قبولی پزشکی بدون کنکور

پزشکی بدون کنکور

بسیاری از دانش آموزانی که رشته تجربی را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب می کنند ، آرزوی قبولی در رشته پزشکی و پوشیدن لباس سفید پزشکی را دارند . با این که این رشته سختی های زیادی دارد ولی هر ساله شاهد رقابت بسیاربالا و تعداد بسیار بالای دانش آموزانی هستیم که خواهان آن هستند .

از این رو دانش آموزان رشته تجربی تمام توان و انرژی خود را به کار می گیرند تا به آرزوی خود یعنی پزشک شدن برسند . اما از طرفی هم رقابت بالا در این رشته و ظرفیت کم پذیرش آن نسبت به تعداد داوطلبان باعث شده تا بسیاری از آن ها از رسیدن به آرزوی خود نا امید شوند . از آن جایی که در چند سال اخیر 85 درصد رشته های دانشگاهی به صورت بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش می شوند ، از این رو باعث شده است تا داوطلبان رشته پزشکی هم به این فکر فرو روند که آیا رشته پزشکی هم بدون کنکور پذیرش دارد یا خیر ؟

ما در این مقاله قصد داریم که توضیحات کاملی از این موضوع ارائه دهیم و تمام شرایط تحصیل در رشته پزشکی را برای شما توضیح دهیم .

پزشکی بدون کنکور دانشگاه سراسری

بسیاری از افراد تصور می کنند که تحصیل در رشته پزشکی هم مانند بسیاری از رشته های دیگر بدون ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری امکان پذیر است . اما در پاسخ به این پرسش که آیا تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه های سراسری بدون شرکت در کنکور سراسری امکان پذیر است یا خیر ؟

باید بگویم که این امر امکان پذیر نیست و تحصیل در این رشته تنها به صورت شرکت در کنکور سراسری و کسب تراز و رتبه قابل قبول برای این رشته امکان دارد.

هیچ یک از دانشگاه های سراسری کشور اقدام به جذب دانشجو رشته پزشکی بدون کنکور نمی کنند ، پس برای ورود به این دانشگاه ها لازم است تمام توان خود را به کار گرفته و با تلاش بسیار ، رتبه لازم را کسب نموده و به هدف خود برسند .

 

پرشکی بدون کنکور

پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد

بعضی دیگر از افراد تصور می کنند که در دانشگاه های آزاد امکان تحصیل در رشته ی پزشکی وجود دارد .

درست است که دانشگاه آزاد پذیرش دانشجو در رشته پزشکی دارد اما این پذیرش هم مانند دانشگاه های سراسری تنها به صورت با آزمون بوده و بدون شرکت در کنکور سراسری امکان تحصیل در این دانشگاه در رشته پزشکی وجود ندارد .

اگرچه امکان تحصیل در برخی از رشته های مرتبط با پزشکی در دانشگاه آزاد وجود دارد اما این شرایط برای رشته پزشکی صدق نمی کند .

مقاله مهم  رتبه بندی دانشگاه آزاد (واحدهای برتر دانشگاه آزاد)

 

پزشکی بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه علمی کاربردی هم یکی دیگر از دانشگاه های تحت نظر وزارت علوم است که دز مقاطع مختلف اقدام به جذب دانشجو می کند . پذیرش بدون کنکور این دانشگاه در مقاطع مختلف باعث شده است تا بسیاری از داوطلبان تصور کنند که امکان تحصیل در رشته پزشکی هم بدون آزمون در این دانشگاه وجود دارد .

اما لازم به ذکر است که دانشگاه علمی کاربردی تنها در مقاطع کارشناسی ناپیوسته و کاردانی پیوسته اقدام به جذب دانشجو بدون کنکور می کند و برای مقطع کارشناسی پیوسته پذیزش بدون آزمون ندارد .

پس این تصور که دانشگاه علمی کاربردی برای رشته پزشکی اقدام به جذب دانشجو به صورت بدون آزمون می کند کاملا غلط بوده و امکان پذیر نیست .

 

تحصیل رشته پزشکی

  رشته پزشکی از طریق آزمون لیسانس به پزشکی

یکی از راه های ورود به رشته پزشکی برای علاقه مندان به این رشته ، شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی است . این آزمون توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود که سابقه 10 ساله در دانشگاه علوم پزشکی تهران را دارد و قصد آن احتمالا باز کردن راهی برای ورود به رشته پزشکی به صورت بدون آزمون است .

تفاوت این آزمون با کنکور سراسری در این است که تعداد متقاضیان نسبت به کنکور سراسری کمتر است و همچنین بسیاری از افراد از وجود این آزمون اطلاع ندارند . اما شرکت در این آزمون یکسری شرایط ویژه نیاز دارد که از مهم ترین شرایط آن می توان به این موارد اشاره کرد :

1- داشتن مدرک تحصیلی در مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته یکی از یکی از رشته های گروه های علوم تجربی و یا علوم ریاضی و فنی . 2- داشتن حداقل معدل دیپلم 18 و حداقل معدل لیسانس 16 . 3- داشتن حداکثر 25 سال تمام در زمان ثبت نام این آزمون .

پذیرش در ازمون لیسانس به پزشکی نیازمند عبور از دو مرحله می باشد . اولین مرحله شرکت در آزمون کتبی است که منابع ان توسط وزارت بهداشت مشخص می شود .

در ادامه ، در صورت قبولی در آزمون کتبی ، دو برابر ظرفیت دانشگاه افراد وارد مصاحبه می شوند که در این مصاحبه ویژگی های شخصیتی و توانایی در زبان انگلیسی متقاضیان مورد بررسی قرار می گیرند . کسانی که در مصاحبه قبول شوند ، تحصیل در این رشته را آغاز می کنند .

مقاله مهم  آزمون لیسانس به پزشکی

 

پزشکی بدون کنکور خارج از کشور

یکی دیگر از راه های ورود به رشته پزشکی ، تحصیل در خارج از کشور است . کشور های بسیاری هستند که از میان دانشجویان واجد شرایط اقدام به پذیرش در رشته پزشکی بدون آزمون می کنند تا شرایط تحصیل بدون کنکور را برای علاقه مندان به این رشته فراهم کنند .

دانشجویان باید در قبال تحصیل پزشکی در خارج از کشور هزینه ای را به عنوان شهریه پرداخت کنند . برای پزشکی بدون کنکور خارج از کشور داشتن مدرک زبان از اولویت های تحصیل در خارج از کشور است زیرا تدریس پزشکی در خارج از کشور یا به زبان رسمی آن کشور و یا به زبان انگلیسی صورت می گیرد .

این امکان برای دانشجویان فراهم است که پس از گذراندن واحد های درسی مشخص و داشتن حد نصاب معدل برای بازگشت به ایران و ادامه تحصیل در پردیس دانشگاه های علوم پزشکی اقدام کنند که این درخواست از طریق سایت معاونت آموزشی وزارت بهداشت صورت می گیرد .

البته این قانون برای دانشجویانی که از سال 2019 تحصیل در خارج از کشور را آغاز کرده اند ، لغو شده است اما ممکن است مجددا امکان بازگشت آن ها به کشور فراهم شود .

 

پزشکی بدون کنکور خارج از کشور

 

جمع بندی

همانطور که گفتم تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور که از دغدغه های بسیاری از داوطلبان گروه علوم تجربی است ، امکان پذیر نبوده و داوطلبان تنها با شرکت در کنکور سراسری و کسب رتبه لازم قادر به تحصیل در این رشته در دانشگاه های سراسری یا آزاد کشور می شوند .

البته دو راه میان بر هم برای تحصیل در رشته پزشکی وجود دارد که یکی آزمون لیسانس به پزشکی و دیگری تحصیل این رشته در خارج از کشور است که هر دو دارای شروطی است .

اکنون شما با مطالعه این مقاله آگاهی کامل از شرایط مورد نیاز برای تحصیل در رشته پزشکی را کسب کرده اید و می توانید با توجه به این توضیحات و شرایط خود ، بهترین تصمیم را برای تحصیل خود بگیرید . ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بودید .

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا
2 سال قبل

سلام
آیا این درسته که کسانی که در المپیاد زیست شناسی رتبه یک و مدال طلا میارند دیگه کنکور نمیدند و می توانند وارد هر دانشگاهی که دوست دارند بشن.

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  زهرا
2 سال قبل

سلام وقت بخیر. بله

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .