چه کسانی نمیتوانند در تکمیل ظرفیت شرکت کنند؟

چه کسانی نمیتوانند در تکمیل ظرفیت شرکت کنند؟

در ابتدا به توضیح مفهوم تکمیل ظرفیت میپردازیم. تکمیل ظرفیت چیست؟ چه کاربردی دارد؟ چه کسانی مجاز به شرکت در تکمیل ظرفیت هستند؟ در این قسمت به این سوالات پسخ خواهیم داد.

تکمیل ظرفیت چیست؟

بعد از انتشار نتایج آزمون های سراسری در تمام مقاطع دانشگاه سراسری و آزاد، با سه دسته افراد مواجه می‌شویم. در دسته اول، افرادی قرار دارند که از قبولی خود راضی هستند و در رشته مورد نظر خود ثبت نام می‌کنند. در دسته دوم، افرادی قرار دارند که از قبولی خود راضی نبوده و به دنبال قبولی در رشته دیگری هستند. در دسته سوم، افرادی قرار دارند که با کلمه “مردود” مواجه شده‌اند و قبولی برایشان صادر نشده است.

هر سال، به دلیل عدم ثبت نام بعضی از داوطلبان در رشته‌های قبولی خود، بخشی از ظرفیت برخی رشته‌ها خالی می‌ماند. واحد آموزش دانشگاه‌های سراسری این ظرفیت‌های خالی را به سازمان سنجش و تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اعلام می‌کند. در صورت فراهم بودن شرایط، سازمان‌های مربوطه معمولاً در آذر و دی ماه تکمیل ظرفیت جهت پذیرش دانشجو را برگزار می‌کنند.

تکمیل ظرفیت تمامی مقاطع براساس کارنامه اولیه آزمون انجام می‌شود. تمام داوطلبانی که بر اساس نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های مورد نظر شده‌اند، می‌توانند در تکمیل ظرفیت شرکت کنند.

 چه کسانی نمیتوانند در تکمیل ظرفیت شرکت کنند؟

کلیه داوطلبانی که در کنکور سراسری مجاز شدند می توانند در تکمیل ظرفیت شرکت کنند، چه آنهایی که در انتخاب رشته اولیه قبول شده باشند و چه قبول نشده باشند؛ در واقع فقط مجاز شدن مهم است. فرض کنید داوطلبی در دانشگاه سراسری رشته جامعه شناسی یکی از دانشگاه های دور از شهر بومی خود را قبول شده است اما در دانشگاه آزاد مثلا رشته روانشناسی واحد نزدیک شهر بومی خود نیز قبول شده باشد و ترجیح دهد تا به جای ثبت نام در دانشگاه سراسری به دانشگاه آزاد برود؛ در این صورت یکی از ظرفیت های رشته جامعه شناسی دانشگاه سراسری خالی می شود. به همین ترتیب اگر رشته ها و دانشگاه های مختلف را در نظر بگیریم، همه ساله تعداد بسیار زیادی از رشته ها و دانشگاه ها به دلیل انصراف دانشجو و یا ثبت نام در رشته دانشگاه دیگر دارای ظرفیت خالی می شوند. در این موقع دانشگاه اعلام تکمیل ظرفیت کنکور سراسری می کند تا دانشجویانی که می خواهند شانس خود را برای قبولی مجدد امتحان کنند، بتوانند دوباره انتخاب رشته دانشگاه نمایند.

یعنی به طور خلاصه افرادی که شرایط زیر را دارند نمی توانند در تکمیل ظرفیت شرکت کنند:

  • کسانی که قبول نهایی شدند.
  • کسانی که کد 19 تو پرونده شون درج شده است.
  • کسانی که بخاطر عدم احراز شرایط عمومی و پزشکی و عدم تطابق رشته رد شده بودند.
  • کسانی که کارنامه سبز نیستند.

توجه داشته باشید که:

بند ۷ دفترچه به داوطلبانی اشاره دارد که حدنصاب رو کسب نکرده و مجدد ارزیابی خواهند شد.

 در مرحله تکمیل ظرفیت ،آزمونی(کتبی) برگزار نمیشود. 

داوطلبان اجازه دارن یه شهر دیگه ای رو از استان خودشون دوباره انتخاب کنند باهمان نمره که قبلاً کسب کردند.

در تکمیل ظرفیت نمره کتبی ملاک است.

سال تحصیلی دانشجویان تکمیل ظرفیت از چه زمانی آغاز می شود؟

داوطلبینی که در تکمیل ظرفیت قبول می‌شوند، ورودی بهمن ماه محسوب می‌شوند و از نیمسال دوم تحصیلی مجاز به انتخاب رشته و آغاز ترم جدید تحصیلی‌شان می‌شوند.
برخی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که مرداد ماه، لیست پذیرش رشته‌های مورد نظر را به سازمان سنجش ارائه نکرده‌اند(به هر دلیلی شرایط پذیرش دانشجو برای نیمسال اول نداشته‌اند) و نیمسال دوم توانایی این امر را دارند، مهر ماه تعداد پذیرش در هر رشته را اعلام می‌کنند.
بعضی دانشگاه‌ها که برای اولین بار در یک رشته تحصیلی دانشجو می‌پذیرند نیز ممکن است در تکمیل ظرفیت کنکور سراسری قرار گیرند.

تکمیل ظرفیت یا دانشجوی انتقالی؟

در اغلب موارد، دانشگاه‌ها با داوطلبینی که در انتخاب رشته اولیه قبول شدند و بعد در تکمیل ظرفیت نیز قبول می‌شوند، رفتاری شبیه به دانشجویان انتقالی دارند، مثلا به آنها خوابگاه نمی دهند!

پیشنهاد مطالعه  به تصمیم‌های خود جامه عمل بپوشان
لینک کوتاه مقاله:
جدیدترین اخبار
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید