افت نمرات امتحان نهایی در رشته انسانی
مشاوره و راهنمایی تحصیلی

افت نمرات امتحان نهایی در رشته انسانی

امتحانات نهایی خراد ماه 1402 از 31 اردیبشت ماه شروع شد و تا 25 خرداد ماه ادامه داشت.

مشاهده راهنمای تصویری مشاهده سوابق تحصیلی

👤محسن زارعی درباره افت نمرات در امتحان نهایی خرداد امسال اظهار کرد: می‌توان گفت نمرات دانش آموزان رشته علوم انسانی بیشتر از سایر رشته‌ها پایین بود و افت داشت.

✍️آیا تجدیدی‌های امتحان نهایی خرداد امسال در رشته انسانی بیشتر از سایر رشته‌ها بوده است؟

زارعی تاکید کرد: فعلا نمی‌توان درباره قبولی‌ها یا تجدیدی‌ها صحبت کرد و نتیجه قطعی داد چراکه دانش آموزان می‌توانند از فرصت “تک ماده” استفاده کنند و یا همین نمرات پایین امتحان نهایی آنها با نمرات مستمر جمع شود و نهایتا دانش آموز قبول “خرداد” شود.

روند تصحیح اوراق امتحانی

  • رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره فرآیند تصحیح برگه‌ها افزود: پاسخبرگ‌ها اسکن می‌شد و مصحح تصحیح را از طریق سامانه‌ انجام می‌داد. سوالات به چند بخش تقسیم شده بود و در راهنمای تصحیح یا همان کلید سوالات سهم هر بخش سوال از نمره درج شده بود. مصحح طبق آن به هر بخش پاسخ دانش آموز نمره همان بخش از سوال را می‌داد و نهایتا جمع نمره کل آن سوال و جمع نمره کل برگه را سامانه محاسبه می‌کرد.
  • راهنمای تصحیح یا همان کلید سوالات طبق آن چیزی بود که طراحان سوال تهیه کرده بودند. راهنمای سوالات را در اختیار دبیرخانه راهبری قرار می‌دادیم. با این حال اگر پاسخ دیگری برای آن سوالات مترتب بود، دبیرخانه راهبری اصلاحیه آن را به ما می‌داد. نهایتا ما این را برای مصححین اول ارسال می‌کردیم. آنها هم اگر معتقد بودند پاسخ دیگری برای سوالات مترتب است و دانش آموز با آن پاسخ منظور خود را رسانده است، بازخورد و اصلاحیه خود را به ما ارسال می‌کردند.
  • این بازخوردها به دبیرخانه ارسال و تجمیع و اصلاح می‌شد و راهنمای تصحیح نهایی را ایجاد می‌کرد. مصحح دوم هم بر مبنای این راهنمای تصحیح نهایی، برگه‌ها را تصحیح می‌کرد. بخشی از مغایرت نمره بین مصحح اول و دوم نیز به همین علت بود که ما طی این فرایند به یک راهنمای تصحیح استاندارد و فراگیر برای ایجاد وحدت رویه بین مصححین رسیدیم. اگر بین مصحح اولی و دومی مغایرت نمره بیش از یک نمره بود ، برگه به مصحح سوم ارجاع داده می‌شد. سعی کردیم سومین مصحح از همکاران آموزشی خبره آن حوزه باشد. در واقع در راهنمای تصحیح توضیح داده شده بود که اگر دانش آموز در پاسخ خود مفهوم سوال را به گونه‌ای رسانده بود، نمره داده می‌شد.
مقاله مهم  ارسال «سوابق تحصیلی» به سازمان سنجش تا تیرماه/ اثر «ترمیم نمره» بر رتبه کنکور

مشاهده شرایط استفاده از تبصره تک ماده

لینک کوتاه مقاله:
جدیدترین اخبار
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید