معرفی رشته تکنولوژی اتاق عمل

رشته تکنولوژی اتاق عمل یا با اسم طولانی Master of Bachelor of Science in Surgical Technology (😅) از رشته های زیرشاخه علوم تجربی است و در دانشکده های پیراپزشکی تدریس می شود. اگر درباره این رشته به دنبال اطلاعات کلی و جزئی هستید حتما تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید چراکه در این مقاله به تمام اطلاعاتی که لازم است درباره رشته تکنولوژی اتاق عمل بدانید پرداخته شده است.

معرفی کلی رشته تکنولوژی اتاق عمل

تکنولوژیست اتاق عمل در اصل فردی است که دست راست جراحان در اتاق عمل محسوب می شود. از آن جهت این را می گوییم که این عزیزان وظایف بسیار گوناگونی را متحمل می شوند. این شخص در تیم جراحی نقش مهمی را ایفا می کند و در ادامه خواهیم دید که از تنظیم شرایط اتاق عمل تا آموزش مراقبتی به بیمار بر عهده تکنسین اتاق عمل می باشد.

معرفی رشته اتاق عمل

 

 

وظایف تکنسین اتاق عمل

وظایفی که برای یک تکنولوژیست اتاق عمل تعریف می شود بطور کلی به سه دسته تقسیم میشود:

  •  تکنولوژیست جراحی اسکراب

تکنولوژیست اسکراب عضو استریل تیم جراحی بوده عالوه بر ایجاد محیط استریل و نظارت بر محیط جراحی برای حفظ استریل بودن وظیفه ی در دسترس قرار دادن ابزارها، تجهیزات و تدارکات مورد نیاز در طول جراحی را برعهده دارد. این فرد برای ورود به اتاق عمل باید مقررات خاصی را رعایت کند تا بطور 100 درصد استریل شود و حاوی میکروارگانیسم مضری برای بیمار نباشد.

  • تکنولوژیست جراحی سیرکولر

تکنولوژیست سیرکولر عضو غیر استریل تیم جراحی بوده و تدارکات و تجهیزات الزم برای جراحی را در خارج از محیط استریل فراهم می آورد و پس از انتقال دادن به اتاق عمل، این تجهیزات را در دسترس اعضای استریل تیم جراحی قرار می دهد. سیرکولر نیازی به استریل شدن ندارد و به نحوی از نیروهای پشت جبهه محسوب می شود!

  • دستیار اول جراح

دستیار اول وظیفه کمک مستقیم به جراح در طی فرآیند جراحی از طریق انجام وظایف تکنیکال از قبیل در معرض دید قرار دادن، کمک به خونگیری، برش بافت ها، کلمپ کردن و بخیه زدن بافت در شرایط مختلف تحت نظارت مستقیم جراح را بر عهده دارد. وظیفه این دسته افراد تکنسین، بسیار حساس تر از دو گروه قبلی است و برای رسیدن به این جایگاه بایستی مهارت های ویژه ای کسب کرد.

دروس رشته تکنولوژی اتاق عمل

کل دروسی که در دوره کارشناسی این رشته باید خواند ازین قرار است:

  • تکنیک اتاق عمل عمومی
  • فن پرستاری
  • فیزیولوژی
  • تشریح
  • شیمی آلی و بیوشیمی
  • بهداشت فردی و همگانی
  • انگل‌شناسی و میکروب شناسی
  • داروشناسی عمومی و تخصصی
  • جراحی عمومی و تخصصی
  • اصطلاحات پزشکی و اصطلاحات رایج در اتاق عمل
  • کارآموزی عمومی
  • جراحی زنان و زایمان
  • بیماری های داخلی
  • آسیب شناسی
  • فیزیک پزشکی و کاربرد آن در اتاق عمل
  • خون‌شناسی و انتقال خون
  • بیهوشی
  • روش های احیاء قلبی و ریوی
  • روانشناسی
  • کارآموزی در عرصه

معرفی اتاق عمل

 

ادامه تحصیل در رشته اتاق عمل

اولین مقطع برای فارغ التحصیلی دانش جویان اتاق عمل کاردانی است. پس از آن دوره کارشناسی که دو سال اضافه تر است می باشد. با داشتن مدرک کارشناسی موقعیت های کاری بسیار بهتری تا مدرک کاردانی نصیب فرد می شود.

در کل در ایران شما می توانید تا مقطع کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی اتاق عمل تحصیل کنید. برای این مقطع هم در کل تنها دو دانشگاه ایران و اصفهان پذیرش دانشجو دارند. این ادامه تحصیل تا مقطع ارشد در خصوص خود رشته تکنولوژی اتاق عمل است در صورتیکه شما می توانید در گرایش های مرتبط یا سلامت مثل گرایشهای ارشد رشته پرستاری و … هم ادامه تحصیل بدهید که در آن زمینه ها امکان گرفتن مدرک دکتری هم وجود دارد.

در زیر چند تا از گرایش های معروفی که برای ادامه تحصیل تا مقطع ارشد وجود دارد را بیان می کنیم:

  • رشته ی مهندسی پزشکی
  • رشته ی اپيدميولوژی
  •  رشته ی اقتصاد بهداشت
  •  رشته ی آمار زیستی
  • رشته ی آموزش بهداشت
  • رشته ی پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان (نیازمند گذراندن ۲ سال طرح)
مقاله مهم  در انتخاب رشته علاقه مهم تره یا پول ؟

 

بازار کار رشته اتاق عمل

بازار کار اتاق عمل را اگر بخواهیم در یک کلمه توصیف کنیم بایستی گفت بازار کارش خوب است. اما این خوب بودن بطور نسبی دیگر متفاوت می شود. نسبت به چه رشته ای آن را بسنجیم؟!

البته که تمام رشته های پزشکی و پیراپزشکی در جامعه اکنون ایران دارای بازار کار بسیار بهتری نسبت به سایر رشته ها هستند اما خود شاخه های این پیراپزشکی باید با هم سنجیده شوند. رشته های معروفی که در پیراپزشکی وجود دارند عبارت اند از: اتاق عمل، هوشبری، علوم آزمایشگاهی، اپتومتری و… ما در سایت دورخیز به معرفی تمام این رشته ها پرداخته ایم و می توانید با مطالعه آن ها برای ورود به هریک خود را مصمم کنید.

مقاله مهم  معرفی رشته هوشبری

بازار کار رشته اتاق عمل در مقایسه با رشته هوشبری بهتر است و حتی اگر به یک تیم جراحی دقیق نگاه کنید وجود یک کارشناس هوشبری کافی است اما حداقل به دو نیروی اتاق عمل نیاز است. اما در مقایسه با رشته پرستاری باید گفت رشته پرستاری بازار کار بهتری دارد. اما مزایای رشته اتاق عمل نسبت به پرستاری را هم نباید نادیده گرفت که در ادامه راجع به آن بیشتر توضیح می دهیم.

 

مزایا و در آمد رشته اتاق عمل

رشته اتاق عمل چون با جراحی سروکار دارد بسیار مناسب افرادی است که در زمینه پزشکی و جراحی همیشه علاقمند بوده اند. از دیگر مزایای آن ساعت های بسیار منظم تر داشتن کاری نسبت به رشته پرستاری است. در رشته پرستاری شما باید در شیفت های طولانی و خیلی وقت ها شیفت شب کار کنید در صورتی که در رشته اتاق عمل جراحی ها را اغلب در روز انجام می دهند و ساعت جراحی هم از قبل قابل تخمین است.

همان طور که در همه رشته ها سابقه کاری و رزومه فرد در میزان درآمدش بسیار نقش تعیین کننده ای دارد نمی توان یک مقدار ثابت را برای حقوق کارکنان رشته اتاق عمل گفت. مقدار حقوق می تواند از 3 تا 5 میلیون تومان متغیر باشد. با بالا بردن سابقه کار در بیمارستان های مهم و گرفتن مدرک تحصیلی بالاتر می توان این مقادیر را ارتقا داد. عضو هیئت علمی شدن هم از فرصت های همیشگی فارغ التحصیلان ارشد و دکتری بوده است که باید حقوق جداگانه آن را هم حساب کرد.

معرفی اتاق عمل

 

رتبه لازم برای قبولی در رشته اتاق عمل

بهترین دانشگاههای ایران در زمینه رشته اتاق عمل ازین قرارند:

  1. دانشگاه علوم پزشکی تهران
  2. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  3. دانشگاه علوم پزشکی ایران
  4. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  5. دانشگاه علوم پزشکی شیراز

برای قبولی در این دانشگاهها رتبه ای حدود 15000 کشوری که در هر منطقه رتبه های مختلفی می شود لازم است. ولی در کل برای قبولی در رشته اتاق عمل روزانه باید رتبه ای حدود 30 هزار کشوری و اتاق عمل پردیس حدود 40 هزار کشوری داشت. رتبه قبولی دانشگاه آزاد بالاتر است و برای قبولی در دانشگاه آزاد می توان رتبه حدود 100 هزار داشت.

این بود معرفی رشته اتاق عمل که امیدواریم در تصمیمات مهم شما در انتخاب رشته تان موثر واقع شده باشد.☺

انتخاب رشته اتاق عمل

در صورتی که تمایل به قبولی در رشته اتاق عمل دانشگاه های برتر ایران را دارید، پیشنهاد می کنیم که از مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور سراسری استفاده کنید. شما می توانید با شماره تماس های 02177276971 و 09101801700 با مشاورین آکادمی کنکور دورخیز در ارتباط باشید و از خدمات مشاوره تلفنی دورخیز استفاده کنید. اعضای آکادمی کنکور دورخیز تنها برای رساندن شما به موفقیت و رویاهایتان فعالیت می کنند.

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها