معدل‌های ۱۰ تا ۱۲ در رتبه‌ های یک رقمی

معدل‌های ۱۰ تا ۱۲ در رتبه‌ های یک رقمی و دو رقمی کنکور

به گفته عاملی به دلیل وجود یک سیستم غلط مبتنی بر مهارت تست‌زنی در نظام سنجش و پذیرش شاهد معدل‌های ۱۰ تا ۱۲ در رتبه‌ های یک رقمی و دو رقمی کنکور هستیم. یکی از عمده‌ترین مشکلات آموزش عالی چرخه معیوب پولدارتر شدن پولدارهاست، به عبارتی حدود ۵۰ درصد ورودی دانشگاه‌های برتر کشور از دهک دهم هستند. نشست‌های زیادی هم برای تشریح این مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار و ۲ نوبت هم آزمون سراسری براساس این مصوبه برگزار شد.

به گفته سیدجلال موسوی معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی وقتی مناطق کشور را هم بررسی می‌کنیم مرفه‌ترها نتایج بهتری دارند، در میان ۱۰ منطقه اول هشت منطقه از تهران و ۲ منطقه از شهرستان هستند که آن ۲ شهر هم باز از کلانشهرهایی در حد تهران هستند و که نشان می‌دهد گرفتار بی عدالتی در آموزش هستیم.

افراد مرفه و پولدار به دانشگاه خوب می‌آیند، استاد خوب، تجهیزات خوب و مدرک تحصیلی خوب که این مدرک در اشتغال افراد هم بسیار تاثیرگذار است. طبق آماری که منتشر شده است، اعمال سوابق تحصیلی در هشت استان بیش از ۷۰ درصد سبب افزایش سهم آن استان از رتبه‌های برتر شده است.

بیش از ۶۰ درصد ورودی‌های دانشگاه‌ها دچار مشکلات روحی ناشی از کنکور شده بودند

فشارهای کنکور به حدی رسیده بود که بیش از ۶۰ درصد ورودی‌های دانشگاه‌ها دچار مشکلات روحی ناشی از این آزمون شدده بودند، میانگین معدل فارغ‌التحصیلان آموزش و پرورش به ۱۲ و حتی در برخی از موارد به زیر ۱۰ رسیده بود و دانش‌آموزان سال‌های آخر تحصیل در دبیرستان را در آموزشگاه‌ها برای آمادگی کنکور می‌گذراندند، این التهاب حتی به دوره ابتدایی هم کشیده شده بود.

از سوی دیگر طبق آمار منتشر شده ۸۰ درصد ۳ هزار رتبه برتر کنکور در رشته های مختلف مربوط به دهک های هشتم، نهم و دهم بود و هفت دهک اول که از متوسط درآمد کمتری برخوردارند تنها ۲۰ درصد از دانش آموزان دارای رتبه های یک تا ۱۰ کنکور را تشکیل می‌دادند.

برهمین أساس در راستای کیفی سازی آموزش و برقراری عدالت مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۵ تیرماه ۱۴۰۱ توسط رئیس جمهور ابلاغ شد که بر اساس آن کنکور ۲ بار در سال برگزار و در آزمون سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی درنظر گرفته می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۴ معدل سال یازدهم نیز اضافه می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد. ( البته طی روزهای اخیر مجلس شورای اسلامی مصوب کرده است که کنکور سال‌های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال سال‌های قبل از کنکور ۱۴۰۲ برگزار و تا کنکور سال ۱۴۰۶، معدل در آزمون سراسری تأثیر نداشته باشد. این مصوبه در صورت تایید شورای نگهبان اجرا می شود. )

در این بین سوالی پیش می آید:

آیا کارآیی معلمی که معمولا کم تجربه هست و در مناطق محروم و دورافتاده تدریس می‌کند به اندازه معلمان شهرهای بزرگ است؟

این سوال دقیقی است و براین اساس منطقه بندی شد که در کنکور هم مناطق یک و 2 و 3 وجود داشت و قرار شد که ترازبندی هم شود.

حال تراز بندی ینی چه؟

به گفته زاهدی، ترازبندی یعنی اثرگذاری در اعلام نتیجه نهایی براساس نواحی مختلف کشور و براساس تراز منطقه‌ای صورت گیرد، ممکن است امسال در عمل دقیقا این کار انجام نشده باشد و سیستم اجرایی اشکال داشته باشد ولی اساس تفکر کار خوبی بود.

این روزها توپ تصمیم‌گیری درباره چگونگی برگزاری آزمون سراسری، لحاظ دروس عمومی در کنکور و شرط معدل در زمین شورای نگهبان است، نگاه‌ها به تدبیر این شوراست تا با بتواند عدالت آموزشی را برقرار کند. به همین دلیل هیچکس از نتایج مصوبه قطعی باخبر نیست و همچنان عدالت آموزشی در معرض خطر قرار دارد.

با اینکه هنوز مصوبه ای در مورد کنکور 1403 به تصویب نرسیده اما شروع برای کنکور و تداوم مطالعه واجب است، اگر داوطلب کنکور 1403 هستید مقاله زیر را حتما مطالعه کنید:

پیشنهاد مطالعه  برای کنکور از کجا شروع کنم؟ 7 گام مهم برای شروع
لینک کوتاه مقاله:
جدیدترین اخبار
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فرم درخواست مشاوره
  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.