9 ویژگی مهم یک برنامه ریزی استاندارد

روش برنامه ریزی برای کنکور بدون شک یکی از مهم ترین عواملی است که در موفقیت دانش آموز کنکوری نقش دارد. بدون برنامه شاید ساده ترین کارها نیز به درستی قابل انجام نباشند. در این مقاله قصد داریم ۹ ویژگی مهمی که هر برنامه استانداردی باید داشته باشد را به صورت خلاصه توضیح دهیم. توصیه می کنیم صوت مهم مربوط به این مقاله را که در برگیرنده تمامی نکات مهم است را دانلود کرده و با دقت گوش کنید.

مقاله مهم  برنامه ریزی کنکور

۹ ویژگی مهم یک برنامه ریزی استاندارد

۱- رعایت توالی مباحث مطالعه

در  روش برنامه ریزی برای کنکور، قبل از خواندن هر مبحث باید پیش نیازهای آن را مطالعه کنید. بنابراین در درس های مختلف حتماً پیش نیازها را بشناسید. این مورد خیلی اهمیت دارد در هر بخش از مطالعه در یک درس نیاز به اطلاعات پیش نیاز قبلی دارید. برای روشن کردن مطلب به مثال توجه کنید:

مقاله مهم  مشاوره کنکور تجربی

درس ریاضی از آن دسته دروس است که باید به توالی درس و پیش نیاز ها توجه شود. وقتی شما وارد مبحث مشتق می شوید باید به طور پیش فرض در مباحثی همچون تابع و مثلثات آگاهی لازم و کافی را داشته باشید. در اغلب دروس اختصاصی چنین است. بنابراین بدانید مطلبی که الان در حال مطالعه هستید علاوه بر این که به طور جداگانه اهمیت دارد. در صورتی که به تسلط خوبی نرسید، در آینده می تواند برای شما مشکل ساز باشد.

برنامه ریزی اصولی

۲- تعیین واحد زمان برای هر مبحث در روش برنامه ریزی برای کنکور

برای اینکه روش برنامه ریزی حرفه ای  برای کنکور داشته باشید، باید دقیقا مشخص کنید که چه حجم از مبحث را می‌خواهید مطالعه کنید. چه قدر زمان نیاز دارید و چه تعداد باید تست بزنید. خیلی مهم است که ذکر کنید که تست‌هایی که می‌زنید آموزشی هستند یا سنجشی.

بنابراین قبل از شروع به برنامه ریزی مطلبی که قصد مطالعه دارید را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. ببینید قصد دارید در این هفته چه مطلبی را مطالعه کنید؟ از کدام منبع مطالعه می کنید؟ از کدام منبع تست می زنید؟ چه تعداد تست قرار است بزنید؟ چه تعداد از این تست ها آموزشی است؟ چه قدر زمان برای مطالعه و چه قدر زمان برای تست زدن نیاز دارید؟ در مجموع  چند واحد چند ساعته نیاز دارید؟ چه طور این واحد ها را در هفته پخش می کنید؟ در چه روزی و در چه بازه ی زمانی؟

به طور دقیق بنویسید قصد اختصاص دادن زمان خود به این درس را دارید و سپس ذکر کنید قصدتان مطالعه است و یا تست و یا تست آموزشی است و همچنین تعداد تست های مد نظر در آن بازه ی زمانی را بنویسید.

هدف از این کار چیست؟

شما مجاب خواهید شد در آن روز در آن ساعت همان قدر حجم مطلبی را که ذکر کردید و یا تستی که درج کردید را انجام دهید.

مقاله مهم  تست آموزشی و زمان دار چیست؟ چرا اهمیت زیادی دارد؟

۳- مرور به موقع مباحث و چیدمان صحیح آن ها

مرور یعنی خواندن مطالب قبل از اینکه به مرحله فراموشی برسند. مرور با دوباره خوانی فرق دارد. با مرور، اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت منتقل می‌شود. الگوی مرور تقریباً طبق منحنی فراموشی باید باشد.

در واقع باید قبول کرد فراموشی یک فرآیند طبیعی در مغز ماست و باید با آن با آگاهی رفتار کرد. اگر شما یک مطلبی را الان مطالعه کنید تا یک روز دیگر حجم قابل توجهی از مطالب را فراموش خواهید کرد.

دانشمندان در بررسی هایی متوجه شدند هر فردی اگر هر مطلبی را آموزش ببیند از لحظه آموزش فرایند فراموشی شروع می شود. در واقع این یک امر اجتناب ناپذیر است. یک منحنی از روند و درصد مطالب فراموش شده در این بررسی ها به دست آمد. زمان هایی از منحنی دیده می شود که افت ناگهانی و شدید درصد مطالب را داریم.

مقاله مهم  مرور درس ها در کنکور با روش‌های حرفه‌ای

بنابراین مرور و بازیابی مطلب در این بازه زمانی میتواند به نوعی نجات دهنده ذهن از فراموشی مطلب باشد. این بازه های زمانی به این صورت است: یک روز بعد از اولین مطالعه یک هفته بعد از اولین مطالعه و یک ماه بعد از اولین مطالعه است. بعد از این دفعات از مطالعه می توان گفت مطالب از حافظه کوتاه مدت شما وارد حافظه بلند مدتان می شود.

دوباره خوانی به این معنا است که شما مطلب را از صفر دقیقا شبیه بار اول و از همان منبع و کتاب مطالعه کنید. بدون این که تغییری در روند ایجاد شود.

برنامه برای کنکور اصول

در مرور قصد ما این است که بازیابی مطلب اتفاق بیافتد در واقع قسمتی از مطلب که فراموش شده بود دوباره به پازل ذهن برگردد. مرور در هر درس و شاید بتوان گفت در هر فرد نوع مخصوص به خودش را دارد. می توان از خلاصه ها استفاده کرد و یا از حاشیه نویسی ها و یا از تست هایی که در بار اول مطالعه مارکدار کرده اید.

۴- تنوع مطالعاتی

قرار دادن تعداد مناسبی دروس عمومی و اختصاصی به طور همزمان در روش برنامه ریزی برای کنکور در طول هفته با توجه به وضعیت و توانایی، موضوع مهمی است. معمولا بهتر است که به ازای هر دو واحد درس اختصاصی یک واحد عمومی قرار داشته باشد.

یک نکته را به یا داشته باشید. اگر قصد دارید یک فصل از درس اختصاصی را برای مثال در 8 ساعت بخوانید و تمام کنید بهتر است آن را در 4 واحد دو ساعته مطالعه کنید. تا تداوم یادگیری مطلب حفظ شود و زمانی را ذهنتان با موضوع درگیر شود.

همچنین این مورد به شما کمک می کند تا در هر روز تعداد انواع بیشتری از دروس را مطالعه کنید. معمولا مطلوب است که سه درس اختصاصی و دو درس عمومی در برنامه خود داشته باشید.

۵- موازی خوانی در روش برنامه ریزی برای کنکور

پیش بردن همزمان تمامی دروس در روش برنامه ریزی برای کنکور بسیار مهم است. در غیر این صورت تعادل مطالعاتی بین دروس مختلف بهم می ریزد. برنامه خود را به گونه ای نچینید که ابتدا در یک هفته یک درس را تمام کنید و به بقیه درس ها توجه نکنید. این موضوع ذهن شما را کلافه می کند و سعی در فرار از یادگیری خواهد داشت.

۶- هماهنگی با بودجه بندی آزمون

روش برنامه ریزی کنکور درسی شما باید با برنامه و بودجه بندی آزمون هماهنگ باشد. شما با آزمون دادن و تحلیل آن، نقاط ضعف و قوت خود را پیدا می‌کنید و تکنیک‌های تست زنی شما بهبود می یابد.

در واقع زمانی می توان گفت این آزمون و نتیجه اش اهمیت دارد که شما طبق برنامه آزمون برنامه ریزی داشته باشید و طبق آن مطالعه کنید. و بر اساس همان سنجش شوید بنابراین از برنامه آزمون جا نمانید.

۷- زمان های جبرانی و تحلیل آزمون

تعیین زمان مناسب برای استراحت، تحلیل آزمون و جبران مباحث عقب افتاده باید در برنامه ریزی پیش بینی شود.

مقاله مهم  آموزش تحلیل کردن آزمون

باید در نظر داشته باشید که شاید مواردی اتفاق بیافتد که شما نیاز به زمان بیشر برای یک مطلب داشته باشید برای مثال شاید مبحث کمی سنگین تر از آن چیزی بود که در ذهن شماست. یا شاید کلاسی برای شما پیش امد و از آن جا ماندید و یا حتی خدای نکرده برای مدتی کسل شدید و نتوانستید درس بخوانید و یا اگر دانش اموز هستید در گیر تکالیف مدرسه یا امتحانات شده اید. پس واحد های جبرانی را در برنامه ریزی خود نظر داشته باشید.

اهمیت آزمون برای کنکور

معمولا پیشنهاد می دهیم بعد از ظهر جمعه آزمون را به بررسی و تحلیل آزمون بگذرانید و زمان باقی مانده را به استراحت بگذرانید تا انرژی لازم برای ورود به هفته پر مشغله جدید را به دست آورید. می توانید بخشی از این زمان را به برنامه ریزی اختصاص دهید.

مقاله مهم  مدیریت زمان در آزمون

۸- داشتن برنامه ریزی کوچک و منظم در کنار برنامه اصلی

این برنامه ساعت مطالعه کمی را در طول روز به خود اختصاص می‌دهد. ولی با گذشت زمان معجزه می‌کند.

در این قسمت از برنامه ریزی مباحثی مانند واژگان ادبیات، آیات دین و زندگی، لغات زبان، ترجمه عربی، قرابت معنایی ادبیات و آرایه های ادبی مطالعه می شوند و حل تست به تعداد کم نیز در این قسمت وجود دارد. این موارد مهارتی هستند یعنی با مهارت و تمرین زیاد به دست می ایند و البته در طول زمان پس عجول نباشید.

این مباحث به گونه ایست که برای مثال یک ماه مانده به کنکور نمی توانید اقدام کنید تا یاد بگیرید که قرابت معنایی چیست و چه طور باید تست قرابت معنایی زد.

انجام این سری کار ها به شما کمک می کند تا در 3 ماه بتوانید مقدار زیادی از درصد های دروس را کسب کنید.

۹- چیدمان صحیح واحدهای مطالعاتی در طول روز

در روش برنامه ریزی صحیح برای کنکور باید چیدمان درستی برای درس ها در طول روز در نظر گرفت. این چیدمان باید مطابق میزان توانایی و انرژی  شما باشد. از درس های مهم و مشکل شروع شود، تنوع کافی داشته باشد و به درس های سبک و ساده ختم شود.

باید در مورد خودتان و شخصیت مطالعه ای خودتان بدانید. باید بدانید که در هر ساعتی از روز چه قدر راندمان و بازده دارید مهم است که ساعت های با بادزه ی بالای خود را به دروسی که در آن ضعیف تر هستید و یا مهم تر هستند اختصاص دهید. زیست شناسی می تواند گزینه خوبی بشد.

معمولا این گونه است که دانش آموزان صبح زود بازده ذهنی خوبی دارند. بنابراین پیشنهاد می شود اولین واحد مطالعاتی خود را به زیست یا درس های مشکل اختصاصی مشکل اختصاص دهید. رفته رفته در طول روز انرژی شما تحلیل می رود. بنابراین واحد های آخر مطالعاتی شما بهتر است دروس سبک عمومی و یا دروسی باشد که برای شما جذاب تر و دلنشین تر است و ارتباط خوبی با آن درس می گیرید.

گروه مشاورین کنکور دورخیز با برنامه‌ریزی اصولی کنکور بهترین راهکارها را در این زمینه ارائه می‌دهد. در صورتی که در زمینه برنامه ریزی درسی مشکل دارید، کافی است با ما تماس بگیرید. گروهی از برترین رتبه های کنکور در این زمینه شما را راهنمایی می کنند.

مسعود کریمیمسعود کریمی

مشاوره صوتی رایگان

در مورد ویژگی های یک برنامه ریزی استاندارد آقای مسعود کریمی مدیر گروه مشاورین دورخیز در این صوت به صورت مفصل صحبت کرده است. پیشنهاد می شود این صوت مفید را حتما گوش کرده و از نکاتش استفاده کنید.
مدت زمان : 14 دقیقه و 4 ثانیه
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
طاها
طاها
2 سال قبل

سلام و درود. ممنون از مطالب خوبتون

مهدی
مهدی
2 سال قبل

عالی

hanie
hanie
2 سال قبل

سلام…خسته نباشید.
من قراره امسال برم دوازدهم و راستش بعد از کرونا که مدارس تعطیل شد دروس یازدهم رو به جز یکی دو درس نخوندم و الان واقعا موندم که چه جوری برنامه ریزی کنم که هم دروس یازدهم رو به خوبی بخونم و هم برای کنکور آماده بشم میدونم کم کاری کردم اما خیلی احتیاج دارم تا راهنماییم کنید …
میشه با همین برنامه هایی که گذاشتین پیش برم یا نه؟

oo90
oo90
3 سال قبل

من حتما از مشاوره و برنامه ریزی شما استفاده خواهم کرد چرا ک برنامه ریزی قانون مند ب این اصول کار من دانش آموز نیس
کلاس نهمی

mona karimzadwh
mona karimzadwh
4 سال قبل

چطور میتونم از مهندس کریمی مشاره خصوصی بگیرم ؟