تناقض نمره بیست در مصوبه کنکوری/ وقتی حتی بیست گرفتن نیز کافی نیست!
مشاوره و راهنمایی تحصیلی

تناقض نمره بیست در مصوبه کنکوری/ وقتی حتی بیست گرفتن نیز کافی نیست!

🔸 هامون سبطی، دبیر کمیسیون آموزش و رسانه دیده‌بان شفافیت و عدالت :

🔸 ما بارها به مسئولان اعلام کردیم توجه داشته باشند در سال ۱۴۰۳ آموزش و پرورش باید ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار داوطلب را در امتحانات نهایی پوشش دهد و آیا آموزش و پرورش زیرساخت مناسبی برای برگزاری امتحانات نهایی سالم، آن هم برای این حجم از دانش‌آموز را دارد؟

🔸 علاوه بر این برای تصحیح برگه‌های امتحانی، بابت هر برگه به مصحح مبلغی حدود هزار تا ۳ هزار تومان پرداخت می‌شود و این مبلغ ناچیز یک دلیل مکفی بود تا شورای عالی انقلاب فرهنگی به مبحث امکان اجرای مصوبه‌اش بیشتر توجه کند.

🔸 اما آموزش و پرورش چگونه می‌تواند با این حساب ۲ میلیون داوطلب را پوشش دهد؟ با افزایش پایه‌های تحصیلی در امتحانات نهایی قطعاً میزان برگه‌هایی که باید تصحیح شود افزایش قابل توجهی خواهد داشت و به حدود ۲۰ میلیون پاسخ‌نامه تشریحی (هر کدام دو یا چند برگ) می‌رسد.
آیا با عملکردی که در این مدت از آموزش و پرورش و بخش‌های مختلف آن بویژه در بخش سنجش و برگزاری امتحانات نهایی دیده‌ایم، می‌‎توان به تصحیح ۲۰ میلیون پاسخ تشریحی، آن هم به شیوه درست و عادلانه امیدوار بود؟

🔸 فرض کنید یک داوطلب در سال ۱۳۹۹ در امتحان نهایی ادبیات نمره ۲۰ کسب کرده است، همچنین یک دانش‌آموز دیگر در سال ۱۴۰۲ در امتحان نهایی ادبیات نمره ۲۰ گرفته اما به دلیل اینکه امسال امتحان ادبیات سطح بالایی داشته است، آن دانش‌آموزی که امسال امتحان داده و ۲۰ گرفته امتیاز (نمره تراز) بیشتری برای کنکور بدست خواهد آورد فقط به این دلیل که امتحان ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹ سخت‌تر بوده است.

مقاله مهم  آغاز ثبت سفارش کتب درسی پایه‌های اول، هفتم و دهم

🔸 اما در اینجا گناه دانش‌آموز سال ۱۳۹۹ چیست؟ حتی اگر آن دانش‌آموزی که سال ۱۳۹۹ امتحان داده یک دانش‌آموز نخبه باشد بازهم شانسی برای اینکه بالاتر از نمره ۲۰ کسب کند نداشته است و نمره بیست هم قابل ترمیم نیست اما تراز نمره ۲۰ او از تراز نمره ۲۰ دانش‌آموزان سال ۱۴۰۲ کمتر است. بنابراین، این هم یک ایراد بزرگ دیگر در کنکور ۱۴۰۲ مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

/روزنامه ایران

 

مشاهده نظر مخالفان تاثیر قطعی معدل

لینک کوتاه مقاله:
جدیدترین اخبار
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید