آشنایی با اشتباهات مهلک کنکوری ها

شکست در کنکور دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. بسیاری از کنکوری ها  (چه بچه های نظام جدید چه نظام قدیم) به خاطر عدم آگاهی در سال کنکور خود اشتباهات زیادی می کنند. این اشتباهات متاسفانه می تواند باعث شکست در کنکور و نگرفتن نتیجه دلخواه شود. در صوت مشاوره ای زیر شما را با این اشتباهات آشنا می کنیم. اشتباهات مهلکی که می تواند دانش آموز را از مسیر درست منحرف کند. کنکوری های عزیز از شما خواهش میکنم صوتی که در انتهای این مطلب گذاشته شده است را با دقت گوش کنید. مطالب را هم به صورت کامل بخوانید.

۱۰ اشتباه مهلک که می تواند باعث شکست در کنکور شود

اشتباهات کنکوری ها

درس خواندن بدون حل تست

اشتباه شماره ۱ کنکوری ها: درس خواندن بدون حل تست یک اشتباه مهلک برای کنکوری هاست. در هنگام مطالعه درس ها حتماً باید تست آموزشی حل کنید. پایه و اساس سوالات آزمون سراسری برمبنای تست های چهار گزینه ای شکل گرفته است.بنابراین منطقی ترین راه برای آمادگی در برابر کنکور شبیه سازی شرایط کنکوری از جمله حل تست های چهارگزینه ای میباشد.

در حل تست ها سعی تان براین باشد که در ابتدا نمونه سوال های کنکور سال های گذشته را حل کرده سپس به سراغ تست تالیفی نویسندگان مختلف بروید. ضمن اینکه بدلیل وقت محدود اجازه حل تمام سوالات را نخواهید داشت.

ناامیدی سریع در تست زدن

اشتباه شماره ۲ کنکوری ها: ناامیدی سریع در هنگام مطالعه و درس خواندن یک اشتباه مهلک است. بچه ها دقت کنید در هنگام مطالعه ظرفیت و جنبه خود را بالا ببرید. هدف ما از حل تست در دور اول و دوم مطالعه تا ۹۰% یادگیری بیشتر است.

قرار نیست به همه سوالات درست جواب بدهیم! اگر دلیل این توصیه را جویا شوید میگوییم که غلط زدن تست ها یک امر جبران پذیر است چراکه ناشی از یادگیری ناقص بوده و با اصلاح روشها در برنامه ریزی قابل بهبود میباشد، اما ناامیدی و خستگی منفی در مطالعه یا حل تست ها گاها نتایج جبران ناپذیری در روند درس خواندن شما خواهند داشت. جبران ناپذیر از آن جهت که وقت و انرژی غیرقابل بازگشتتان را به هدر می دهند و مانع از تفکر مثبت برای موقفیت می شوند.

ارزیابی نکردن سطح علمی

اشتباه شماره ۳ کنکوری ها: محک نزدن خود یک اشتباه بزرگ است. در سال کنکور باید مرتباً سطح علمی خود را آنالیز و ارزیابی کنید و از خود امتحان بگیرید. این موضوع به دو روش می تواند انجام شود: شرکت در آزمون آزمایشی و حل تست های زمان دار.از وقتی به یاد داریم امتحان گرفتن کار معلم در مدرسه بوده و اغلب مان در نگاه اول حس خوبی به آن نداریم،اما اگر عمیق تر به  مقوله امتحان فکر کنیم متوجه ابعاد مثبتش می شویم.با ثبت نام در کنکور خواسته یا ناخواسته به روز امتحان اصلی خواهیم رسید،پس چه بهتر که قبل از واقع شدن در این آزمون،خود وظیفه محک زدنمان را برعهده بگیریم و نقاط ضعف را برطرف سازیم.

عدم آمادگی برای مواجهه با مشکلات

اشتباه شماره ۴ کنکوری ها: عدم آمادگی برای مواجهه با مشکلات در سال کنکور می تواند آسیب زیادی به دانش آموز کنکوری بزند. پیشرفت نکردن در آزمون، عدم درک بعضی از درس ها، کم انگیزه شدن و .. . مشکلات طبیعی سال کنکور هستند. سعی کنید برای حل مشکلات روحی، روانی و درسی خود از یک فرد باتجربه کمک بگیرید. در سال کنکور سعی کنید تنها نمانید.

کنکور مسیری است که همه ساله هزاران نفر از افراد هم سن شما در آن شرکت کرده اند و عده ای هم در آن پیروز شده اند، هرقدر زمان ما برای پیمودن مسیر کمتر باشد نیازمان به افرادی جهت راهنمایی بیشتر میشود. چه بسا کسانی که به فرض مشابه بودن این سال با سال های گذشته شان ضربه خورده اند. البته به این معنا نیست که همه بچه های کنکوری لزوما نیاز به مشاور داشته باشند بلکه این گستره راهنمایی گرفتن از خواندن مطالب مختصر و مفید اینترنتی آغاز میشود تا مراجعه به یک شخص جهت مشاوره درسی.هر فرد به شرایطش در این مسیر بیش از هرکس واقف میباشد.

مقاله مهم  نقش خودباوری در موفقیت

مقایسه کردن های بیجا

اشتباه شماره ۵ کنکوری ها: مقایسه کردن های بیجا یکی از اشتباهات مهلک در سال کنکور است. قرار نیست در همه مراحل مطالعه خودتان را با دوستان و اطرافیان مقایسه کنید. مقایسه کردن باعث می شود آرامش و تمرکز شما تخریب شود. وقتی مسیر درست را برای کنکور پیدا کردید یاد بگیرید با تمرکز و اعتماد به نفس و بدون توجه به اطرافیان تان به کارهای خود بپردازید.

جمله معروفی وجود دارد که میگوید: هیچ گاه ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خودتان مقایسه نکنید. زمانی که فلان دوست شما اظهار میکند ساعات طولانی ای درس خوانده درحالی که شما کم تر مطالعه داشته اید بدانید قاعدتا بر کیفیت مطالعه او واقف نیستید و شاید مقدار کم مطالعه شما با زیاد خواندن دیگری برابری یا حتی برتری کند و مثال هایی ازین قبیل . پس از مقایسه کردن جدا پرهیز نمایید!!! و تنها به فکر ارتقای وضعیت شخصی تان باشید.

چند منبعی شدن در درس ها

اشتباه شماره ۶ کنکوری ها: استفاده کردن از چند منبع آموزشی و تستی به صورت همزمان اشتباه بزرگی است. این موضوع می تواند باعث سردرگمی و عدم انسجام در یادگیری بشود. همیشه در ذهن داشته باشید خواندن کامل یک منبع قطعا مفیدتر از استفاده همزمان و ناقص چند منبع  میباشد. حین استفاده از منبع تان متن ها و سوالات مهم را هایلایت کرده و بعدتر به آنها رجوع کنید.

بنابراین از یک منبع که با تحقیق آن را انتخاب کرده اید چندین بار استفاده کنید.

مقاله مهم  بهترین منابع کنکور تجربی 1403
مقاله مهم  بهترین منابع کنکور ریاضی 1403
مقاله مهم  بهترین منابع کنکور انسانی 1403 (+بهترین منابع امتحانات نهایی)

نه اینکه به داشتن کتاب های زیاد ببالید!استفاده از DVD های غیر استاندارد کنکوری نیز لازم نیست و این تصور که حتماً باید از DVD استفاده کرد هم اشتباه است. دیدن این مجموعه ها نیازمند داشتن وقتی آزاد و باصطلاح فراغ بال است. یعنی همان ابتدای شروع سال تحصیلی که درس استادتان را نفهمیده باشید به این دی وی دی ها پناه ببرید. پس در ماههای پایانی ترجیحا از آنها استفاده ننمایید.

اشتباهات کنکوری ها

نداشتن برنامه ریزی متناسب با زمان

اشتباه شماره ۷ کنکوری ها: نداشتن برنامه ریزی متناسب با زمان یک اشتباه مهلک برای کنکوری هاست. در هر زمانی باید کارهای مهمی انجام شود بر اساس ان برنامه ریزی مناسبی انجام شود. برنامه های مورد نیاز شما: برنامه تابستان، برنامه نیم سال اول، برنامه جمع بندی نیمسال اول، برنامه نیمسال دوم، برنامه جمع بندی نیمسال دوم ، برنامه نوروز، برنامه دوران جمع بندی و برنامه دو هفته آخر همه و همه باید به درستی طراحی و اجرا شوند.

همان طور که مستحضرید سال کنکور از مهمترین سالهای عمر شماست. حساس،محدود و نیازمند به برنامه دقیق و منسجم. امر برنامه ریزی خود به سطوح مختلفی تقسیم می شود که در برخی از آنها تنها شخص شما وظیفه ریختن آن را دارید. ولی بخشهایی از آن مستلزم راهنمایی خواستن از افراد با سابقه در این پروسه است.

شفافانه فکر کنید و در هر جا که احساس نیاز به راهنمایی گرفتن کردید بی درنگ فرد قابل اعتمادی را بیابید و مسئله موردنظرتان را با وی درمیان بگذارید. هرگز از گذر زمان غافل نشوید. همچنین برنامه ای که یک شخص موفق داشته را نمی توان به تمام افراد تعمیم داد بلکه برای هرکس می بایست طبق شرایط فردی برنامه ای منحصربفرد ریخته شود. با قراردادن همه این توصیه ها قادر خواهید بود که به برنامه درستی برسید.

مقاله مهم  برنامه ریزی کنکور

عدم آشنایی با روش های مطالعه و تست زنی

اشتباه شماره ۸ کنکوری ها: عدم تمرکز بر یادگیری روش های مطالعه و تست زنی هم یک اشتباه بزرگ است. دقت کنید که ساعت مطالعه بالا به تنهایی نمی تواند باعث موفقیت شما شود. یادگیری روش های صحیح مطالعه، تست زنی، تمرکز، مدیریت زمان، خلاصه نویسی و … برای موفقیت در کنکور ضروری است.

بخش عمده ای از این روش ها حاصل دستاورد دانش آموزان موفق در سنوات گذشته کنکور است. بخشی نیز کاملا بدیع بوده و شاید کسی غیر شما نتواند آنرا به اجرا درآورد. در هر حال با مرور روش افراد موفق در کنار آزمون و خطا به روش های مناسبی دست پیدا خواهید کرد. هر روشی برای ماندگار شدن در عادات روزمره تان نیاز به تکرار و تمرین دارد. حال هرقدر برایتان ناآشناتر باشد به تمرین بیشتری نیاز است.

مقاله مهم  مطالعه تشریحی یا تستی ؟

نداشتن ساعت مطالعه کافی

اشتباه شماره ۹ کنکوری ها: نداشتن ساعت مطالعه کافی یکی از اشتباهات کنکوری هاست. اگر ساعت مطالعه شما کم است باید سعی کنید با روش های اصولی آن را به تدریج افزایش دهید. با ساعت مطالعه کم به هیچ وجه نمی توان رتبه خوبی به دست آورد. به قولی کنکور است و رنجی که برایش میکشید!!!بخشی ازین رنج همین ساعت های طولانی نشستن و درس خواندن است.

پشت هر اتفاق موفقیت آمیز پشتکار به چشم میخورد بنابراین شما حتما می توانید خودتان را به طولانی درس خواندن عادت دهید. در اوایل سال بچه های کنکوری مدرسه میروند. بچه های پشت کنکوری هم زمان نسبتا کمی را از کنکور شکست خورده شان سپری کرده اند. با درک وضعیت هردو گروه ساعت های بسیار طولانی مطالعه اکیدا توصیه نمیشود . چراکه خستگی را درپی دارد. اما هرقدر به ماه های پایانی نزدیک میشویم هم بدلیل وقت کمتر و هم اضطراب حاصل از آن  باید طولانی تر مطالعه کرد. بدین صورت آرامش به شما باز می گردد و از وقت تان هم بهره کافی خواهید برد.

مقاله مهم  5 راهکار برای افزایش ساعت مطالعه

امروز و فردا کردن

اشتباه شماره ۱۰ کنکوری ها: دهمین اشتباه کنکوری ها امروز و فردا کردن است. عقب انداختن کارها خصوصاً برای شروع کردن بسیار می تواند به کنکوری ها آسیب بزند. امروز و فردا کردن باعث اتلاف زمان و احساس عدم اعتماد به نفس می شود. اگر روش خاصی سراغ دارید،اگر فکر میکنید نقطه ضعف خاصی از خودتان را میتوانید رفع کنید،اگر احساس نیاز به مشورت با کسی دارید،اگر انرژی دارید و در سلامت بسر میبرید، اگر هدف دارید و درنهایت اگر میخواهید موفق شوید همین الان اقدام کنید . به هیچ وجه کار الان را به زمانهای آتی نیدازید. این اقدام سریع به شما عزت نفسی مضاعف خواهد داد و درصد عمده ای از موفقیت تان را ضمانت می کند.

امیدوارم با شناسایی این اشتباهات مهلک بتوانید بدون هر اشتباهی سال کنکور را با موفقیت پشت سر بگذارید.

اشتباهات کنکوری ها امروز و فردا کردن

و اما اشتباهات پشت کنکوری ها

داوطلبانی که بار اول شان نیست کنکور می دهند نیز باید به همین نکات توجه کنند. و توجه کنند که از این اشتباهات مبرا نمی باشند. خیلی از این افراد چون تجربه مشابه دارند، مسائل بسیاری را پیش پا افتاده تلقی می کنند. ممکن است ساعات مطالعه شان را کم کنند. یا به فرض بلد بودن به سراغ بسیاری از تست های تکراری ولی مهم نروند.

گرچه برای این افراد تجربه کنکور نوعی امتیاز محسوب می شود ولی بخاطر دور شدن از فضای مدرسه و رقابت،در معرض خطراتی نیز قرار می گیرند. لذا دوستان پشت کنکوری:حواستان باشد از وقت آزادتری که دارید استفاده مفید نمایید تا دچار شکست مجدد در کنکور امسال نشوید. تمامی اشتباهات بالا را شما هم ممکن است دچار شوید. پس با دقت در این توصیه ها از به دام افتادن خود جلوگیری کنید.

حال که با اشتباهات و نباید‌های سال کنکور آشنا شده‌اید، باید درس خواندن را به شیوه صحیح و اصولی شروع کنید. اگر می‌خواهید مهارت‌های درس خواندن و آزمون دادن را به طور کامل و اصولی یاد بگیرید، توصیه می‌کنیم با پکیج فنون موفقیت در کنکور آشنا شوید.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

بعنوان مطلبی اضافه یادآوری میکنیم

که هرگز دست از تلاش برندارید. نگاهی به اطراف خود بیندازید و جستاری در زندگی افراد موفق داشته باشید. آیا هیچ یک از آن ها توانسته اند بدون تلاش و پشتکار به هدف شان برسند؟هیچ موجودی را با این شرایط نخواهید یافت. پس با وجود هر سختی و مانعی در مسیرتان به تلاش ادامه دهید و امیدوار باشید که به اهداف والایتان خواهید رسید.انرژی مثبت را در مسیر پرپیچ و خم کنکور دست کم نگیرید!

در ادامه مقاله اشتباهات مهلک کنکوری ها و پشت کنکوری ها، شما عزیزان را دعوت میکنیم به گوش دادن فایل صوتی حائز اهمیتی در همین خصوص.

مسعود کریمیمسعود کریمی

مشاوره صوتی رایگان

توصیه می کنیم صوت آقای مسعود کریمی مدیر گروه مشاورین دورخیز را در مورد اشتباهات متداول کنکوری ها دانلود کرده و گوش کنید.
مدت زمان : 8 دقیقه و 19 ثانیه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mm.t
mm.t
2 سال قبل

بنظرتون برنامه ریزی ساعتی اشتباهه؟بجاش باید چکار کرد؟

mm.t
mm.t
2 سال قبل

سلام شما در مورد ساعت بندی کرذدن چیزی نگفتید خوبه یا بد؟

Mahyar
Mahyar
3 سال قبل

عه عه منم اینجوریم وقتی چیزی رو دی ر یاد می گیرم یا نمیتونم خوب تست بزنم
زودی ناامید می شم و دگ تمرکز از دسم در میره !!…

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  Mahyar
3 سال قبل

پس تلاش کن قوی تر باشی و بدون که هیچ چیز خوب و ارزشمندی، بدون تحمل سختی به دست نمیاد…باور داشته باش که کسایی که همه چیز رو بلدن هم روزی خیلی از مطالب رو بلد نبودن و فقط با تلاش و پشتکار و تکرار تونستن مطالب رو یاد بگیرند.پس نا امید نشو:)

noori.RG
noori.RG
3 سال قبل

راس میگین اشتباه سال اول من این بود هیچ آزمونی شرکت نمیکردم تو خونه هم آزمون نمی دادم.
نتیجه کنکور خیلی غیر منتظره شد

ب امید امسال 😎

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  noori.RG
3 سال قبل

ایشالا امسال خیلی عالی تلافی می کنین:)

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .