معرفی فیزیوتراپی

معرفی رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی یکی از رشته های پرطرفدار گروه آزمایشی تجربی است. در این مقاله درمورد رتبه قبولی، بازار کار، درآمد و دوران تحصیل رشته فیزیوتراپی صحبت می کنیم. همچنین نقاط ضعف و قوت توانایی های لازم برای تحصیل در این رشته را بررسی می کنیم تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید. با ما همراه باشید.

معرفی رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی یکی از رشته های پیراپزشکی است. در این رشته با استفاده از عوامل فیزیکی و مکانیکی به درمان بیماران کمک می کنند. عوامل فیزیکی شامل استفاده از گرما، نور، برق، صوت و … است که برای توان بخشی به نقص حرکتی بیماران استفاده می شود. عوامل مکانیکی کار فیزیوتراپی شامل دستگاه های مختلف است که برای این منظور طراحی شده اند. بیمارانی که دچار ضعف بدنی هستند به کمک حرکات اصلاحی که فیزیوتراپ توصیه می کند می توانند قدرت بدنی خود را بدست آورند.

فیزیوتراپی

بیشتر تمرکز فیزیوتراپ ها بر توان بخشی جسمی بیماران است و کمتر با توان بخشی روانی سر و کار دارند.با توجه به افزایش رنج سنی جمعیت کشور، تعداد مراجعین به مراکز فیزیوتراپی رو به افزایش است. بنابراین هرچه مهارت بیشتری را در دوران تحصیل به دست آورید می توانید زودتر وارد بازار کار شوید.

 

مدت تحصیل فیزیوتراپی

تحصیل در مقطع کارشناسی 4 سال طول می کشد و بعد از پایان تحصیل طرح نیرو انسانی اجباری ندارد. پس بعد از پایان کارشناسی، داوطلبان می توانند وارد بازار کار شوند و یا ادامه تحصیل دهند. دانشجویان در طی دوران کارشناسی با انواع اصول لازم برای توان بخشی به بیماران آشنا می شوند.

مقاله مهم  مشاوره انتخاب رشته کنکور 1402

 

دروس رشته فیزیوتراپی

مجموعه ای از دروس عمومی و اختصاصی در دوران کارشناسی ارائه می شود که دروس تخصصی این رشته شامل:

  1. فیزیولوژی عمومی
  2. فیزیک برای فیزیوتراپی
  3. آناتومی
  4. بافت شناسی
  5. آسیب شناسی
  6. استخوان شناسی
  7. روان شناسی معلولین
  8. روان پزشکی
  9. ژنتیک
  10. کمک های اولیه
  11. رشد روانی حرکتی کودک

کار با دستگاه

مقاله مهم  مشاوره کنکور تجربی

 

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته فیزیوتراپی

فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی می توانند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ادامه تحصیل دهند.

کارشناسی ارشد می تواند در یکی از گرایش ها مثل فیزیوتراپی ورزشی باشد. البته کارشناسان فیزیوتراپی می توانند برای کارشناسی ارشد در رشته های فیزیک پزشکی، ارگونومی، مدیریت توان بخشی، سلامت سالمندی و علوم تشریحی نیز شرکت کنند. در حال حاضر 7 دانشگاه ایران در مقطع دکتری فیزیوتراپی دانشجو می پذیرند. در ادامه درمورد بازار کار و درآمد این رشته بیشتر صحبت می کنیم.

 

بازارکار، موقعیت شغلی و میزان درآمد

تعداد فارغ التحصیلان این رشته پرطرفدار خیلی زیاد نیست، به همین دلیل بازارکار خوبی دارد.  همچنین دانشگاه های آزاد و پیام نور و غیرانتفاعی این رشته را ندارند. پس ظرفیت شغلی فیزیوتراپی هنوز اشباع نشده است.

این موضوع که این رشته در دانشگاه آزاد ارائه نمی شود هم جنبه های خوبی دارد هم جنبه های بد. از این جهت خوب است که بازارکار برای این رشته تا مدت ها فراهم است. اما جنبه بد این که برای قبولی به رقابت سخت تری نیاز است. پس اگر علاقه مند هستید باید خیلی جدی تلاش کنید و با برنامه ریزی دقیق درس بخوانید.

کلینیک

فیزیوتراپ ها می توانند در بیمارستان های دولتی و خصوصی و کلینیک های خصوصی مشغول به کار شوند. همچنین در مراکز ورزشی، برخی مدرسه ها، بهزیستی و مراکز توان بخشی هم امکان استخدام فیزیوتراپ فراهم است.

فیزیوتراپی و توان بخشی به افراد سالمند و کم توان می تواند در منزل انجام شود. علاوه بر این ها بعد از چند سال سابقه کار با مدرک کارشناسی امکان دریافت مجوز کلینیک فیزیوتراپی وجود دارد. درآمد فیزیوتراپی برای افرادی که تازه وارد بازار کار شده اند حدود 3 میلیون تومان است. درآمد افرادی با تجربه تر که مطب شخصی دارند به ماهانه 10 میلیون هم می رسد.

مقاله مهم  در انتخاب رشته علاقه مهم تره یا پول ؟

 

توانایی های لازم برای رشته فیزیوتراپی

شما به عنوان فیزیوتراپ باید با بیمارانی که دچار ضعف و ناتوانی های جسمی هستند برخورد کنید. پس صبوری و برقراری ارتباط مناسب با بیماران جز توانایی های اولیه این رشته است. گاهی نیاز است که بیمار را جا به جا کنید یا با دست ماساژهایی را انجام دهید پس باید قدت بدنی نسبتا خوبی هم داشته باشید.

 

نقاط قوت و ضعف رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی هم مثل بسیاری از رشته ها نقاط ضعف و قوتی دارد. اما باید علاقه خود را ملاک اصلی انتخاب قرار دهید.

مزایا فیزیوتراپی شامل:

  1. نداشتن شیفت شب
  2. کار بدون استرس
  3. عدم احتمال انتقال بیماری های واگیر توسط خون و سایر ترشحات بدن
  4. استقلال کاری بالاتر
  5. امکان تاسیس کلینیک با مدرک کارشناسی
  6. سقف درآمدی بالاتر نسبت به سایر رشته های پیراپزشکی
  7. نداشتن طرح اجباری بعد از تحصیل
  8. امکان ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد و دکتری همان رشته

مزایا رشته فیزیوتراپی بسیار بیشتر از سایر معایب آن است. اما برای اینکه بتوانید مطمئن تر انتخاب کنید حتما درمورد معایب این رشته مطالعه کنید.

توان بخشی

معایب فیزیوتراپی شامل:

  1. دانشگاه های کمی این رشته را ارائه می دهند.
  2. رتبه خیلی خوبی برای قبولی نیاز دارد.
  3. در دانشگاه آزاد ارائه نمی شود.

 

رتبه لازم برای قبولی فیزیوتراپی

در حال حاضر فیزیوتراپی فقط در دانشگاه های سراسری پذیرش دارند. این رشته در دانشگاه های آزاد ارائه نمی شود. به همین دلیل برای قبولی باید رتبه خوبی به دست آورید.

فیزیوتراپی جز رشته های زیرگروه 1 رشته تجربی است پس برای انتخاب رشته باید به رتبه این زیرگروه توجه داشته باشید. همچنین پذیرش رشته فیزیوتراپی به صورت بومی قطبی است.

برای مثال آخرین رتبه قبولی در پردیس خودگردان فیزیوتراپی دانشگاه شهید بهشتی تهران به شرطی که بوم این قطب باشید حدود رتبه 2700 است. اگر می خواهید فیزیوتراپی دانشگاه های سراسری قبول شوید به رتبه زیر 1500 نیاز دارید.

مقاله مهم  تخمین رتبه کنکور با چند روش عالی | ویژه قبل و بعد از کنکور🙂

رشته فیزیوتراپی جز رشته های پرطرفداری است که هرساله دانش آموزان بسیاری برای قبولی در آن رقابت می کنند. درآمد بالا و بازارکار فعال جز نقاط قوت مهم این رشته است. پس اگر علاقه مند هستید حتما با برنامه ریزی درس بخوانید و ضرایب زیرگروه 1 را در نظر بگیرید.

برای انتخاب فیزیوتراپی حتما به گزینش بومی قطبی آن توجه کنید و دانشگاه هایی را انتخاب کنید که بومی شما هستند. امیدواریم از مطالب این مقاله برای انتخاب بهتر رشته فیزیوتراپی استفاده کنید. اگر برای انتخاب این رشته سوالی دارید می توانید از مشاوران دورخیز بپرسید.

حالا که رشته فیزیوتراپی را شناختید، اگر می خواهید رتبه خود را تخمین بزنید تا ببینید در رشته فیزیوتراپی قبول می شوید یا خیر، به شما پیشنهاد می کنیم که مقاله تخمین رتبه کنکور را مطالعه کنید. در این مقاله به روش هایی که به وسیله آن می توانید رتبه خودتان را تخمین بزنید، اشاره می کنیم.

مقاله مهم  تخمین رتبه کنکور با چند روش عالی | ویژه قبل و بعد از کنکور🙂

انتخاب رشته فیزیوتراپی

در صورتی که تمایل به قبولی در رشته فیزیوتراپی دانشگاه های برتر ایران را دارید، پیشنهاد می کنیم که از مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور سراسری استفاده کنید. شما می توانید با شماره تماس های 02128421071 و 09101801700 با مشاورین آکادمی کنکور دورخیز در ارتباط باشید و از خدمات مشاوره تلفنی دورخیز استفاده کنید. اعضای آکادمی کنکور دورخیز تنها برای رساندن شما به موفقیت و رویاهایتان فعالیت می کنند.

مریم پناهیمریم پناهی

مشاوره صوتی رایگان

مریم پناهی دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز درمورد رشته فیزیوتراپی در این فایل صوتی توضیح می دهد.
مدت زمان : 1 دقیقه و 46 ثانیه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها