معرفی رشته تجربی

معرفی رشته تجربی (انتخاب رشته نهم به دهم)

انتخاب رشته تحصیلی در دبیرستان، یکی از تصمیمات مهم در زندگی افراد است. این تصمیم می تواند راه و مسیر زندگی شما را عوض کند. اگر انتخابی درست مطابق با علاقه و توانایی هایتان داشته باشید و نهایت سعی خود را در این راه به کار بگیرید؛ موفقیت در انتظار شما خواهد بود. اما اگر به درستی تصمیم نگیرید؛ دچار سردرگمی شده و حداقلش این است که از سه سال دبیرستان لذت نخواهید برد. در ادامه این مقاله درباره پرطرفدارترین رشته تحصیلی در ایران صحبت خواهیم کرد. درسته رشته تحصیلی علوم تجربی . در این مقاله قصد داریم به معرفی رشته تجربی بپردازیم. قطعا خواندن این مقاله در انتخاب بهتر به شما کمک خواهد کرد‌.

شما قبل از انتخاب رشته باید حتما معرفی رشته علوم تجربی اشنا شوید. در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • با چه معدل برای رشته تجربی می شود انتخاب رشته کرد؟
  • در رشته تجربی چه درس هایی را باید بخوانیم؟
  • کنکور تجربی چقدر ترسناک است؟ 🙂
  • آینده شغلی رشته تجربی چه طور است؟

معرفی رشته تجربی

معرفی رشته تجربی

همان طور که می دانید دانش‌آموزان در پایان سال نهم و برای شروع مقطع متوسطه دوم و سال دهم باید از بین رشته هایِ سه شاخه درسیِ نظری، فنی و حرفه ای و کار و دانش یکی انتخاب کنند. رشته تحصیلی علوم تجربی یکی از رشته های شاخه نظری در دبیرستان است. این رشته پرطرفدارترین رشته دبیرستانی است. طبق آمار ۴۶ درصد از دانش آموزان رشته تجربی را انتخاب می کنند. به همین دلیل رقابت شدیدی در این رشته موقع کنکور وجود دارد.

در دروس اختصاصی رشته تحصیلی علوم تجربی ، موضوع اصلی علوم طبیعی و تجربی است. مثلا در کتاب زیست درباره ارگان ها و دستگاه های بدن انسان و موجودات زنده دیگر می خوانید و یا در کتاب شیمی درباره فرآیند و واکنش های طبیعی یاد می گیرید. یا در زمین شناسی درباره سرگذشت زمین و جنس سنگ ها صحبت می شود. اما زیست، شیمی و زمین شناسی تنها دروس رشته تجربی نیستند. در ادامه این مقاله درباره دروس رشته تجربی و اهمیت آن ها صحبت می کنیم.

دروس رشته تجربی

برای معرفی رشته تجربی و آشنایی بیشتر با آن لازم است دروسی که باید در این رشته خوانده شود را بشناسید. و با توجه به شناختی که نسبت به توانایی های خود در هر درس دارید انتخاب کنید. دروس اصلی رشته تجربی (با زدن روی کلمات رنگی شده می توانید به صفحه پایگاه کتاب های درسی بروید و تمام کتاب های درسی رشته تحصیلی علوم تجربی را ببینید و آن ها را دانلود کنید.) که در هر سه سال با آن ها سر و کار دارید شامل درس های زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی هستند. علاوه بر این کتاب های عربی و زبان قرآن، دین و زندگی، زبان انگلیسی و کتاب کار آن و فارسی و نگارش هر سه سال همراه شما خواهند بود.

مقاله مهم  روش مطالعه زیست شناسی کنکور

علاوه بر مقاله بالا، روش مطالعه سایر دروس نیز در سایت دورخیز وجود دارد. برای یادگرفتن راه مطالعه درست دروس به این مقالات مراجعه کنید.

علاوه بر دروس اصلی و مشترک بین سه سال، هر سال کتاب و دروس فرعی نیز وجود دارند. لیست دروس غیر مشترک را در جدول زیر می توانید ببینید.

لیست دروس غیر مشترک
 دهم ریاضی و آمار جغرافیای ایران کارگاه کارآفرینی و تولید آزمایشگاه علوم تجربی
یازدهم تاریخ معاصر ایران زمین شناسی انسان و محیط زیست
دوازدهم هویت اجتماعی سلامت و بهداشت مدیریت و سبک زندگی (دختران) مدیریت و سبک زندگی (پسران)

از بین دروس لیست بالا فقط از درس زمین شناسی به صورت مستقل در کنکور سوال طراحی می شود. و سوالات آمار هم در بین سوالات درس ریاضی کنکور دیده می شود. اما سایر دروس برای کنکور اهمیتی ندارند و سوالی از آن ها مطرح نمی شود. علاوه بر این ها دروس برای اقلیت های دینی کتاب تعلیمات ادیان الهی و اخلاق ارائه می شود.معدل برای رشته تجربی

آینده شغلی و رشته های دانشگاهی

مطمئناً با شنیدن اسم رشته تجربی، تصویر یک روپوش سفید و یک گوشی پزشکی در ذهن شما شکل می گیرد. همان طور که می دانید سه رشته پر طرفدار رشته تجربی، که اکثر دانش آموزان تجربی در آرزوی برای رسیدن به آن ها هستند، رشته های پزشکی دندان، پزشکی و داروسازی هستند. هر سه این رشته ها در مقطع دکتری عمومی دانشجو می پذیرند و فارغ التحصیلان این سه رشته در بعد ۶ ، ۷ سال پیشوند دکتر را یدک می کشند.

ظرفیت رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه‌های دولتی و آزاد ایران، کمتر از ۲ درصد کل داوطلبانی است که هر ساله در کنکور تجربی تجربی شرکت می کنند. یعنی هر سال حدود ۹۸ درصد از داوطلبان کنکور تجربی نمی‌توانند در این رشته‌ها قبول شوند و این موضوع رقابت زیاد بین داوطلبان را نشان می دهد.

مقاله مهم  معرفی رشته پزشکی (پرطرفدار و پولساز)

 

علاوه بر این سه رشته تاپ و پرطرفدار، رشته تجربی ۱۴۰ رشته دانشگاهی دارد که در ۵ زیر گروه قرار دارند. از بین این رشته ها می توان به رشته های دامپزشکی، فیزیوتراپی، تغذیه، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، رادیوتراپی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، گفتار درمانی، پرستاری، مامایی، اعضای مصنوعی، کارشناسی پروتزهای دندانی، فوریت های پزشکی و اورژانس، بهداشت عمومی، مدارک پزشکی، زمین شناسی و … اشاره کرد. با وجود رقابت فراوان در رشته تجربی برای قبولی در هر یک از این رشته ها،  باید گفت بازار کار خوبی هنوز برای آن ها وجود دارد. و هنوز اشباع نشده اند.

مقاله مهم  معرفی زیر گروه های تجربی در کنکور

درآمد افراد مختلف شاغل در رشته های نام برده شده متفاوت است. اما جراحان و متخصصان پزشکی و دندان پزشکی، دکتری داروسازی و علوم آزمایشگاهی به شرط تاسیس داروخانه و آزمایشگاه، درآمد حداقل ۳۰ میلیون تومان در ماه را دارند. دندانپزشکان عمومی و داروسازان بدون داشتن داروخانه در رتبه بعدی بیشترین درآمدها قرار دارند. در ادامه این لیست فیزیوتراپ ها به شرط داشتن کیلینیک، پرستارها به شرط سوپروایزری، دکتری علوم آزمایشگاهی بدون آزمایشگاه، پزشک عمومی، متخصصین دامپزشک، کارشناس بینایی سنجی با داشتن کیلینک و مرکز فروش عینک و دکتری تغذیه، با درآمد حداقل ۱۵ میلیون در ماه به چشم می خورند.

علاوه بر مقاله معرفی رشته علوم تجربی، مقاله معرفی خیلی از رشته های دانشگاهی زیر گروه تجربی نیز داخل سایت دورخیز وجود دارند. پیشنهاد میکنم قبل از انتخاب رشته وقت بذارید و مطالعه شون کنید.

رشته تحصیلی علوم تجربی(عکس بالا ورودی دانشکده پزشکی دانشگاه تهرانِ. البته الان تعمیر شده و خیلی زیباتر شده. 😍)

شرایط ورود به رشته تجربی

علاوه بر علاقه و توانایی معدل برای رشته تجربی لازم است. از نظر آموزش و پرورش ۶ شرط زیر برای انتخاب رشته اهمیت دارد:

  • نظر و انتخاب دانش آموز –> ۱۰ درصد امتیاز کل
  • نظر و انتخاب والدین –> ۵ درصد
  • نظر تمام معلم ها –> ۱۰ درصد
  • نتیجه آزمون های مشاوره ای –> ۳۰ درصد
  • نظر مشاور مدرسه –> ۱۰ درصد
  • نتایج نمره های درسی دانش آموز –> ۳۵ درصد

برای انتخاب رشته تجربی معدل شما باید حداقل ۱۴ باشد. البته این معدل با توجه به این ضریب اهمیت دو درس علوم و ریاضی برای رشته تجربی ۳ است حساب می شود. در کل مجموع نمرات کسب شده در درس های مربوط به این رشته، در سه سال متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب حداقل باید ۲۵۲ باشد. و مجموع سه نمره دانش آموز در سه سال متوسطه اول، در هر یک از درس های ریاضی و تجربی بدون ضریب، نباید کمتر از 42 باشد.

 

برای انتخاب این رشته چه توانایی باید داشته باشیم ؟

در ادامه معرفی رشته علوم تجربی برای صحبت درباره توانایی های لازم برای موفقیت در رشته تجربی باید به دو بازه زمانی مختلف توجه کنیم. بعد کنکور و قبل از کنکور

  • قبل از کنکور: همان طور که گفته شد با توجه به تعداد بالای شرکت کنندگان و رقابت شدید بین آن ها، برای موفقیت دوران قبل از کنکور سختی خواهید داشت. برای موفقیت در کنکور، این هدف باید اولویت اصلی شما باشد. و تمام برنامه های جانبی زندگی خود را با توجه به آن نتظیم کنید. همچنین علاوه بر داشتن علاقه به دروس اصلی این رشته، یعنی زیست و شیمی، باید استعداد کافی برای یاد گرفتن و به خاطر سپردن این دروس را نیز داشته باشید تا بتوانند با انگیزه مطالب درسی این رشته را یاد بگیرید. داشتن پایه‌ی قوی در درس های زیست‌شناسی، شیمی و فیزیک و ریاضی هم بسار مهم است.

    یادگیری مطالب زیست‌ به حافظه‌ی قوی نیاز دارد، یعنی دانش‌آموز باید بتواند بسیاری از موضوعات زیست‌شناسی را در ذهن تجسم کند.

  • بعد از کنکور: با توجه به این که بیشتر مشاغل و رشته های دانشگاهی رشته تجربی، با موجود زنده و انسان سر و کار دارد؛ شما باید روحیه قوی داشته باشید. همچنین توانایی بدنی کافی برای تحمل شیفت های طولانی و فعالیت های پشت سر هم، از واجبات است. پس قبل از انتخاب رشته توانایی ها و علایق خود را مشخص کنید؛ تا وسط راه کم نیاورید.
مقاله مهم  در انتخاب رشته علاقه مهم تره یا پول ؟

معرفی رشته علوم تجربی

 

مطالعه صحیح یک مهارت است و باید ابتدا برای آن آموزش ببینید. بنابراین توصیه می‌کنیم ابتدا اصول و روش‌های صحیح مطالعه را یاد بگیرید. تیم مشاورین دورخیز تمام اصول صحیح مطالعه، تست‌زنی و آزمون دادن را در پکیج فنون موفقیت در کنکور، به شما آموزش می‌دهد.

معرفی رشته تجربی (انتخاب رشته نهم به دهم) 5
پکیج فنون موفقیت در کنکور رشته تجربی

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس رشته تجربی و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور رشته تجربی است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور تجربی با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

نقاط ضعف و قوت رشته تجربی چیست ؟

در پایان مقاله معرفی رشته علوم تجربی برای جمعبندی موضوعات گفته شده به بررسی نقاط ضعف و قوت رشته تجربی می پردازیم. همان طور که گفته شد؛ بازار کار خوب و مناسب درآمد خوب و جایگاه اجتماعی بالا از ویژگی های سه رشته تاپ تجربی است. اما این موضوع درباره اکثر رشته های تجربی نیز صدق می کند و تعداد فارغ التحصیلان مستعد و جویای کارِ بیکار، کمتر از سایر رشته ها است:). اما کنکور سخت سدی بزرگ در مقابل شما و آرزوهایتان در این رشته است. سدی که شکستن آن غیر ممکن نیست اما اراده فولادی می خواهد. علاوه بر این شما در حین کار با جان افراد سر و کار دارید پس این رشته برای افرادی روحیه ضعیف و شکننده دارند نمی تواند مناسب باشد. [ ی عزیزی می گفت تو اتاق پرستاری بودم اومدن گفتن خانم فلانی مریضت فوت کرد در حالیکه پنج دقیقه قبل داشتم باهاش سر اینکه چایی می تونه بخوره یا نه چونه می زدم.

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .