سهم سوابق تحصیلی دروس عمومی در رتبه کنکور چقدر است؟
مشاوره و راهنمایی تحصیلی

سهم سوابق تحصیلی دروس عمومی در رتبه کنکور چقدر است؟

🔶منظور از سابقه تحصیلی همان نمرات امتحانات نهایی و تشریحی است که سهم سوابق تحصیلی برای کنکور امسال یعنی سال ۱۴۰۲ و کنکور سال بعد یعنی ۱۴۰۳ تنها معطوف به نمرات سال آخر متوسطه یعنی پایه دوازدهم می‌شود اما در سال ۱۴۰۴ نمرات پایه­‌های یازدهم و دوازدهم و از سال ۱۴۰۵ به بعد بر اساس نمرات پایه­‌های سه سال آخر (دهم، یازدهم و دوازدهم) محاسبه می‌شود.

درواقع سابقه تحصیلی هر داوطلب میانگین وزنی نمرات دروس عمومی و تخصصی در هر رشته تحصیلی دوره دوم متوسطه (در نظام آموزشی جدید یا ۶-۳-۳) و یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی (در نظام آموزشی قبلی) است.

در خصوص داوطلبان فارغ­ التحصیل نظام قدیم آموزشی نیز از سال ۱۴۰۲ سابقه تحصیلی شامل نمرات تراز شده دیپلم و پیش­ دانشگاهی است.

همچنین تاثیر قطعی سابقه تحصیلی که برای کنکور امسال سهم ۴۰ درصدی داشت، در کنکور ۱۴۰۳ سهم قطعی ۵۰ درصدی و از کنکور ۱۴۰۴ به بعد سهم قطعی ۶۰ درصدی دارد.

درواقع در آزمون کنکور سراسری صرفا دروس اختصاصی در هر گروه آزمایشی مورد امتحان خواهد بود و دروس عمومی در آزمون کنکور سراسری مورد امتحان به صورت تستی نخواهد بود و به جای آن نمرات دروس عمومی بصورت سوالات تشریحی در معدل امتحانات نهائی وزن مشخصی خواهد داشت.

  • در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ (برای ورود به سال تحصیلی آموزش عالی ۱۴۰۳-۱۴۰۲) نمره کل سابقه تحصیلی فقط بر اساس نمرات نهائی دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش ­آموزان محاسبه می‌شود و به میزان چهل (۴۰) درصد در نمره کل داوطلب تأثیر قطعی خواهد داشت.
  • در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (برای ورود به سال تحصیلی آموزش عالی ۱۴۰۴-۱۴۰۳) نمره کل سابقه تحصیلی فقط بر اساس نمرات نهائی دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش ­آموزان محاسبه می‌شود و به میزان پنجاه (۵۰) درصد در نمره کل داوطلب تأثیر قطعی خواهد داشت.
  • در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ (برای ورود به سال تحصیلی آموزش عالی ۱۴۰۵-۱۴۰۴) نمره کل سابقه تحصیلی فقط بر اساس نمرات نهائی دروس عمومی و تخصصی پایه‌های یازدهم و دوازدهم دانش ­آموزان محاسبه می‌شود و به میزان شصت (۶۰) درصد در نمره کل داوطلب تأثیر قطعی خواهد داشت.
  • در آزمون سراسری سال ۱۴۰۵ (برای ورود به سال تحصیلی ۱۴۰۶-۱۴۰۵) و بعد از آن، نمره کل سابقه تحصیلی بر اساس  نمرات نهائی دروس عمومی و تخصصی پایه­‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دانش ­آموزان محاسبه شده و به میزان شصت (۶۰) درصد در نمره کل داوطلب تأثیر قطعی خواهد داشت.
  • همچنین برای داوطلبان فارغ­ التحصیل نظام قدیم از امسال (۱۴۰۲) نمره کل سابقه تحصیلی بر اساس نمرات تراز  شده دروس عمومی و تخصصی دیپلم و پیش دانشگاهی محاسبه می‌­شود و به نسبت گفته شده در هر سال تأثیر قطعی خواهد داشت.
مقاله مهم  راهنمای مراحل مشاهده نمرات

برای داوطلبان فارغ ­التحصیل سال ۱۴۰۱ و قبل از آن (که سابقه تحصیلی دوره متوسطه کم ­تأثیر بوده، بنابراین مورد توجه نبوده است)، وزارت آموزش و پرورش ضمن ترازیابی نمرات و محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی و ایجاد سابقه تحصیلی برای همه فارغ ­التحصیلان، امکان ترمیم سابقه تحصیلی را (یک بار) فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا، درحالی در گذشته حداکثر تاثیر دروس عمومی در کنکور سراسری بین ۱۲ تا ۱۷ درصد بود که از امسال سهم دروس عمومی در کنکور حدودا دو برابر شده است. گرچه دروس عمومی به صورت آزمون تستی از کنکور سراسری حذف شده است و داوطلبان تنها دروس تخصصی را در کنکور آزمون می دهند اما نمرات امتحان نهایی دروس عمومی مستقیما به واسطه سهم سابقه تحصیلی در کنکور سراسری تاثیر دارد.

به طوری که امسال از ۴۰ درصد سهم قطعی نمره کل سابقه تحصیلی دانش آموزان در کنکور سراسری، ۲۶ درصد معطوف به دروس عمومی و ۱۴ درصد معطوف به دروس تخصصی در پایه دوازدهم می‌شود. سال آینده نیز سهم دروس عمومی در نمره کل سابقه تحصیلی دانش آموز به ۲۸ درصد و پس از آن به ۳۰ درصد می‌رسد.

در واقع از سال ۱۴۰۴ به بعد سهم سابقه تحصیلی یا همان نمرات آزمون نهایی دانش آموزان در کنکور سراسری به ۶۰ و با تاثیر قطعی می‌رسد که در آن نمرات پایه دهم، یازدهم و دوازدهم محاسبه می‌شود که از این بین ۳۰ درصد از سهم نمره کل به دروس عمومی و ۳۰ درصد به دروس اختصاصی معطوف می‌شود.

بنابراین دانش آموزان نباید به صرف اینکه دروس عمومی از آزمون کنکور حذف شده است، توجهی به فراگیری دروس عمومی نداشته باشند؛ چراکه نمرات امتحان نهایی دروس عمومی مستقیما در کنکور سراسری اثر قطعی دارد.

مقاله مهم  زمان توزیع کارت کنکوری ها/ نحوه دریافت کارت ورود به جلسه

نمرات امتحانات نهایی یا مجموع نمرات مستمر کدام در کنکور موثر است؟

لینک کوتاه مقاله:
جدیدترین اخبار
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید