معرفی رشته پرستاری (شغل ایثار و مهربانی)

رشته پرستاری جزو رشته های کادر درمانی هست. هر سال در کنکور تعداد زیادی از افراد که به دنبال رشته ای هستند که آینده شغلی نسبتا بهتری از رشته های پیراپزشکی داشته باشد، رشته پرستاری را در دفترچه انتخاب رشته انتخاب می کنند. در این مقاله به معرفی دقیق رشته پرستاری پرداخته شده و هم چنین آینده شغلی و میزان درآمد پرستاری توضیح داده شده است. پس با خواندن آن شبهه ای درباره این رشته در ذهن تان نمی ماند. رتبه های قبولی پرستاری هم از اطلاعات مهمی است که خیلی ها به دنبالش هستند. اگر شما هم به دنبال این اطلاعات می گردید در این مقاله همه این ها بررسی شده اند. با ما همراه باشید😊

رشته پرستاری

معرفی رشته پرستاری

پرستاری از حرفه های حوزه سلامت و درمان است. پرستار همواره نقش بسیار مهمی در تیم درمانی داشته است. وظیفه و مسئولیت پرستاران بسیار وسیع و سنگین می باشد به طوری که از مراقبت از بیماران و حمایت های مختلف از آن ها گرفته تا هماهنگی و نظارت بر بسیاری از بخش های بیمارستان بر عهده این عزیزان است. پرستار بایستی با تجهیزات پزشکی و درمانی آشنا باشد، مسئولیت رسیدگی و به طور مرتب چک کردن بیماران را بر عهده دارد. هم چنین تزریق و خوراندن داروهایی که پزشک تجویز کرده به بیماران هم از وظایف پرستار است.

پرستار هم چنین بایستی سر ساعت های مشخصی از مریض ها شرح حال کامل بگیرد و نهایتا به پزشک تحویل دهد. در بیمارستان ها معمولا جوی که وجود دارد پر از تشویش و استرس می باشد. اکثر اوقات خود بیماران و هم چنین همراهان آن ها شرایط روحی ایده آلی ندارند و در این شرایط پرستار بایستی تا حد امکان، آرامش را به محیط برگرداند.

مقاله مهم  معرفی زیر گروه های تجربی در کنکور

مدت تحصیل و دوره ها

مدت تحصیل رشته پرستاری مثل تمام دیگر رشته های کارشناسی چهار ساله است. در دانشگاه تهران شیوه معمول به این صورت است که دانشجویان بعد از دو ترم تحصیلی تئوریک، وارد بالین در بیمارستان ها می شوند. در سه سال باقی مانده کلاس دانشجویان اکثرا بصورت عملی برگزار می شود.

پس از گذراندن دوره چهارساله کارشناسی، با توجه به سابقه شغلی فرد، عنوان های متفاوتی به پرستاران داده می شود. یعنی با مدرک کارشناسی که در همه یکسان است می توان در جایگاه های متفاوتی مثل پرستار شیفت، سرپرستار، سوپروایزر در بخش های کنترل عفونتی، آموزش و بالین و نهایتا مترون فعالیت کرد.

دروس رشته پرستاری

دروه چهار ساله رشته پرستاری شامل 130 واحد درسی در کل می باشد. 20 واحد دروس عمومی، 46 واحد تخصصی، 16 واحد نظری، 12 واحد کار آموزی از واحدهایی است که در این رشته باید گذرانده شوند. دروس تئوریکی تخصصی که در ترم اول و دوم به دانشجویان رشته پرستاری ارائه می شود شامل این دروس است:

  • تشریح کالبد انسان بصورت عملی و نظری
  • فیزیولوژی نظری و عملی
  • بیوشیمی نظری و عملی
  • اصول مهارت های پرستاری
  •  میکروب شناسی
  • انگل شناسی
  • تغذیه
  • تغذیه درمانی

در ترم های بعدی، دروس بیشتر بصورت کارآموزی هستند مثل:

  • پرستاری بهداشت و روان
  • پرستاری بهداشت و مادران 1و2و3
  • کارآموزی بیماری های داخلی جراحی 1و2و3

رشته پرستاری و درآمد

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته پرستاری

در رشته پرستاری می توان در مقاطع بالاتر کارشناسی ارشد و نهایتا دکتری تحصیل کرد. موقعیت های شغلی که نصیب فرد می شود به مدرک تحصیلی او هم وابسته است. گرایش هایی که در کارشناسی ارشد وجود دارند عبارت اند از:

  • پرستاری داخلی_جراحی

  • پرستاری اطفال

  • پرستاری بهداشت و سلامت جامعه

  • مدیریت

  • روان پرستاری

  • پرستاری ویژه

در تحصیل ارشد حتی می توان به رشته های نظری همانند آناتومی، بافت شناسی و فیزیولوژی نیز ورود کرد. علاوه بر تمامی این ها کارشناس ارشد پرستاری می تواند در دانشگاه ها عضو هیئت علمی شود و تدریس کند.

بازار کار، موقعیت شغلی و میزان درآمد رشته پرستاری

از اصلی ترین دلیل ها برای انتخاب رشته پرستاری این است که شنیده ایم بلافاصله پس از اتمام تحصیل برای پرستاران کار و فرصت شغلی وجود دارد. درباره بازار کار تمامی رشته ها در ایران اگر بخواهید جست و جویی داشته باشید به اطلاعات ضد و نقیضی برخورد خواهید کرد. برخی از رونق بیش از حد کارشان می گویند و بعضی دیگر فقط می نالند و ادعا دارند هیچ موقعیت شغلی برای آن ها پیدا نمی شود. در اصل اطلاعاتی که راجع به رشته پرستاری وجود دارد هم به همین گونه است. اما اگر حقیقت را بخواهید در 90 درصد اوقات برای پرستاران در ایران بازار کار آماده پذیرش آن هاست. چون در کل در کشور ما کادر درمانی با کمبود نیرو مواجه است به خصوص در رشته پرستاری.

بنابراین بازار کار رشته پرستاری بسیار خوب است و تقریبا هیچ یک از ما در اطراف خود پرستار بیکار ندیده ایم. و اما درآمد های این شغل!

درآمد پرستاری برای همه آن ها با هم یکی نمی باشد بلکه بسته به محل خدمت و نوع پست شغلی، درآمد ها هم متفاوت می شود. اما اگر یک بازه برای این مبالغ قرار دهیم می توان گفت حقوق یک پرستار می تواند بین 2 میلیون تومان الی 10 میلیون تومان فقط در پست پرستاری ( بدون در نظرگیری هیئت علمی یا… ) باشد.

توانایی های لازم

سختی کشیدن ها در رشته پرستاری به هیچ وجه کم یا قابل چشم پوشی نیستند. پرستار وظایف سنگینی را در بیمارستان ها و کلینیک ها به دوش می کشد. شیفت های چرخشی و مطابق سلیقه افراد نبودن این شیفت ها از موارد سخت در رشته پرستاری می باشد. در شیوع جهانی ویروس کرونا ایثار و از خود گذشتگی پرستاران را هرگز فراموش نمی کنیم. یک پرستار ذاتاً باید آدم خوش قلب و نوع دوستی باشد تا بتواند ایثار و از خود گذشتگی نماید.

لازم است در این بخش از طرف تیم دورخیز از تمام پرستاران خوش قلبی که با کرونا جنگیدند و جان انسان های زیادی را نجات دادند تشکر کنیم و به آن ها خداقوت بگوییم. لطف و مهربانی شما پرستاران هرگز فراموش شدنی نیست.❤️

اگر بخواهیم پرستاری را با یک شغل تقریبا هم موقعیت در جامعه مان مثل معلمی مقایسه کنیم، گرچه معلمی هم شغل سختی است اما برای معلمان ساعت کاری مشخص و ثابت است. هم چنین در تعطیلی های رسمی و تابستان ها، معلمان وقت آزاد دارند در صورتی که در رشته پرستاری اصلا چنین نیست. این مقایسه را بیشتر برای خانم هایی انجام دادیم که دوست دارند وارد بازار کار شوند اما با توجه به آینده شان مطمئن نیستند که می توانند در آن شغل بطور دائمی مشغول باشند یا نه.

بنابراین اگر بخواهیم توانایی های لازم برای فعالیت در این رشته را در لیستی یادآوری کنیم به شکل زیر است:

  • توانایی سرپا بودن و پیاده روی های زیاد در بیمارستان در ساعات طولانی ( پرستار گاها در شرایط خاصی حتی در دو شیفت متوالی باید کار کند)
  • روحیه آرام و صبور داشتن برای فعالیت در این حیطه. پرستار همواره نقش مهمی در آرام کردن جو بیمارستان ها داشته است
  • توانایی کنترل همزمان رسیدگی به زندگی شخصی و کار سنگین پرستاری (به هر حال برخی افراد ذاتا توان انجام چندین کار آن هم سنگین را ندارند و نباید خود را تحت فشار چنین کارهایی قرار دهند)
  • توانایی خوب صحبت کردن با بیماران و شرح حال دقیق گرفتن از آن ها و هم چنین روحیه دادن به مریض

آینده رشته پرستاری

نقاط قوت و نقاط ضعف رشته پرستاری

نقاط قوت در رشته پرستاری، بازار کار ضمانت شده بعد از تحصیل است. این مزیت ویژگی بسیار خوبی به حساب می آید چراکه در کشورمان متاسفانه جوانان و درکل افراد تحصیل کرده بسیاری وجود دارند که بعد از فارغ التحصیلی شان بیکار مانده اند و حاضرند کارهای غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود انجام بدهند. پس دانشجویان پرستاری با خیال آسوده پس از درس خواندن وارد کار خواهند شد.

هم چنین دریافت حقوق های مناسب با توجه به فرصت هایی که فرد می تواند به دست آورد از دیگر نقاط قوت این رشته است. همان طور که گفتیم حقوق ماهیانه یک پرستار می تواند به ده میلیون تومان یا بالاتر از آن هم برسد.

اما اگر بخواهیم از نقطه ضعف هایی که در رشته پرستاری وجود دارد صحبت کنیم باید به حجم سنگین کار و عواقب آن اشاره کرد. فرسودگی های جسمی یا روحی از این عواقب اند. البته که این موضوع برای همه صدق نمی کند و وابسته به روحیه افراد و حتی فعالیت های مراقبتی آن ها از خود نیز می باشد.

رتبه لازم برای قبولی پرستاری

رشته پرستاری در انتخاب رشته های کنکور هم تراز با رشته های هوشبری و مامایی است و افراد بسته به سلیقه شان یکی ازین سه تا را زودتر انتخاب می کنند. دانشگاه های علوم پزشکی قوی در این رشته هم شامل این ها می شود:

البته دانشگاه های مراکز استان های بزرگ همگی در سطوح عالی رشته پرستاری را تدریس می کنند. رتبه آخرین فرد پذیرفته شده در دانشگاه تهران روزانه نیمسال اول 15000 کشوری است. اما در کل حداکثر رتبه لازم برای قبولی در رشته پرستاری مقطع روزانه، حدود 40000 کشوری است. رتبه پردیس بین الملل یا ظرفیت مازاد و شبانه هم نهایتا 50 هزار کشوری می باشد. ( تمامی این اطلاعات بر اساس کنکور سراسری 1398 گزارش شده است)

قبولی های دانشگاه آزاد اما رتبه های بیشتری را هم شامل می شود که آخرین قبولی که در پردیس دانشگاه آزاد زاهدان پذیرفته شده و رتبه 90 هزار کشوری را کسب کرده است. شما می توانید از مقاله تخمین رتبه هم برای تخمین رتبه کنکورتان استفاده کنید. با روس هایی که برای تخمین رتبه در این مقاله ارائه داده ایم می توانید رتبه کنکورتان را تخمین بزنید.

مقاله مهم  تخمین رتبه کنکور با چند روش عالی | ویژه قبل و بعد از کنکور🙂

این بود تمام اطلاعات مهمی که راجع به پرستاری وجود داشت. حال اگر می خواهید آن را به عنوان شغل آینده تان انتخاب کنید با مرور نکات بالا به تصمیم قطعی می رسید😊

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها