معرفی رشته رادیولوژی

معرفی رشته رادیولوژی (تکنولوژی پرتو شناسی)

رشته رادیولوژی یا همان تکنولوژی پرتوشناسی از رشته هایی است که هر سال موقع انتخاب رشته بسیاری از دانش آموزان تجربی برای ورود به آن تصمیم میگیرند. در این مقاله تمام خصوصیات مهم مربوط به این رشته مثل توضیحات کافی درباره آن و روش کلی کار و درآمد حاصل و رتبه لازم برای قبولی صحبت شده است. اگر شما هم از آن دسته ای هستید که درباره رشته رادیولوژی دنبال اطلاعات میگیردید، پس تا پایان دورخیز را همراهی کنید. 😉

معرفی کلی رشته رادیولوژی و حیطه وظایف

با پیشرفت بسیار سریع علم در زمان حال، بسیاری از مشاغل تغییر یافتند و مشاغلی هم به شکل جدیدی بوجود آمدند. رشته رادیولوژی یا تکنولوژی پرتوشناسی هم رشته ای است که چند دهه اخیر به تکامل در نوع خود رسیده است. البته در ابتدا باید به یک نکته که خیلی ها آن را نمی دانند اشاره کرد. رادیولوژیست یک فرد است و کارشناس رادیولوژی یک فرد دیگر.

رادیولوژیست پزشک عمومی ای بوده است که بعدتر در آزمون دستیاری تخصصی رشته رادیولوژی شرکت کرده و در این رشته ادامه تحصیل داده است و متخصص شده است. اما کارشناس رادیولوژی کسی است که در رشته رادیولوژی بعد از کنکورش پذیرفته شده و مدرک لیسانس گرفته است.

حالا که فرق این دو فرد را فهمیدیم باید بگوییم که کار آن ها بسیار به هم پیوسته است. این موضوع به شکلی است که کارشناس پرتوشناسی ابتدا عکس رادیولوژی بیمار را میگیرد و سپس رادیولوژیست آن را تفسیر می کند. البته کار کارشناس پرتوشناسی بیشتر از این حرف هاست!

نمایش و مطالعه و تا حدی تفسیر عکس های CT scan , MRI و نوار قلب هسته ای و ماموگرافی، رادیوگرافی ساده، آنژیوگرافی هم برعهده کارشناس پرتوشناسی می باشد. محیط کار پرتوشناسان معمولا در درمانگاه ها و بیمارستان ها و مطب ها و مراکز درمانی رادیولوژی است.

در واقع کارشناس بایستی طبق تشخیص پزشک و به مدلی که او خواسته است از بیمار عکس موردنظر را بگیرد. هم چنین باید بتواند حالات غیر طبیعی در عکس فرد را تشخیص بدهد مانند تشخیص وجود شکستگی، توده و تومور، بدخیمی های گوناگون و …

معرفی رشته رادیولوژی

 

دروس رشته رادیولوژی

دانشجویان این رشته در ابتدا دروس پایه مانند فیزیك، آناتومی و فیزیولوژی را باید بگذرانند. در مراحل بعدی تحصیل دروس آن ها تخصصی تر می شود مثل:

  • فیزیک پرتوها
  • فیزیک پرتوشناسی تشخیص
  • رادیوبیولوژی و حفاظت در برابر پرتوهای یون‌ساز
  • روش‌های پرتونگاری
  • رادیوگرافی با ماده حاجب
  • اصول تاریکخانه
  • اصول نگهداری و تعمیرات مقدماتی دستگاه‌های پرتوشناسی
  • ارزیابی تكنیكی فیلم‌های پرتونگاری
  • كارآموزی بیمارستانی

دروسی هم که از دروس اصلی و الزامی این رشته به حساب می آیند شامل این ها هستند:

  •  كمك‌های اولیه و مراقبت از بیمار در بخش پرتوشناسی
  • تشریح استخوان و مفاصل
  • اصطلاحات پرتوشناسی و ترمینولوژی پزشكی
در رشته رادیولوژی عموما دروس فیزیک و ریاضی مهم هستند چراکه در این رشته محاسبات فنی و تخمین های ریاضیاتی پراهمیت می باشند. بنابراین این رشته شاید برای افراد با پایه ضعیف ریاضی چندان مناسب نباشد.
مقاله مهم  معرفی زیر گروه های تجربی در کنکور

 

توانایی های لازم برای این رشته

کارشناسان پرتوشناسی باید در محل هایی کار کنند که تجهیزات ساده تا پیشرفته عکسبرداری قرار دارد. مراقبت های بسیار زیادی برای حفظ سلامت کارکنان همیشه در نظر گرفته میشود و عایق های ویژه ای برای حفاظت از آن ها در اطراف تجهیزات وجود دارد. به گفته کارکنان چنین محیطهایی و همچنین کارشناسان پرتوشناسی این کار بر سلامت آن ها اثر مضری نداشته است اما به هر حال افرادی که خیلی روی سلامتی شان حساسند شاید بدلیل ترس از کار با وسایل برای این رشته مناسب نباشند.

دیگر آن که سرپا بودن در این رشته به اندازه رشته های دیگر پیراپزشکی مثل مامایی و پرستاری و … نیست اما توانایی کار کردن در محیط های بیمارستانی از ملزومات یک کارشناس پرتوشناسی می باشد. همانطور که گفتیم توانایی محاسبات ریاضی هم در این رشته پراهمیت است.

مورد دیگری از توانایی های یک کارشناس در این رشته آن است که نقص عضو در اعضایی مثل چشم، انگشتان دست بخصوص شست و… نداشته باشد.

معرفی رشته رادیولوژی مزایای آن

 

ادامه تحصیل در رشته رادیولوژی

در ایران رشته رادیولوژی را می توان تا کارشناسی ارشد ادامه داد. اما برای گرفتن مقطع دکتری زمینه ای فعلا حاصل نشده است. دانشجویان رشته رادیولوژی در دو سال ابتدایی مدرک کاردانی خود را می گیرند که با همین مدرک هم می توانند مشغول به کار شوند. اما در هر صورت مزایایی که به کارمند با مدرک کارشناسی تعلق می گیرد خیلی بیشتر از کاردانی است. یجهیزاتی هم که در اختیار بچه های کاردانی قرار میگیرد بسیار ساده تر از دیگر تجهیزات اند.

در کل برخی از این تصویربرداری‌ها ساده است؛ مثل تصویربرداری از دست، پا و انگشتان و شکستگی های سطحی، اما برخی از تصویربرداری‌ها تداخلی است مثل تصویربرداری از سیستم‌ گوارشی، عروق و ادرار و… كه این‌گونه‌ تصویربرداری‌ها، اختصاصی و نسبتاً دشوار می‌باشد و نیاز به دانش ویژه دارد. تصاویر اول را فارغ التحصیلان کاردانی و تصاویر دوم را فارغ التحصیلان کارشناسی انجام می دهند.

گرایش هایی هم که در کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی پرتوشناسی وجود دارد ازین قرارند:

  • فیزیک پزشکی
  • علوم تشریحی
  •  رادیوبیولوژی
  • فناوری تصویربرداری پزشکی

بازار کار رشته رادیولوژی

رشته رادیولوژی در دانشگاه آزاد تا کنون پذیرشی نداشته است. به خاطر همین موضوع و همچنین پذیرش نه چندان زیاد دانشگاه های دولتی در این رشته، جو رقابتی برای وارد بازار کار شدن اصلا دیده نمی شود یا بسیار کم اتفاق می افتد. بنابراین فارغ التحصیلان رشته رادیولوژی با خیال راحت پس از اتمام تحصیلات خود می توانند در بیمارستان ها و درمانگاهها و مراکز تخصصی مشغول به کار شوند.

میزان درآمد رشته رادیولوژی

در این رشته هم مثل سایر رشته های تجربی یک نرخ ثابت را نمی توان برای مقدار دستمزد کارکنان در نظر گرفت. با توجه به محل کار و شیفت هایی که خود اشخاص قبول می کنند بازه حقوقی می تواند بسیار گسترده با حقوق های متفاوت باشد. در کل بطور میانگین از 1/5 تا 4/5 میلیون تومان حقوق این کارشناسان تخمین زده می شود ولی با ادامه تحصیلات در این رشته و هم چنین کارهای دیگر مثل عضو هیئت علمی شدن در همین حیطه، مقدار حقوق هم طبیعتا خیلی متفاوت می شود.

رشته تکنولوژی پرتوشناسی

 

رتبه لازم برای قبولی در رشته رادیولوژی

ایتدا اشاره ای به دانشگاه های برتر داشته باشیم و به رتبه های لازم برای قبولی در آن ها می پردازیم:

دانشگاه تهران در درجه اول تمام رشته های علوم پزشکی است و آخرین رتبه قبولی در اینجا در سال 1398، 15000 کشوری در مقطع روزانه و 20000 کشوری در ظرفیت مازاد بوده است.

دانشگاه شهید بهشتی در درجه دوم قرار دارد و آخرین قبولی اش با رتبه 20000 مقطع روزانه نیمسال دوم بوده است.

اما از بهترین دانشگاه ها که بگذریم در کل آخرین رتبه لازم برای قبولی در رشته رادیولوژی در سال 1398 رتبه 45000 کشوری با پذیرش در دانشگاه بهبهان بوده است.

امیدواریم این مقاله در تصمیم گیری شما برای انتخاب رشته رادیولوژی موثر و مفید واقع بشود. 😍

انتخاب رشته رادیولوژی

در صورتی که تمایل به قبولی در رشته رادیولوژی دانشگاه های برتر ایران را دارید، پیشنهاد می کنیم که از مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور سراسری استفاده کنید. شما می توانید با شماره تماس های 02177276971 و 09101801700 با مشاورین آکادمی کنکور دورخیز در ارتباط باشید و از خدمات مشاوره تلفنی دورخیز استفاده کنید. اعضای آکادمی کنکور دورخیز تنها برای رساندن شما به موفقیت و رویاهایتان فعالیت می کنند.

برای دسترسی به دانلود رایگان باید ابتدا در سایت عضو شوید
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .