چگونه بخوانیم که فراموش نکنیم؟

چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم؟ چند راه مبارزه با فراموشی را بیاموزید!

فراموشی را می توان یکی از مهمترین مشکلات زندگی انسان دانست. هیچ کس نمی تواند ادعا کند؛ تا به حال چیزی را فراموش نکرده است. همان طور که می دانید یکی از مشکلات اصلی دانش آموزان، فراموشی دروس می باشد. حالا این سوال پیش می آید که ” چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم؟ “.

  • روش های جلوگیری از فراموشی درس ها چیست؟
  • چگونه مطالب حفظی را از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت منتقل کنیم؟
  • روش مطالعه اصولی چگونه است؟
  • از چه ترفندهایی برای تقویت حافظه بلند مدت و کوتاه مدت استفاده کنیم؟

این موضوع یک مطلب مهم در مشاوره کنکور انسانی، مشاوره کنکور تجربی و مشاوره کنکور ریاضی است که برای موفقیت دانش آموزان تعیین کننده و مهم است. در ادامه این مقاله پاسخ این سوال ها را خواهیم گفت.

چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم؟

یادگیری امری تدریجی است و در طول زمان اتفاق می افتد. با این حال در زمان مطالعه دروس به خصوص درس های حفظی با حجم زیادی از مطالب رو به رو می شویم که یادگیری آن ها و همچنین جلوگیری از فراموشی درس ها نیازمند تکرار و تمرین فراوان است. اما با توجه به زمان محدود و حجم زیاد مطالب، شاید با روش های معمولی مثل تکرار چندین دفعه ای و حفظ کردن کلمه به کلمه نتوانیم بازدهی مناسبی داشته باشیم و کل مطالب را یاد بگیریم.

در ادامه این مقاله به بررسی روش های جلوگیری از فراموشی درس ها می پردازیم

 

از تمام قوای حافظه خود استفاده کنید

از تمام قوای حافظه خود استفاده کنید

یادگیری در هر فرد با استفاده از چهار ظرف حافظه یعنی دیداری، شنیداری، نوشتاری و تحلیلی انجام می شود. برای جلوگیری از فراموشی درس ها باید از تمامی ظرفیت های حافظه خود استفاده کنید. حافظه هر فرد می تواند در دو یا سه مورد قوی تر باشد. شما باید ضمن شناخت نقاط قوت خود از نقاط ضعف حافظه خود نیز استفاده کنید تا بتوانید تمامی مطالب را به خوبی یاد گرفته و به یاد بیاورید.
استفاده از حافظه تحلیلی بهترین روش برای یادگیری و جلوگیری از فراموشی همچنین انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت است است. به طور کلی حافظه دیداری، شنیداری و نوشتاری( لمسی) جزو حافظه حسی و کوتاه مدت هستند. پس حین استفاده از این قسمت های حافظه لازم است با استفاده از حافظه تحلیلی مطالب را برای طولانی مدت به خاطر سپرد.

بسیاری از دانش‌آموزان علی رغم تلاش و زحمت زیادی که برای کنکور صرف می‌کنند، در کنکور به رتبه های نجومی می‌رسند. علت اصلی این موضوع غافل شدن از مهارت‌های مهم کنکور است. آزمون مشاوره هوشمند دورخیز می‌تواند سطح آمادگی فنی و مهارتی شما را پیدا و آن را تحلیل کند. این تحلیل طوری است که به صورت آنلاین تمامی مشکلات مهارتی و مشاوره‌ای شما را کشف کرده و برای رفع آن‌ها راهکارهایی به صورت ویس و مقاله‌های مفید ارائه می‌کند.

چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم؟ چند راه مبارزه با فراموشی را بیاموزید! 2
مشاوره هوشمند کنکور

آیا دوست دارید یک مشاور بسیار باهوش و حرفه‌ای به شما راهکارهای شخصی کسب رتبه برتر در کنکور را بگوید؟ آیا دوست دارید با دادن یک تست کوچک کلی توصیه و راهکار بگیرید تا با اجرای آنها موفقیت‌تان در کنکور تضمین شود؟

سامانه مشاوره هوشمند دورخیز ، هوشمندانه و حرفه‌ای به شما می‌گوید برای کنکور چکار کنید و چکار نکنید! چون شرایط شما را آنالیز میکند و توصیه‌های شخصی ارائه می‌کند! همین الان شروع کنید!

 

مرور صحیح و به موقع

فرآیند فراموشی درس ها به دلیل عدم مرور و تثبیت مطالب مطالعه شده اتفاق می افتد. جالب است بدانید فراموشی از بیست دقیقه اول بعد از مطالعه شروع می شود. پس یکی از مهمترین اصول یادگیری مرور است. با این حال بعد از پنج بار مرور یک مطلب فراموشی آن سخت و نشدنی است. برای جلوگیری از فراموشی درس ها لازم است ابتدا بیست دقیقه پس از مطالعه و سپس روز بعد مرور انجام شود. یعنی هر روز لازم است که تمامی مطالب مطالعه شده روز قبل را دوره کنید. مرور بعدی بهتر است پنج الی ده روز بعد انجام شود. اگر می خواهید که مطالب دیگر فراموشتان نشود بهتر است مرور چهارم را یک ماه بعد و مرور پنجم را سه الی چهار ماه بعد انجام دهید. در این باره حتما به مقاله فوق العاده مفید و مهم دورخیز مراجعه کنید.

مقاله مهم  مرور درس ها در کنکور با روش‌های حرفه‌ای

اصولی درس بخوانید تا فراموش نکنید

مراحل یادگیری اصولی شامل ادراک، تثبیت، تسلط،  ارزیابی و جمع بندی است. برای جلوگیری از فراموشی درس ها باید هر یک از این مراحل را به طور کامل انجام داد در مرحله اول مطالب به سرعت مطالعه و پیش خوانی می شود در مرحله بعدی یعنی تثبیت مطالعه دقیق تر انجام می شود مرحله سوم زمان تسلط بر مطلب با استفاده از تست به خصوص تست کنکور است در دو مرحله آخر یعنی ارزیابی و جمع بندی نیز نقاط ضعف و قوت مشخص شده و نکات یاد گرفته شده خلاصه و طبقه بندی می شود.

برای تقویت دروس و رفع نقاط ضعف لازم است که با شرکت در آزمون و تحلیل آن مشخص کنید که در کدام مرحله مشکل دارید مثلا اگر در ادراک مطلب خاصی مشکل داشتید باید با استفاده از پیش خوانی قبل از شرکت در کلاس درسی خود را برای یادگیری دروس آماده کنید. و دروسی که در مدرسه آموزش داده می شود را در همان روز مطالعه کنید.  و یا اگر در تسلط بر مطبی ضعف داشتید می توانید با زدن تست بیشتر بر آن موضوع مسلط شوید. برای آشنایی بیشتر با این موضوع حتما به مقاله زیر از سایت دورخیز سری بزنید.

مقاله مهم  یادگیری آسان و اصولی دروس در 5 مرحله

چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم؟

 

از روش های بهبود یادگیری استفاده کنید

این روش ها برای حفظ و یاد گیری نکات به خصوص در دروس حفظی ، افزایش بازدهی ، یادآوری سریع و آسان نکات حفظ شده در کمترین زمان و جلوگیری از فراموشی درس ها استفاده می شود.

تصویر سازی

هم زمان با مطالعه موضوعات را در ذهن خود تصویر سازی کنید. این شیوه به خصوص در درس زیست شناسی می تواند از راه های جلوگیری از فراموشی درس ها باشد. تصویر سازی علاوه بر افزایش سرعت یادگیری می تواند باعث جلوگیری از پرش ذهنی شود.
برای ماندگاری مطالب در ذهن باید آن ها را از مرحله حفظ به مرحله یادگیری منتقل کنید. یکی از روش های یادگیری تصویر سازی ذهنی است. این روش برای حفظ لغات انگلیسی بسیار کاربردی است . در حالت معمولی برای حفظ لغات زبان، کلمه و معنی فارسی آن خوانده و سپس به کمک تکرار حفظ می شود. حفظ کردن به این شیوه، دشوار است و نیازمند تکرار فراوان می باشد. همچنین احتمال فراموشی زیاد است.
برای این که بتوان مطالب حفظ شده را پس از مدتی به یاد آورد لازم است؛ آنها از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل شوند؛ در روش معمولی برای انتقال باید از تکرار استفاده کرد؛ در این روش با وجود زمانبر بودن، مغز انسان نیز با حروف ارتباط بر قرار نمی کند. پس برای حل این مشکل کافی است برای مطالب حفظی، تصویر بسازید و آنها را به وسیله یک تصویر به ذهنتان سنجاق کنید؛ استفاده از این روش باعث می شود که هر گاه آن مطلب را دیدید تصویر نیز در ذهنتان نقش ببندد.

طبق مطالعات انجام شده بازدهی مطالعه با استفاده از تصویر سازی تا دو برابر افزایش می یابد.
از تصاویر مضحک و خنده آور استفاده کنید؛ سعی کنید خودتان نیز در تصویری که ساختید حضور داشته باشید. و خصوصیات متفاوت را به موضوعات نسبت دهید.

رمزگذاری باعث جلوگیری از فراموشی می شود

رمز گردانی

رمز گذاری یا کد گذاری در مطالعه دروس حفظی و موردی به خصوص تاریخ ادبیات و زیست شناسی قابل استفاده است. رمز گذاری مطالب دارای روش های مختلفی است.

نکته مهم در استفاده از این روش این است که رمز انتخاب شده باید ساده باشد.

  1.  رمز گذاری با سر واژه سازی: این روش ، روشی بسیار ساده و متداول است و برای حفظ کردن به این روش کافی است ؛ حروف اول مواردی که قرار است حفظ کنید را کنار هم قرار داده و یک کلمه با معنی یا بی معنی اما آشنا بسازید. و به جای حفظ چند کلمه همان یک کلمه را حفظ کنید. این روش به خصوص در درس ادبیات برای حفظ تاریخ ادبیات و آثار شعرا و نویسندگان و حفظ معانی مختلف یک کلمه در زبان انگلیسی مناسب است.
    برای مثال رمز آثار دکتر شفیعی کدکنی ( بوی جوی مولیان، از بودن و سرودن، مثل درخت در شب باران، شب خوانی، از زبان برگ، در کوچه باغ های نیشابور ) را می توان در کلمه “بامشاد” خلاصه کرد. و یا رمز آثار نظامی  “ملخها” است که به ترتیب مربوط به کتاب های ( مخزن الاسرار، لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، هفت پیکر و اسکندرنامه ) می باشد؛ که از ترکیب حروف اول هر یک از این آثار ایجاد شده است.
  2. رمز گذاری با جمله سازی: این روش در شرایطی استفاده می شود که نمی توان از سرواژه سازی استفاده کرد. پس با استفاده از چند حرف اول هر کلمه یک جمله با معنی یا بی معنی بسازید. برای حفظ کردن عناصر جدول تناوبی در شیمی می توان از این روش استفاده کرد.
    رمزگردانی باعث جلوگیری از فراموشی درس ها می شود
  3.  ایجاد تشابهات حرفی: فردوسی شاعر قرن چهارم و پنجم است و برای رمز گذاری این مطلب فردوسی را به صورت فُردوسی در ذهن خود ثبت کنید که این نام نماینده Foure است و چهار را به یاد فرد می آورد.
    نکته: بهترین حالت این است که خودتان رمزگذاری کنید.
  4.  رمز گذاری داستانی: در این روش از یک داستان کوتاه برای حفظ نکات فراموش شدنی استفاده می شود. استفاده از این روش تا حد زیادی به خلاقیت شما بستگی دارد. برای مثال برای به حفظ کردن آثار سیمین دانشوری ( جزیره سرگردانی، آتش خاموش و سووشون) می توان داستان کوتاهی ساخت : دستان دانشمندی را با سیم (سیمین دانشوری) بستند و آن را به جزیره ای( جزیره  سرگردانی) تبعید کردند. او آتشی در جزیره روشن کرد که با بارش باران خاموش شد( آتش خاموش) و ترس از جانور باعث شد پسرش سیاوش (سووشون) را صدا زند.
  5. علاوه بر روش های گفته شده برای کد گذاری نکات حفظی می توان از شعر ساختن، قطعه قطعه کردن کلمات، آهنگین حفظ کردن آنها، خلاصه کردن و … استفاده کرد.
مقاله مهم  مهارت خلاصه‌نویسی، حاشیه‌نویسی و یادداشت برداری

 

طرح سوال

مطالعه پویا و فعال مطالعه ای است که؛ در موقع مطالعه و درک کلی مطلب از خود سوال بپرسید و در ادامه پروسه مطالعه به جواب آن سوالات برسید. سعی کنید در پایان مطالعه به جواب تمامی سوالاتی که همزمان با مطالعه مطرح شده برسید برای این کار می توانید؛ از کتاب های کمک آموزشی جزوه درسی و سایر منابع خود استفاده کنید. همچنین سوالاتی که پس از مطالعه هنوز مبهم هستند را با معلم خود در میان بگذارید.

ترسیم شکل و نمودار

این روش باعث استفاده از حافظه دیداری می شود همچنین به دلیل پیدا کردن رابطه بین کلمات باعث افزایش سرعت یاد آوری می شود و از روش های جلوگیری از فراموشی درس ها به خصوص دروس استدلالی است.

تصویرسازی باعث جلوگیری از فراموشی درس ها می شود

جمع بندی

در پاسخ به سوال چگونه بخوانیم که فراموش نکنیم؟ و برای جلوگیری از فراموشی درس ها به نکات زیر توجه کنید:

  1. برنامه ریزی ایده آل و همه جانبه داشته باشید. تمامی دروس را با توجه به ضریب اهمیت آنها در کنکور سراسری ، امتحانات و اهداف کوتاه مدت پیش رو ، نیازها و نقاط ضعف و قوتتان در روزهای هفته پخش کنید.
  2. فواصل زمانی کوتاه را برای درس خواندن در نظر بگیرید و در بین فاصله زمان های مطالعه استراحت کوتاهی داشته باشید تا از خستگی و کاهش بازدهی حین مطالعه جلوگیری کنید.
  3. تغذیه مناسب داشته باشید و از نمک ، شکر ، آرد سفید ، فستفود و خوراکی های فرآوری شده کمتر استفاده کنید.
  4. ورزش و انجام تمرینات تنفسی و تمرکزی مثل یوگا باعث افزایش تمرکز و تقویت حافظه می شود و در جلوگیری از فراموشی موثر است.
  5. قبل از خواب دروس مطالعه شده در آن روز را مرور کنید.
  6. برای جلوگیری از فراموشی درس ها باید بین حافظه و مطالب درسی مطالعه شده ارتباط برقرار کنید ؛ ایجاد ارتباط راهی مناسب برای به یاد آوردن مطالب درسی است. خلاقیت راه ارتباط بین ذهن و محیط است.
  7.  عوامل حواس پرتی را که باعث پرش ذهنی در زمان مطالعه و فراموشی در زمان یاد آوری شناسایی کنید و از محیط مطالعه خود دور کنید.
  8. از روش های بهبود یادگیری مثل رمز گذاری و تصویر سازی استفاده کنید.
  9. یادداشت برداری و خلاصه نویسی کنید.
  10. از شکل و تصویر برای یادگیری کامل و جلوگیری از فراموشی درس ها استفاده کنید.

 

مشکل فراموشی مطالب خوانده شده با مطالعه صحیح و اصولی حل می‌شود. اگر می‌خواهید مطالعه صحیح و اصولی داشته باشید و بازدهی خود را بالا ببرید، توصیه می‌کنیم از پکیج فنون موفقیت در کنکور استفاده کنید.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

علیرضا اسماعیل‌پورعلیرضا اسماعیل‌پور

مشاوره صوتی رایگان

در این فایل صوتی علیرضا اسماعیل پور دانشجوی پزشکی مازندران قصد دارد روش های یادگیری بهینه، رمزگذاری و خلاصه نویسی را توضیح دهد.
مدت زمان : ۹ دقیقه و ۳۰ ثانیه
شادی سپهریانشادی سپهریان

مشاوره صوتی رایگان

در این پادکست شادی سپهریان دانشجوی پزشکی سمنان درباره دلایل و فواید استفاده از رمزگذاری و روش های استفاده از آن توضیح می دهد.
مدت زمان : ۵ دقیقه و ۳۰ ثانیه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
15 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Dorsa
Dorsa
1 سال قبل

سلام من ازمون ترم دارم چطوری حواسم به گوشی نباشه؟

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  Dorsa
1 سال قبل

سلام. می‌توانید در این مقاله نحوه محدود کردن استفاده از گوشی را بخوانید.

رعنا
رعنا
2 سال قبل

سلام
من زیاد مطالعه می کنم اما همه رو فراموش میکنم

Mobina
Mobina
2 سال قبل

خیلی عالی بود ممنون

hanie
hanie
2 سال قبل

سلام خسته نباشید
من قراره امسال برم دوازدهم انسانی و واقعا نمیدونم که چه طور بتونم جغرافیا و تاریخ رو خوب مطالعه کنم و خلاصه نویسیشون کنم یا اینکه واقعا نمیدونم جغرافیارو چگونه تصویر سازی کنم تو ذهنم یا اصلا رمز گذاری…

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  hanie
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
دو درس تاریخ و جغرافی نسبتا کم اهمیت هستند.
برای بهتر حفظ کردن از تکنیک های خلاصه نویسی و نقشه ذهنی استفاده کنید. رمزگذاری هم اگر کمی تمرین کنید کار سختی نیست. تصویر سازی هم تا حدی با استفاده از نقشه ها و نمودارهای درختی میشود انجام داد

شیلان
شیلان
3 سال قبل

واقعا سایتتون حرف نداره عالی هستین😘👌

Amirmohamad
Amirmohamad
3 سال قبل

vagan zahmat mikshin mamnioooooon
idehay khobi goftin

امیر رضا
امیر رضا
3 سال قبل

سلام
کنکور ام ب تعویق افتاد واقن خسته شدیم از درس خوندن تو این مدت چطور بخونیم ؟ ساعت مطالعمون رو کاهش بدیم خوبه؟

Dorsa
Dorsa
پاسخ به  زهرا حقگو
1 سال قبل

سلام من ازمون ترم دارم چطور حواسم پرت نشه؟

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  Dorsa
1 سال قبل

سلام. می‌توانید در این مقاله راهکارهای افزایش تمرکز را بخوانید.

1290nk
1290nk
3 سال قبل

دقیقا** روش تصویر سازی در زیست خیلی خوبه
قبل خواب چطور میشه همه درسای خونده شده رو مرور کنیم ؟؟