روش مطالعه امتحان نهایی

روش مطالعه امتحان نهایی ؛ حرفه‌ای و کارساز

همانطور که می دانید در چند سال اخیر امتحانات نهایی دارای اهمیت ویژه ای شدند زیرا تاثیر مستقیمی روی نتیجه ی کنکور و قبولی در کنکور دارند به همین خاطر کسب  نمره های عالی در امتحانات نهایی می تواند نتیجه ی کنکور ما را تغییر بدهد و بسیار کمک کننده باشد زیرا کسب نمره ی بالا در امتحانات نهایی راحت تر از کسب درصدهای بالا در کنکور است. در ادامه مقاله می خواهیم به سوالات زیر پاسخ بدهیم پس همراه ما باشید تا نمره 20 را در جیبتان بگذارید.😉

  • برای 20 شدن در امتحانات نهایی چه کاری لازم است؟
  • چگونه مطالعه کنیم تا نمره ی خوبی در امتحانات نهایی کسب کنیم؟
  • شب قبل و روز آزمون چه کار کنیم تا نتیجه ی خوبی در این امتحانات بگیریم؟

روش مطالعه امتحان نهایی برای 20 گرفتن

برای ۲۰ گرفتن در امتحانات نهایی باید چه کنیم؟”  سوالی که همه دانش آموزان در پی جواب آن هستند. برای دستیابی به هر چیزی باید روش خاص خودش را بلد باشید به طور مثال یک فوتبالیست علاوه بر دانستن قوانین بازی باید روش دریبل زدن، پاس دادن و گلزنی را هم بلد باشد تا بتواند گل بزند، برای بیست شدن در امتحانات نهایی نیز باید روش مطالعه مخصوص آن را یاد بگیریم. برای ۲۰ شدن آماده‌ای؟ بریم که در ادامه مقاله تمام نکات لازم برای روش مطالعه امتحان نهایی و ۲۰ شدن در آن ها را یاد بگیریم.😊

شیوه مطالعه دروس

برای انجام هر کاری باید نحوه ی انجام آن را بلد باشیم. برای یک مطالعه ی اصولی برای امتحانات نهایی نیز باید شیوه ی مخصوص آن را یاد گرفته و با رعایت تمامی نکات لازم، تلاش کنیم. برای موفقیت در امتحانات نهایی باید از شیوه تشریحی نهایی استفاده کنیم. در مسیر آموزش روش مطالعه امتحان نهایی به ابزار های کمکی دیگری نیازمندیم که در طول مقاله آن ها را یاد خواهیم گرفت و در آخر مقاله یک دانش آموز همه چیزدان و آماده برای امتحانات نهایی می شویم.💪

برنامه ریزی داشته باشید

برای موفقیت در هر کاری باید در ابتدا برنامه‌ریزی کرد و طبق آن پیش رفت. برای موفقیت در امتحانات نهایی نیز باید برنامه‌ریزی برای امتحان نهایی دقیق و هوشمندانه‌ای داشته باشید تا در خرداد ماه دچار تنش و اضطراب به خاطر نرساندن مطالب نشوید.  برای اینکه بتوانید نمره خوبی در امتحانات نهایی کسب کنید باید یک برنامه متعادل میان تشریحی و تستی خواندن، داشته باشید، یک نقشه راهی که بتواند هم موفقیت کنکور و هم موفقیت امتحانات نهایی را به همراه داشته باشد. صفحه مشاوره کنکور می‌تواند بهترین راهنما برای یک برنامه‌ریزی اصولی در روش مطالعه امتحان نهایی باشد.

مفهومی و عمیق مطالعه کنید

به هر جایی که می‌روید می‌گویند برای موفقیت در کنکور و نهایی مفهومی درس بخوانید اما هیچکس نمی‌گوید منظور از مفهومی درس خواندن چیست؟ و چگونه مفهومی درس بخوانیم؟

منظور از مفهومی خواندن این است که یک درس را عمیقاً بفهمید به نحوی که بتوانید آن را به طور کامل به دیگری نیز توضیح دهید. در چند سال اخیر که امتحانات نهایی تاثیر قطعی در کنکور دارند، سوالات آن به سمت مفهومی شدن رفته است  یعنی برای پاسخ دادن به سوالات حفظ کردن مطالب کافی نیست و باید آنقدر عمیق بخوانید تا بتوانید در صورت تغییر سوال آن را پاسخ بدهید.

برای مفهومی خواندن نکاتی لازم است که در ادامه مقاله به آن اشاره خواهیم کرد اگر شما نیز به دنبال ۲۰ شدن و آموزش روش مطالعه امتحان نهایی هستید با دقت و یادداشت برداری ادامه مقاله را مطالعه کنید.

مطالعه عمیق و مفهومی برای موفقیت در امتحانات نهایی

هنگام مطالعه تمرکز داشته باشید

یک ساعت مطالعه با تمرکز بالا بهتر از چند ساعت مطالعه بدون تمرکز و بی‌کیفیت است. برای اینکه تمرکز بالایی در مطالعه داشته باشید باید برخی نکات مورد نیاز را رعایت کنید زیرا که افت تمرکز در هنگام مطالعه می‌تواند موجب بی‌ثمر شدن مطالعه شود. در زیر به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم امیدواریم با رعایت این نکات فوق العاده، مطالعه با کیفیت و متمرکزی داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود مقاله “چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم؟” را مورد مطالعه قرار دهید.

از حواس پرتی های محیطی دوری کنید

علل عدم تمرکز دو نوع است:

  1.  اختلال در محیط مطالعه (بیرونی)
  2.  عوامل حواس پرتی درونی

محیطی که ما در آن مطالعه می‌کنیم، باید یک محیط منظم، ساکت و بدون عوامل حواس پرتی باشد. نور، هوا، صدا و شکل محیطی که ما در آن مطالعه می‌کنیم  می‌تواند تاثیر زیادی در تمرکز ما داشته باشد. همه ما تجربه داشته‌ایم که وقتی درسی را مطالعه می‌کنیم صداهای اطراف تمرکز ما را به هم می‌زند اما جالب است بدانید نور، هوا و رنگ‌های موجود در محیط مطالعه نیز در تمرکز نقش بالایی دارد به همین علت باید محیطی که در آن مطالعه می‌کنیم، هوای تازه، نور کافی و رنگ‌های مناسبی داشته باشد.

حواس پرتی محیطی از علل اختلا در تمرکز است

حواس پرتی های درونی را از بین ببرید

برای رفع عوامل حواس پرتی درونی از تکنیک پرش ذهنی استفاده کنید، وقتی فکرتان به جای دیگری می‌رود سریعاً فکرتان را به درس برگردانید. دومین راه حل برای حل حواس پرتی درونی این است که وقتی فکری ذهنتان را به خود مشغول کرده است آن را روی کاغذ بنویسید و با خود بگویید بعد از پایان تایم مطالعاتی‌ام به آن فکر خواهم کرد. به این نکته توجه داشته باشید که حواس پرتی درونی یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم تمرکز هنگام مطالعه است پس برای داشتن یک مطالعه متمرکز، عوامل حواس پرتی را از بین ببرید.

بین پارت های مطالعاتی استراحت کنید

همه ما انسان‌ها در میان کارهایمان به مدت زمانی برای استراحت نیاز داریم و نمی‌توانیم مثل ربات بی‌وقفه کار کنیم. برای اینکه در مطالعه نیز تمرکز و بازدهی‌مان پایین نرود، بازه‌های کوتاه برای استراحت میان پارت‌های مطالعاتی مان باید قرار دهیم تا با ریکاوری یک مطالعه پربازدهی داشته باشیم.

  • نحوه استراحت دانش آموزان

اغلب دانش آموزان در زمان استراحتشان وارد صفحات مجازی شده و آن را تفریح می‌دانند اما این کار اشتباه است زیرا هم وقت زیادی می‌برد و هم با خواندن مطلب‌های صفحات مجازی خواه یا ناخواه بعد از شروع مطالعه نیز فکرمان را درگیر می‌کند و از تمرکز ما می‌کاهد، نکته دیگر اینکه، چشم ها بعد از نگاه طولانی مدت به کتاب به استراحت نیاز دارند اما وقتی از صفحات مجازی استفاده می‌شود چشم نه تنها استراحت نمی‌کند بلکه خسته‌تر نیز می‌شود.

  • خواب مناسب داشته باشید

همه ما می‌دانیم که خواب برای یک دانش آموز کنکوری اهمیت زیادی دارد و تاثیر مستقیمی روی کیفیت مطالعاتی فرد می گذارد.  برای داشتن یک مطالعه با تمرکز بالا و اجرایی کردن روش مطالعه امتحان نهایی باید خواب مناسب و کافی داشته باشیم.

 برخی ها تصورمی کنند که با دیر خوابیدن و درس خواندن کار مفیدی انجام می‌دهند اما این کاراشتباه است زیرا در طولانی مدت نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه موجب افت کیفیت و کمیت مطالعه مان می شود.

  • تغذیه مناسب داشته باشید

سوخت بدن انسان‌ها تغذیه سالم و کافی است. برای یک مطالعه خوب باید به اندازه کافی انرژی داشته باشیم و این انرژی را از طریق تغذیه خوب به دست می‌آوریم. دانش آموزان باید غذاهای سالم و به اندازه لازم داشته باشند تا بدن آنها برای ساعت مطالعه طولانی آماده باشد.

مرور کنید

ذهن انسان‌ها به نحوی طراحی شده است که اطلاعات غیر ضروری را از خود پاک کند تا مغز درگیر اطلاعات بیهوده نشود و وظیفه‌اش را به خوبی انجام دهد، حال وقتی درسی را می‌خوانیم ولی بعدها آن را مرور نمی‌کنیم ذهن تشخیص نمی‌دهد که این اطلاعات مفید است و به همین خاطر کم کم از خاطر فراموش می‌شود برای مقابله با این کار ما باید در برنامه مطالعاتمان بازه‌های مرور دروس را قرار دهیم، به خصوص در درس‌های حفظی.پس یکی از نکات مهم در روش مطالعه امتحان نهایی، مرورهای مناسب و به اندازه است.

پیشنهاد مطالعه  مرور درس ها در کنکور با روش‌های حرفه‌ای

بهترین منابع برای امتحانات نهایی

آیا برای موفقیت در امتحانات نهایی باید از منبعی استفاده کنیم یا خیر؟ پاسخ ما به این سوال این است که بهترین منبع برای امتحانات نهایی کتاب‌های درسی است، برای اینکه در امتحانات نهایی نمره خوبی کسب کنید باید با دقت و به طور کامل کتاب‌های درسی را مطالعه کنید اما برای برخی ها که می‌خواهند فراتر از کتاب درسی بروند، بهترین منبع برای  امتحانات نهایی را معرفی می‌کنیم.

اگر به دنبال درسنامه خوب و جامعی هستید کتاب‌های ماجراهای من و درسام خیلی سبز و کتاب‌های سری میکرو نهایی گاج مناسب هستند اما اگر به دنبال منبع نمونه سوالات و پاسخ آنها هستید، کتاب‌های شب امتحان خیلی سبز و کتاب‌های امتحانت مهر و ماه از بهترین منابع برای امتحانات نهایی می باشند.

برای امتحانات نهایی کتاب های درسی را با دقت بخوانید

به نکات ریز و تمرین های درسی توجه کنید

در مطالعه کتاب‌های درسی برای امتحانات نهایی، توجه به تمرین‌های درسی اهمیت زیادی دارد زیرا طراحان علاقه زیادی به تمرین‌های کتاب درسی دارند و هم در کنکور و هم در امتحانات نهایی حائز اهمیت می‌باشد. همچنین برای کسب نمره خوب باید متن کتاب را دقیق و با جزئیات بخوانید و هیچ جمله‌ای را از قلم نیندازید ترتیب کلمات استفاده شده و پاورقی و شکل‌ها را با دقت به خاطر بسپارید و از هیچ نکته‌ای در کتاب غافل نشوید.

یکی از نکات مهم در روش مطالعه امتحان نهایی این است که علاوه بر توجه به قسمت های مهم کتاب باید به نکات ریز کتاب نیز اهمیت بدهید، برای این کار خودتان را به جای طراح امتحانات نهایی بگذارید و تصور کنید اگر طراح بودید چه سوالاتی را طرح می‌کردید.

برای دانستن مبحث هایی که سوال بیشتری از آن ها طرح می شود، مقاله ی کامل ترین بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم برای هر سه رشته را بخوانید.

برای 20 گرفتن در امتحانات نهایی از هیچ نکته ای غفلت نشوید

نمونه سوالات سال های قبل را قورت بدهید

هر ساله تعدادی از سوالات از سال‌های قبلی طرح می‌شود به همین علت حل نمونه سوالات سال‌های قبل می‌تواند هم در پاسخ به آن سوالات و هم فهمیدن نوع سوالات کمک کند به همین خاطر در روش مطالعه امتحان نهایی، سوالات سال‌های قبل را به خوبی حل کرده و پاسخنامه آنها را با دقت مطالعه کنید، همچنین هنگام مشاهده پاسخنامه به ریز بارم ها و نحوه قراردهی آنها توجه کنید تا با شیوه نوشتن پاسخ سوالات نهایی برای کسب نمره کامل آشنا شوید.در این مورد، بخش دانلود نمونه سوال امتحانی در سایت دورخیز نیز می‌تواند برای شما دانش آموزان کمک کننده باشد.

 

نکات تکمیلی برای 20 گرفتن در امتحانات نهایی

  •  شب قبل از امتحان و صبح روز امتحان با دوستانتان در مورد اضطراب و استرس صحبت نکنید زیرا برخی افراد با استرس بیش از حد خود می‌توانند ذهن شما را نیز آلوده کنند.
  • روز قبل امتحان در ابتدا سعی کنید تمرکز خودتان را بالا ببرید سپس خلاصه‌ها و جدول‌هایی که برای خودتان رسم کرده‌اید را مرور کنید.
  •  شب  قبل از امتحان سر موقع بخوابید و اصلاً به فکر بیدار ماندن و خواندن دوباره درس‌ها نباشید زیرا در سر جلسه امتحان مغزتان قفل خواهد کرد و اطلاعات قبلی را نیز به خاطر نخواهد آورد.
  •  شب قبل شام سبک و مختصری بخورید تا بتوانید خواب آرامی داشته باشید.
  • صبح روز امتحان کمی زودتر بلند شوید تا فرصت داشته باشید، نمودارهای درختی و خلاصه‌های خود را نگاهی کوتاه بیندازید.
  •  صبح روز امتحان حتماً صبحانه خوبی میل کنید و اصلاً بدون صبحانه سر جلسه آزمون حاضر نشوید.
  •  از تکنیک‌های تنفسی برای آرام کردن خودتان سر جلسه آزمون استفاده کنید.
  • در صورت بلد نبودن یک سوال آن را رد کنید و به بقیه سوالات پاسخ بدهید در صورت وقت باقیمانده مجدداً به آن سوال بازگردید.
  • در صورت سختی سوالات خودتان را گم نکنید و بدانید سطح سوالات برای همه یکی است و این سختی فقط برای شما نیست.

جمع بندی

همانطور که دانستیم امتحانات نهایی به دلیل تاثیر قطعی در کنکور می‌تواند نتیجه کنکور را تغییر بدهد به همین علت اهمیت زیادی دارد و کسب نمره خوب در آن می‌تواند برای قبولی در رشته مد نظر بسیار کمک کننده و تاثیرگذار باشد. کسب یک نمره خوب نیازمند آموزش و عملی کردن روش مطالعه امتحان نهایی می باشد، امیدواریم شما دانش آموزان با برنامه‌ریزی خوب و مطالعه با تمرکز بالا و مرورهای مکرر نمره خوبی در این آزمون‌ها به دست بیاورید. آکادمی دورخیز با خدمات فوق‌العاده‌ای که ارائه می‌کند می‌تواند در این مسیر کمک کننده و راهنمای شما برای موفقیت باشد.

پاسخ به سوالات متداول

 برای ۲۰ شدن در امتحانات نهایی باید چگونه درس‌ها را مطالعه کنیم و روش مطالعه امتحان نهایی چیست؟

  • برای بیست شدن و کسب نمره عالی در امتحانات نهایی باید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم و با تقسیم بندی کتاب‌ها و درس‌ها با دقت تمامی آنها را مطالعه کنیم و از هیچ نکته غافل نشویم.

آیا فقط با حل نمونه سوالات سوال‌های قبل می‌توان نمره قابل قبولی کسب نمود؟

  •  پاسخ این سوال این است که در سال‌های اخیر به علت تاثیر مستقیم امتحانات نهایی روی نتیجه آخر کنکور سوالات آن به سمت مفهومی شدن رفته و سخت‌تر شده است پس حل سوالات سوال‌های قبل می‌تواند کمک کننده باشد اما برای کشف نمره قابل قبول کافی نیست.

 نقشه گنج دستیابی به نمره ۲۰ در امتحانات نهایی چیست؟

  •  برای به دست آوردن نمره ۲۰ در امتحانات نهایی مستلزم دانستن نکاتی است که در طول مقاله به طور کامل مورد بحث قرار داده شده است.
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها