نحوه برگزاری کنکور فرهنگیان ۱۴۰4 | از صفر تا صد

به منظور تربیت نیروهای مستعد و تخصصی برای جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان، کنکور اختصاصی تربیت معلم جداگانه از کنکور سراسری برگزار شود. این تصمیم به منظور پذیرش دانشجویان به صورت حرفه‌ ای و با تخصص بیشتر گرفته شده است. چرا که معلمی به عنوان یک حرفه مهم در تربیت دانش‌ آموزان نقش مهمی دارد؛ بنابراین، داوطلبان برای ورود به دانشگاه فرهنگیان برای تحصیل در این رشته باید مسئولیت بزرگی را به‌ عهده بگیرند.👨‍🏫

در این مقاله به موارد زیر می پردازیم:

  • زمان ثبت نام و برگزاری کنکور فرهنگیان 1404
  • نحوه برگزاری کنکور فرهنگیان ۱۴۰۴
  • نحوه محاسبه نمره کنکور دانشگاه فرهنگیان
  • اعلام نتایج کنکور فرهنگیان

کنکور فرهنگیان در سال ۱۴۰4 به صورت دو مرحله ای برگزار می شود. مرحله اول شامل آزمون عمومی و اختصاصی است که در اردیبهشت ماه برگزار می شود. مرحله دوم شامل مصاحبه و ارزیابی شایستگی های معلمی است که در تیر ماه برگزار می شود.در این مقاله سعی کردیم ابهامات داوطلبان را در مورد نحوه برگزاری کنکور فرهنگیان 1404 برطرف کنیم پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.😊

زمان ثبت نام و برگزاری کنکور فرهنگیان 1404

ثبت نام کنکور فرهنگیان همزمان با ثبت نام کنکور سراسری از 20 آبان ماه آغاز شد و تا 26 آبان ماه ادامه داشت. ثبت نام برای کنکور فرهنگیان به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود.

مهلت ثبت نام کنکور فرهنگیان 1404 از 20 تا 26 آبان ماه 1403 بود. داوطلبان برای ثبت نام باید از کارت اعتباری با رمز دوم استفاده کنند. برای موفقیت در کنکور فرهنگیان 1404 لازم است درباره نحوه برگزاری کنکور فرهنگیان 1404 اطلاعات کافی و مناسب داشته باشید.

بر اساس تقویم آزمونی منتشر شده طبق اطلاعیه های سازمان سنجش، زمان و نحوه برگزاری کنکور فرهنگیان 1404 به شیوه زیر است:

  • آزمون سراسری: کنکور فرهنگیان در سال ۱۴۰4 به صورت مجزا از کنکور سراسری برگزار می شود. این آزمون در دو نوبت صبح و عصر در روز‌های 11 و 12 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.✍
  • مصاحبه: داوطلبانی که در آزمون کتبی کنکور فرهنگیان حد نصاب لازم را کسب کنند، به مصاحبه دعوت می شوند. مصاحبه شامل بررسی سوابق تحصیلی، علمی، فرهنگی و اخلاقی داوطلبان است، و در نیمه دوم تیر ماه برگزار میشود.

 

نحوه برگزاری کنکور فرهنگیان ۱۴۰۴

کنکور فرهنگیان ۱۴۰۴ با تغییراتی نسبت به سال‌های گذشته برگزار شد. این تغییرات با هدف بهبود کیفیت پذیرش دانشجو معلمان و ایجاد رقابت سالم‌تر انجام شده است.

مهم‌ترین تغییرات کنکور فرهنگیان ۱۴۰۴:

  • آزمون مستقل: برخلاف سال‌های قبل از 1403، کنکور فرهنگیان ۱۴۰۴نیز مانند 1403 به صورت یک آزمون مستقل از کنکور سراسری برگزار شد. این یعنی داوطلبان باید جداگانه برای این آزمون ثبت‌نام کرده و شرکت کنند.
  • یک نوبت برگزاری: آزمون فرهنگیان ۱۴۰۴ تنها در یک نوبت و در اردیبهشت ماه برگزار شد، در حالی که کنکور سراسری در دو نوبت برگزار می‌شود.
  • تاکید بر توانایی‌های عمومی: علاوه بر سؤالات تخصصی، سؤالاتی نیز در آزمون گنجانده شد که توانایی‌های عمومی داوطلبان مانند استدلال، درک مطلب و حل مسئله را می‌سنجید.
  • مصاحبه تخصصی: پس از آزمون کتبی، داوطلبانی که نمره قبولی را کسب می‌کردند، به مصاحبه تخصصی دعوت می‌شدند. در این مصاحبه، توانایی‌های ارتباطی، شخصیتی و انگیزشی داوطلبان مورد ارزیابی قرار می‌گرفت.

دفترچه ثبت نام در کنکور فرهنگیان

برای راهنمایی دانش آموزان در ثبت نام کنکور فرهنگیان دفترچه ای منتشر می شود که تمام اطلاعات مورد نیاز شما برای شرکت در کنکور فرهنگیان را در بر دارد و در آن به منابع مورد نیاز برای شرکت در کنکور، شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان، ضرایب دروس سوابق تحصیلی و نحوه محاسبه نمره کنکور فرهنگیان اشاره می شود.

به محض منتشر شدن دفترچه کنکور فرهنگیان در این قسمت بارگذاری خواهد شد.

شرایط ثبت نام کنکور اختصاصی تربیت معلم 1404

برای ثبت نام در کنکور فرهنگیان باید شرایطی را داشته باشید که در زیر به تفکیک شرایط عمومی و اختصاصی برای ثبت نام در کنکور اختصاصی تربیت معلم آورده شده است.

سن مجاز به شرکت در کنکور فرهنگیان

شرایط عمومی ثبت نام در کنکور اختصاصی تربیت معلم به شکل زیر است:

  • داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران
  • داشتن سلامت جسمی و روانی لازم
  • نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، دخانیات و الکل
  • برخورداری از اخلاق و رفتار نیکو و حسن شهرت متناسب با شان معلمی
  • عدم سو سابقه محکومیت جزایی و کیفری

شرایط اختصاصی ثبت نام در کنکور اختصاصی تربیت معلم به شکل زیر است:

  • داشتن حداکثر ۲4 سال تمام در زمان ثبت نام
  • بومی بودن داوطلب در كد رشته محل مربوط
  • موفقیت داوطلب در مصاحبه اختصاصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی
  • شرط معدل حداقل 14 از ضوابط پذیرش دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان حذف شده است.

برای اینکه در کنکور فرهنگیان قبول شوید باید منابع کارآمد و باکیفیتی داشته باشید برای اطلاه از بهترین منابع کافیست به مقاله منابع کنکور فرهنگیان مراجعه کنید.

 

نحوه محاسبه نمره کنکور دانشگاه فرهنگیان 1404

نمره کنکور دانشگاه فرهنگیان 1404 از دو بخش آزمون کتبی و مصاحبه تشکیل شده است.

  • نمره دروس اختصاصی و دفترچه اختصاصی فرهنگیان به صورت جداگانه محاسبه می شود.
  • نمره منفی برای پاسخ های غلط در نظر گرفته می شود.
  • نمره مصاحبه توسط اساتید دانشگاه فرهنگیان تعیین می شود.
  • نمره نهایی داوطلبان برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان مورد استفاده قرار می گیرد.

نمره کل کنکور فرهنگیان

گزینش نهایی داوطلبان بر اساس نمره آزمون اختصاصی (شامل آزمون سراسری+ آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان) و نمره کل سوابق تحصیلی و نمره ارزیابی شایستگی معلمی خواهد بود، میزان تاثیر و سهم امتیازات در ادامه به صورت دقیق آورده شده است.

نحوه برگزاری کنکور فرهنگیان و محاسبه نمره نهایی

سوابق تحصیلی

تاثیر سوابق تحصیلی در نمره نهایی کنکور فرهنگیان در سال 1404، ۵۰ درصد می باشد که 20 درصد آن مربوط به سال یازدهم و 30 درصد آن مربوط به سال دوازدهم است به همین علت باید نمرات نهایی را جدی بگیرید زیرا تاثیر زیادی در کنکور فرهنگیان دارد و می تواند نتیجه نهایی شما را تغییر دهد پس اگر نمرات خوبی ندارید پیشنهاد می شود از فرصت ترمیم معدل خود استفاده کنید.

آزمون اختصاصی کنکور فرهنگیان

آزمون اختصاصی کنکور فرهنگیان در نمره نهایی 25 درصد تاثیر دارد که 15 درصد آن مربوط به دفترچه سراسری و 10 درصد آن مربوط به دفترچه ویژه کنکور فرهنگیان است.

در دفترچه ویژه فرهنگیان دروس تعلیم و تربیت اسلامی و هوش و استعداد معلمی وجود دارد که هر کدام 20 سوال دارند و زمان این دفترچه 60 دقیقه اعلام شده است.

مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰4

یکی از مراحل مهمی که برای پذیرش در دانشگاه های فرهنگیان وجود دارد و در نحوه برگزاری کنکور فرهنگیان 1404 کلیه داوطلبان باید آن را طی نمایند، مرحله مصاحبه می باشد. در این مرحله براساس چند برابر ظرفیت پذیرش، متقاضیان دعوت به مصاحبه شده و پس از طی مراحل مصاحبه و گزینش به عنوان پذیرفته شده نهایی در دانشگاه های فرهنگیان پذیرش می شود.

داوطلبان تحصیل در دانشگاه فرهنگیان در صورتی که از روند مصاحبه و همچنین زمان دعوت به مصاحبه دی اطلاعات کاملی نداشته باشند شانس قبولی در این دانشگاه ها را از دست خواهند داد. در ارزیابی شایستگی های معلمی، دو بخش شایستگی عمومی و تخصصی ارزیابی می شود که نتیجه آن تا 2 سال معتبر است.

مصاحبه در نمره نهایی کنکور فرهنگیان ۲۵ درصد تاثیر دارد و برای کسب این درصد باید شایستگی های لازم را داشته باشید.

ملاک دعوت به مصاحبه کنکور فرهنگیان 60 درصد دفترچه سراسری و 40 درصد دفترچه ویژه فرهنگیان است.

دانشگاه فرهنگیان جهت دعوت به مصاحبه دی شرایطی را در نظر گرفته است که شامل موارد زیر می باشد:

  • داشتن حداکثر سن 24 سال تمام در کنکور 1404
  • بومی بودن داوطلب در کد رشته محل انتخابی (با هدف بومی گزینی دانشگاه فرهنگیان)
  • برخورداری از سلامت کامل تن و روان و شرایط جسمانی برای حسن انجام وظیفه معلمی
  • موفقیت در مصاحبه اختصاصی و بررسی صلاحیت های عمومی

مصاحبه کنکور فرهنگیان از مراحل سختی است که برای قبولی در فرهنگیان باید آن را پشت سر بگذارید برای اطلاع از روش های موفقیت در مصاحبه پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه مصاحبه کنکور فرهنگیان را بخوانید.

مصاحبه دانشگاه فرهنگیان

 

اعلام نتایج کنکور فرهنگیان 1404

براساس تقویم اعلامی سازمان سنجش آموزش کشور زمان اعلام نتایج اولیه (نمرات خام) کنکور سراسری ۱۴۰4 تقریبا در نیمه دوم خردادماه و از طریق سایت سازمان سنجش انجام خواهد پذیرفت. نتایج نهایی کنکور فرهنگیان 1404 براساس تقویم اعلامی سازمان سنجش آموزش کشور تقریبا نیمه دوم شهریور ۱۴۰4 اعلام خواهد شد. پس از اعلام نتایج داوطلبان می توانند بعد از مراجعه به سایت سنجش به نشانی sanjesh.org، با استفاده از شماره پرونده و شماره داوطلبی خود از نتایج اولیه دعوت به مصاحبه رشته های دانشگاه فرهنگیان مطلع شوند.

شرایط قبولی در کنکور فرهنگیان 1404 به شرح زیر است:

1. کسب نمره حد نصاب در آزمون کتبی:

  • داوطلبان باید در آزمون کتبی کنکور فرهنگیان 1404 نمره حد نصاب را کسب کنند. نمره حد نصاب توسط سازمان سنجش آموزش کشور تعیین می شود.

2. کسب نمره حد نصاب در مصاحبه:

  • داوطلبانی که در آزمون کتبی نمره حد نصاب را کسب کرده اند، به مصاحبه دعوت می شوند. داوطلبان باید در مصاحبه نیز نمره حد نصاب را کسب کنند. نمره حد نصاب مصاحبه توسط دانشگاه فرهنگیان تعیین می شود.

3. داشتن شرایط عمومی و اختصاصی:

  • داوطلبان باید شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور فرهنگیان 1404 را داشته باشند. این شرایط شامل مواردی مانند تابعیت ایرانی، اعتقاد به اسلام، سلامت جسمی و روانی، عدم سوء پیشینه و … می شود.

4. گزینش نهایی:

  • داوطلبانی که در آزمون کتبی، مصاحبه و شرایط عمومی و اختصاصی پذیرفته شده باشند، بر اساس نمره نهایی و سهمیه بندی، در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته می شوند.

خیلی از داوطلبان صرفا به دلیل تعاریف دیگران می خواهند در کنکور فرهنگیان شرکت کنند اما اگر می خواهید به صورت آگاهانه از مزایا و ویژگی های فرهنگیان با خبر شوید مقاله مزایای قبولی دانشگاه فرهنگیان را مطالعه کنید همچنین برای اطلاع از حقوق دانشجو معلمان مقاله حقوق دانشگاه فرهنگیان را بخوانید.

 

انتخاب رشته فرهنگیان 1404

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان در سال 1404 یکی از موضوعات حائز اهمیت در کنکور فرهنگیان 1403 است. همچنین تفاوت بزرگی نسبت به سال های قبل دارد، آن هم تخصصی برگزار شدن آن است. برای انتخاب رشته فرهنگیان، صرفا رتبه کنکور ملاک نیست و داوطلب باید شرایط خاصی را داشته باشد تا بتواند صلاحیت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان را داشته باشد.

همانطور که می دانید قبولی در فرهنگیان با وجود تعداد داوطلبان بالا کار سختی است به همین علت داشتن یک همراه که راه را نشان دهد بسیار اهمیت دارد برای داشتن اطلاعات کامل درباره کنکور فرهنگیان مقاله مشاوره کنکور فرهنگیان را با دقت بخوانید.🧐

 

خلاصه مقاله نحوه برگزاری کنکور فرهنگیان 1404

با توجه به تغییرات اعمال شده در نحوه برگزاری کنکور فرهنگیان 1404، داوطلبان برای موفقیت در این آزمون باید بر دروس اختصاصی تمرکز بیشتری داشته باشند. پذیرش داوطلبان در دانشگاه فرهنگیان بر اساس مجموع نمرات آزمون کتبی، سوابق تحصیلی و مصاحبه انجام می شود. داوطلبان با بالاترین مجموع نمره به ترتیب اولویت رشته‌محل انتخابی پذیرفته می شوند.

با توجه به موارد ذکر شده در خصوص نحوه برگزاری کنکور فرهنگیان 1404 و مزایای دانشگاه فرهنگیان و تعداد نسبتا بالای متقاضیان ورود به این دانشگاه، مطمئنا داوطلبی می‌تواند در نهایت قبول شود که در مسیر رسیدن به این هدف از برنامه‌ریزی مناسب برخوردار باشد و بتواند با آگاهی از آخرین تغییرات آزمون و منابع درسی، به بهترین شیوه مطالعه کرده و خود را آماده سازد. در نهایت مطالعه مقاله نحوه برگزاری کنکور فرهنگیان 1404 میتواند ابهامات ذهنی شما را نسبت به کنکور فرهنگیان برطرف سازد.

قطعا وجود یک تیم مشاوره ای قوی در کنار دانش‌آموز باعث تغییر شیوه‌ی درس خواندن، نحوه‌ی برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری او خواهد شد. یک مشاور خوب علاوه بر موارد تحصیلی به سایر مسائل از جمله روحی روانی و شرایط جسمی داوطلب نیز توجه کرده و با توجه به همه‌ی این موارد اقدام به برنامه‌ریزی برای او خواهد کرد.

💥تیم مشاوره‌ دورخیز با توجه به سابقه چندین ساله خود در زمینه مشاوره و استفاده از قوی‌ترین و به‌روزترین مشاوران تحصیلی می‌تواند در این مسیر یاریگر و یاری دهنده داوطلبین محترم باشد. در صورت تمایل می‌توانید از طرح مشاوره تحصیلی دورخیز کمک بگیرید و یا به صفحه مشاوره کنکور بروید.👨‍🎓

سوالات متداول

  • کنکور فرهنگیان 1404 چه زمانی برگزار می شود؟

ثبت نام کنکور فرهنگیان 1404 در تاریخ 20 تا 26 آبان ماه 1403 می باشد و کنکور فرهنگیان 1404 نیز در 11 و 12 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

  • نحوه برگزاری کنکور فرهنگیان 1404 به چه شکل است؟

کنکور فرهنگیان 1404 دفترچه مجزایی دارد که برای پذیرش داوطلبان برگزار می شود و اعلام نتایج آن نیز جدا از کنکور اعلام می شود و فرصتی برای انصراف دانش آموزان دادهه می شود.

  • در گزینش نهایی فرهنگیان چه عواملی تاثیرگذار است؟

در گزینش نهایی فرهنگیان سوابق تحصیلی یازدهم و دوازدهم، نمره کنکور فرهنگیان و مصاحبه تاثیرگذار است که مقدار این تاثیر به صوررت دقیق در مقاله بررسی شده است.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرم درخواست مشاوره
  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.