کنکور تخصصی تربیت معلم در یک نگاه

کنکور تخصصی تربیت معلم در یک نگاه

دانشگاه فرهنگیان که در گذشته دانشگاه تربیت معلم نامیده می شد، در اصل دانشجو های علاقه مند به دبیری را آماده تدریس می سازد. رشته های دانشگاه فرهنگیان تنوع زیادی دارند و با توجه به رشته تحصیلی مدرسه می توانید برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان اقدام کنید. برای مثال اگر با رشته انسانی انتخاب رشته می کنید، می توانید برای قبولی در رشته های دبیری ادبیات، عریب، روانشناسی، تاریخ، جفرافیا و … اقدام کنید.

دانشگاه فرهنگیان از بزرگترین و گسترده ترین دانشگاه های سراسر کشور است. این دانشگاه شامل تمامی مراکز تربیت معلم می شود. معلمانی که در وزارت آموزش و پرورش استخدام می شوند در دانشگاه فرهنگیان درس می خوانند. تقاضا برای قبولی دانشگاه فرهنگیان روز به روز درحال افزایش است به این دلیل که امنیت شغلی مناسبی دارد. دانشجو های دانشگاه فرهنگیان از ترم اول حقوق دریافت می کنند و استخدام رسمی وزارت آموزش و پرورش خواهند بود. همچنین دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی هم پذیرش رشته های فرهنگیان را دارد.

کنکور دانشگاه فرهنگیان یک آزمون سراسری است که هر ساله توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود. این آزمون به افرادی که علاقمند به تحصیل در رشته‌های معلمی هستند اجازه می‌دهد تا در صورت قبولی و اخذ تراز مناسب، وارد دانشگاه فرهنگیان شوند.

در ابتدا، داوطلبان باید در زمان مندرج برای ثبت نام در کنکور سراسری ثبت نام کنند. بعد از برگزاری آزمون سراسری، کارنامه‌ای که شامل رتبه، تراز و وضعیت مجاز بودن داوطلبان برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان است، منتشر می‌شود.

در مرحله بعدی، داوطلبانی که در کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته شده‌اند و شرایط ورود به دانشگاه فرهنگیان را دارند، می‌توانند رشته مورد علاقه خود را در فرم انتخاب رشته وارد کنند. رشته‌هایی که این دانشگاه ارائه می‌دهد، شامل رشته‌های علوم تربیتی، علوم ورزشی، راهنمایی و مشاوره، دبیری الهیات و معارف اسلامی، دبیری زبان انگلیسی، دبیری علوم اجتماعی، دبیری شیمی و… هستند.

در مرحله بعدی، داوطلبانی که در آزمون سراسری معدل قابل قبولی کسب کرده‌اند، به مصاحبه دعوت می‌شوند که این مرحله بسیار مهم است و از اهمیت بالایی در فرایند پذیرش دانشگاه فرهنگیان برخوردار است. در نتیجه، داوطلب در صورت قبولی در مصاحبه و کسب تراز علمی‌ای مناسب، می‌تواند وارد دانشگاه تربیت معلم شود.

 اخیراً با اعلام سرپرست وزارت آموزش و پرورش، مسیر جدیدی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان ایجاد شده است. این مسیر کنکور اختصاصی جذب دانشگاه تربیت معلم است. این به این معنی است که دانشگاه‌های فرهنگیان از سازمان سنجش مستقل هستند و می‌توانند آزمون خود را برگزار کنند و دانشجویان را به این دانشگاه پذیرش دهند.

در زیر اخبار مربوطه به این آزمون را به طور خلاصه قرار داده ایم:

  • مهلت ثبت نام: از روز ۲۱ تا ۲۷ آبان ماه
  • زمان برگزاری: روز‌های ۶ و ۷ اردیبهشت ماه
  •  تأثیر کنکور: نصف نمره‌ی درس‌های تخصصی سه سال آخر را تشکیل می‌دهد.
  • تأثیر سوابق: نصف نمره‌ی قطعی از درس‌های عمومی و تخصصی سال دوازدهم را تشکیل می‌دهد.
  • ظرفیت پذیرش: بیش از ۳۰ هزار نفر
  • شرایط پذیرش (تراز، سن و معدل): اطلاعات مربوط به شرایط پذیرش، احتمالاً در دفترچه‌ی ثبت‌نام کنکور که در تاریخ ۲۱ آبان منتشر می‌شود، مشخص خواهد شد.
  • اعلام نتایج اولیه: هنوز در دست بررسی است و مشخص نیست که آیا اعلام نتایج اولیه به‌صورت هم‌زمان با کنکور سراسری رخ خواهد داد یا جداگانه برگزار خواهد شد.
  • زمان انتخاب رشته: اطلاعاتی درباره‌ی زمان انتخاب رشته منتشر نشده است و مشخص نیست که آیا دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ای به‌صورت جداگانه از کنکور سراسری وجود خواهد داشت یا آنها با هم ترکیب شده و در یک دفترچه قرار خواهد گرفت.
  • زمان دعوت به مصاحبه: هنوز تعیین نشده است.
  • فرایند مصاحبه و گزینش: جزییات این مرحله هنوز اعلام نشده است و احتمالاً بازه زمانی آن از سال‌های گذشته بیشتر خواهد بود.
  • اعلام نتایج نهایی: زمان دقیق اعلام نتایج نهایی هنوز تعیین نشده است، اما احتمالاً در اواخر شهریور ماه انجام خواهد شد.

برای اطلاع از مزایای دانشگاه فرهنگیان مقاله زیر را حتما مطالعه کنید:

پیشنهاد مطالعه  مزایای قبولی دانشگاه فرهنگیان (حقوق، سربازی و...)
لینک کوتاه مقاله:
جدیدترین اخبار
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • منی که دیپلم تجربی دارم و الان میخوام از دبیری زبان انگلیسی قبول شم، یعنی مثلا نمره زیست سال دوازدهمم روی کنکورم تاثیر داره؟

    پاسخ
    • پشتیبانی سایت
      بهمن 2, 1402 13:14

      سلام وقتتون بخیر
      شما باید کنکور سراسری شرکت کنید و بعد ازکنکور تاثیر سوابق که شامل نصف نمره قطعی دروس تخصصی و عمومی سال دوازدهم شما هست روی نتیجه قیولی شما برای فرهنگیان تاثیر میزاره.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید