار و استرس بیشتر شوند.

متاسفانه بعضی از والدین با مقایسه فرزند خود با فرزند دوست و آشنا و فامیل ، او را در موقعیتی دشوار قرار می دهند. آنها باید بدانند که علایق و استعدادهای هر کس متفاوت از دیگری است. یا مثلا آنچه که خودشان علاقه دارند را به فرزند خود تحمیل می کنند. برای شما این موارد پیش آمده است؟

نقش مشاور در انتخاب رشته نهم به دهم

برای انتخاب رشته موفق ، پارامترهای زیادی وجود دارد. حضور یک مشاور آگاه و دلسوز که تک تک این موارد را به شما توضیح دهد و به شما در انتخاب درست کمک کند ، ضروری است.

صرف داشتن علاقه به یک رشته کافی نیست. مشاور باید استعداد و تیپ شخصیتی شما را پیدا کند و شما را در جهت صحیح هدایت کند. امروزه تست های شخصیت شناسی زیادی طراحی شده است که در این کار به مشاور کمک می کنند.

مقاله مهم  آیا مشاور برای کنکور لازم است؟ تاثیر مشاور در قبولی کنکور چقدر است؟

 

عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته نهم به دهم

عوامل مهمی در انتخاب رشته نهم تاثیر گذار هستند. به طور کلی می توان آنها را به دو دسته عوامل درونی و عوامل بیرونی تقسیم کرد. در ادامه 4 مورد از این عوامل را به طور دقیق بررسی می کینم.

نقش علاقه در انتخاب رشته نهم به دهم

داشتن علاقه به رشته ای که درس می خوانید باعث تلاش و موفقیت بیشتر شما در آن رشته می شود. این موضوع علاوه بر انتخاب رشته نهم و دانشگاه ، در مورد انتخاب شغل نیز صدق می کند.

فکرش را بکنید یک عمر صبح ها برای انجام کاری که علاقه ندارید از خواب بیدار شوید و روزتان را بگذرانید. چقدر سخت و خسته کننده! این نبود علاقه باعث می شود هیچ تلاشی برای پیشرفت نکنید و در درس و شغل خود مدام  در جا بزنید.

هرگز تحت تاثیر جو و فشار بقیه انتخاب رشته نکنید. حضور یک عده و حرف های آنها در زندگی شما موقتی است. ولی در نهایت این شما هستید که باید یک عمر ، سختی های زندگی با رشته تحصیلی و شغلی که دوست ندارید را تحمل کنید.

وجود علاقه در انتخاب رشته نهم باعث تلاش و موفقیت بیشتر می شود

نقش استعداد در انتخاب رشته نهم به دهم

هیچ انسانی بی استعداد نیست. استعدادهای هر کسی منحصر به فرد است. فقط کافی است استعداد خودتان را کشف کنید و در رشته ای تحصیل و کار کنید که این استعداد شکوفا شود.

حتی اگر رشته ای را بدون علاقه بخوانید در آینده که می خواهید کار کنید ، بدون استعداد و توانایی های لازم چه کار می خواهید بکنید؟ برای مثال اگر تصویرسازی خوبی ندارید ، چطور می خواهید معمار شوید؟ یا مثلا اگر از خون می ترسید ، چطور می خواهید پزشک شوید؟

برای اینکه استعدادهای خود را کشف کنید و ببینید قابلیت و توانایی انجام چه کارهایی را دارید ، حتما از تست های استعداد یابی و شخصیت شناسی استفاده کنید. این تست ها ، استعداد و تیپ شخصیتی شما را نشان می دهند و می توانید برای آینده خود بهتر تصمیم گیری کنید.

 نقش شناخت دقیق رشته ها در انتخاب رشته نهم به دهم

برای انتخاب رشته صحیح و اصولی باید علاوه بر شناخت خود ، شناخت دقیقی هم از رشته ها و شرایطشان پیدا کنید. صرفا به حرف های یک نفر اکتفا نکنید. به راحتی می توانید در مورد هر رشته سرچ کنید و یا از سال بالایی های خود بپرسید.

نه با تعریف و تمجیدهای بقیه و نه با گلایه و نارضایتی آنها از رشته ای ، زود و هیجانی تصمیم نگیرید. تمام نکات مثبت و منفی رشته ها را پیدا و بین آنها مقایسه کنید.

ببینید آیا به درس های رشته مورد نظر علاقه دارید؟ آیا توانایی های لازم برای ادامه تحصیل در آن رشته را دارید؟ ظرفیت قبولی دانشگاه ها  در رشته مورد نظر چگونه است؟ آیا از شغل های مربوط به آن رشته خوشتان می آید؟

نقش بازار کار در انتخاب رشته نهم به دهم

از نظر شما در انتخاب رشته علاقه مهم تر است یا پول؟ به هر حال یکی از نتایج ادامه تحصیل ، پیدا کردن یک شغل مناسب تر و با درآمد بیشتر است. بنابراین نمی توان از نقش بازار کار در انتخاب رشته نهم چشم پوشی کرد.

چند سال پیش ، همه در تب و تاب رشته های مهندسی بودند. اما الان بازار رشته های گروه پزشکی داغ است. خیلی ها می خواهند دکتر شوند ؛ چون فکر می کنند آنها پول پارو می کنند. اما باقی شرایط را در نظر نمی گیرند.

انتخاب رشته نهم یعنی انتخاب آینده

برای پی بردن به وضعیت بازار کار و درآمد در رشته های مختلف ، بهتر است از فارغ التحصیلان همان رشته ها سوال کنید. انتخاب خود را بر اساس حرف های عامه مردم و شایعات انجام ندهید.

در کل این را بدانید که اگر بر اساس علاقه و استعداد انتخاب رشته کنید ، می توانید در شغل آینده خود بسیار موفق تر از دیگران شوید ؛ زیرا شما برخلاف آنها در جا نمی زنید و همیشه به دنبال پیشرفت هستید.

مقاله مهم  در انتخاب رشته علاقه مهم تره یا پول ؟

 

معرفی رشته های دوره دوم متوسطه

به طور کلی رشته های دوره دوم متوسطه را می توان به 3 دسته تقسیم کرد.

  1. رشته های شاخه علوم نظری
  2. رشته های شاخه کار و دانش
  3. رشته های شاخه فنی و حرفه ای

شرایط ورود به هر یک از این رشته ها با هم متفاوت است. یکی از فاکتورهایی که در انتخاب رشته مهم است سوابق تحصیلی ( نمره های پایه های هفتم ، هشتم و نهم ) شما در درس های خاص هر رشته است. در ادامه چگونگی و میزان تاثیر نمرات را در انتخاب رشته نهم برای تمام رشته ها توضیح می دهیم.

معرفی رشته های شاخه علوم نظری

علوم نظری یکی از شاخه ‌های پرطرفدار بین دانش‌آموزان در دوره دوم متوسطه است. این شاخه شامل رشته های علوم تجربی ، علوم ریاضی و فیزیک ، ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی است. در ادامه هر یک از این رشته ها را به طور جداگانه معرفی می کنیم.

هر رشته، دروس مخصوص به خود را دارد که ویژگی‌ها و روش مطالعه متفاوتی دارند. توصیه می‌کنیم که برای موفقیت در هر رشته مطالعه صحیح و اصولی درس‌هایش را یاد بگیرید. تیم مشاورین دورخیز تمام اصول صحیح مطالعه دروس مختلف را در پکیج فنون موفقیت در کنکور، به شما آموزش می‌دهد.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

رشته ریاضی و فیزیک

در این رشته ، درس های ریاضیات و فیزیک ، درس های اصلی شما خواهند بود و بالاترین ضریب را دارند. داشتن پایه قوی در این درس ها برای تحصیل در این رشته ، مهم و ضروری است.

رشته ریاضی و فیزیک دوره دوم متوسطه

برای موفقیت در این رشته باید از توانایی ذهنی بالایی در حل مسائل ریاضی و توانایی تجزیه ‌و تحلیل مسائل مختلف و قدرت تجسم فضایی خوبی برخوردار باشید. در زمان انتخاب رشته نهم ، به این موارد دقت کنید تا در آینده ادامه تحصیل در این رشته برایتان سخت نباشد.

ورود به بیشتر رشته های مهندسی در دانشگاه ، از طریق رشته ریاضی و فیزیک در دوره دوم متوسط است. تنوع رشته هایی دانشگاهی مربوط به رشته ریاضی بسیار زیاد است.

  • حداقل میانگین نمره لازم در درس ریاضی در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 14
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس علوم در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 13
مقاله مهم  معرفی رشته ریاضی (انتخاب رشته نهم به دهم)

 

رشته تجربی

می توان گفت در حال حاضر رشته تجربی پرطرفدارترین رشته دوره دوم متوسط است. برای انتخاب این رشته باید به دروس زیست و شیمی علاقه داشته باید و در آنها قوی باشید.

مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم 6

رشته تجربی برخلاف ریاضی کمتر جنبه محاسباتی دارد. به دلیل ماهیت حفظی درس زیست که درس اصلی این رشته است ، باید حافظه قوی داشته باشید و حجم زیادی از مطالب را در ذهن خود طبقه بندی کنید.

بیشتر دانش آموزانی که در انتخاب رشته نهم ، رشته تجربی را انتخاب می کنند به عشق رشته های گروه پزشکی و روپوش سفید وارد آن می شوند. اگر شما هم جزو این گروه هستید بهتر است از همین الان به فکر باشید و برای هدفتان برنامه ریزی کنید. رقابت زیادی برای قبولی در این رشته ها وجود دارد.

  • حداقل میانگین نمره لازم در درس علوم در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 14
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس ریاضی در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 13
مقاله مهم  معرفی رشته تجربی (انتخاب رشته نهم به دهم)

 

رشته ادبیات و علوم انسانی

در انتخاب رشته نهم هرگز برای فرار از دروس ریاضی یا زیست به سراغ رشته علوم انسانی نیایید. همه رشته ها سختی های خود را دارند. به علاوه ادامه تحصیل در رشته های دانشگاهی پر متقاضی و جذابی مثل حقوق و وکالت از چشم اندازهای این رشته است.

معرفی رشته ادبیات و علوم انسانی دوره دوم متوسطه

برای موفقیت در این رشته باید در دروس ادبیات و زبان عربی قوی باشید. همچنین باید از قدرت حافظه‌ی بالایی برای به خاطر سپردن مطالب برخوردار باشید ؛ زیرا تنوع دروس در رشته انسانی زیاد است و بیشتر حفظی هستند.

برای موفقیت در موقعیت های شغلی آینده ، باید توانایی بالایی در برقراری ارتباط  با دیگران داشته باشید و از مهارت سخنوری خوبی نیز برخوردار باشید.

  • حداقل میانگین نمره لازم در درس زبان و ادبیات فارسی در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 14
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس مطالعات اجتماعی در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 13
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس زبان عربی در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 12
مقاله مهم  معرفی رشته علوم انسانی (انتخاب رشته نهم به دهم)

 

رشته علوم و معارف اسلامی

شرایط انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی تا حدی شبیه به رشته ادبیات و علوم انسانی است. علاوه بر درس های زبان فارسی و زبان عربی باید در درس معارف هم قوی باشید و به آن علاقه داشته باشید.

مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم 9

بیشتر دروس رشته علوم و معارف اسلامی  نیز جنبه حفظی دارند. پس باید قدرت تمرکز و حافظه خوبی داشته باشید. در این رشته با موضوعات معارف اسلامی و تفسیر قرآن و فقه و زبان عربی زیاد سر و کار خواهید داشت.

بعد از اتمام دوران متوسطه می توانید در در رشته های دانشگاهی مربوط به گروه ادبیات و علوم انسانی ادامه‌ی تحصیل دهید. همچنین علاوه بر شرکت در کنکور سراسری ، می توانید برای ادامه تحصیل وارد حوزه علمیه شده و یا در دانشگاه علوم قرآن و حدیث تحصیل کنید.

  • حداقل میانگین نمره لازم در درس معارف در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 14
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس زبان عربی در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 13
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس زبان و ادبیات فارسی در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 12

 

شاخه فنی و حرفه ای

شاخه فنی و حرفه ای روی دروس عملی و مهارتی بیشتر از دروس تئوری تمرکز دارد. بنابراین اگر به مهارت های عملی علاقه دارید و می خواهید سریع وارد بازار کار شوید این شاخه مناسب شما است.

مراکز و واحدهای آموزشی که شاخه فنی و حرفه ای در آنها تدریس می شود هنرستان نامیده می‌شوند. به شما نیز دیگر دانش آموز نمی گویند. از این به بعد هنرجو هستید.

هنرجویان این شاخه با توجه به نوع دروسی که می خوانند و آموزشی که می بینند ، از نظر عملی آمادگی بیشتری نسبت به بقیه دانش ‌آموزان در ورود به بازار کار دارند. اما دیگر تحصیلات عالی دانشگاهی نخواهند داشت و تنها می توانند تا مقطع کاردانی ادامه تحصیل دهند. در صورت تمایل به ادامه تحصیل بیشتر می توانند در شاخه های نظری اقدام کنند.

رشته های فنی و حرفه ای

متاسفانه برخی افراد تصور اشتباهی در مورد این شاخه دارند و فکر می کنند هر دانش آموزی که از نظر درسی ضعیف است ، در انتخاب رشته نهم شاخه فنی و حرفه ای را انتخاب می کند. ولی باید بدانید که هنرستان های فنی و حرفه ای ، جزو معتبرترین مراکز آموزشی آموزش و پرورش هستند. در این مراکز نیروهای متخصص که مهارت بالایی دارند پرورش می یابند.

رشته های فنی و حرفه ‌ای در 4 زیرشاخه به صورت زیر تقسیم بندی می شوند.

زیرشاخه هنر

شامل رشته ‌های نقاشی ، هنرهای تجسمی ، سینما ، انیمیشن ، گرافیک ، طراحی و… است.

  • حداقل میانگین نمره لازم در درس فناوری در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 12
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس هنر در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 12
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس ریاضی در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 10
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس علوم در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 10

زیرشاخه صنعت

شامل رشته‌های  الکترونیک ، الکتروتکنیک ، مکانیک خودرو ، نقشه ‌برداری ، متالورژی ، نقشه کشی عمومی و… است.

  • حداقل میانگین نمره لازم در درس فناوری در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 12
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس هنر در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 12
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس ریاضی در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 10
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس علوم در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 10

زیرشاخه کشاورزی

شامل رشته های امور زراعی ، امور دامی ، مهندسی تولیدات گیاهی ، تکنولوژی گیاه ‌پزشکی ، تکنولوژی پرورش طیور ، تکثیر و پرورش آبزیان ، صنایع غذایی ، ماشین ‌های کشاورزی و…است.

  • حداقل میانگین نمره لازم در درس فناوری در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 12
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس هنر در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 12
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس علوم در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 10

زیرشاخه خدمات

شامل رشته های کامپیوتر ، نقشه کشی معماری ، کودک یاری ، مدیریت خانواده ، حسابداری ، بازرگانی ، تربیت ‌بدنی و … است.

  • حداقل میانگین نمره لازم در درس فناوری در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 12
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس هنر در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 12
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس ریاضی در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 10

 

شاخه کار و دانش

شاخه کار و دانش شباهت زیادی با شاخه فنی و حرفه ای دارند. یک تفاوت آنها این است که در شاخه کار و دانش ، رشته های جزئی تری را می توانید انتخاب کنید. تفاوت دیگر این است که فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای راحت تر وارد بازار کار شده و درس های سخت تری نسبت به کار و دانش می گذرانند ؛ اما واحد های کارگاهی رشته کار و دانش بیشتر است.

رشته های کار و دانش

یکی از ویژگی های این رشته این است که برای کسب دیپلم کار و دانش حتی می توانید به آموزشگاه های فنی و حرفه ای که مجوز خود را از سازمان فنی و حرفه ای دریافت کرده اند مراجعه کرده و دیپلم خود را دریافت نمایید.

شاخه کار و دانش به علت عملی بودن دروس ، تنوع رشته ‌های بالاتری نسبت به شاخه فنی ‌و حرفه ‌ای دارد. به‌ طور میانگین برای شاخه کار و دانش حدود 150 رشته و برای شاخه فنی و حرفه ‌ای حدود 40 رشته می‌توان نام برد.

زیرشاخه هنر

  • حداقل میانگین نمره لازم در درس فناوری در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 12
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس هنر در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 12
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس ریاضی در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 10

زیرشاخه صنعت

  • حداقل میانگین نمره لازم در درس فناوری در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 12
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس هنر در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 10
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس ریاضی در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 10

زیرشاخه کشاورزی

  • حداقل میانگین نمره لازم در درس فناوری در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 12
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس هنر در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 10
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس علوم در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 10

زیرشاخه خدمات

  • حداقل میانگین نمره لازم در درس فناوری در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 12
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس هنر در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 12
  • حداقل میانگین نمره لازم در درس ریاضی در امتحانات خرداد یا شهریور ماه : 10

 

قوانین انتخاب رشته نهم به دهم

روند انتخاب رشته نهم به دهم قوانین و مراحل زیادی دارد. ندانستن این قوانین عدم انجام آن در زمان مشخص ممکن است شما را از ورود به پایه دهم باز دارد.

وزارت آموزش و پرورش برای کمک به انتخاب رشته دقیق و اصولی و توجه به همه عوامل موثر بر آن که در بالا گفته شد سایت همگام را به نشانی www.hamgam.medu.ir ، برای انتخاب رشته نهم طراحی کرده است.

در این سایت هم شما و هم خانواده و مشاور مدرسه می توانید اولویت های خود را وارد کنید. در نهایت با ثبت سوابق تحصیلی ( نمرات پایه های هفتم ، هشتم و نهم ) فرایند انتخاب رشته نهم شما تکمیل می شود.

زمان و مراحل انتخاب رشته نهم به دهم

روند انتخاب رشته نهم به دهم و هدایت تحصیلی دانش آموزان در طول سال تحصیلی نهم شروع می شود و با پایان سال تحصیلی و ثبت نمرات پایه نهم تکمیل می شود.

بخشی از فرایند هدایت تحصیلی ، مشاوره انتخاب رشته نهم است که به صورت غیرحضوری انجام می شود. به این صورت که با مراجعه به سایت همگام ، به آزمون ‌های مشاوره ‌ای پاسخ می دهید. فرآیندهای مشاوره انتخاب رشته نهم تا فروردین ماه انجام و نتایج آن در سایت بارگذاری می شود.

بخش دیگر مراحل انتخاب رشته نهم مربوط به ثبت سوابق تحصیلی شما است. یعنی نمرات پایه هفتم و هشتم و نهم شما را بررسی می کنند.

در نهایت در بازه زمانی اواخر تیرماه و اوایل مرداد ماه باید به سایت همگام مراجعه کرده و فرم هدایت تحصیلی را تکمیل کنید. در صورت عدم تکمیل فرم انتخاب رشته نهم در سایت ، برگه هدایت تحصیلی برای شما صادر نمی شود و امکان ثبت نام در پایه دهم را نخواهید شد.

مراحل تکمیل روند انتخاب رشته نهم در سایت همگام به صورت زیر است :

  1. ابتدا با وارد کردن کد ملی و رمز عبور خود وارد سایت شوید. رمز عبور را مدرسه در اختیار شما می گذارد.
  2. بعد از ورود به صفحه شخصی خود در سایت انتخاب رشته نهم ، بر روی گزینه هدایت تحصیلی کلیک کنید.
  3. سپس بر روی گزینه تکمیل فرم اولویت کلیک کنید.
  4. فرم اولویت بندی رشته ها را تکمیل و در نهایت ذخیره کنید.

تست های مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم

به دلیل اهمیت زیاد انتخاب رشته نهم ، باید از طریق تست های شخصیت شناسی و استعداد یابی به استعدادها و توانایی های خود پی ببرید تا بتوانید به بهترین شکل انتخاب رشته کنید. انتخابی که بعدا از آن پشیمان نشوید.

طی روند مشاوره انتخاب رشته نهم این تست ها را از شما می گیرند. همچنین می توانید به صورت آنلاین این تست ها را انجام دهید و نتایج آن را به کمک مشاور خود تحلیل کنید. در مقالات زیر مشهورترین و معتبرترین تست های استعداد یابی و شخصیت شناسی را معرفی کرده ایم.

یکی از مشهورترین و کاربردی ترین این تست ها ، تست رغبت سنجی شغلی هالند است. بسیاری از مشاوران تحصیلی مدارس به کمک این تست ، مشاوره انتخاب رشته نهم دانش آموزان را انجام می دهند.

در تست رغبت سنجی شغلی هالند ، 6 تیپ شخصیتی تعریف می شود. باید ابتدا تیپ شخصیتی خود را پیدا کنید و ببینید چه رشته و شغلی مناسب شما است. اگر وارد رشته و شغلی شوید که با روحیات و شخصیت شما سازگاری ندارد ، انگیزه خود را از دست می دهید و عمرتان هدر می رود.

در تست شخصیت شناسی MBTI تقسیم بندی دقیق تری تعریف شده است و 16 تیپ شخصیتی داریم. از برایند کل پاسخ های شما به سوالات ، نزدیکترین تیپ به شخصیت شما را معرفی می کند.

تست هوش چندگانه گاردنر بیان می کند که همه انسان ها باهوش هستند. انسان باهوش فقط به کسی که محاسبات ریاضی را سریع انجام می دهد نمی گویند. ممکن است شما هوش فضایی قوی داشته باشید و در آینده معمار یا نقاشی موفق شوید. یا مثلا هوش کلامی شما قوی باشد که در این صورت در وکالت ، معلمی و نویسندگی موفق خواهید بود.

تست های مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم

 

نمرات لازم برای انتخاب رشته نهم به دهم

در طی فرایند انتخاب رشته نهم به دهم ، سوابق تحصیلی شما بررسی می شود.

برای ورود به هر یک از رشته های تحصیلی دوره دوم متوسطه ، باید حداقل میانگین نمرات دروس تخصصی پایانی نوبت دوم (نمره خرداد ماه یا شهریور ماه) مربوط به آن رشته را کسب کرده باشید.

در صورت عدم کسب حداقل میانگین نمرات دروس تخصصی در سه پایه هفتم، هشتم و نهم برای هر رشته ، اجازه ورود به آن رشته را نخواهید داشت. حتی اگر باقی شرایط را داشته باشید.

حداقل میانگین نمرات لازم برای ورود به هر رشته را در قسمت معرفی رشته ها توضیح داده ایم. در محاسبه میانگین نمرات ، ضریب درس های پایه های هفتم و هشتم را برابر با 1 و ضریب پایه نهم را برابر با 3 در نظر می گیرند.

 

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای امتحانات صرف می‌کنند، نمره خوبی در آن‌ها نمی‌گیرند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم مطالعه و امتحان دادن است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم 14
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

امتیازات لازم برای انتخاب رشته نهم

فرم هدایت تحصیلی انتخاب رشته نهم به گونه ای طراحی شده است که علاوه بر توجه به وضعیت تحصیلی دانش آموز ، به نتایج تست ‌های استعداد یابی و شخصیت شناسی ، نظر خانواده‌ها ، معلمان و مشاوران مدارس نیز توجه می کند.

هر یک از این موارد امتیاز مخصوص به خود را دارد که در ادامه آنها را آورده ایم.

ردیف شاخص امتیاز
1 سوابق تحصیلی 35
2 آزمون های مشاوره 30
3 نظر دانش آموز 10
4 نظر دبیر 10
5 نظر مشاوره 10
6 نظر والدین 5
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها