کندخوانی

آفت کندخوانی و راهکار های آن | بررسی 4 علت اصلی

مطالعه اصولی در سال کنکور برای افزایش تراز و درصد و موفقیت ضروری است. مطالعه اصولی یعنی این که بدانید هر درسی را چطور، چقدر و با چه سرعتی مطالعه کنید. که هر کدام از این سه بخش چگونگی مطالعه، حجم و سرعت به یک اندازه مهم هستند و در برنامه ریزی باید در نظر گرفته شوند.

مقاله مهم  5 راهکار برای افزایش ساعت مطالعه

درمورد سرعت مطالعه بیشترین چالش مربوط به آفت کندخوانی در کنکور است که هرچه سریعتر باید آن را حل کنید. برای اینکه با علت های کندخوانی در کنکور آشنا شوید و راهکار هرکدام را پیدا کنید این مقاله را با دقت بخوانید.

 

آفت کندخوانی در سال کنکور

حجم درس هایی که در سال کنکور باید خوانده شود، خیلی زیاد است و این مطالب زیاد باید در مدت زمان کم و محدودیی مطالعه کنید و به تسلط کامل برسید. پس برای اینکه حجم زیاد مطالب را در بازه زمانی کوتاهی مطالعه کنید باید با سرعت مناسبی درس بخوانید.

سرعت استاندارد مطالعه هم باعث یادگیری بهتر می شود و هم تایم های مرور لازم را در برنامه ایجاد می کند به این دلیل که اگر سرعت مطالعه مناسبی نداشته باشید دائما مشغول مطالعه اولیه هر درس هستید و تایم هایی که باید برای مرور استفاده می شدند را هم باید برای مطالعه بگذارید. پس برای اینکه درس ها را بهتر یاد بگیرید و فراموش نکنید باید برنامه مطالعه زمان بندی شده کنکور خود را با سرعت مناسبی پیش ببرید و از کندخوانی در کنکور دوری کنید.

کندخوانی در کنکور

شاید در نگاه اول از آسیب هایی که کندخوانی در کنکور به همراه دارد آگاه نباشید پس با یک مثال در این مورد شروع می کنیم. فرض کنید که در برنامه امروز باید 20 صفحه از زیست شناسی را در 2 ساعت مطالعه کنید و 25 تست از آن حل کنید. اگر بعد از گذشت 1 ساعت هنوز مشغول مطالعه صفحه دهم هستید باید به سرعت مطالعه خود شک کنید.

حالت بعدی هنگامی است که هر جمله ای که می خوانید را بیشتر از 3 بار در ذهن خود تکرار کنید. پس به مقداری که جملات را در ذهن خود تکرار می کنید توجه کنید. تکرار بیش از حد جمله ها نشان دهنده این است که روی مطالعه تمرکز ندارید و می ترسید که جمله ها را به سرعت فراموش کنید.دقت کنید که تکرار زیاد جمله ها در ذهن نه تنها به یادگیری بهتر شما کمک نمی کند که باعث می شود وارد چرخه کندخوانی شوید و از انجام ادامه برنامه روزانه خود خسته شوید.

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

آفت کندخوانی و راهکار های آن | بررسی 4 علت اصلی 2
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

هرجای از مسیر کنکور که هستید اگر به تازگی با آفت کندخوانی در کنکور آشنا شده اید باید مطالعه خود را بررسی کنید. با دو روشی که گفتیم می  توانید مطمئن شود که آیا واقعا درس ها را کند می خوانید یا خیر. البته دقت کنید که خیلی از دانش آموزان ممکن است دائما تصور کنند که سرعت مطالعه خوبی ندارند در حالیکه نرمال مطالعه می کنند. پس یک مثال هم از سرعت مطالعه استاندار می گوییم تا بیش از اندازه روی سرعت مطالعه خود حساس نشوید.

مقاله مهم  آموزش درمان وسواس مطالعه

به طور استاندارد هر 1 صفحه 5 دقیقه زمان برای مطالعه نیاز دارد پس برای مطالعه 10 صفحه با سرعت استاندارد به 50 دقیقه زمان نیاز دارید تا مطالب را به خوبی یاد بگیرید. توجه کنید که اگر مطالب نوشته شده در صفحه به حل تمرین همزمان نیاز داشته باشد برای مطالعه هر صفحه می توانید حداکثر 10 دقیقه زمان در نظر بگیرید.

در این قسمت با سرعت استاندارد مطالعه آشنا شدید و یاد گرفتید که با دو روش اصلی می توانید بررسی کنید که آیا به کندخوانی در کنکور دچار شده اید یا خیر. در ادامه علت های مختلف کندخوانی در کنکور را بررسی می کنیم و برای هرکدام از آن ها راهکارهایی را ارائه می کنیم. با ما همراه باشید.

نکته برداری

 

راهکارهای مقابله با کندخوانی در کنکور

بیشتر دانش آموزان کنکوری با آفت کندخوانی آشنا هستند. در این قسمت برای هرکدام از علت های کندخوانی راهکارهایی را ارائه می دهیم. پس با دقت ادامه مقاله را بخوانید.

 

علت اول کندخوانی: کلمه خوانی

برای یادگیری هر درسی در ابتدا باید با مفهوم جمله های آن آشنا شوید. پس به جای اینکه به معنی هرکلمه دقت کنید، مفهوم کلی هرجمله را درنظر بگیرید.
اگر دقت کرده باشید، افرادی که مطالب را کلمه به کلمه تایپ می کنند، در پایان کار نمی داند که متنی که تایپ کرده شامل چه مطالبی می شود.

 

علت دوم کندخوانی: بلند خوانی

اگر مطالب درسی را با صدای بلند بخوانید، مسیری که مطالب طی می کنند تا در مغز پردازش شوند طولانی تر است. مطالب باید از دهان به گوش برسند و سپس در مغز درک شوند.
اما با چشم خوانی، مطالب از چشم به مغز می روند و سریعتر پردازش می شوند. پس برای صرفه جویی در زمان مطالعه و انرژی خود از چشم خوانی استفاده کنید.

چشم خوانی

 

علت سوم کندخوانی: لب خوانی

هرچه در زمان مطالعه انرژی کمتری مصرف کنید، سرعت مطالعه شما بیشتر می شود. اگر در هنگام مطالعه لب ها حرکت کنند، بخشی از انرژی را به هدر می دهند و مغز نمی تواند با حداکثر توان روی درک مطالب تمرکز کند.
دقت کنید که چشم خوانی بهترین شیوه مطالعه است که می تواند از کندخوانی در کنکور جلوگیری کند‌.

 

علت چهارم کندخوانی: برگشت چشم به عقب

بیشتر دانش آموزان عادت دارند که هرچند کلمه ای که می خوانند بر می گردند و کلمه های قبلی را نگاه می کنند. این برگشت نه تنها تاثیری در یادگیری بهتر مطالب ندارد که باعث کندخوانی در کنکور می شود.

خط بردن
برای اینکه از برگشت چشم به کلمات قبلی جلوگیری کنید، از راهکار خط بردن استفاده کنید. با استفاده از انگشت یا خودکار می توانید جمله ها را دنبال کنید و به راحتی در مطالعه خود پیشروی کنید.

نتیجه گیری

آفت کندخوانی در کنکور می تواند انگیزه و انرژی مطالعه شما را کم کند و تاثیری در یادگیری بیشتر ندارد. پس اگر نمی توانید درس های برنامه را در زمان مشخص بخوانید به فکر حل آفت کندخوانی در کنکور باشید.
کلمه خوانی، بلندخوانی، لب خوانی و برگشت چشم به عقب در هنگام مطالعه، ۴ علت اصلی کندخوانی هستند. برای حل کردن هرکدام از آن ها راهکارهایی ارائه کردیم. به طور کلی با چشم خوانی و خط بردن می توانید بهتر با مفهوم جمله ها آشنا شوید و با سرعت بیشتری مطالعه کنید. امیدواریم از این مقاله وبسایت دورخیز هم لذت برده باشید!

پس درس خواندن هم مثل هر کار دیگری اصول و روش‌های خاص خودش را دارد. اگر می‌خواهید مطالعه صحیح و اصولی داشته باشید و بازدهی خود را بالا ببرید، توصیه می‌کنیم از پکیج فنون موفقیت در کنکور استفاده کنید.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mohadeseh
Mohadeseh
3 سال قبل

ی سوال داشتم ساعت استاندارد مطالعه برا دانش اموز یازدهمی بدون مدرسه چقد خوبه؟؟ و اینکه دروس عمومی رو روزی چن ساعت بخونیم خوبه

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  Mohadeseh
3 سال قبل

سلام. مقاله زیر جواب کامل سوال شماست
https://dourkhiz.com/?p=13478

Farzaneh
Farzaneh
3 سال قبل

خیلی خیلی فوق العاده بود مرررسی از شما *خدا قوت*
.
.
.
.
very goooooooooooooooooooood

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  Farzaneh
3 سال قبل

خوشحالیم که براتون مفید بوده:)
مرسی از انرژی خوبتون