تاثیر معدل در کنکور 1402

تاثیر معدل در کنکور 1402 | طبق خبر 17 خرداد 1401

تاثیر معدل در کنکور 1402 از مسائل مهمی است که توجه داوطلبان کنکور را به خود اختصاص داده است  و داوطلبان در پی آن هستند که بدانند این تاثیر معدل در کنکور 1402 به صورت قطعی یا مثبت اعمال می شود. ما در این مقاله به بررسی تاثیر معدل در کنکور 1402 می پردازیم . این مقاله بر اساس خبر 17 خرداد 1401 به روزرسانی شده است.

تاثیر معدل در کنکور 1402 (طبق خبر 26 تیر 1401)

با انتشار اطلاعیه شماره 2 آزمون سراسری سال 1402 بالاخره تکلیف تغییرات کنکور برای سال 1402 و بعد از آن مشخص شد. طبق این اطلاعیه، مصوبات جلسه 17 خرداد شورای عالی انقلاب فرهنگی که در پایین به آن اشاره کرده‌ایم، لازم‌الاجرا است.

 

تاثیر معدل در کنکور 1402 (طبق خبر 17 خرداد 1401)

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، عبدالرسول پورعباس سه شنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: تاثیر کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ به این صورت است:

  • ۴۰ درصد سابقه تحصیلیِ سال دوازدهم بر مبنای ۱۰ درسی است که آزمون آن به شکل استاندارد کشوری برگزار می‌شود و ضرایب خاص خود را دارد.
  • ۶۰ درصد بر مبنای آزمون سراسری

وی افزود: کنکور مقوله‌ای است که از سال ۸۴ بحث قانون به آن ورود کرد و اولین قانون با عنوان حذف کنکور مطرح شد؛ سپس قانون سال ۹۵ و اکنون این قانون تصویب شد. هر سه قانون متکی بر توانایی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر برگزاری امتحانات سراسری استاندارد است.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: در کنکور سال آینده تحولاتی اساسی را شروع می‌کنیم؛ همچنین دروس عمومی در کنکور سال آینده حذف و به سوابق تحصیلی منتقل می‌شود که از سال ۱۴۰۲ آغاز می‌شود و تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد.

معاون وزیر علوم درباره آزمون سوال‌های اختصاصی خاطرنشان کرد: آزمون اختصاصی برای دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی ۲ بار در سال برگزار می‌شود و نتیجه آن برای ۲ سال معتبر است.

 

تاثیر معدل در کنکور 1402 (طبق اخبار 3 ، 5 و 9 بهمن 1400)

مطابق آخرین اخبار در مورد کنکور 1402 ، طرح تاثیر 60% امتحانات در کنکور 1402 که در 1 تیرماه 1400 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده بود، لغو شده است.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم؛ در جلسه روز سه‌شنبه 5 بهمن 1400 شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأثیر قطعی معدل پایه دوازدهم در کنکور 1402، تأثیر قطعی معدل پایه یازدهم در کنکور 1403 و تأثیر قطعی معدل پایه دهم در کنکور 1404 مصوب شد. مجموعاً 60 درصد معدل دوره دوم دبیرستان برای دروس عمومی و تخصصی در کنکور نقش دارد و نحوه محاسبه سهم سه سال متوسطه دوم مبتنی بر آیین‌نامه اجرایی خواهد بود که به تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو خواهد رسید.

و طبق آخرین گفته های رییس سازمان سنجش در تاریخ 9 بهمن 1400 تاثیر معدل در کنکور 1401 از 30 درصد مثبت به 40 درصد و به صورت مثبت اعمال خواهد شد.  همچنین سه تغییر دیگر هم برای کنکور 1401 در نظر گرفته شده است: افزایش تعداد دفترچه‌ها و تغییر در تعداد سوالات این تغییرات است که در کنکور 1402 هم ادامه می‌یابند.

 

در ادامه اخبار گذشته در مورد تاثیر معدل در کنکور 1402 را می‌خوانید.

 

تغییرات تاثیر سوابق تحصیلی در سال های اخیر

در سال 1386 قانون حذف کنکور سراسری تصویب شد اما تاکنون این قانون اجرایی نشده است. طرح دیگری که برای روند حذف کنکور اجرا شده است، پذیرش براساس سوابق تحصیلی است که شامل 85 درصد رشته‌ها می باشد اما مسئله پیش رو این است که در رشته‌های پرمتقاضی با رقابت بالا نمی‌توان براساس سوابق تحصیلی پذیرش کرد و نیازمند آزمونی مانند کنکور است.

در سال 1394 تاثیر معدل را به صورت قطعی اعلام کردند؛ یعنی تاثیر مثبت برای معدل بالاها و تاثیر منفی برای معدل پایین‌ها اما از سال بعد این تاثیر معدل به صورت مثبت درآمد و در کنکور 1401 هم تاثیر معدل بر کنکور همچنان مثبت است.

تاثیر معدل در کنکور 1402

 

طرح 60 درصد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی

یکی دیگر از طرح‌ها و تغییراتی که برای کنکور 1402 درباره آن صحبت می شود، طرح 60 درصد تاثیر قطعی معدل در کنکور است.  طرح تاثیر 60 درصدی اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این طرح به این صورت است که برای پذیرش در دانشگاه ضریب کنکور 40 درصد و ضریب امتحانات پایه 11 و 12 به 60 درصد برسد.

تاثیر معدل

و همچنین  درس‌های عمومی از کنکور حذف شوند که در صورت اجرایی شدن باید درس‌های عمومی کاملا کیفی و تشریحی در پایه 11 و 12 مورد سنجش قرار گیرند. طرح تاثیر 60 درصدی معدل بر کنکور به صورت تاثیر مثبت برای معدل بالاها و تاثیر منفی برای معدل پایین‌ها محسوب می شود. با توجه به این طرح اهمیت امتحانات نهایی چندین برابر می شود. در ادامه به آخرین اخبار مورخ یکم تیرماه 1400 می‌پردازیم.

مقاله مهم  چطور در امتحانات نهایی و تشریحی نمره 20 بگیریم؟

 

تاثیر معدل در کنکور 1402 طبق اخبار 1 تیرماه 1400

به گزارش ایرنا دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دستور جلسه یکم تیرماه 1400 شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دستور این جلسه ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کنکور در مقطع کارشناسی بود و تصمیمات مهمی در این جلسه اتخاذ شد.

عاملی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۴۸ کنکور در ایران شروع شده خاطر نشان کرد: تصمیمات این جلسه مهمترین تصمیمات 52 سال گذشته در زمینه کنکور به حساب می‌آید. این جلسه 5 مصوبه داشته است که 3 مورد از آن به تاثیر معدل در کنکور 1402 اشاره دارد.

 

مصوبه 1: تاثیر 60 درصدی سوابق تحصیلی و 40 درصدی کنکور

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مصوبه اول مبنی بر این بود که در آزمون سراسری سهم آموزش و پرورش به لحاظ سابقه تحصیلی ۶۰ درصد و سهم کنکور سراسری ۴۰ درصد خواهد بود.

 

مصوبه 2: کنکور فقط برای دروس تخصصی برگزار می شود

تصمیم دوم این بود که کنکور سراسری مختص دروس تخصصی باشد و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی خواهد بود. در اصل از این به بعد امتحان دروس عمومی به صورت نهایی برگزار می‌شود و تاثیر معدل در کنکور فقط منحصر به همین درس‌ها می‌شود.

مورد درس‌ها تاثیر در پذیرش دانشگاه
امتحانات نهایی دروس عمومی 60%
کنکور سراسری دروس تخصصی 40%

 

مصوبه 5: دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو حدود و شرایط تعیین کنند

عاملی اظهار کرد: مصوبه پنجم درباره پذیرش بود که دانشگاه‌های کشور می توانند یک حد نصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند که تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند و اگر معدل داوطلب از میزان مشخص پایین‌تر باشد این اختیار به دانشگاه‌ها داده می‌شود که داوطلب را پذیرش نکنند.

برای اطلاع از بقیه مصوبات کنکور 1402 (مورد 3 و 4) مثل برگزاری 2 کنکور در سال مقاله زیر را بخوانید.

مقاله مهم  نحوه برگزاری کنکور 1402 | بروزرسانی 24 مرداد 1401

 

موانع اجرایی اعمال تاثیر معدل بالا در کنکور

تاثیر معدل در کنکور به صورت مثبت می تواند افزایش یافته و هیچ مشکلی هم برای داوطلبان به وجود نمی‌آورد و نقش کمک کننده برای معدل بالا ها محسوب می شود. اما چیزی که می‌تواند برای داوطلبان چالش برانگیز باشد، اعمال تاثیر معدل در کنکور به صورت قطعی یا مستقیم است.

این تاثیر قطعی با هر درصدی که صورت گیرد، نیازمند برگزاری امتحانات نهایی استاندارد و امن و قابل اعتماد است. بدون در نظر گرفتن کیفیت آزمون‌های نهایی و سطح آموزش در مناطق مختلف کشور، اجرای این طرح امکان پذیر نیست. منظور از استاندارد بودن امتحانات نهایی بالا بودن درجه تفکیک‌کنندگی امتحان است و همچنین سطح دشواری سوالات امتحان باید بیشتر شود. از نظر دورخیز اجرایی شدن مصوبه 5 بهمن 1400 با تاثیر قطعی معدل کمی دشوار و شاید فعلا غیرممکن باشد.

 

جمع بندی و خلاصه

برای  کنکور 1401 تاثیر معدل 40% و به صورت مثبت بود. طبق آخرین تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی تاثیر معدل از سال 1402 به 40% به صورت قطعی تغییر پیدا می‌کند. در سال 1402 فقط سال دوازدهم تاثیر داده می‌شود. در سال 1403 هم فقط دوازدهم و در سال 1404 پایه یازدهم و دوازدهم و نهایتا در سال 1405 هر سه پایه نهایی برگزار می‌شود. با توجه به تغییرات پی در پی تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسئولین و تصمیم گیری چند سویه از طرف شورای انقلاب فرهنگی، مجلس و شورای سنجش و پذیرش دانشجو احتمال هرگونه تغییری در این مصوبات در آینده وجود دارد.

خلاصه این مقاله آن است که تاثیر معدل در کنکور سال‌های آینده به شرح زیر است:

  • تأثیر قطعی معدل (عمومی و اختصاصی) پایه دوازدهم در کنکور 1402 و 1403 به میزان 40 درصد
  • تأثیر قطعی معدل (عمومی و اختصاصی) پایه یازدهم و دوازدهم در کنکور 1404 به میزان 60درصد
  • تأثیر قطعی معدل (عمومی و اختصاصی) پایه دهم در کنکور 1405 به میزان 60 درصد

این مقاله با اخبار جدید به روز می شود.

برای اطلاع بیشتر از نحوه برگزاری کنکور 1402 مقالات زیر را بخوایند.

مقاله مهم  نحوه برگزاری کنکور 1402 | بروزرسانی 24 مرداد 1401
مقاله مهم  ترمیم معدل برای کنکور 1402: شرایط، هزینه و قوانین
لینک کوتاه مقاله:
مهندس مسعود کریمی
درباره من

اگر خودت شخصاً با جستجو و پشتکار محدودیت‌ها رو نادیده بگیری و در سخت‌ترین شرایط موفق بشی، انگیزه زیادی برای کمک به دیگران پیدا می‌کنی! من مسعود کریمی رتبه برتر کنکور و بنیانگذار دورخیز به همراه تیمم آماده کمک به تو هستیم 🧡

از ما کمک بگیر!

اگر بخوای رانندگی یاد بگیری کمک یه مربی خوب میتونه خیلی کارساز باشه! چون سریع‌ و اصولی و بدون خطر میتونی رانندگی رو ازش یاد بگیری. اگر بخوای رتبه برتر بشی هم حضور یه مشاور در کنارت میتونه همین اتفاقات رو رقم بزنه! سریع، اصولی و بدون خطر!

ما در آکادمی دورخیز راه پر پیچ و خم کنکور رو برات روشن و ساده میکنیم تا تلاش‌هات بی نتیجه نمونه! ما کارمون رو خوب بلدیم، چون 12 سال سابقه داریم و خودمون رتبه برتر کنکور بودیم! پس همین الان دکمه درخواست مشاوره رو بزن تا شروع کنیم.

درخواست مشاوره

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مطالب پیشنهادی
پکیج‌های فنون موفقیت در کنکور

هر آنچه که باید درباره فنون موفقیت کنکور، تند خوانی، تقویت حافظه، تست زنی و … بدانید.

نظرات و سوالات شما درباره محتوای این مطلب
لطفا فقط نظرات و سوالات مربوط به این موضوع را این جا درج کنید.
مشاوران دورخیز به تمامی سوالات شما پاسخ میدهند.
با توجه به تعداد زیاد سوالات لطفا بعدا برای مشاهده جواب خود به سایت مراجعه کنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
72 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
راحله
راحله
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر
من دیپلم انسانی دارم و
میخوام کنکور تجربی(۱۴۰۳) شرکت کنم
چه درس هایی برای من موثر هست در کنکور تجربی؟

پشتیبانی سایت
پشتیبانی سایت
پاسخ به  راحله
6 ماه قبل

سلام
دروس تخصصی رشته تجربی یعنی (زمین شناسی، زیست شناسی، ریاضیات، فیزیک و شیمی) برای کنکور موثر هستند.

احمد
احمد
1 سال قبل

سلام ببخشید کسی مثلا کنکور سال ۱۴۰۲ هست و تاثیر سوابق که ۴۰ درصد قطعی پایه دوازدهم هست اگه کسی پشت کنکور بمونه برای سال های بعد که تاثیر سوابق سال های دهم و یازدهم اضافه میشن، برای اون فرد هم تاثیر سوابق سال دهم و یازدهم اعمال خواهد شد یا فقط سال دوازدهم؟؟

پشتیبانی سایت
پشتیبانی سایت
پاسخ به  احمد
6 ماه قبل

سلام
طبق قوانین همان سال اعمال خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر درمورد تاثیر سوابق تحصیلی مقاله زیر را مطالعه کنید.
ترمیم معدل برای کنکور 1403

آرمان
آرمان
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
من رشته انسانی هستم
کدام معدل برای کنکوردرنظرگرفته میشود؟
واگه معدل مثلا۱۰یا۱۲باشد
اماتوکنکوررتبه خوبی داشته باشیم
میشودمعلمی قبول شیم؟؟؟

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  آرمان
1 سال قبل

سلام. برای کنکور 1402 نمرات امتحان نهایی دوازدهم تاثیر قطعی دارد.
با توجه به اینکه سال آینده اولین سالی هست که تاثیر 40 درصد قطعی اجرا می‌شود، نمی‌توان در مورد نتیجه با قطعیت نظر کرد.

آرمان
آرمان
پاسخ به  مشاور دورخیز
1 سال قبل

ممنونم که جواب دادین
من برای امتحان دی ماه میگم
گفتن کنکور دی ماه کاری به معدل نداره
درسته؟؟

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  آرمان
1 سال قبل

خیر. همچین موضوعی گفته نشده. باید منظر جزییات بیشتری از نحوه برگزاری کنکور 1402 باشیم.

KNH
KNH
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
برای کسایی که دیپلم فنی میگیرن و امسال میخوان کنکور ریاضی بدن باید در ترمیم معدل شرکت کنن؟

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط KNH
مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  KNH
1 سال قبل

سلام. خیر نیاز نیست. چون کسانی که دیپلم فنی دارند برای شرکت در کنکور رشته های نطری مشمول تاثیر سوابق تحصیلی نمی‌شوند و فقط نتیجه کنکور معیار هست.

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام دوستان لطفا اگر پاسخ سوالم رو میدونید کمک کنید خیلی ممنون…

من دیپلم تجربی نظام جدید دارم و میخوام در کنکور ریاضی دی و تیر ماه شرکت کنم.

حالا سوال بنده اینه که دروس تخصصی من که تجربی هست با دروس تخصصی ریاضی فرق میکنه، تاثیر این نمرات در کنکور ریاضی به چه صورت اعمال میشه؟

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

سلام. با توجه به قوانین فعلی برای شما فقط نمره امتحان نهایی دروس مشترک در نظر گرفته می‌شود. باید منتظر بخش‌نامه های جدید بود.

امیر
امیر
1 سال قبل

الان واقعا این مصوبه ها تصویب شده یا نه؟

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  امیر
1 سال قبل

سلام. بله؛ مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

امیررضا
امیررضا
1 سال قبل

ببخشید من اگر امسال برای ترمیم معدل نهایی اقدام کنم و سال بعد دوباره کنکور بدم برای اونم باید دوباره توی ترمیم معدل شرکت کنم ؟ امسال دوازدهمم و کنکور دارم ولی میخوام سعی و تلاشمو برای سال بعد بذارم

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  امیررضا
1 سال قبل

سلام. یک بار ترمیم معدل کافی است.

Nima
Nima
1 سال قبل

سلام من رشته ام ریاضی بوده و ارشد مهندسی دارم. میخوام در رشته تجربی دوباره کنکور بدم و سال ۸۹ دیپلم گرفتم معدل کتبی سال سوم ۱۴/۵۷
و مدل سال چهارم ۱۲/۳۴ بوده است و منطقه یک هستم.
سوال اولم اینه که اگر در ترمیم معدل شرکت کنم و معدلم رو ترمیم کنم فقط برای کنکور ۱۴۰۲ محاسبه میشه ؟ یا اینکه برای سال های بعد هم میتونم استفاده کنم؟
سال دوم اینکه اگه ترمیم معدل انجام ندم چقدر امکان داره که بتونم رشته داروسازی قبول شم و اصلا شدنی هست که براش یک سال عمرمو بزارم یا نه؟

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  Nima
1 سال قبل

سلام. برای سال‌های بعد هم محاسبه می‌شود.
با توجه به اینکه در کنکور 1402 برای اولین تاثیر 40 درصدی قطعی اجرا می‌شود، نمی‌توان در مورد نتیجه و قبولی‌ها نظر قطعی داد.

نازگل
نازگل
1 سال قبل

وقت بخیر
الان یعنی تاثیر ۶۰درصدی فقط مال عمومیاس؟و مال معدل نیست؟
ینی میگن ۶۰‌درصد عمومی بعد دانشگاه ها هم معدل‌رو ملاک قرار میدن…
ینی معدل کل نهایی ۶۰ درصد تاثیر نداره..؟و فقط معدل عمومی ۶۰ درصد… درسته؟

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  نازگل
1 سال قبل

سلام. برای کنکور 1402 برای ده درس نهایی 40 درصد موثر است.

Haj
Haj
پاسخ به  مهندس مسعود کریمی
1 سال قبل

ببخشید من دوازدهم هستم الان برای 1402 فقط امتحانای نهایی یا مستمر ها هم تاثیر گذاره؟
چون من از یکی از بچه ها پرسیدم گفت نمراتی که معلما میدم دیگه تاثیر زیادی نداره
میخواستم ببینم درست میگفت یا نه

مهندس مسعود کریمی
مهندس مسعود کریمی
پاسخ به  Haj
1 سال قبل

سلام. فقط امتحانات نهایی

مرضیه
مرضیه
1 سال قبل

سلام من مدرسه بزرگسالان دارم درس میخونم . امکانش هست قبل اینکه یازدهم رو تموم کنم دروس تخصصی پایه دوازدهم رو پاس کنم و توو کنکور شرکت کنم؟

مشاور دورخیز
مشاور دورخیز
پاسخ به  مرضیه
1 سال قبل

سلام. خیر

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
دنبال مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستی ؟
خیلی زود و کمتر از 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
برای اطلاع از هزینه‌ها و شرایط مشاوره و برنامه ریزی خصوصی این فرم را تکمیل کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .