آموزش زبان‌های خارجی در مدارس «اجباری»؛ انتخاب نوع زبان «اختیاری»
مشاوره و راهنمایی تحصیلی

آموزش زبان‌های خارجی در مدارس «اجباری»؛ انتخاب نوع زبان «اختیاری»

سند تحول بنیادین به آموزش زبان خارجی انتخابی تاکید دارد. در واقع انتخاب یک زبان خارجی اجباری اما نوع زبان آن انتخابی است. عنوان زبان خارجی نیز می‌تواند تغییر کند. پیش‌تر زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی و ایتالیایی بود و الان زبان عربی و چینی اضافه شده است.

👤دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: نه معلم این زبان‌ها و نه متقاضیان به اندازه زیاد است. از این رو سوال پیش می‌آید:

اگر دانش آموز مایل باشد یکی از زبان‌هایی که گسترده ارائه نمی‌شود را انتخاب کند، شرایط چه می‌شود؟

📝پاسخ این است که اولا نظام آموزش و پرورش دولتی می‌تواند در مدارس خود با استفاده از فضای جدید، آموزش حضوری و تجمعی و شیوه‌های نوین نظیر آموزش مجازی و بر خط این کلاسها را دایر کند. برای مثال دانش آموزانی که تمایل به یادگیری این زبان‌ها دارند از این سیستم استفاده کنند و مدرسین به صورت دوره‌ای با دانش آموزان تعامل حضوری هم داشته باشند.

📝علاوه بر شیوه آموزش یاد شده، موسسات ذی صلاح دارای تاییده از آموزش و پرورش هم می‌توانند برای دانش آموزانی که متقاضی این کار هستند، تدریس داشته باشند. اجبار نکنیم که این آموزش‌ها حتما در محیط مدرسه و به صورت رسمی باشد، مهم این است که این زبان‌ها آموخته شود حال چه در فضای مدرسه و چه در آموزشگاه‌های مورد تایید باشد.

رایگان یا پولی بودن آموزش زبان‌های خارجی؟

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر رایگان بودن یا نبودن آموزش زبان‌های خارجه به غیر از انگلیسی توسط موسسات، گفت: ما در این مصوبه وارد سطوح اجرایی نشدیم و بر روی آموزش و ارزشیابی متمرکز هستیم و از این رو اینکه آموزش یک زبان‌ خاص مثل چینی به عنوان درس زبان خارجی مدرسه، توسط موسسات زبان رایگان باشد یا خیر؛ می‌تواند با تدابیر اجرایی وزارت آموزش و پرورش رایگان یا غیر رایگان باشد.

مقاله مهم  خرید لباس فرم مدرسه اجباری است؟

نحوه اعمال نمره زبانهای خارجی در کارنامه چگونه است؟

وی با تاکید بر اینکه شورای عالی آموزش و پرورش مسئولیت اجرایی ندارد و مدیریت اجرا این مصوبه با آموزش و پرورش است، این را هم گفت که در صورت آموزش زبان‌هایی نظیر چینی توسط موسسات، ارزشیابی این زبان توسط موسسات خواهد بود و نهایتا نمره دانش آموز برای محسوب شدن در معدل به مدرسه اعلام می‌شود.

آیا آموزش ادبیات زبان‌های قومی و محلی در مدارس مجاز است؟

امانی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه زبان فارسی زبان رسمی آموزش در کشور است، در عین حال توضیح داد: در کنار این امر قانون اساسی بیان می‌کند که آموزش ادبیات زبان‌های قومی و محلی در مدرسه مجاز است. برنامه درسی ملی ما نیز درباره زبان خارجی به روشنی می‌گوید که نوع درس انتخابی است. توسعه زبان مادری امری فرهنگی است. زبان مادری تکلیفش روشن است و نباید با آن جنگید و ایران به این میراث خود می‌بالد چراکه الگوی تنوع سبب بقا و حیات او شده است. اگر دانش آموزی با زبان فارسی در مدرسه آموزش نبیند، در نقطه‌های انتخابی مثل کنکور متضرر می‌شود.

چرا از عربی به عنوان زبان‌ خارجی جدید در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش یاد شده است؟

وی درباره اهتمام مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص آموزش زبان عربی به عنوان یک زبان خارجی درحالی که عربی اکنون به عنوان درس عمومی در حال تدریس در مدارس است، تصریح کرد: زبان عربی دو وجه دارد؛ یک وجه آن عربی است که زبان قرآن و دین ما است. ماموریت عربی که اکنون در مدرسه به عنوان درس عمومی آموزش داده می‌شود این است که دانش آموزان با زبان دین خود را در حد آیات و احادیث ساده ارتباط برقرار کنند اما ماموریت دیگر زبان عربی که مورد تایید مصوبه ما است به عرصه ارتباطی معطوف می‌شود که برای برقراری روابط تجاری به زبان عربی مورد نیاز است.

مقاله مهم  ثبت نمرات دانش‌آموزان پایه نهم تا ۱۵ تیر

/مهر

مشاهده نحوه محاسبه سوابق تحصیلی برای کنکور های آینده

لینک کوتاه مقاله:
جدیدترین اخبار
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید