سهمیه های کنکور 1401

آشنایی با سهمیه های کنکور 1402

با گذر از دوئل کنکور زمان به انتخاب رشته می رسد. انتخاب رشته راند آخر این مسابقه است. شما اگر با استراتژی وارد این راند شوید حریف را ناک ئوت خواهد کرد. و گرنه در روزمرگی های رشته و یا دانشگاهی که دوستش ندارید عرق می شوید. در این مقاله قصد داریم درباره تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور 1402 ، تاثیر سهمیه 25 درصدی ایثارگران در انتخاب رشته کنکور 1402 و تاثیر سهمیه 5 درصدی ایثارگران در انتخاب رشته کنکور 1402 صحبت کنیم. و به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • سهمیه مناطق چیست و تاثیر آن در انتخاب رشته چگونه است؟
  • از کجا بفهمیم سهمیه شهر ما کدام است؟
  • تاثیر سهمیه 5 درصدی ایثارگران در انتخاب رشته کنکور 1402 چگونه است
  • تاثیر سهمیه 25 درصدی ایثارگران در انتخاب رشته کنکور 1402 چگونه است؟
  • سهمیه بومی گزینی یعنی چه؟

ویدئوی آشنایی با سهمیه های کنکور سراسری و بومی گزینی

 

انواع سهمیه های کنکور

سهمیه های کنکور از ۵۰ سال پیش وجود داشته اند. هدف از وجود سهمیه، تقسیم بندی افراد به وسیله آن و ایجاد فرصت برابر برای همه داوطلبان است. علاوه بر این خانواده جانبازان، ایثارگران و شهدا را از فرصت ویژه بهره مند می کند. سهمیه ها در طول ۵۰ سال تغییرات زیادی پیدا کرده اند که جدیدترین آن هم اضافه شدن 5 درصد سهمیه ایثارگران است که در کنکور 1402 نیز اعمال می شود.

سهمیه های کنکور سراسری 1402 شامل سهمیه مناطق ، سهمیه 25 درصدی ایثارگران ، سهمیه 5 درصدی ایثارگران ، خانواده شهدا ، سهمیه رزمندگان ، سهمیه کارمندان، سهمیه بهیاران و … می باشد. هر داوطلب کنکور در یکی از این گروه ها قرار می گیرد. استفاده از هر سهمیه شرایط خاصی دارد. داوطبان مشمول هر سهمیه با هم مقایسه می شوند.

سهمیه مناطق بیشتر از 95 درصد داوطبان را دارد و پرجمعیت ترین سهمیه است. به همین دلیل رقابت در آن شدید تر است.

در ابتدا به بررسی تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور 1402 می پردازیم.

تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور 99

تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور 1402

از نظر کنکور سراسری کل داوطلبانی که مشمول سهمیه خانواده شهدا جانبازان و ایثارگران نیستند؛ جزو سهمیه مناطق بوده و در سه گروه تقسیم می شوند. این تفسیم بندی بر اساس محل تحصیل داوطلبان در سه سال پایانی تحصیل است. این تقسیم برای رعایت عدالت در بین دانش آموزان است و داوطلبان هر منطقه به دلیل امکانات و سطح آموزشی مشابه، با هم مقایسه می شوند.

مقاله مهم  چگونه از درس خواندن لذت ببریم؟ در 4 مرحله 🙂

قطعا امکانات دانش آموزان منطقه 1 که در شهرهای بزرگ ایران زندگی می کنند؛ با امکانات دانش آموزان منطقه 3 که در شهرهای کوچک و روستا ها زندگی می کنند؛ متفاوت است. در ادامه برای درک بهتر تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور 1401 به نکات زیر توجه کنید:

  • اگه دانش آموز در شهر ها و مناطق متفاوت تحصیل کرده باشد؛ منطقه مرفه تر به عنوان منطقه تحصیل داوطلب انتخاب می شود.
  • دانش آموزانی که دو سال آخر تحصیل خود را در خارج از کشور گذرانده اند جزو منطقه 3 محسوب می شوند.
  • کلیه داوطلبانی که معلولیت دارند و آن را در فرم ثبت نام مشخص کرده اند؛ جزو منطقه 3 هستند.

در پاسخ به این سوال که دلیل این تقسیم بندی چیست و چه طور عدالت ایجاد می شود باید گفت ظرفیت دانشگاه ها هم بسته به تعداد داوطلبان مجاز شده هر منطقه تقسیم شده است. برای مثال اگر 25 درصد از داوطلبان کنکور مربوط به منطقه 1 باشند؛ 25 درصد از ظرفیت دانشگاه ها که مختص به سهمیه مناطق است؛ به دانش آموزان منطقه 1 داده می شود. (امیدوارم منظورمو رسونده باشم :))

داوطلبان هر منطقه فقط با هم رقابت می کنند. و نتایج داوطلبان صرفاً با هم منطقه ای های خودشان مقایسه می شود.

 

کدام سهمیه مناطق بهتر است؟

برای فهم راحت تر جواب این سوال و فهمیدن تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور 1402 به جدول های زیر توجه کنید.

مقایسه سهمیهتعداد شرکت کننده هاظرفیت دانشگاه هارقابتامکانات آموزشیمنطقه ۱کمکمبالامطلوب
منطقه ۲ بالا بالا بالا مطلوب
منطقه ۳ بالا بالا کم ضعیف

 

تعداد شرکت کننده های کنکور تجریی  1401منطقه ۱10524918
سهمیه تعداد شرکت کننده درصد
منطقه ۲ 220256 41
منطقه ۳ 250336 41
تعداد کل داوطلبان 575841 100

 

تعداد شرکت کننده های کنکور انسانی 1401سهمیهتعداد شرکت کنندهدرصد
منطقه ۱ 40307 17
منطقه ۲ 83545 34
منطقه ۳ 135569 49
تعداد کل داوطلبان 259421 100

 

تعداد شرکت کننده های کنکور ریاضی 1401سهمیهتعداد شرکت کنندهدرصد
منطقه ۱ 48272 35
منطقه ۲ 60044 41
منطقه ۳ 42350 24
تعداد کل داوطلبان 150666 100

 

همان طور که گفته شد ظرفیت دانشگاه ها متناسب با تعداد افراد مجاز شده در هر منطقه است. با دقت به جدول های بالا می توانید تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور 1402 و ارتباط بین ظرفیت هر منطقه و تعداد داوطلبان آن را بفهمید.

مقاله مهم  تحلیل سوالات کنکور تجربی 99 نظام جدید

سهمیه بومی گزینی چیست؟

این سهمیه به منظور کاهش مشکلات خوابگاه ها و رفت و آمد دانشجو ها ایجاد شده است. رشته هایی که از نظر کاربردی به متخصص بومی نیاز دارند؛ مانند رشته فرهنگیان انتخاب رشته بومی گزینی دارند و 80 درصد ظرفیت خود را برای دانشجویان خود استان در نظر می گیرند. در رشته های پر طرفداری که گزینش بومی دارند 60 درصد افراد بودمی و 40 درصد ظرفیت آزاد در نظر گرفته شده است. در اغلب رشته های روزانه بومی گزینی صورت نمی گیرد.

بومی گزینی یک استثنا در تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور 1402 است.

تاثیر سهمیه 25 درصدی ایثارگران در انتخاب رشته کنکور 99

در ادامه این مقاله به بررسی تاثیر سهمیه 25 درصدی ایثارگران در انتخاب رشته کنکور و تاثیر سهمیه 5 درصدی ایثارگران در انتخاب رشته کنکور می پردازیم.

 

تاثیر سهمیه 25 درصدی ایثارگران در انتخاب رشته کنکور 1402

در توضیح تاثیر سهمیه 25 درصدی ایثارگران در انتخاب رشته کنکور 1402 باید گفت که؛ این سهمیه از سال ۶۳ به همسران و فرزندان شهدا، جانبازان ( با هر درصد جانبازی) ، همسر و فرزند جانبازان 25 درصد و بالاتر و آزادگان و همسر و فرزندانشان تعلق می گیرد. این گروه در سال های مختلف به صورت میانگین 2-4 درصد داوطلبان را تشکیل می دهند. افراد نام برده شده، 25 درصد از ظرفیت دانشگاه ها را پر می کنند. یعنی 4 درصد افراد 25 درصد صحدلی های دانشگاهی را اشغال می کنند. 🙂

با این حال برای قبولی در هر رشته محل، باید بتوانند 70 درصد نمره آخرین نفر را بدست آورند. یعنی با وجود داشتن ظرفیت اختصاصی باید به نمره حدنصاب برسند؛ وگرنه ظرفیت آن ها با داوطلبان دیگر پر می شود. اولیت اول برای تکمیل ظرفیت افرادی هستند که سهمیه 5 درصدی را دارند.

تاثیر سهمیه 5 درصدی ایثارگران در انتخاب رشته کنکور 1402

از کنکور سال 96 و در پی اجرای قانون برنامه پنج ساله ششم اقتصادی 🙂 همسر و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه مشمول این سهمیه می شوند. و 5 درصد ظرفیت دانشگاه ها را به خود اختصاص می دهند. به همین دلیل تاثیر سهمیه 5 درصدی ایثارگران در انتخاب رشته کنکور هنوز در هاله ای از ابهام است.

همان طور که گفته شد الویت تکمیل ظرفیت سهمیه 25 درصد را هم دارند. همانند سهمیه 25 درصدی این افراد هم برای قبولی در هر رشته محل، باید ۷۰ درصد نمره نفر آخر را بیاورند. درباره تاثیر این سهمیه اطلاعات زیادی وجود ندارد ولی قطعا از داوطلبان معمولی شانس بیشتر داشته و از افرادی که سهمیه 25 درصدی دارند شانش کمتری دارند. و یعنی تاثیر سهمیه 5 درصدی ایثارگران در انتخاب رشته کنکور از تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور 1402 بیشتر است.

مقاله مهم  تاثیر معدل در کنکور 1403

برای فهم بهتر تاثیر سهمیه 5 درصدی ایثارگران در انتخاب رشته کنکور 1402 به جدول زیر توجه کنید. در این جدول تعداد شرکت کنندگان دارای سهمیه 5 درصدی را در کنکور سراسری 1401 می بینید.

تاثیر سهمیه 5 درصدی ایثارگران
رشته تعداد افراد دارای سهمیه تعداد کل شرکت کننده ها نسبت
تجربی 63810 63794 10
ریاضی 11968 164278 9
انسانی 16746 282151 6

تاثیر سهمیه خانواده شهدا در کنکور

پدر، مادر، خواهر و برادر شهدا شامل این سهمیه می شوند. میزان ظرفیت سهمیه خانواده شهدا مانند سهمیه مناطق است و ظرفیت قبولی برای کسانی که مشمول این سهمیه هستند؛ به نسبت کل داوطلبان کنکور سراسری محاسبه می شود . البته در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری به حد نصاب قبولی و نمره حد نصاب قبولی آن ها  اشاره نشده است. افراد داری این سهمیه در سال های اخیر کم بوده و درصد ناچیزی از داوطلبان را تشکیل می دهند. ( شاید در حدود هزار نفر باشند.)

داوطلبانی که از این سهمیه از سال ۷۶ به بعد، در دوره تحصیلی روزانه یک بار استفاده کرده اند؛ دیگر قادر به استفاده از آن نیستند.

تاثیر سهمیه 5 درصدی ایثارگران در انتخاب رشته کنکور 99

 

 

سهمیه کارمندان

این سهمیه به کارمندان رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، و دانشگاه ها و موسسات وابسته به وزارت علوم اختصاص پیدا می کند. 10 درصد ظرفیت رشته های نوبت دوم یا شبانه به این افراد اختصاص دارد. حداکثر سن مجاز برای استفاده از این سهمیه ۳۵ سال است. و این افراد فقط در شهر محل سکونت، میتوانند از این سهمیه استفاده کنند.

سهمیه بهیاران

بهیاران افرادی هستند که در مراکز درمانی دولتی و یا غیر دولتی خدمت می کنند. این افراد با داشتن دیپلم بهیاری و ۸داقل ۳ سال سابقه کار می توانند از این سهمیه استفاده کنند. 10 درصد ظرفیت پذیرش دانشجوی رشته پرستاری در دانشگاه های دولتی و روزانه به بهیاران اختصاص داده شده است.

ما در این مقاله به بررسی سهمیه های موجود در کنکور سراسری و  تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور 1402 ، تاثیر سهمیه 5 درصدی ایثارگران در انتخاب رشته کنکور و تاثیر سهمیه 25 درصدی ایثارگران در انتخاب رشته کنکور پرداختیم. در ادامه به شما پیشنهاد میکنم ویس آموزشی زیر را هم‌ گوش کنید.

دهناد احیاییدهناد احیایی

مشاوره صوتی رایگان

در این ویس دهناد احیایی دانشجوی پزشکی سهمیه های کنکور سراسری را بررسی کرده است. گوش دادن این ویس را به شما پیشنهاد می کنم.
مدت زمان : ۱۰ دقیقه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها