معافیت تحصیلی دانش آموزان

قوانین معافیت تحصیلی دانش آموزان و داوطلبان کنکور

معافیت تحصیلی یکی از نگرانی‌ های مهم داوطلبان کنکور پسر محسوب می شود. در این مقاله همه قوانین و نکات مربوط به معافیت تحصیلی دانش آموزان و شرایط پشت کنکور ماندن را بررسی می کنیم. تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان پذیرفته شده و حداکثر مدت آن را نیز بیان می کنیم. در زمان تصمیم گیری برای شرکت در کنکور و قبل از هر کار دیگری ، ابتدا باید از وضعیت معافیت تحصیلی خود و قوانین نظام وظیفه اطلاعاتی کسب کنید. پس این مقاله را با دقت بخوانید. در انتهای این مقاله هم در یک ویس مشاوره ای خلاصه ای از قوانین نظام وظیفه و اعزام به سربازی بیان می شود.

ویدئوی پرزنت هم برای استفاده شما آپلود شد.

ویدئوی معافیت تحصیلی و قوانین نظام وظیفه

 

معافیت تحصیلی چیست؟

همه پسرانی که به سن ۱۸ سالگی تمام می رسند ، از اول ماه تولدشان شامل قانون وظیفه عمومی می شوند ؛ یا به قول معروف باید بروند سربازی. با این حال برای همه افراد این امکان نیز در نظر گرفته شده است که با استفاده از معافیت تحصیلی به ادامه تحصیل بپردازند. این معافیت مانند موارد دیگر به صورت دائم نیست است و بعد از اتمام دوران تحصیل ، مشمولان باید به خدمت سربازی بروند.

معافیت تحصیلی دانش آموزان

این گروه از داوطلبان نباید نگران چیزی باشند و تا وقتی که دانش آموز اند هیچ صحبتی از اعزام به خدمت سربازی نخواهد بود. اما بعد از اتمام دبیرستان حداکثر یک سال مهلت دارند وضعیت مشمولیت خود را مشخص کنند. یک سال معافیت تحصیلی شرایط پشت کنکور ماندن را ساده می کند و به این معناست که اگر کسی از نتیجه کنکور خود راضی نبود و قصد داشت دوباره شرکت کند بدون هیچ مشکلی بتواند این کار را انجام دهد.

دقت کنید که این یک سال معافیت تحصیلی از زمان پایان سال تحصیلی شروع می شود نه از ماه تولد فرد!

براساس قوانین وزارت آموزش و پرورش ، دانش آموزان مشمول حداکثر تا پایان 20 سالگی از معافیت تحصیلی بهره مند هستند. یعنی چنانچه بنا به دلایلی ، نتوانید در سن 18 سالگی فارغ التحصیل شوید ، همچنان می توانید تا پایان 20 سالگی به تحصیل خود ادامه دهید.

دانش آموزانی که ترک تحصیل کرده اند و یا از مدرسه اخراج شده اند ، یک سال معافیت تحصیلی دارند و در این مدت باید تکلیف خود را مشخص کنند. اگر می خواهند دوباره به تحصیل ادامه دهند ، باید در این یک سالی که فرصت دارند این کار را انجام دهند. اگر هم دیگر نمی خواهند ادامه دهند ، بعد از تمام شدن این یک سال باید بروند سربازی. در غیر این صورت غیبت می خورند!

هم چنین این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که دانش آموزانی که به صورت غیر حضوری و آزاد درس می خوانند ، نمی توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند. زیرا در واقع این کار به عنوان انصراف آن ها از تحصیل به حساب می آید.

قوانین نظام وظیفه

مقاله مهم  برنامه ریزی کنکور

 

معافیت تحصیلی پشت کنکوری ها

یکی از سوال هایی که تقریباً برای همه داوطلبان کنکور پسر پیش می آید این است که با کمک معافیت تحصیلی چند مرتبه می توانند در کنکور شرکت کنند؟ به طور کلی قوانین پشت کنکور ماندن چیست؟

طبق قوانین سازمان نظام وظیفه ، داوطلبان بعد از فارغ التحصیلی از مدرسه تا یک سال از معافیت تحصیلی برخوردار بوده و می توانند یک بار دیگر در کنکور شرکت کنند. پس یعنی در مجموع ، داوطلبان پسر می توانند تا قبل از اعزام به خدمت سربازی ، 2 بار در کنکور سراسری شرکت کنند.

این معافیت تحصیلی یک ساله ، هم برای دانش آموزانی که به طور معمول در 18 سالگی فارغ التحصیل می شوند صدق می کند ؛ و هم برای دانش آموزانی که بنا به دلایلی دیرتر مدرسه را تمام می کنند. همانطور که گفته شد دانش آموزان تا پایان 20 سالگی برای فارغ التحصیلی از مدرسه ، معافیت تحصیلی دارند.

 

معافیت تحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاه

این معافیت یک ساله برای فارغ التحصیلان دانشگاه نیز صدق می کند. بنابراین این افراد پس از فارغ التحصیلی ، یک سال مهلت دارند وضعیت مشمولیت خود را مشخص کنند. افرادی هستند که بعد از اتمام یک رشته قصد دارند مجدد در کنکور شرکت کنند. این معافیت به آن ها فرصت می دهد بتوانند که در کنکور سال بعد شرکت کنند.

حتی اگر به هر دلیلی از رشته و دانشگاه فعلی خود انصراف هم بدهید ، معافیت تحصیلی یک ساله به شما تعلق می گیرد و می توانید در کنکور سال بعد شرکت کنید. البته دقت کنید که کارهای مربوط به انصراف را باید تا قبل از زمان شروع ثبت نام کنکور انجام داده باشید. برای مثال اگر قصد شرکت در کنکور 1400 را دارید باید تا قبل از بهمن 99 مراحل انصراف از دانشگاه را انجام دهید.

مقاله مهم  نحوه برگزاری کنکور 1400 (کنکور نظام قدیم، حذف کنکور، سهمیه ها و...)

 

حداکثر مدت مجاز برای سپری کردن مقاطع تحصیلی

با قبولی در دانشگاه ، تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان صورت می گیرد و احتیاجی نیست خود را سازمان نظام وظیفه معرفی کنند. البته ماندن در یک مقطع تحصیلی طبق قوانین دانشگاه و نظام وظیفه محدود است. در واقع شما نمی توانید بیش از حد در آن مقطع تحصیلی بمانید و از معافیت آن استفاده کنید. وقتی این مدت زمان به پایان برسد ، مشمول خدمت سربازی می شوید.

مقطع تحصیلی سقف مجاز تحصیل
کاردانی 2/5 سال
کارشناسی ناپیوسته 3 سال
کارشناسی ارشد ناپیوسته 3 سال
کارشناسی پیوسته 5 سال
کارشناسی ارشد پیوسته 6 سال
دکتری پزشکی پیوسته 8 سال
دکتری تخصصی ناپیوسته 6 سال

 

معافیت از خدمت سربازی

 

سوالات متداول

  1. اگر دانش آموزی به هر دلیل مجبور به ترک تحصیل شود وضعیت معافیت او چگونه خواهد بود ؟ در صورت انصراف از تحصیل ، چه از مدرسه و چه از دانشگاه ، به مدت یک سال معافیت تحصیلی خواهید داشت.
  2. تا چند سالگی می توان از معافیت تحصیلی دانش آموزی استفاده کرد ؟ حداکثر مدت تحصیل برای دانش آموزانی که به صورت پیوسته و حضوری تحصیل می نمایند تا 20 سالگی تمام می باشد.
  3. آیا بعد از پایان معافیت تحصیلی و پر کردن دفترچه اعزام به خدمت سربازی ، امکان قبولی و حضور در دانشگاه هست ؟ همان طور که گفته شد قبل از اعزام به خدمت ، شما یک سال فرصت دارید. اما در صورتی که معافیت شما تمام شد و اعزام شدید نیز ، در صورت نداشتن غیبت و پذیرش در دانشگاه در مقطع کارشناسی و بالاتر  مجاز به ترخیص از خدمت سربازی جهت ادامه تحصیل می باشید.
  4. در صورت عدم اتمام تحصیل مشمولان خدمت سربازی در سنوات مجاز ( جدول بالا ) وضعیت تحصیل و خدمت آن ها چه می شود ؟ با موافقت وزارت علوم یا بهداشت ، سنوات تحصیلی تا 2 ترم افزایش می یابد ، اما مشمول تا پایان خدمت یا اخذ معافیت دائم از خدمت ، مجاز به ادامه تحصیل نخواهد بود.

شرایط پشت کنکور ماندن

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تمام قوانین و حالت های مختلف استفاده از معافیت تحصیلی، شرایط پشت کنکور ماندن و شرایط ادامه تحصیل برای مشمولان خدمت سربازی را توضیح دهیم. حتما قبل از شروع به مطالعه و صرف وقت و انرژی برای کنکور ابتدا این قوانین را در مطالعه کنید تا خدای نکرده زحمات تان بی نتیجه نماند. در صورت اشتباه در این زمینه ممکن است جریمه اضافه خدمت متوجه شما بشود که قطعاً خوشحال کننده نخواهد بود!

محمدرضا سلیمیمحمدرضا سلیمی

مشاوره صوتی رایگان

در این فایل صوتی محمدرضا سلیمی تمام شرایط و قوانین مربوط به معافیت تحصیلی را بررسی می کند. اگر می خواهید دوباره در کنکور شرکت کنید حتما آن را با دقت گوش دهید. چه دانش آموز باشید و چه دانشجو ، بهتر است از این قوانین اطلاع داشته باشید.
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیمرادی
علیمرادی
2 سال قبل

سلام من متولد 28 فروردین 1381 هستم
تا سال 1400 دو بار کنکور دادم
حالا می خوام برای بار سوم ثبتنام کنم
در این ماه مهر در یکی از دانشگاه ها ثبت نام کنم
لطفا حالا غیبت میخورم و میتونم ثبت نام کنم

محمد رمضانی
محمد رمضانی
3 سال قبل

سلام خسته نباشید
من ک متولد ۷۹ هسم امسالم از نتیجه کنکورم راضی نباشم ینی نمیتونم پشت بمونم؟ پیشنهادتتون چیع؟؟!!

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  محمد رمضانی
3 سال قبل

سلام ممنونم شما هم خسته نباشید
نه متاسفانه نمیتونین پشت کنکور بمونین – راه حل اینه که دانشگاه به صورت صوری ثبت نام کنید و از معافیت تحصیلی اون استفاده کنید