حکم اخراج رئیس سازمان سنجش به دلیل ایستادگی در برابر متقلبین کنکور

حکم اخراج رئیس سازمان سنجش به دلیل ایستادگی در برابر متقلبین کنکور

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به دلیل عدم اجرای حکم بازگشت موقت به تحصیل برخی از داوطلبان شبهه دار کنکور، به مدت یکسال اخراج شد.

منظور از داوطلبان شبهه دار کنکور چیست؟

موضوع به این صورت است که نتایج آزمون کنکور به چند دلیل می‌تواند مشکوک باشد. اولین دلیل این است که سوابق تحصیلی داوطلب با رتبه او همخوانی نداشته باشد. دومین دلیل این است که پاسخنامه داوطلب در سؤالات منفی با سایر پاسخنامه‌ها تفاوت‌های غیرمعمولی داشته باشد، که به آن تقلب می‌گویند. سومین دلیل نیز مبنای گزارش‌های قوی از دستگاه‌هایی مانند فراجا و وزارت اطلاعات است.

با توجه به قانون، اگر داوطلب آزمون سراسری دو دلیل از سه دلیل فوق را داشته باشد، به عنوان داوطلب مشکوک شناخته می‌شود و باید آزمون مجددی بدهد. اگر درصد بالغ بر ۲۵ درصد امتیاز کل آزمون اصلی را کسب کند، نمره کنکور او تایید می‌شود و در غیر این صورت، مطابق قانون، اجازه ورود به دانشگاه به او داده نمی‌شود.

روند مقابله با داوطلبان شبهه دار کنکور چگونه است؟

از سال ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۰ رویه‌ای در سازمان سنجش آموزش کشور برقرار بود که براساس آن در شهریورماه به داوطلبان کنکور اعلام می‌شد که کنکور آنها شبهه دارد و باید مجدد آزمون دهند اما جلوی پذیرش آنها در دانشگاه گرفته نمی‌شد و می‌توانستند تا زمان رفع شبهه دانشجو باشند.

تعدادی از داوطلبان شبهه دار آزمون‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پس از عدم کسب حد نصاب مجدد، به وزارت علوم و مجلس شکایت کردند در نهایت نیز در مهرماه ۱۴۰۱ قانون رسیدگی به تخلفات آزمون سراسری ابلاغ و لازم الاجرا شد، بر این مبنا سازمان سنجش باید در بازه‌ای که افراد داوطلب هستند بتواند شبهه مورد نظر را رفع یا تائید کند.

اما حالا تعدادی از داوطلبان شبهه‌دار کنکورهای ۱۴۰۰ و قبل طرح شکایت مجدد کرده وخواستاربازگشت به تحصیل شدند. شعبه ۲۸ دیوان دستور موقت بازگشت به تحصیل تعدادی از این افراد را صادر کرده است، بر این اساس این افراد موقتا دانشجو می شوند.

 

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید دارد که تمام افرادی که از سال ۸۵ تا کنون کنکور شبهه‌دار داشته‌اند، می‌توانند با مراجعه به دیوان عدالت و گرفتن رای بازگشت حتی موقت به تحصیل شامل این استفساریه شوند.

لینک کوتاه مقاله:
جدیدترین اخبار
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید