تعییر تعداد سوالات کنکور 1401

تغییرات تعداد سوالات کنکور 1401

بالاخره پس از کش و قوس های فراوان تغییرات تعداد سوالات کنکور 1401 توسط رئیس سازمان سنجش اعلام شد. این تغییرات شامل تغییر در تعداد دفترچه، تعداد سوالات و همچنین زمان آزمون می‌شود. تغییرات کنکور 1401 به گونه ای است که باید مورد توجه دانش‌آموزان قرار گیرد و مطابق با آن تغییرات و اصلاحاتی را در مطالعه خود به وجود بیاورند. در این مقاله به تمامی تغییرات تعداد سوالات کنکور 1401 اشاره شده و سعی شده تا جای ممکن توصیه هایی علمی مطابق تغییرات آورده شود.

 

تغییرات تعداد سوالات کنکور 1401

پس از سال‌ها که شرایط کنکور بدون تغییر مانده بود، بالاخره تغییراتی به وجود آمد که شرایط آزمونی جدیدی را برای دانش‌آموزان به وجود بیاورد. این تغییرات شامل کاهش سوالات و کاهش زمان در چند گروه آزمایشی است.در گروه تجربی تنها کاهش 5 سوال در درس زمین شناسی اتفاق افتاده. در گروه آزمایشی علوم انسانی نیز تنها در درس فلسفه و منطق این کاهش اتفاق افتاده است.

اما تغییرات در گروه آزمایشی ریاضی گسترده بوده و تمام دروس اختصاصی این گروه شامل تغییراتی شده است. دو دفترچه ای شدن دروس اختصاصی تغییری به مراتب مهم تر از تغییرات تعداد سوالات و زمان آن‌ها بوده است. در ادامه مقاله توضیحات کاملی در رابطه با تغییرات هر گروه و توصیه های کاربردی در مواجه‌ی با تغییرات تعداد سوالات کنکور 1401 داده شده است. همچنین تغییرات دفترچه کنکور 1401 را مو به مو برسی خواهیم کرد.

مقاله مهم  نحوه برگزاری کنکور 1401 (حذف)

 

تغییرات دفترچه عمومی کنکور 1401

ویژگی های دفترچه عمومی همه ساله در تمام گروه های آزمایشی یکسان بوده. این موضوع برای امسال در دروس عمومی همه گروه های آزمایشی ثابت بوده. درس های این دفترچه شامل ادبیات فارسی، عربی، دینی، زبان است. هر درس 25 سوال دارد. به طور کلی دفترچه عمومی شامل 100 سوال و 75 دقیقه زمان بوده.

تغییرات تعداد سوالات کنکور 1401 در دروس عمومی

 

تغییرات تعداد سوالات کنکور تجربی 1401

مهم ترین تغییر تقسیم دروس اختصاصی درون دو دفترچه است. حال دروس ریاضی و زیست اولین دفترچه اختصاصی را می‌سازد. دفترچه دوم نیز شامل زمین شناسی، فیزیک و شیمی است. به جز در درس زمین شناسی، در درس های دیگر تغییری در تعداد سوالات داده نشده اما از لحاظ زمانی شرایط بهتری به وجود آمده است.

تغییرات تعداد سوالات کنکور 1401 در گروه تجربی

 

دفترچه دوم تجربی

همانطور که پیشتر هم اشاره شد تعداد سوالات در دروس این دفترچه بلاتغییر بوده و تغییرات بیشتر روی زمان است. یعنی درس ریاضی همچنان 30 سوال داشته و زیست نیز همان 50 سوال را در کنکور دارد. اما زمان برای ریاضی حدود 3 دقیقه و برای زیست نیز حدود 3.5 دقیقه افزایش داشته است.

مقاله مهم  بررسی 7 تیپ بندی تست های زیست کنکور + مشاوره صوتی

 

دفترچه سوم تجربی

درس اول این دفترچه زمین شناسی بوده که ۵ سوال و ۴ دقیقه از آن کم شده و تنها درسی است که در کنکور تجربی کاهش سوال و زمان داشته. اما دروس دیگر این دفترچه شامل فیزیک و شیمی بوده که تغییرات سوالی متوجه آنها نشده اما زمان در درس شیمی به مدت 2دقیقه افزایش داشته.

بسیاری از دانش‌آموزانی که با هدف رشته های زیر گروه یک در کنکور شرکت میکنند از زمان زمین شناسی برای درس های دیگر استفاده میکنند. همچنین دو دقیقه افزایش زمان شیمی کمک کننده است. پس در دفترچه دوم به لطف زمین شناسی وضعیت بهتر است و مشکل خاصی در زمان وجود ندارد.

تغییرات دفترچه کنکور 1401 یعنی همین که دروس اختصاصی به جای یک دفترچه در دو دفترچه ارائه شوند.

 

و اما چند توصیه به داوطلبان گروه تجربی:

یکی از رایج ترین تکنیک مهارت آزمونی که در کنکور های گذشته استفاده میشد حال عملا بلا استفاده شده. آن تکنیک استفاده زمان زمین شناسی برای درس زیست بود. در حقیقت چالشی که در دفترچه اول پیش می‌آید این است که هر دو درس ریاضی و زیست زمان بر بوده و از زمان دروس دیگر نیز نمی‌شود استفاده کرد. اما برای غلبه بر این چالش به نکات زیر توجه کنید:

■زمان درس زیست حدود ۴ دقیقه و در ریاضی ۳ دقیقه افزایش داشته و این خود بسیار کمک کننده است.

■در زمان باقی مانده تا کنکور باید سعی کنید سرعت تست زنی خود را در درس زیست شناسی بیشتر کنید.

مقاله مهم  افزایش سرعت تست زنی کنکور با 5 تکنیک 🎯

■از آنجایی که ضریب زیست دوبرابر ضریب ریاضی در کنکور است، این کار می‌تواند منطقی باشد که قسمتی از زمان ریاضی را(که حال زیاد هم نباشد) به درس زیست اختصاص دهید.

■برای تهیه کتاب هایی که کنکور های اخیر را دارند دست نگه دارید تا چاپ جدید آنها که با تغییرات وقف داده شده باشند در دسترس قرار گیرند. برای تهیه کتاب با ارسال رایگان و بهترین تخفیفات می‌توانید از اینجا اقدام کنید.

■سعی کنید در هر دفترچه حداقل یک نقطه قوت برای خود بسازید. این کار مدیریت آزمون را برای شما آسان تر میکند و بر روی اعتماد به نفس شما در حین آزمون تاثیر زیادی دارد.

 

 

تغییرات سوالات در کنکور انسانی 1401

تغییرات در کنکور انسانی بسیار اندک بوده و به کاهش چند سوال از درس فلسفه و منطق محدود شده. اما دو دفترچه ای شدن دروس اختصاصی شرایط را برای مدیریت زمان تغییر داده و استراتژی شما برای کنکور باید تغییر کند. یعنی اگر از زمان دروس تاریخ و جغرافیا برای ادبیات اختصاصی یا اقتصاد استفاده می‌کرده اید اکنون باید متوجه باشید که این کار نمی‌تواند انجام شود. چون این دو درس درس دو دفترچه متفاوت هستند.

تغییرات تعداد سوالات کنکور 1401 در گروه انسانی

دفترچه دوم

این دفترچه به ترتیب شامل ریاضی با 20 سوال و 25دقیقه، اقتصاد با 15 سوال و 10دقیقه ، ادبیات اختصاصی با 30 سوال و 30دقیقه و در آخر نیز علوم اجتماعی با 20 سوال و 15دقیقه است. تمامی این اعداد و آمار دقیقه شبیه به کنکور های اخیر بوده و تغییری در آن های دیده نمیشود.

اما بیشتر دروس چالشی و زمان بر کنکور انسانی در دفترچه اول قرار داده شده اند. پس این اولین چالش است. همینطور دروسی مانند ریاضی و اقتصاد و ادبیات که انرژی بر هستند و پشت سر هم قرار دارند و دومین چالش را می‌سازند. در تیتر توصیه ها کارهایی که باید برای مقابله با چالش ها انجام شود آورده شده است.

 

دفترچه سوم

اکنون این دفترچه شامل دروس عربی اختصاصی، تاریخ و جغرافیا، فلسفه و منطق و روان شناسی است. تعداد سوالات و زمان مخصوص به آن را در جدول زیر میتوانید ببینید. کاهش 5 سوال و 5 دقیقه در درس فلسفه و منطق که درس چالشی این دفترچه است، از دشواری کار می‌کاهد. و این تنها تغییر این دفترچه است. نکته مثبت دیگری که در این دفترچه کمک کننده است، وجود تاریخ و جغرافیا است. با توجه به ضریب کم آن در اغلب زیرگروه ها، زمان آن می‌تواند به درس های مهم تر این دفترچه کمک کند.

تغییرات دفترچه کنکور 1401 یعنی همین که دروس اختصاصی به جای یک دفترچه در دو دفترچه ارائه شوند.

 

توصیه ها

■برای غلبه بر چالش اول که در توضیحات دفترچه دوم اشاره شد نیاز است که در دفترچه اول حداقل یک نقطه قوت را برای خود بسازید. اینکار باعث می‌شود بتوانید از این درس زمان ذخیره کنید و سپس آن زمان را برای دروس دیگر دفترچه استفاده کنید. یا حداقل دیگر لازم نیست از زمان دروس دیگر برای آن درس استفاده کنید.

■چالش دوم را نیز با تغییر ترتیب حل دروس دفترچه تا حدودی رفع کنید. جامعه شناسی با آنکه درس بسیار مهمی برای اکثر زیرگروه ها می‌باشد برای اکثر دانش آموزان درس روان تری است. پس درس جامعه را میتوانید در خلال بقیه دروس حل کنید.

■برای تهیه کتاب هایی که کنکور های اخیر را دارند دست نگه دارید تا چاپ جدید آنها که با تغییرات وقف داده شده باشند در دسترس قرار گیرند.

■سعی کنید در هر دفترچه حداقل یک نقطه قوت برای خود بسازید. این کار مدیریت آزمون را برای شما آسان تر میکند و بر روی اعتماد به نفس شما در حین آزمون تاثیر زیادی دارد.

 

تغییرات سوالات کنکور ریاضی 1401

برای تمامی دروس اختصاصی رشته ریاضی تغییراتی مشاهده می‌شود. این تغییرات به طور کلی شامل کاهش تعداد سوال یا زمان پاسخ گویی به دروس است. اما تغییرات زمان و سوالات به گونه ای رخ می‌دهد که زمان پاسخگویی به هر تست در آزمون افزایش یابد. برای اطلاع از زمان استاندارد پاسخ گویی به سوالات کنکور اینجا کلیک کنید.

تغییرات تعداد سوالات کنکور 1401 4

 

دفترچه دوم

این دفترچه تنها شامل درس ریاضی است. در درس ریاضی می‌توانیم شاهد کاهش ۵ سوال و همینطور ۵ دقیقه از زمان کل باشیم. اما زمان پاسخگویی به هر سوال افزایش یافته.

 

دفترچه سوم

درس فیزیک اولین درس این دفترچه است و ۵ تست از آن کم شده و از ۴۵ تست در آزمون به ۴۰تست رسیده. همینطور در درس شیمی نیز تغییراتی شبیه به فیزیک را داشتیم. یعنی ۵ تست از آن کم شده و از ۳۵ تست در آزمون به ۳۰تست رسیده. اما زمان پاسخگویی به هر سوال افزایش یافته.

تغییرات دفترچه کنکور 1401 یعنی همین که دروس اختصاصی به جای یک دفترچه در دو دفترچه ارائه شوند.

مقاله مهم  مدیریت زمان در آزمون

 

توصیه هایی به داوطلبان گروه ریاضی

■حال شما مجبور هستید که از درس ریاضی حل سوالات اختصاصی را شروع کنید. پس اگر تا به حال در آزمون های آزمایشی با درسی دیگر شروع می‌کردید اکنون باید با درس ریاضی شروع کنید. سپس اینکار را در دوران جمعبندی با حل کنکور های اخیر ادامه دهید تا در روز کنکور در مدیریت آزمون به مشکل نخورید.

■برای تهیه کتاب هایی که کنکور های اخیر را دارند دست نگه دارید تا چاپ جدید آنها که با تغییرات وقف داده شده باشند در دسترس قرار گیرند.

■سعی کنید در هر دفترچه حداقل یک نقطه قوت برای خود بسازید. این کار مدیریت آزمون را برای شما آسان تر میکند و بر روی اعتماد به نفس شما در حین آزمون تاثیر زیادی دارد.

 

تغییرات سوالات کنکور هنر 1401

دروس عمومی این گروه آزمایشی همانند بقیه گروه ها بدون تغییر باقی مانده است. در دروس اختصاصی نیز هیچ خبری مبنی بر دو دفترچه ای شدنشان منتشر نشده. در عین حال هیچ درسی تغییری رخ نداده است و همان آمار و ارقام برای تعداد سوالات و زمان آنها پایدار است.

 

درس تعداد سوالات مدت زمان پاسخگویی
درک عمومی هنر 30 25
درک عمومی ریاضی فیزیک 30 40
ترسیم فنی 20 26
خلاقیت تصویری و تجسمی 20 24
خلاقیت نمایشی 20 13
خلاقیت موسیقی 20 20
خواص مواد 20 17
مجموع سوالات دفترچه اختصاصی کنکور هنر 160 165

 

تغییرات سوالات کنکور زبان 1401

دروس عمومی این گروه آزمایشی همانند بقیه گروه ها بدون تغییر باقی مانده است. در درس اختصاصی نیز هیچ خبری مبنی بر دو دفترچه ای شدن آن منتشر نشده و گمان هم نمیرود این کار انجام شود. در تعداد سوالات درس اختصاصی نیز تغییری به وجود نیامده همان اعداد و آمار قبل صادق است.

درس تعدادسوال مدت پاسخگویی بر اساس دقیقه
 زبان تخصصی ( انگلیسی، فرانسه، المانی ) 70 105

 

و اما نتیجه

این اولین سالی است که این تغییرات اعمال میشود. اما متوجه این موضوع باشید که شرایط برای همه یکسان است. پس شما باید با حفظ خونسردی خود و مشورت با افراد متخصص بهترین مسیرها در برابر تغییرات را انتخاب کنید و ادامه دهید.

 

دو دفترچه ای شدن از آنجایی که احتمال تقلب های سرجلسه ای را به حداقل می‌رساند از پایمال شدن حق بسیاری از دانش آموزان سخت کوش جلوگیری میکند. وظیفه شما در قبال این تغییرات آن بوده که حداقل یک نقطه قوت اساسی در هر دفترچه برای خود بسازید و با تمرین، مهارت مدیریت آزمون خود را تا حد زیادی افزایش دهید. این موضوع نیازمند برنامه ریزی دقیقی است که کارشناسان ما در تمامی مدت شبانه روز آماده کمک کردن به شما هستند.

 

لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها