چگونه در سال کنکور از شر خستگی خلاص شوم ؟

خستگی هنگام مطالعه ممکن است شما را هم آزار بدهد. در ۴۵ دقیقه اول مطالعه معمولاً بیشتر افراد انرژی خوبی دارند، سطح یادگیری هم در این مدت زمان بالاست. بعد از ۴۵ دقیقه این سطح یادگیری شروع به کاهش میکند. ولی این روند در افراد مختلف میتواند متفاوت باشد.

 

مدت زمان مطالعه مفید خود را پیدا کنید و برنامه مشخص داشته باشید

در وهله اول ما باید ببینیم که این سطح یادگیری در ما چگونه است. یعنی ما با چند ساعت (یا چند دقیقه) مطالعه می توانیم یک مطلب را خیلی خوب درک کنیم و از آن به بعد خسته می شویم. این زمان از حدود ۴۵ دقیقه تا حدود ۹۰ دقیقه می تواند متغیر باشد. از لحاظ علمی این عدد حدود همان ۴۵ دقیقه است. پس سعی کنید مدت مطالعاتی بهینه خودتان را بیابید.

مقاله مهم  برنامه ریزی کنکور

 

برای مقابله با خستگی به موقع استراحت کنید!

عده زیادی از دانش آموزان بدون توقف و پشت سر هم درس می خوانند و  مطالب را زود فراموش میکنند. علت این است که پروسه یادگیری به تدریج و به آرامی نبوده است. پس برای اینکه خسته نشویم باید بدانیم که مدت مطالعاتی بهینه ما تا چه ساعتی است. سپس باید بین این زمان ها و زمان استراحت در نظر بگیریم.

سعی کنید استراحت شما طولانی مدت نباشد؛ زیرا شما را از درس جدا میکند. توصیه ما این است که مثلاً یک واحد مطالعاتی ۱٫۴۵ ساعتی را به دو قسمت تبدیل کنید. قسمت اول ۱ ساعت باشد. سپس ۵ دقیقه استراحت کنید و در ادامه ۴۵ دقیقه مطالعه کنید. پس از اتمام واحد مطالعاتی ۱۵ دقیقه استراحت می تواند مفید باشد. سپس سراغ واحد مطالعاتی بعدی بروید. با این کار خستگی هنگام مطالعه بسیار کمتر می شود و عملکرد ذهن هم بهبود می یابد.

مقاله مهم  چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم؟

 

مطالعه کسالت بار را کنار بگذارید!

خستگی هنگام مطالعه می تواند به علت مطالعه سرد و بی روح باشد. باید سعی کنیم مطالعه منفعلانه را به فعالانه تبدیل کنیم. یعنی سعی کنیم تمرین ما بیشتر باشد و خود را موقع درس خواندن به چالش بکشیم. حل تست و درگیری با سوالات می تواند ما را از کسالت و خستگی خارج کند. قبل از مطالعه از خود بپرسید که هدفتان از خواندن آن مطلب چیست؟ اگر سعی کنید که بصورت هدفمند درس را مطالعه کنید دیگر برایتان خسته کننده و کسالت بار نیست. به نوعی می توان گفت روش مطالعه صحیح هم می تواند خستگی را کاهش دهد.

برای اینکه مطالعه‌ای با کیفیت و پربازده‌ داشته باشید، توصیه می‌کنیم ابتدا اصول و روش‌های صحیح مطالعه را یاد بگیرید. تیم مشاورین دورخیز تمام اصول صحیح مطالعه و یادگیری را در پکیج فنون موفقیت در کنکور، به شما آموزش می‌دهد.

فنون موفقیت در کنکور
پکیج فنون موفقیت در کنکور

این پکیج شامل آموزش روش مطالعه دروس و فنون و تکنیک‌های تست زنی و یادگیری مخصوص کنکور است.

با استفاده از این پکیچ می‌توانید مطالعه سریع و پربازدهی داشته باشید و سریعتر درس‌ها را یاد بگیرید و فراموش نکنید! همچنین بتوانید در آزمون‌های آزمایشی و کنکور با استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر عمل کنید.

 

 

شرایط محیط مطالعه

هنگام مطالعه باید فضا و محیط مناسبی داشته باشیم. یعنی فضایی که تهویه هوای مناسب داشته باشد نه خیلی گرم باشد نه خیلی سرد. نور مناسب داشته باشد. آلودگی صوتی آن در کمترین حد باشد. شرایط ایده آل محیطی می تواند از خسته شدن سریع جلوگیری کند.

صدف سپهریصدف سپهری

مشاوره صوتی رایگان

برای غلبه بر خستگی هنگام مطالعه صوت زیر را که توسط خانم صدف سپهری رتبه 980 کنکور و دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ضبط شده است، دانلود و گوش کنید.
مدت زمان : 7 دقیقه و 22 ثانیه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نرگس
نرگس
2 سال قبل

سلام
من تابستون تا نزدیک ۱۱ ساعت هم خواندم ولی از اول مهر که رفتیم مدرسه هی کمتر شد در حدی که الان ۳ هم تا امتحانی چیزی نباشه به زور می خونم
خسته شدم
دیگه حتی امید به زندگیم هم اومده پایین
چکار کنم 😥

حسینی
حسینی
3 سال قبل

اقااا من روزی ۵ساعت زیست می خونم
خیلی خسته کننده هس
متوسط تایمی ک باید بزارم چقد باید باشه؟؟؟؟!!!!!

مشاور ارشد دورخیز
مشاور ارشد دورخیز
پاسخ به  حسینی
3 سال قبل

برای زیست شناسی روزانه 3 ساعت مطالعه خوب و با کیفیت کافیه

milad.asadi
milad.asadi
3 سال قبل

از اول سال ساعت مطالعم زیاد بوده الان خسته شدم حوصله ندارم بخونم😞 نیاز ب برنامه جمع بندی دارم

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .