ارزشیابی شش ساحتی در پایان هر دوره

ارزشیابی شش ساحتی در پایان هر دوره تحصیلی

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه آزمون نهایی ما همانند آزمون پایه دوازدهم به صورت جامعه آماری برگزار می‌شود، افزود: تا امسال هم حتی آزمون نهایی پایه دوازدهم نقطه توجه و تمرکز دانش آموزان نبود، برای مثال هیچکدام از رتبه‌های یک تا ۱۰ کنکور سال قبل، معدل ۲۰ نداشتند درحالی که توانایی کسب این نمرات را داشتند اما امتحان نهایی نقطه توجه و تمرکز آنها نبود.

زارعی تصریح کرد: امسال با توجه به تاثیر قطعی سابقه تحصیلی در کنکور، توجه و تمرکز دانش آموزان روی این امر قرار گرفت. همچنین نمرات این آزمون نیز نظام مبنای تحلیل هم قرار گرفت. ما این آزمون را در پایان ۱۲ سال آموزش انجام می‌دهیم اما اینکه آزمونی داشته باشیم تا بدانیم در دوره‌های مختلف تحصیلی اعم از اول ابتدایی، دوم ابتدایی و یا دوره اول متوسطه، وضعیت چطور است، چنین چیزی نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه برگزاری یک سنجش ملی از خیلی قبل مساله آموزش و پرورش بوده است، توضیح داد: برای برگزاری این سنجش، دو شیوه وجود دارد. یک شیوه این است که سنجش به صورت جامعه آماری همانند آزمون نهایی پایه دوازدهم برگزار شود. شیوه دیگر این است که این سنجش مثل آزمون بین الملی تیمز و پرلز به صورت نمونه آماری برگزار شود چراکه این شیوه نیز همان داده‌ها را به ما می‌دهد.

در پایان هر دوره تحصیلی سه ساله، ارزشیابی شش ساحتی انجام می‌شود

زارعی گفت: این امر در برنامه هفتم آمده و انشالله تصویب نهایی شود که در صورت تصویب در پایان هر دوره تحصیلی سه ساله، ارزشیابی شش ساحتی انجام می‌دهیم. این می‌تواند بازخورد نظام در شش ساحت باشد. این ارزشیابی به نظام آموزشی ما جهت می‌دهد که بر اساس شش ساحت در دانش آموزان آمادگی ایجاد کنند.

وی در پاسخ به اینکه این ارزشیابی سال تحصیلی جاری برگزار می‌شود یا خیر؟

پاسخ زارعی: باید ببینیم در برنامه هفتم تصویب می‌شود یا خیر و در صورت تصویب در ردیف بودجه آن برای اجرا در سال تحصیلی جاری مبلغی در نظر می‌گیرند یا خیر. حتی ممکن است اجرای آن فقط برای یک دوره تحصیلی تصویب شود.

سوالات این ارزشیابی به چه شکل طراحی خواهند شد؟

پاسخ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش: سال قبل برای یک دوره در پایه ششم این امر را انجام شده بود که هنوز تحلیل آن انجام نشده است اما آن نمونه می‌تواند مبنای خوبی برای ما باشد. از سوی دیگر نمونه‌های آزمون‌های بین المللی نیز هست. در این آزمون ها بخشی از سوالات مبتنی بر عوامل زمینه‌ای اعم از معلم، مدرسه، دانش آموز، والدین و خانواده است. یعنی عملکرد دانش آموز در شش ساحت به چه شکل است. اگر هر کدام از این عوامل نقصی داشته باشند چه آسیبی به عملکرد دانش آموز وارد می‌شود. از این رو ممکن است یک دفترچه سوال مربوط به عوامل زمینه‌ای باشد و یا ممکن است مثل آزمون نهایی تیمز و پرلز مشخص شود که فقط یک یا دو درس برای ارزشیابی در نظر گرفته شود. برای پاسخ به این سوال نیاز است بررسی‌ها انجام شود.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: ما کاری را در خراسان رضوی نیز به صورت پایلوت شروع کردیم که مربوط به دوره اول ابتدایی است. در این طرح بر اساس اهداف برنامه درسی شایستگی‌های شش ساحتی مد نظر قرار گرفته و ارزشیابی بر اساس آن تعریف شده است. اگر این طرح هم آماده شود ممکن است آن را مبنا برای طراحی ارزشیابی شش ساحتی در پایان هر دوره تحصیلی سه ساله قرار دهیم.

با تصویب این مصوبه در پایان هر دوره تحصیلی ارزشیابی صورت میگیرد، به این ترتیب در پایان هر سه دوره تحصیلی (سه سال ابتدایی اول، سه سال ابتدایی دوم، سه سال متوسطه اول و سه سال متوسطه دوم) یک آزمون ملی پایشی گرفته می‌شود. این آزمون، ملی و سراسری و هماهنگ است و توسط مرکز سنجش و تضمین کیفیت وزارتخانه آموزش و پرورش برگزار خواهد شد اما دخالتی در رفتن دانش‌آموزان به پایه بالاتر ندارد و تنها وسیله‌ای برای تحلیل عملکرد آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

اگر نگران نمرات هستید و میخواهید با استفاده از این امتحانات مهارت های خود را بسنجید، برای شروع مقاله زیر را مطالعه کنید:

پیشنهاد مطالعه  چطور در امتحانات نهایی و تشریحی نمره 20 بگیریم؟
لینک کوتاه مقاله:
جدیدترین اخبار
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فرم درخواست مشاوره
  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.