زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش: «ترمیم نمره» و ایجاد «سابقه تحصیلی» در شهریورماه ممکن نیست و فقط دانش آموزان تجدید شده در شهریور امسال می‌توانند آزمون دهند، بنابراین تمامی شرکت کنندگان شهریور ماه، دانش آموزان تجدید شده هستند.

چگونگی ساخت و تولید سابقه تحصیلی و نمرات تراز

وی درباره چگونگی ساخت و تولید سابقه تحصیلی و نمرات تراز، توضیح داد: از سال ۸۴ به بعد قریب به ۱۸ سال سابقه تحصیلی تولید کردیم. برای همه فارغ التحصیلان و دانش آموزان و داوطلبان ۷۰ عنوان درس “یکتا” از نظام قدیم و جدید آموزش و پرورش داشتیم و در واقع در عناوین سابقه، تحولی داشتیم. بخشی از داوطلبان هیچ سابقه و مشخصات هویتی نزد ما نداشتند. شناسایی و جانمایی این افراد کار طاقت فرسایی بود اما به همت همکاران انجام شد.

زارعی تصریح کرد: ۱۰۴ درس از ۴ دیپلم و ۴ پیش دانشگاهی و ۳ نظام آموزشی داشتیم. از اینها تقریبا ۱۰۰ هزار نمره یکتا تولید و از این میان  برای بیش از ۱۱ میلیون نفر درس تبدیل نمره یکتا به تراز رخ داد و جانمایی شد. برای هر درس آماری با توجه به ضرایب در هر سال تولید و تبدیل به نمره کل شد و نهایتا به ‌عنوان سابقه تحصیلی به سازمان سنجش ارائه می‌شود.

۲۸۶ هزار نفر در آزمون شهریورماه شرکت می‌کنند اما همگی هم دانش آموز امسال نیستند.

فرآیند برگزاری آزمون نهایی امسال

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، یادآور شد: امسال راهنمای تصحیح توسط طراحان طراحی و بعد از برگزاری آزمون ابتدا برای دبیرخانه راهبری کشوری ارسال می‌شد و دبیرخانه‌ها نظر گروه‌های آموزشی را دریافت می‌کردند. راهنمای تصحیح می‌گوید دانش آموز چه پاسخی را باید دهد تا مورد قبول قرار گیرد. دبیرخانه‌ها نظر می‌دادند که برای مثال این پاسخ کافی هست یا خیر. همچنین دبیرخانه‌ها راجع به درست بودن یا نبودن سوالات نیز نظر می‌دادند؛ لذا ما با اتکا به نظر تخصصی دبیرخانه راهبری کشوری و گروه‌های آموزشی به راهنمای تصحیح یکپارچه و استاندارد می‌رسیدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم درخواست مشاوره
  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.