آغاز انتخاب رشته دانش‌آموزان پایه نهم از هفته آینده
مشاوره و راهنمایی تحصیلی

آغاز انتخاب رشته دانش‌آموزان پایه نهم از هفته آینده

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، برگه‌های هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم برای انتخاب رشته تحصیلی از هفته آینده توزیع خواهد شد، البته هم‌اکنون برگه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم در شهر تهران توزیع شده است.

دانش‌‌آموزان پایه نهم پس از دریافت فرم هدایت تحصیلی و انتخاب رشته می‌توانند در پایه دهم ثبت‌نام کنند.

در فرم هدایت تحصیلی دو مولفه، بررسی‌های مشاوره‌ای و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان لحاظ شده است که سهم بررسی‌های مشاوره‌ای 65 نمره و عملکرد تحصیلی 35 نمره است.

نمرات دانش‌آموزان در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم برای انتخاب رشته ملاک است که نمرات پایه هفتم و هشتم ضریب 1 و نمرات پایه نهم ضریب 3 دارد.

برای ورود به هر رشته چه نمراتی نیاز است؟

  • برای ورود به رشته تجربی باید نمره علوم تجربی 14 و ریاضی 13 باشد.
  • برای ورود به رشته ریاضی باید نمره ریاضی 14 و علوم 13 باشد.
  • برای ورود به رشته انسانی باید دروس ادبیات فارسی 14، مطالعات اجتماعی 13 و عربی 12 باشد.
  • برای ورود به رشته فنی و حرفه‌ای و کاردانش نمرات، دروس هنر، ریاضی و فناوری مهم است.

طبق اعلام آموزش و پرورش، در سال تحصیلی گذشته گرایش دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای رشد داشته و گرایش به رشته‌های شاخه کاردانش افت داشته است.

البته در آمار سال تحصیلی گذشته نسبت به سال گذشته، سرعت رشد گرایش به رشته علوم تجربی و رشته علوم انسانی کاهش و گرایش به سمت رشته علوم ریاضی افزایش داشته است. همچنین گرایش به سمت رشته علوم و معارف اسلامی در طی سالیان گذشته تقریباً ثابت بوده است.

مقاله مهم  خرید لباس فرم مدرسه اجباری است؟

دانش‌آموزان دبیرستانی چگونه برای تغییر رشته تحصیلی اقدام کنند؟

همچنین طبق ماده 7 آیین‌نامه‌ هدایت تحصیلی، دانش‌آموزی که در دوره‌ دوم متوسطه‌ در پایه‌ دهم به تحصیل اشتغال دارد و متقاضی تغییر شاخه یا رشته باشد، می‌تواند مطابق آیین‌نامه آموزشی دوره دوم متوسطه در امتحانات تغییر رشته شرکت و در صورت کسب شرایط لازم، نسبت به ادامه‌ تحصیل در رشته‌ جدید اقدام کند همچنین در موارد خاص، تغییر رشته درون شاخه‌ای در پایه یازدهم، امکان‌پذیر است.

به گفته امیر تجلی‌نیا؛ مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، با توجه به تغییرات صورت گرفته در زمینه کنکور سراسری و تأثیر قطعی سوابق تحصیلی برای ورود به دانشگاه، عملاً تغییر رشته برای سال‌های آینده سخت‌تر خواهد بود، چرا که دانش‌آموز برای کسب معدل لازم در رشته مورد نظر باید تمامی دروس آن رشته را در پایه‌های پایین‌تر آزمون بدهد. به عبارت دیگر چنانچه دانش‌آموزی در پایه یازدهم تغییر رشته دهد، علاوه بر آزمون و کسب نمره در دروسی که برای تغییر رشته نیاز است، باید در طول سال تحصیلی برای کسب نمره معدل تمامی دروس پایه دهم اقدام کند و این عملاً تغییر رشته مشکل‌تر از سال‌های قبل خواهد بود لذا جا دارد که دانش‌آموزان توجه بیشتری در این خصوص داشته باشند.

مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم

لینک کوتاه مقاله:
جدیدترین اخبار
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید